• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa razy droższa przebudowa skrzyżowania Podwala z Chmielną

Michał Brancewicz
12 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Tylko dwie firm zgłosiły się do przetargu na przebudowę skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska. Obie oferty - blisko 16 mln oraz 17,4 mln zł - okazały się ponad dwukrotnie wyższe niż zakładał budżet inwestycji.



To już kolejny w ostatnim czasie przetarg, gdzie oferty są znacznie wyższe niż zakładał inwestor. Tak było w przypadku remontu trasy tramwajowej na Stogi. Teraz podobne zaskoczenie towarzyszy otwarciu kopert na pierwszy etap przebudowy Podwala Przedmiejskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Chmielną.

Nie dość, że zainteresowanie tą inwestycją wyraziły tylko dwie firmy, to jeszcze ich oczekiwania finansowe okazały się o wiele wyższe niż zakładała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. MTM wycenił swoje usługi na 15,97 mln zł, a Budimex zażyczył sobie 17,41 mln zł. Z kolei miasto chciało nie wydać więcej niż 6,6 mln zł. Warto dodać, że przebudowa jest współfinansowana przez spółkę Granaria, która zabudowuje północną część Wyspy Spichrzów.

- Wynik jest zaskoczeniem, analizujemy co wpłynęło na tak wysoką cenę - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Gdyby oferty były o 20-30 proc. wyższe od założeń, to jeszcze moglibyśmy szukać dodatkowych środków, ale różnica wynosi ponad 100 proc.
Przypomnijmy, że oferty na przebudowę wszystkich pięciu skrzyżowań Podwala Przedmiejskiego naraz okazały się za drogie, dlatego miasto zdecydowało się podzielić zamówienie na kilka etapów. Jednak, jak pokazało życie, ten zabieg na niewiele się zdał.

- Patrząc na poszczególne elementy tego zadania widać, że część dotycząca przebudowy sieci podziemnych została podobnie wyceniona przez nas i oferentów, remont ul. Chmielnej był już u nich nieco droższy, ale największa różnica jest w przypadku samego skrzyżowania - mówi Bartosiewicz.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września. Teraz ten termin może ulec wydłużeniu.

Opinie (243) 3 zablokowane

  • (4)

    Tu chcą przejścia mimo tuneli a skrzyżowanie Toruńska Okopowa było przejście to zrobili tunel.. o co chodzi ? Różne wizję ?

    • 25 8

    • Tam jest tunel na stacje gluptasku

      • 4 3

    • (2)

      Trudno na peron przejsciem naziemnym sie dostac. Moze dlatego jeat tam tunel ( w sumoe przejscie obok tez przeciez tam jest)

      • 3 0

      • (1)

        Gdzie jest przejście dla pieszych obok ? Było. Nie ma.

        • 2 1

        • jedno przejście jest przy węźle drugie przy toruńskiej

          • 1 0

  • likwidacja tuneli tyle kosztuje (2)

    wszystko po to by nasze było na wierzchu

    • 25 5

    • żaden tunel nie bedzie zlikwidowany

      • 1 2

    • utrzymanie tuneli kosztuje

      • 0 0

  • No ale przecież wpływy z nowej Galerii Forum Radunia to wszystko zrekopensują

    Wpływami do budżetu RP i kasy m. Gdańsk.

    Zrekopensują

    • 15 5

  • (1)

    Złodzieje przed wyborami kombinują jak tu jeszcze kasę wyciągnąć

    • 20 8

    • Chcesz żeby twój prcodawca lwpiej Ci płacił ? Musi tak jak i mój który ma podnieść moje wynagrodzenie podnieść swoje ceny. 2+2 =4

      • 2 0

  • ...

    Lepiej mogli by wyremontować nawierzchnie drogi

    • 36 4

  • żadnych nowych przejść naziemnych (5)

    torpedować ile i jakkolwiek się da te pomysły rowerowej miejskiej anarchii
    władza+anarchiści = jedna koalicja

    • 48 27

    • Chcesz walczyć ? To może staniemy oko w oko w Redłowie na Legionów 112. Przyjdziesz ? (3)

      Proponuję pojedynek na topory wikińskie. Pasuje ?

      A przejścia DLA PIESZYCH (a nie tylko dla rowerzystów)i tak powstaną nawet żebyś się zes...ł !
      Mają one służyć m. in. turystom, aby mogli zwiedzać rejon miasta położony na południe od Głównego Miasta (czyli starówki). Jak obecnie widać, bo obskurne i śmierdzące tunele jak się okazuje, dla wielu jest barierą nie do przejścia - rezygnują jak widzą takie coś przez sobą.

      • 3 2

      • Tunele (2)

        Tunele można modernizować, zamiast ich zastępować niebezpiecznymi przejściami naziemnymi.

        • 3 4

        • tunele są niebezpieczne w godzinach nocnych

          poślij swoją 12 letnią znajomą po pieczywo w mieście, może coś zrozumiesz

          • 0 0

        • Taniej będzie postawić w tunelach strażników miejskich na trzy zmiany i babcię do sprzątania.

          • 0 0

    • Tylko nie zrob posikaj sie z wrazenia samochodziarzu. Piesi tez maja prawo do przestrzenii w miescie. To nie jest tylko twoje miasto egocentryku w blachsmrodzie, co parkuje na chodnikach.

      • 1 1

  • Skoro nawet teraz z godzonach szczytu sa tam ogromne korki, po likwidacji 1 pasa... (1)

    ...byłoby jeszcze gorzej. Strasznie głupi pomysł

    • 39 13

    • Tak samo bedzie. Problemem nie jest ilosc pasow, a skrzyzowania

      • 5 3

  • Czyżby poważna infrastrukura w końcu i do stolicy rowerowej zawitała

    No nareszcie, są pasy rowerowe.

    • 15 14

  • Tę sytuację można byłoby jeszcze uratować tak by wilk syty i owca cała! (3)

    Podwale Przedmiejskie wybudowano w czasach komuny jako szeroką sródmiejską arterię która przecięła na pół zintegrowany niegdyś zespół Głównego Miasta i Starego Przedmieścia. Wtedy to nikomu nie przeszkadzało, choć degradowało strasznie Stare Przedmieście które stoczyło się jak Dolne Miasto... Obecnie próbuje się pogodzić sprzeczne interesy "tkanki miejskiej" oraz ruchu (także tranzytowego na osi W - Z). Niestety przedstawiane pomysły to jakiś strzał w stopę - zabieranie pasów i naziemne przejścia to jakaś aberracja! Nikogo nie zadawala. Korki będą jeszcze większe, zaś piesi będą musieli długo czekać na światłach - bo tam jest duży ruch... Z drugiej strony jest silny opór przed podziemnymi przejściami... Ale można pogodzić wszystkich! a nawet zintegrować wizualnie zabudowę!!! Podwale od mostu na Motławie powinno się płynnie zagłębiać w kierunku centrum, tak na głębokość ok. 2 - 2,5m z wypłaszczeniem przed ABW. Zachować zjazd w Bogusławskiego. Zaś ulice Zbytki i Słodowników połączyć z Przedmieściem szerokimi niskimi, łukowymi wiaduktami (mogą być niskie bo jezdnia Podwala zagłębiona), z dominantą ruchu pieszo - rowerowego i lokalnego samochodowego. Szerokie i płaskie wiadukty z zachowaną nawierzchnią brukową oraz małą architekturą umożliwiły by optyczną integrację obu części miasta. Ruch tranzytowy nie ucierpiał by zaś oba oddzielne dotąd organizmy uzyskałyby doskonałą komunikację. Dodatkowo postuluję zbliżenie zabudowy obu części miasta - zwłaszcza po stronie głównomiejskiej. "Ukrycie" jezdni Podwala zmniejszało by uciążliwość i umożliwiło zabudowę co najmniej dodatkowej pierzei!

    • 26 11

    • Abstrakcja urbanistyczna (2)

      Wiadomo że orły latają wysoko, ale Ty Macieju zejdź na ziemię. O tramwaju nie wspominasz, niweleta z estakady na wysokości Rzeźnickiej opadając do niższego poziomu musiałaby wznosić się zaraz za najniższym punktem przez zbliżającą się Motławę. Zwróć uwagę na wysokości jezdni w przekroju podłużnym PP. Pomysł nie realny. Niski poziom wód gruntowych w tym rejonie to z kolei znaczny wzrost kosztów inwestycji. Jeżeli nie powstanie ciąg alternatywny to PP pozostanie w swojej roli tranzytowej i czeka je tylko rozwiązanie "kosmetyczne".

      • 3 3

      • (1)

        Zapewne dysponujesz danymi liczbowymi skoro tak jednoznacznie odrzucasz proponowaną koncepcję? Oczywiście pomyślałem nad tramwajami: największa wysokość byłaby akurat nad torowiskiem (łuk!). Profil linii nie byłby oczywiście optymalny ale coś za coś... Co do wód to bym się aż tak bardzo nie martwił ponieważ: obecne przejścia podziemne są bardziej zagłębione niż w mojej propozycji a nadto jest gdzie odprowadzić wodę grawitacyjnie (Motława). Podobne rozwiązanie zastosowano w Drodze Zielonej pod torami kolejowymi a tam wykop jest znacznie głębszy!

        • 2 0

        • Ulica zagłębiona

          To fajne rozwiązanie, proponuję zastosować je na odcinku planowanej Drogi Zielonej przy Parku Reagana. Byle tylko została wykonana z większą finezją (przejścia z dekoracyjną nawierzchnią, zieleń na skarpach, kwiaty itp.) niż ten przykladowy odcinek DZ na Żabiance...
          Jak to może super wyglądać to można zobaczyć na nadmorskiej ulicy przy plaży w Barcelonie (aleja palmowa z rzeźbami, rondami itp.no cudnie) ....

          • 1 0

  • Budowa w Gdańsku drożeje (1)

    Budowa w Gdańsku drożeje dwa razy.Już mieszkania podrożały dwukrotnie.Będzie jeszcze droższe.Już chcą rozwiązać umowy stare i sprzedawać na nowy.Z marżą.A ktoś czeka na ceny poniżej.Nie będzie poniżej.Mieszkań już nie ma.Tylko z 2020 roku można kupić trochę.Ale jest ich zbyt mało.

    • 4 4

    • dobrych mieszkań mało

      dobrych mieszkań mało. że jest to drogie .wszystkie zakupione warszawa i cudzoziemcy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane