• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa razy droższa przebudowa skrzyżowania Podwala z Chmielną

Michał Brancewicz
12 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Tylko dwie firm zgłosiły się do przetargu na przebudowę skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska. Obie oferty - blisko 16 mln oraz 17,4 mln zł - okazały się ponad dwukrotnie wyższe niż zakładał budżet inwestycji.



To już kolejny w ostatnim czasie przetarg, gdzie oferty są znacznie wyższe niż zakładał inwestor. Tak było w przypadku remontu trasy tramwajowej na Stogi. Teraz podobne zaskoczenie towarzyszy otwarciu kopert na pierwszy etap przebudowy Podwala Przedmiejskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Chmielną.

Nie dość, że zainteresowanie tą inwestycją wyraziły tylko dwie firmy, to jeszcze ich oczekiwania finansowe okazały się o wiele wyższe niż zakładała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. MTM wycenił swoje usługi na 15,97 mln zł, a Budimex zażyczył sobie 17,41 mln zł. Z kolei miasto chciało nie wydać więcej niż 6,6 mln zł. Warto dodać, że przebudowa jest współfinansowana przez spółkę Granaria, która zabudowuje północną część Wyspy Spichrzów.

- Wynik jest zaskoczeniem, analizujemy co wpłynęło na tak wysoką cenę - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Gdyby oferty były o 20-30 proc. wyższe od założeń, to jeszcze moglibyśmy szukać dodatkowych środków, ale różnica wynosi ponad 100 proc.
Przypomnijmy, że oferty na przebudowę wszystkich pięciu skrzyżowań Podwala Przedmiejskiego naraz okazały się za drogie, dlatego miasto zdecydowało się podzielić zamówienie na kilka etapów. Jednak, jak pokazało życie, ten zabieg na niewiele się zdał.

- Patrząc na poszczególne elementy tego zadania widać, że część dotycząca przebudowy sieci podziemnych została podobnie wyceniona przez nas i oferentów, remont ul. Chmielnej był już u nich nieco droższy, ale największa różnica jest w przypadku samego skrzyżowania - mówi Bartosiewicz.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września. Teraz ten termin może ulec wydłużeniu.

Opinie (243) 3 zablokowane

  • Gdańsk jest zasciankiem europy !!Wystarczy zobaczyc jak wygladaja miasta zachodnie!Tam numerem 1 jest pieszy! (5)

    Nr.2 komunikacja miejska
    Nr3 rower
    Nr.4 transport dostawa towarów
    i na ostatnim miejscu indywidualny dojazd własnym samochodem.
    Liderem tu jest Tokio,Londyn ,Amsterdam oraz inne kraje nawet azjatyckie ,skandynawskie !

    • 2 9

    • (1)

      Tak w mieście gdzie większość ludzi ma dziennie 5-20km będziemy chodzic pieszo, w głowę się puknij

      • 3 1

      • Tak nie jest nigdzie na świecie w mieście tak rozległym i nierównym. Kopenhaga ma Metro i drogi dla rowerów do tego jest płaska. Gdańsk ma krzywe chodniki i nie działająca komunikację z 3 biletami

        • 2 1

    • Ależ niech pieszy będzie na pierwszym miejscu. Proszę bardzo. Proponuję jednak pod ziemią. Po pierwsze może przejść na drugą stronę (i może to zrobić tylko on - jest nr 1), po drugie nie wchodzi nikomu w drogę (bo jest nr 1). Bezpieczniej, obie strony zadowolone.

      • 5 0

    • Dlaczego się nie podpisałeś (wyznawca Pisu)

      • 0 1

    • "Tokio, Londyn, Amsterdam oraz inne kraje nawet azjatyckie, skandynawskie", jak sam napisałeś/aś, ograniczając indywidualny transport kołowy proponują coś w zamian jego użytkownikom. Na przykład SPRAWNĄ I DOSTĘPNĄ KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ.
      I to pod tym względem jesteśmy i będziemy jeszcze długo zaściankiem.
      Jeżeli organizatorów ruchu jest więcej niż miast, a w wielu wypadkach ekonomicznie opłaca się samotnie jeździć samochodem zamiast korzystać z KM to coś jest bardzo nie tak. Obietnica wspólnego biletu - ludzie, którzy byli dziećmi kiedy ją składano zdążyli już posiwieć. Póki co nawet nie można kupić biletu godzinnego inaczej niż u kierowcy.
      No dalej, urządzaj sobie dzień pieszego pasażera, daj przykład - 20 dni w miesiącu pieszo z Chełmu na Oksywie.

      • 2 1

  • bezczelne zlodzieje

    wiedza ze kadencja ostatnia wiec juz jada na maksa i robia to co sobie deweloperzy zycza. ta przebudowa sluzy tylko inwestorom z warszawki ktorzy kupilu wyspe booking.com czyli aure. mieszkancow maja w d...e. mozemy sobie postac w koreczkach. dla przykrywki dmuchali w jeszcze gorszy pomysl likwidacji tuneli przy locie. mam nadzieje ze zgnija wpitlu.

    • 2 1

  • dajcie mi 10% od inwestycji

    a pogodzę się z brakiem lewoskrętu i będę jeździł jak dotąd

    • 1 2

  • No ja nie mogę

    Co się te władze na te przejścia naziemne uprły? Na litość... Na obwodnicy też zaraz będą?

    • 3 3

  • ja czekam aż przybędzie Pis wtedy nadmiar kościołów nie będzie wam przeszkadzać

    bo trzeba klerowi mocno d*pę lizać ,a za co ,za to ,ze nagabywali w kościołach na kogo wierni mają głosować , głupim jesteśmy narodem i zawsze będziemy tylko dziadami. W d*pie mam wszystkie partie ale najwięcej Polska zapłaci za rządy Pisowskie ,zobaczycie , wtedy nie beczcie w poduchę ,że wam żle ,bo niestety tak będzie.

    • 1 3

  • Śmieszne

    Skąd taka cena w Niemczech wybudowali by 15 km autostrady a w Polsce są najdroższe drogi i najgorsze

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane