• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa razy droższa przebudowa skrzyżowania Podwala z Chmielną

Michał Brancewicz
12 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Tylko dwie firm zgłosiły się do przetargu na przebudowę skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska. Obie oferty - blisko 16 mln oraz 17,4 mln zł - okazały się ponad dwukrotnie wyższe niż zakładał budżet inwestycji.



To już kolejny w ostatnim czasie przetarg, gdzie oferty są znacznie wyższe niż zakładał inwestor. Tak było w przypadku remontu trasy tramwajowej na Stogi. Teraz podobne zaskoczenie towarzyszy otwarciu kopert na pierwszy etap przebudowy Podwala Przedmiejskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Chmielną.

Nie dość, że zainteresowanie tą inwestycją wyraziły tylko dwie firmy, to jeszcze ich oczekiwania finansowe okazały się o wiele wyższe niż zakładała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. MTM wycenił swoje usługi na 15,97 mln zł, a Budimex zażyczył sobie 17,41 mln zł. Z kolei miasto chciało nie wydać więcej niż 6,6 mln zł. Warto dodać, że przebudowa jest współfinansowana przez spółkę Granaria, która zabudowuje północną część Wyspy Spichrzów.

- Wynik jest zaskoczeniem, analizujemy co wpłynęło na tak wysoką cenę - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Gdyby oferty były o 20-30 proc. wyższe od założeń, to jeszcze moglibyśmy szukać dodatkowych środków, ale różnica wynosi ponad 100 proc.
Przypomnijmy, że oferty na przebudowę wszystkich pięciu skrzyżowań Podwala Przedmiejskiego naraz okazały się za drogie, dlatego miasto zdecydowało się podzielić zamówienie na kilka etapów. Jednak, jak pokazało życie, ten zabieg na niewiele się zdał.

- Patrząc na poszczególne elementy tego zadania widać, że część dotycząca przebudowy sieci podziemnych została podobnie wyceniona przez nas i oferentów, remont ul. Chmielnej był już u nich nieco droższy, ale największa różnica jest w przypadku samego skrzyżowania - mówi Bartosiewicz.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września. Teraz ten termin może ulec wydłużeniu.

Opinie (243) 3 zablokowane

  • ale..

    Niestety deweloper deweloperowi nie równy. Niektórzy musieli na własny koszt wybudować drogę dojazdową do budowanego osiedla ( i tak powinno być). Ale są i tacy, co miasto za nich zapłaci. Miasto czyli my mieszkańcy. Bo przecież nie z prywatnej kieszeni władz miasta są to środki.
    A dlaczego tak jest? Myśleć i działać kochani. Wybory już niedługo.

    • 2 5

  • Jak drozej

    Jak mniejsza konkurencja-mniej po cichu do kiermanki wpadnie władcy mieszkań!

    • 1 3

  • Dla deweloperow Budyń zakorkuje miasto (1)

    Bo przecież o to chodzi, że bogacze, ktorych stać na mieszkania na Chmielnej mieli wygodny wyjazd, podobnie z tym betonowym klockiem na przeciwko LOTu, centrum Gdańska to będzie jeden wielki korek. Tunele są bezpieczne dla pieszych i rowerzystów przejścia co sto metrów nikomu nie potrzebne i generować będą gigantyczne korki i tak już mocno zakorkowanego Gdańska

    • 7 7

    • sposobem na odkorkowanie miasta nie jest budowa ulic

      tylko tworzenie warunków do przesiadania się mieszkańców na mniej terenochłonne rodzaje transportu - nie tylko zbiorowego.

      Przewymiarowane "arterie" (pseudo autostrady miejskie) bywają puste przez 60 % czasu, w godzinach szczytu zakorkowanie wieloma klientami jadącymi z odległości mniejszej niż 5 km, z dziećmi wożonymi do szkół w zamkniętych puszkach.

      • 3 2

  • Odkorkowac toruńska. (1)

    Toruńska jest juz bardzo zakorkowana w gdz. szczytu. Skrzyżowanie ze światłami na ul.Chmielnej pozwoli ja częściowo odkorkowac. Na ul. Toruńskiej dłużej stoi się w korku niz na ul. Podwale Przedmiejskie. Zmiana Podwała Przedmiejskiego z przelotówki w droge spokojniejsza, pozwoli wyrzucić TIRy z centrum. Co zmniejszy hałas i zanieczyszczenie środowiska. Jak najbardziej trzeba budować nowe skrzyżowania na Podwała Przedmiejskie.

    • 3 9

    • anty urzędas

      Tylko dlaczego miasto zapomniało o części Chmielnej od Qubusa do Toruńskiej. Dlaczego deweloperzy nie uczestniczą i nie remontują tej drogi, miasto również. To jest najgorsza ulica w ścisłym śródmieściu. Mega żenada.
      Podobnie deweloperzy nie kwapią się z kawałkiem nabrzeża od strony Kamiennej Grobli na wyspie. Zbudowali blok i zostawili pas błota. Inwestycje sąsiednie mają swoje nabrzeża. Ktoś z urzędników to widział. Powiem tylko o ja pie...le, co to ma być.

      • 2 0

  • Kiedy rozbiórka estakady?

    • 7 3

  • brak srodkow na inwestycje prorytetowe... podstawowe, ale...

    ale jest kasa na planowana a nikomu nie potrzebna kolejna kladke... potworka na motlawie... za 10 MLN... doslownie betony POspolite bezmozgie...
    juz niedlugo... bedziecie marnowac publicznie pieniedze na wasze kolesiowskie interesy....

    • 7 5

  • Niestety głupota drogo kosztuje.

    Tam gdzie nie ma tunelu biadolą, że ich nie ma a tam gdzie są chcą je zastąpić przejściami naziemnych, na których wkrótce będą wypadki. W dzieciństwie przechodziłem z Ogarnej na Zabi Kruk do szkoły tunelem i dzięki temu mam podstawowe wykształcenie.

    • 4 5

  • Brakujące pieniądze niech wyłozy FRAG , to ich pomysły , niech raz zapłaca za nie .

    Robia wszystko aby tylko wydłużyc czasy jazdy komunikacji miejskiej i utrudnić zycie kierowcom.

    • 5 3

  • Należy przebudować skrzowanie armii krajowej z lostowicka (1)

    Powinien być tam wiadukt

    • 6 3

    • Tym bardzirj ze infrastruktura jest czesciowo przygotowana ale pewnie budyniowi za malo daja w lape !!!

      • 2 1

  • Z punktu widzenia pieszego i pasażera komunikacji miejskiej to ta zmiana jest chybiona... (2)

    Zamiast iść tunelem i szybko się przedostać na dowolną stronę ulicy z przystanku i na przystanek, będziesz musiał czekać na światłach pewnie dłuższy moment, a jak nie daj boże będziesz chciał przejść na drugą stronę Podwala to już wogóle, bo przejście dwustopniowe.
    Jeszcze gorzej, gdy ktoś będzie chciał na tramwaj w kierunku centrum od strony Urzędu Skarbowego na Żytniej, bo wtedy trzeba będzie przez przejście i tory do wysepki, potem tym bocznym chodnikiem do przystanku w kierunku Stogów, następnie przez tory w wyznaczonym miejscu, uważając na tramwaje przejść na przystanek w kierunku centrum tym samym robiąc prawie pełne kółko. (Jakby kurde nie można było przesunąć przystanków bliżej skrzyżowania i tym samym przejścia dla pieszych robiąc dojścia do nich z obu stron) Jeśli zostawią tunel i jednocześnie będzie przejście naziemne, to mogę się założyć, że poza rowerzystami i niepełnosprawnymi na wózkach prawie nikt nie będzie z tego przejścia korzystał.

    • 10 3

    • Tunel zostawią dla Ciebie... (1)

      ...a ja będę korzystał z przejścia naziemnego spacerując po Gdańsku.

      • 0 3

      • Przeczytaj jeszcze raz, ale ze zrozumieniem...

        Autor tu zwraca uwagę, że cała ta przebudowa, nie dość, że droga, to jeszcze jest źle zaprojektowana.
        Dlaczego nie można zrobić wygodnego dojścia do obu przystanków tramwajowych jak przy wielu umiejscowionych w podobnych miejscach (to jest przy skrzyżowaniach) sparowanych naprzeciw siebie przystankach tramwajowych w Gdańsku. np. przystanki Hucisko, Brama Oliwska czy Jaśkowa Dolina, gdzie z obu stron na przystanek w odpowiednim kierunku wejdziesz bezpośrednio z części wysepki będącej fragmentem przejścia dla pieszych?

        Szczególnie ten ostatni przykład pokazuje, że się da tam tak zrobić, bo to bardzo podobnie skrzyżowanie z trzema pasami ruchu, jak w wypadku Podwala Przedmiejskiego i Chmielnej.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane