• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa razy droższa przebudowa skrzyżowania Podwala z Chmielną

Michał Brancewicz
12 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Tylko dwie firm zgłosiły się do przetargu na przebudowę skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska. Obie oferty - blisko 16 mln oraz 17,4 mln zł - okazały się ponad dwukrotnie wyższe niż zakładał budżet inwestycji.



To już kolejny w ostatnim czasie przetarg, gdzie oferty są znacznie wyższe niż zakładał inwestor. Tak było w przypadku remontu trasy tramwajowej na Stogi. Teraz podobne zaskoczenie towarzyszy otwarciu kopert na pierwszy etap przebudowy Podwala Przedmiejskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Chmielną.

Nie dość, że zainteresowanie tą inwestycją wyraziły tylko dwie firmy, to jeszcze ich oczekiwania finansowe okazały się o wiele wyższe niż zakładała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. MTM wycenił swoje usługi na 15,97 mln zł, a Budimex zażyczył sobie 17,41 mln zł. Z kolei miasto chciało nie wydać więcej niż 6,6 mln zł. Warto dodać, że przebudowa jest współfinansowana przez spółkę Granaria, która zabudowuje północną część Wyspy Spichrzów.

- Wynik jest zaskoczeniem, analizujemy co wpłynęło na tak wysoką cenę - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Gdyby oferty były o 20-30 proc. wyższe od założeń, to jeszcze moglibyśmy szukać dodatkowych środków, ale różnica wynosi ponad 100 proc.
Przypomnijmy, że oferty na przebudowę wszystkich pięciu skrzyżowań Podwala Przedmiejskiego naraz okazały się za drogie, dlatego miasto zdecydowało się podzielić zamówienie na kilka etapów. Jednak, jak pokazało życie, ten zabieg na niewiele się zdał.

- Patrząc na poszczególne elementy tego zadania widać, że część dotycząca przebudowy sieci podziemnych została podobnie wyceniona przez nas i oferentów, remont ul. Chmielnej był już u nich nieco droższy, ale największa różnica jest w przypadku samego skrzyżowania - mówi Bartosiewicz.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września. Teraz ten termin może ulec wydłużeniu.

Opinie (243) 3 zablokowane

  • Bezsensowne wydawanie pieniędzy (2)

    To jest ukłon w kierunku deweloperów , tylko ludzie którzy zamieszkają w tej części miasta muszą którędyś jeździć .Najpierw zamyka się jedyną drogę komunikacyjną czyli ulicę Stągiewną , a następnie chce się wydać ogromne pieniądze aby naprawić swoje błędy .Głupi pomysł

    • 16 6

    • to ukłon w kierunku mieszkańców

      • 4 5

    • Najlepiej żeby mieszkali hen daleko i musieli autkami zapychać drogi wlotowe do granic

      możliwości ?

      Główne Miasto powinno być zabudowane wokół dawno temu, a nie najpierw buduje się domy w odległych dzielnicach jak np. Osowa.

      I dokąd mają ludzie z tych bliskich starówce dzielnic jeździć, jak mają blisko normalne centrum ?

      To tak, jakby mieszkańcy np. Gdyni Wzgórza Św. Maksymiliana z dolnej części ulicy Kopernika mieli do odległego o mniej niż 1 km Urzędu Miasta jechać samochodem i szukać miejsca parkingowego zamiast pójść piechotą.

      Tu wbrew organizacjom społecznym typu "Lepszy Gdańsk" i rowerowych popieram budowę dużych centrów handlowych w śródmieściach (Gdynia, Wrzeszcz i obok Głównego Miasta) - nie będzie pokusy zaiwaniania autem na i tak mocno zapchaną już obwodnicę.

      Uważam, że gdyby nie powstały Galeria Bałtycka, Riviera czy Madison to ruch na obwodnicy byłby jakąś część większy.

      W/w galerie generują też potężny ruch pieszych do nich - codziennie widać przy nich tłumy.
      Nawet wielu ludzi ciągnie do nich na rowerach - bo inaczej ich właściciele pojechaliby swoimi samochodami do CH przy obwodnicy (rowerem za daleko i pod górę z dolnych dzielnic).

      Stągiewna - tu koleś wypaliłeś jak Filip z Konopi. Mało pieszych na niej ? Co tu miało być dalej ? Trasa na Warszawę jaka niegdyś tu była ? Bardzo dobrze, że powstał deptak w stronę Ołowianki, która też ściąga nie mało ludzi.

      • 3 0

  • prawda (2)

    Idiotyczne plany, nie liczące się z rzeczywistym interesem i potrzebami mieszkańców Gdańska.
    Bo z komunikacji miejskiej poprzez Podwale i liczby zmuszonych do przejazdu tą trasą pasażerów samochodów jest znacznie więcej niż potencjalnych mieszkańców Wyspy Spichrzów i okolicy Chmielnej.

    Może w końcu do włodarzy miasta dotrze ta oczywistość?
    Wydłużyć czas przejazdu tramwajów i autobusów, zwiększyć korki na Podwalu i ilość spalin dla okolicznych mieszkańców, bo interes deweloperów jest ważniejszy?

    A może by tak trochę wyobraźni i plan dojazdu na Wyspę od strony Grobli i dawnych zakładów mięsnych?
    Czy tylko wybrani deweloperzy mogą liczyć na stworzenie dojazdu dla ich osiedli kosztem pozostałych mieszkańców?

    • 10 4

    • Jakich koleś mieszkańców ? Okolic Gdańska czy nawet dalej ? Coś masz do ludzi

      zabudowujących wreszcie najbliższe okolice Głównego Miasta ? To może dalej powinny powstawać dzielnice hen daleko jak Osowa ?

      I mieszkańcy tej nowej deweloperki mają być jacyś gorsi ? Ty prezentujesz interesy mieszkańców całego Gdańska ? Wszyscy ci dali jakieś upoważnienie do tego ?

      Jaki czas wydłużenia przejazdu autobusów i tramwajów ? Torowiska powinni zabudować.
      asfaltem, aby mogły po nich jeździć autobusy (jest tak na Przeróbce).

      I jaki dojazd na Wyspę Spichrzów od strony Grobli ?

      • 3 1

    • Właśnie te plany są zgodne z interesem i potrzebami moimi i wielu mieszkańców. A ty blacharo postulujesz wybudowanie jakiejś drogi i tunelu pod Motławą pewnie zamiast przejścia naziemnego. Żeby jeszcze bardziej psuć powietrze?

      • 2 2

  • ścieżka rowerowa kosztem pasa jezdni (3)

    Szczyt możliwości myślenia projektantów: ścieżka rowerowa kosztem jednego pasa jezdni w kierunku Elbląskiej.

    Dopóki nie wymyślicie i nie zbudujecie sensownej alternatywy dojazdu z centrum Gdańska w kierunku Przeróbki, Stogów, Rudnik, Sobieszewa, Wiślinki itp. WARA od Podwala Przedmiejskiego!!!
    Tam tez mieszkają Gdańszczanie i mają prawo do dojazdu do innych części miasta.
    Ilu jest mieszkańców w tych rejonach, a ilu zamieszka na Wyspie Spichrzów lub w rejonie Chmielnej?
    O ilości potencjalnych rowerzystów już nie wspomnę, bo to garstka.

    • 12 9

    • Co wara koleś od PP ? Pokrzykuj sobie gdzie indziej ! Co to ma być ? Liczba mieszkańców ma

      decydować ?

      I ktoś likwiduje definitywnie PP dla ruchu samochodowego ? Sp...j z tą "autostradą" na Podwalu. Co ty sobie wyobrażasz, żę będzie deptał prawa mieszkańców jego okolic ?

      Łachę robisz, że dojeżdżasz np. z Sobieszewa ? A może dla ciebie i tylko dla ciebie powinni wybudować autostradę od twojego miejsca zamieszkania do miejsca pracy. Gdy ją zmienisz ponowna przebudowa na inne miejsce ?

      Jak ci coś nie leży to zawsze możesz przeprowadzić się gdzie indziej !

      • 4 3

    • i bardzo dobrze. tak buduje się w każdym cywilizowanym mieście.

      Rowerzyści nie mają obecnie w ogóle przejazdu i nie płaczą, a tu wielki panicz musi mieć po 3 pasy w każdą stronę bo się nie mieści.

      • 6 1

    • mają prawo dojazdu, ale niekoniecznie samochodem

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Jak się decydujesz na mieszkanie poza miastem, słabo skomunikowane komunikacją publiczną, to licz się z korkami, które sam tworzysz - przecież z Sobieszewa będzie niedługo most zwodzony a nie pontonowy.

      • 4 0

  • Widać tu tłumy piszących blachosmrodziarzy. (4)

    Te same tłumy pędząc z niedozwoloną prędkością Podwalem Przedmiejskim z trudem pokonują łuk koło stacji benzynowej. Co jakiś czas, któryś ląduje na płocie za stacją albo dachuje na torach tramwajowych. Czasem potrąci taki drugiego wyjeżdżającego ze stacji benzynowej i potem z samochodu wyciągają martwego. Każdego dnia można tam setkami liczyć samochody pokonujące dowolne 100 m trasy w 3 - 4 sekundy. Policja nie reaguje, może zbyt zajęta miesięcznicami. Jedyny fotoradar był znaną atrapą na moście i jakiś czas temu go zdjęto.

    • 12 15

    • A ty co od developera? (3)

      Te przejścia naziemne to lobbing developera budującego po drugiej stronie. Ot cała tajemnica potrzeby zmian.

      • 2 6

      • Jestem pieszym, z tych zabijanych przez takich blachosmrodziarzy 5 razy częściej w Polsce niż na Zachodzie.

        • 6 2

      • to lobbing mieszkańców głównie

        • 5 0

      • Developer koleś wybuduje i znika ! Zostają mieszkańcy, którzy ci nie pozwolą na

        deptanie swoich praw.

        Za przejściami opowiada się także biznes turystyczny, bo wbrew pozorom jest wiele rzeczy do obejrzenia za Podwalem na Starym Przedmieściu. Na pewno nie powinny to być obszcz*ne, śmierdzące tunele, gdzie monitoring g... pomaga przed patologią - co widać na programie Polsat Play "Polska w monitoringu".

        • 3 0

  • (2)

    Ja jeztem aktywistom rowrowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.
    interes. On chce jechac, inni maja mu umozliwic, Chce zaparkowac w danym miejscu, to stanie.
    Wieze, ze dwa trzy pokolenia naucza sie, ze miasto to sztóka kompromisow
    Szokiem jest wszystko bo wczesniej na wsiach byl tylko PKS i rower ukrsina nieosiagalny szczyt marzen dla wielu...po przybyciu do miasta sa zniesmaczeni ze jwzdza tu riwery drozsze id ich stetryczaltch bmw u gnijacych audikow smuerszacych paskow i golfow w najwyzszej wersji tylko na dubaj z powerfull TDI engine

    • 3 5

    • Masz rację ale nie pisz więcej, bo nie potrafisz pisać.

      • 2 2

    • Kompromisy są potrzebne już teraz

      Kierunek przesuwania granicy kompromisu jest oczywisty: użytkownicy terenochłonnych pojazdów nie muszą być uprzywilejowywani przez cały czas.

      • 0 1

  • Naiwni "chodzi o koszty " ?

    Podpucha urzędasów brak kasy umotywują oddaniem deweloperowi i tak z wszystkim! Tam nie pracują głupki tylko wyćwiczone króliki pod Adamowicza i spółkę ! A gawiedzi rzuca się temat a bokiem przepycha wygodny dla nich interesik !

    • 6 3

  • Życzenia kierowców nie przebiją kasy deweloperów (2)

    Normalnym ludziom, lubiącym chodzić chodnikami, czasem się dostanie prezent od skorumpowanych miejskich urzędasów dzięki wysiłkom deweloperów i ich zasobności. Tak było z niespodziewanym wyłączeniem ruchu samochodowego na Stągiewnej i tak będzie ze skrzyżowaniem Chmielnej z Podwalem Przedmiejskim. Tysiące gości hotelowych i lokatorów apartamentów wybudowanych przy Chmielnej nie będą chodzić długim, ponurym tunelem, żeby przespacerować się po Długiej. Nie liczcie na to wielbiciele 4 kółek.

    • 8 5

    • Na Stągiewnej dalej powinien być ruch na Warszawę, jak to kiedyś było ? Nie rozumiem (1)

      twojego płaczu za ruchem samochodowym na tej ulicy.

      • 1 2

      • Brak aut na Stągiewnej to prezent dla normalnych ludzi, lubiących chodzić chodnikami!

        • 2 0

  • Znowu wszystko ustawione pod deweloperów, żeby podnieść ceny mieszkań.

    A mieszkańcy? Niech stoją w jeszcze większych korkach.

    • 10 6

  • Celowe działania mafii urzędasów ! (1)

    Deweloperzy z Chmielnej i Toruńskiej naciskają ! Chory pomysł by całkiem zakorkować Podwale i odciąć ludzi a przejazd wydłużyć z godziny do dwóch. To wszystko po to by wykurzyć spalinami mieszkańców z tej okolicy i budować hotele !

    • 9 4

    • I bardzo dobrze, że ktoś sprzyja ludziom chodzącym.

      • 5 3

  • kolejne ukłony wobec deweloperów (1)

    Widać jak pięknie nam panujący prezydent kłania się deweloperom. Chodzi tylko o pokazanie klientom mieszkań po drugiej stronie jezdni, że mieszkania są "przy starówce". To że będą korki i wypadki z udziałem pieszych nikogo nie interesuje.

    • 8 9

    • Wypadki z udziałem pieszych koleś ? Idąc twoim tokiem myślenia to tuneli i kładek dla

      pieszych powinny być tysiące ! A masz kasę na napęd wind dla nie tylko niepełnosprawnych ? Jak tacy jak ty doszli do władzy to wiem, że znacznie wzrósł by podatek od nieruchomości aby zaspokoić twoje fanaberie !

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane