• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie firmy chcą zmodernizować SKM-ki. Pesa tańsza

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak ma wyglądać pierwsza zmodernizowana SKM-ka, która do Trójmiasta przyjedzie w sierpniu. Skład na zdjęciu został zmodernizowany jeszcze przez spółkę TS Opole. Tak ma wyglądać pierwsza zmodernizowana SKM-ka, która do Trójmiasta przyjedzie w sierpniu. Skład na zdjęciu został zmodernizowany jeszcze przez spółkę TS Opole.

Bydgoska Pesa i nowosądecki Newag chcą modernizować składy trójmiejskiej SKM-ki. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma z Kujaw, która kontrakt wyceniła na ok. 124 mln zł.



Jak często korzystasz z SKM-ki?

W piątek rano otwarto oferty w przetargu na modernizację 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem rozszerzenia modernizacji do 21 składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za wykonaną pracę chce ok. 124 mln zł. Drugą firmą ubiegającą się o to zamówienie jest nowosądecka spółka Newag, która kontrakt wyceniła na kwotę ok. 165,5 mln zł. Te ceny dotyczą modernizacji 21 składów.

- PKP SKM przeznaczyła na wykonanie tego zadania kwotę 139 mln zł. Od dnia dzisiejszego będą trwały obrady komisji przetargowej, która wyłoni zwycięzcę przetargu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Przeczytaj: można budować stację SKM Śródmieście.

SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

To drugi z kolei przetarg na modernizację tych samych SKM-ek. Pierwszy wygrała firma TS Opole. Jednak firma z Dolnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ta firma zmodernizuje tylko sześć spośród 21 składów. Pierwszy z nich w tym miesiącu dotrze do Trójmiasta.

Firma TS Opole za wykonane prace miała zainkasować ok. 129 mln zł, co daje ok. 6,14 mln zł za modernizację jednego składu. Natomiast w przypadku drugiego przetargu koszt ten wyniesie ok. 5,9 mln zł. Dla porównania zakup nowego tramwaju typu Pesa Swing to wydatek 8-9 mln zł.

Zobacz także: pierwszą zmodernizowaną kolejkę SKM, która przyjedzie do Trójmiasta w tym miesiącu.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. Maszynista poprowadzi pojazd wyposażony w nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Miejsca

Opinie (121) 1 zablokowana

  • Szybkie Trójmiejskie Metro Naziemne !!! (1)

    Takie wagony dla Trójmiasta się nie nadają. To tylko będą wyrzucone pieniądze w błoto. Zróbcie takie wagony na wzór tych pierwszych pociągów elektrycznych, które były zmodernizowane ze starego złomu poniemieckiego w zakładach na TROJANIE w(ZNTK). Jedynie co w nich na dzisiejsze czasy zmienić to tylko dorobienie w każdym wagonie w środku jednego przedziału na rowery.

    • 5 2

    • ?

      Jakie wagony ?

      • 0 0

  • (1)

    ja mogę jeździć nawet starymi EN57 byle dodali klimę

    • 6 3

    • i pousuwali te śmierdzące kible

      • 2 0

  • złomować

    złomować a nie remontować.

    • 14 0

  • Ile razy można modernizować składy, które nie zostały zaprojektowane do takiej specyfiki jaką ma SKM?

    • 15 0

  • Składy.....

    Składy sa za krótkie w godz. szczytu, bo wieczorem, ok. 19tej jada dlugie i puste tymsamym. Panie Gluszak , zmieńcie w końcu myślenie....!

    • 8 1

  • SKM? (1)

    SKM, to nie Szybka Kolej Miejska, tylko Stara Kolej Miejska, ha, ha, ha......... taka prawda!!!!

    • 12 1

    • nie, SKM to: Syf Kiła i Mogiła

      • 6 1

  • Pudrowanie trupa (2)

    Niewyobrażalna głupota.

    • 16 1

    • (1)

      Jakie pudrowanie, zapoznales sie ze specyfikacja modernizacji? Ze starego skladu zostaje rama pudla i rama wozkow. Caly naped z rozrusznika oporowego jest wymieniany na ekonomiczny falownikowy. Wymieniane jest cale wnetrze, uklad hamowania. Jakie to pudrowanie. To remont kapitalny i przebudowa calego skladu. Dzieki temu ze podstawa sa stare sklady to mozna zaoszczedzic troche kasy bo zlom sie przetworzy a dobra podstawe wykorzysta.

      • 1 1

      • I dalej są ciężkie i mają małą ilość drzwi, co dyskwalifikuje je z komunikacji miejskiej.

        • 0 1

  • mam nadzieje że siedzenia będą takie jak w wagonach metra

    Nowy układ siedzień był by bardziej przestrzenny. I przydało by się by składy po modernizacji jeździły dużo szybciej

    • 3 2

  • SKM Warszawa (3)

    A tak się wożą w Warszfce:

    youtube.com/watch?v=2Q12uVwCNkI&hd=1

    Rozumiem, że trójmiasto tego nie doczeka?

    • 7 1

    • Inne malowanie, inny przód, wypasione drzwi. Ale wnętrze identyczne. Nie licząc barw. (2)

      Zmodernizowane składy, to nowe składy de facto.

      • 0 5

      • jasne (1)

        A pamiętasz polonezy caro zmodernizowane przez Daewoo?
        Czy one mogły się równać z nowymi oplami, renault czy nawet skodami? Miały nadal sztywny tylny most, przestarzałe zawieszenie na resorach, przekładnię ślimakową i spalały 40 % wiecej paliwa. Podobnie 70 letnie aktorki z hollywood po operacjach plastycznych;)

        • 1 1

        • Pojazdy szynowe zużywają się o wiele wolniej niż auta.

          Dajesz kiepskie porównanie, bo pojazdów w których zmieniono niewiele. A tu mówimy o wszystkich bebechach. Nowym lub starym czynią bebechy. Powłoka to tylko wygląd.

          • 1 1

  • Skm

    Normalnie jest mi wstyd za te pociagi. d*pny Gdansk a kolejki podmiejskie jak u rumunow. Co roku przyjezdzaja na lato tysiace turystow tez z zagranicy i jak widza takie dziadostwo to wyobrazam sobie jak leja z tych zlomow. Brawo zarzad kolei, jak po wojnie skm zaczely jezdzic tak do dzisiaj jezdza te same. Ciekawe ze przez dziesiatki lat kolej nie zarobila na nowe wagony. No jo zapomnialam o premiach i podwyzkach dla darmozjadow. Ale jedno wam powiem, firma ktora nie inwestuje i sie nie rozwija ma jedna przyszlisc. Upadek. I oby jak najpredzej.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane