• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie firmy chcą zmodernizować SKM-ki. Pesa tańsza

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak ma wyglądać pierwsza zmodernizowana SKM-ka, która do Trójmiasta przyjedzie w sierpniu. Skład na zdjęciu został zmodernizowany jeszcze przez spółkę TS Opole. Tak ma wyglądać pierwsza zmodernizowana SKM-ka, która do Trójmiasta przyjedzie w sierpniu. Skład na zdjęciu został zmodernizowany jeszcze przez spółkę TS Opole.

Bydgoska Pesa i nowosądecki Newag chcą modernizować składy trójmiejskiej SKM-ki. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma z Kujaw, która kontrakt wyceniła na ok. 124 mln zł.



Jak często korzystasz z SKM-ki?

W piątek rano otwarto oferty w przetargu na modernizację 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem rozszerzenia modernizacji do 21 składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za wykonaną pracę chce ok. 124 mln zł. Drugą firmą ubiegającą się o to zamówienie jest nowosądecka spółka Newag, która kontrakt wyceniła na kwotę ok. 165,5 mln zł. Te ceny dotyczą modernizacji 21 składów.

- PKP SKM przeznaczyła na wykonanie tego zadania kwotę 139 mln zł. Od dnia dzisiejszego będą trwały obrady komisji przetargowej, która wyłoni zwycięzcę przetargu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Przeczytaj: można budować stację SKM Śródmieście.

SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

To drugi z kolei przetarg na modernizację tych samych SKM-ek. Pierwszy wygrała firma TS Opole. Jednak firma z Dolnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ta firma zmodernizuje tylko sześć spośród 21 składów. Pierwszy z nich w tym miesiącu dotrze do Trójmiasta.

Firma TS Opole za wykonane prace miała zainkasować ok. 129 mln zł, co daje ok. 6,14 mln zł za modernizację jednego składu. Natomiast w przypadku drugiego przetargu koszt ten wyniesie ok. 5,9 mln zł. Dla porównania zakup nowego tramwaju typu Pesa Swing to wydatek 8-9 mln zł.

Zobacz także: pierwszą zmodernizowaną kolejkę SKM, która przyjedzie do Trójmiasta w tym miesiącu.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. Maszynista poprowadzi pojazd wyposażony w nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Miejsca

Opinie (121) 1 zablokowana

  • Dać preferencje spółce z polskim kapitałem. Tak pieniądze zostaną w Polsce. Orban tak robi na Węgrzech. Blady strach padł na cwaniakow. Bezrobotnych tam mniej i spada. Mieć takiego Premieta. Ech....

    • 7 5

  • SKM to wstyd i hańba dla Trójmiasta ,POgonić to towarzystwo wzajemnej adoracji i nieudaczników

    • 30 2

  • co to za syf na dachu z przodu? (3)

    koszmarnie to wygląda!

    • 13 2

    • (1)

      wsadzili toitoia do środka, ale się cały nie zmieścił :/

      • 13 0

      • całe szczęście o tym nie decydują kucharki
        jak wy

        • 2 5

    • Jakiś budynek za składem.

      • 1 0

  • (1)

    a ja bym chciał aby PESA zamieniła ten niemiecki złom na gdańskich torowiskach tramwajowych

    • 3 8

    • a ja bym chciał abys poszedł do psychiatry się zbadac,bo zdrowy na umyśle to nie jestes

      • 0 1

  • Pazerność

    Jakość się nie liczy,lepiej zaoszczędzić parę groszy na starcie by dostać produkt w który trzeba będzie włożyć drugie tyle na naprawy i inne modernizacje.
    Pazerny dwa razy traci.
    Wszędzie,byle najtaniej a pózniej mamy zwijane drogi i sufty spadające na głowy w przejsciach podziemnych.

    • 15 0

  • Tylko tyle i az tyle

    20 minut to tylko i aż tyle wystarczy na drzemkę, szybki prysznic, rozpalenie grilla... itp. teraz co 20 minut na trasie Gdańsk - Gdynia Chylonia.Zaś na trasie Gdynia Chylonia - Wejherowo, co 50min, tylko i aż tyle. Wystarczy by zwiedzić starówkę w Wejherowie lub zrobić zakupy na rynku w ChyloniiNa trasie Wejherowo - Lębork - Słupsk będziemy kursować co 2,5h tylko i aż tyle. Wystarczy na drogę krzyżową w Wejherowie...

    • 20 2

  • puszka po rybach

    te blachy tak poobijane jakby ten pociąg był kiedyś okrętem podwodnym

    • 19 0

  • A dlaczego ja się pytam nie zmodernizowano Ikarusów (2)

    tylko zastąpiono nowymi Solarisami, trajtki model "żelazko" też powinny przejść lift i wracać na tory po cóż nam te nowoczesne Pesy, Vintage 4ever!

    • 22 4

    • zelazka modernizowano juz w 2 wersjach, jadna z napeden oporowym tzw Łodziaki, i na chopperach. Jedne i drugie to juz dzis zlom na kolkach dzieki gdanskim rozkladom i prostym jak makaron torom. Oczywiscie oszczednosci na naprawy nie mialy na to wplywu.

      • 0 0

    • Bo pojazdy szynowe zużywają się o wiele wolniej. Wszelkie skręcanie pojazdu drogowego niszczy powoli jego bebechy.

      W pojazdach szynowych tor skręca w imieniu pojazdu. Więc bebechy zużywają się o wiele wolniej. No i rzadziej hamują, rzadziej stoją w korkach... Dlatego nawet zadbany parowóz z XIX wieku przeżyje nawet autobusy antygrawitacyjne.

      • 1 0

  • kto z piszacych poprzednie komentarze zdaje sobie sprawe z kosztow zakupu nowego taboru? (9)

    Oczywiscie mozna kupic nowy tabor, tyle tylko, ze bilety bylyby kilkukrotnie drozsze. Od razu podnioslby sie lament ze tak drogo, ze my tyle nie zarabiamy, ale kto z Was byl na "zachodzie" ten wie ile tam kosztuja bilety. A nowy tabor niestety jest w cenach "zachodnich" Sorry, dotacje z UE wszystkiego nie zalatwia, najlatwiej jest krytykowac

    • 7 28

    • dziwne, że inni potrafią w pl kupić nowe... (5)

      przez 20 lat nie kupić nowego pociągu? skandal!

      • 19 1

      • (4)

        pociągi, zwłaszcza lokomotywy projektuje się z przeznaczeniem nawet do ponad 30 lat. Czego skamlisz, idź się pouczyć.

        • 2 14

        • ja już nie muszę, za to tobie by się przydało

          • 8 1

        • (2)

          Te jeżdżą od ponad 30 lat.

          • 13 0

          • Phi! Miejscami jeżdżą w normalnym użytkowaniu parowozy sprzed 120 lat. (1)

            Warunkiem jest dbanie o nie. Pojazd szynowy jest długowieczny. To samochód ma problem z przetrwaniem 30 lat. Jeśli nie trafi na kogoś, kto go kocha.

            • 0 2

            • O miłości

              Kocham eskaemki miłością nieodwzajemnioną.

              • 0 0

    • Piszesz o cenach zachodnich, ale oni mają też płace zachodnie a u nas duża część ludzi już za darmo pracuje i jeszcze ma dokładać do tego interesu. Unia to unia zrównać i nikt wtedy nie odważy się psioczyć. Napisałem że, część ludzi za darmo pracuje, bo tak szczerze mówiąc to te zarobki nie starczają do pierwszego na utrzymanie.

      • 9 0

    • Powiedz to ludziom z Warszawy i ze Slaska...oni maja no9we a nie modernizowany zlom.

      • 13 0

    • Cena zakupu nowych składów jest jednorazowa ale koszt użytkowania nawet najlepiej zmodernizowanego składu jest wielokrotnie wyższy. Na przestrzeni 10 lat wyższy koszt użytkowania zmodernizowanego składu pokrył by koszt zakupu przynajmniej jednego nowego składu. Ceny biletów rosną przez użytkowanie starych składów oraz przez niebotyczne premie i pensje zarządu a zakup nowych składów przyczynił by się do oszczędności.

      • 1 2

  • (2)

    Dla mnie to jest jeden ch... czy jadę 40 min zmodernizowaną czy 40 min niezmodernizowaną.

    • 15 4

    • ttu

      • 0 0

    • tu nie chodzi

      O to czy pojedziesz 40min kolejka zmodernizowana czy tez nie. Tu chodzi o to czy kolejka przyjedzie na stacje i czy w ogole dojedzie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane