• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie firmy chcą zmodernizować SKM-ki. Pesa tańsza

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak ma wyglądać pierwsza zmodernizowana SKM-ka, która do Trójmiasta przyjedzie w sierpniu. Skład na zdjęciu został zmodernizowany jeszcze przez spółkę TS Opole. Tak ma wyglądać pierwsza zmodernizowana SKM-ka, która do Trójmiasta przyjedzie w sierpniu. Skład na zdjęciu został zmodernizowany jeszcze przez spółkę TS Opole.

Bydgoska Pesa i nowosądecki Newag chcą modernizować składy trójmiejskiej SKM-ki. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma z Kujaw, która kontrakt wyceniła na ok. 124 mln zł.



Jak często korzystasz z SKM-ki?

W piątek rano otwarto oferty w przetargu na modernizację 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem rozszerzenia modernizacji do 21 składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za wykonaną pracę chce ok. 124 mln zł. Drugą firmą ubiegającą się o to zamówienie jest nowosądecka spółka Newag, która kontrakt wyceniła na kwotę ok. 165,5 mln zł. Te ceny dotyczą modernizacji 21 składów.

- PKP SKM przeznaczyła na wykonanie tego zadania kwotę 139 mln zł. Od dnia dzisiejszego będą trwały obrady komisji przetargowej, która wyłoni zwycięzcę przetargu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Przeczytaj: można budować stację SKM Śródmieście.

SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

To drugi z kolei przetarg na modernizację tych samych SKM-ek. Pierwszy wygrała firma TS Opole. Jednak firma z Dolnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ta firma zmodernizuje tylko sześć spośród 21 składów. Pierwszy z nich w tym miesiącu dotrze do Trójmiasta.

Firma TS Opole za wykonane prace miała zainkasować ok. 129 mln zł, co daje ok. 6,14 mln zł za modernizację jednego składu. Natomiast w przypadku drugiego przetargu koszt ten wyniesie ok. 5,9 mln zł. Dla porównania zakup nowego tramwaju typu Pesa Swing to wydatek 8-9 mln zł.

Zobacz także: pierwszą zmodernizowaną kolejkę SKM, która przyjedzie do Trójmiasta w tym miesiącu.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. Maszynista poprowadzi pojazd wyposażony w nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Miejsca

Opinie (121) 1 zablokowana

  • porażka

    Jeżdżę koleją miejską bardzo często i jestem rozczarowana! W wakacje, o godzinie 12.20 w stronę Gdańska kolejka jeździ dwa razy krótsza niż normalnie! Tłok straszny, nie da się wsiąść, ani wysiąść, a w środku istny horror jeśli chodzi o temperaturę! Natomiast w drugą stronę jeżdżą kolejki dłuższe, puste. Ludzie! Jak można w wakacje w samo południe puścić dwa razy krótszą kolejkę niż normalnie?!

    • 8 0

  • Dziś jechałem takim "zmodernizowanym" stolcem

    cały czas okrutnie skrzypiało, a podczas hamowania i przyspieszania coś waliło. Gratuluję modernizacji.

    • 7 0

  • SKMki 3rza rozp...a nie modernizować!!!!!i dać nowe nowoczesneskłady na

    miarę metropolii bo jak na razie to wstyd dlacałego3miasta

    • 5 2

  • nrz

    Czegoś tu nie rozumiem. Na zdjęciu jest pokazana jak będzie wyglądać skm, a pod koniec czerwca jechałem taką z gda do Gdyni,!!!

    • 1 0

  • Pora napuścić SANEPID na te trupy po liftingu, stężenie CO2 i innych gazów jest weń ponad normy!

    Przy zatłoczonym składzie nie ma czym oddychać. Wiozłem ostatnio nowy czujnik czadu,,, włączał się w SKM ;)

    • 5 1

  • TYLKO BEZ SIEDZEŃ MASUJĄCYCH PROSTATĘ PROSZĘ!

    Kilka składów "nowych" takie ma i są okropne...

    • 0 1

  • SKM (1)

    modernizacja bardzo dobrze i niech jeszcze zrobią porządek z menelami w przydziałach dla wózków i rowerów bo jak widać chodzenie ochrony dużo nie daje powinni siedzieć po cywilnemu w tych przedziałach to wtedy mogli by ich wyłapać dziwi mnie to że zarząd SKM nie potrafi poradzić sobie z takimi nulami

    • 2 1

    • To przecież przedziały dla nieprzystosowanych społecznie.

      Rowerzyści wśród swoich.

      • 0 1

  • Po co nowe składy?

    Czytając Wasze komentarze zastanawia mnie jedna rzecz, większość narzeka na to, że cały czas będzie to EN57, że to staroć, że trzeba kupić nowe składy; tylko po co? Skoro ze starego składu zostaje bardzo niewiele? Czy Państwo wiedzieli jak przebiega taka modernizacja? Tak naprawdę zostaje sama konstrukcja. Po co wydawać o kilka milionów złotych więcej skoro można wykorzystać stary tabor? Wyglądać i pachnieć będzie jak nowe, tylko blacha z poprzedniego stulecia. To aż tak boli?

    • 3 1

  • To kolejka

    a nie wydumana przez słoików skm-ka.

    • 0 0

  • "Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM)"

    Przecież tam będą zamontowane rampy. Tekst w nawiasie musiał napisać idiota.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane