• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • Tak, tak

    Poszczekajcie sobie jeszcze gdańskie bówki. Ciesząc się przy tej okazji 20 letnim demobilem z Dortmundu. W Gdyni już od 2 lat jeżdżą nowe trolejbusy Solaris, ale co tam - jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma... nieprawdaż citymany?

    • 0 0

  • Tak tak - zazdrość - tylko duma nie pozwala

    Zazdrościsz śledziu (Mag-Gdynia). Czy wy ludzie z północy zawsze musicie negować wszystko co nie gdyńskie - to chyba genetyczne! Nie wiesz Kolego, że większość gdyńskich autobusów to demobil. Jak tego nie wiesz - to zapytaj rodzimych fachowców. Co do "city" - to prawdziwe miasta na świecie mają metro lub tramwaj, a nie Solarisy na szelkach.

    • 0 0

  • Więc powtórzę kolego

    Używane autobusy były kupowane wiele wcześniej niż w Gdańsku na to wpadli i miały na celu przyspieszenie wymiany przestarzałego taboru pod postacią Ikarusów. Dodatkowo Gdynia zarobiła na tych Ikarusach, gdyż sprzedaliśmy je przedsiębiorstwom komunikacyjnym w Bytomiu i Tarnowskich Górach. Wspaniały Gdańsk obudził się z ręką w nocniku :P Teraz już Ikarusa nikt nie kupi, więc pozostały wam jedynie kasacje.
    Co do tramwajów, to fakt - na Ukrainie, w Rosji, na Białorusi budowało się takie linie jak ta wasza na Chełm. Tramwaj miał rozwozić robotników z blokowisk do fabryk.
    Z kolei na zachodzie powoli odchodzi się od tramwajów na korzyść metra. Trasy tramwajowe albo całkowicie się likwiduje (Szwecja), albo pozostawia się jedynie w centrum, aby ułatwic przemieszczanie się po nim (Francja, Holandia). Tyle, że trakcje tramwajowe na zachodzie, a to co jest w Gdańsku to kolosalna różnica. Tramwaj jeżdżący po jezdni i te niebezpieczne wysepki na ruchliwych ulicach bardziej przypominają Kijów niż Berlin :P

    • 0 0

  • te tramwaje sa super jezdze nimi co dzien sa cieple zima,wygodne,szybkie.jedna wada to ze sa wysokopodlogowe i jak sa duze mrozy to elektronika wysiada,tutaj nie ma zimy ,ale w Gdansku?Gdy zamieszkalam tutaj i zaczelam nimi jezdzic bylam pod wielkim wrazeniem ,to nie to jakie sa w polsce.super i gratuluje Gdanszczanom,a wiem co pisze bo to z mojej dzielnicy one sa.

    • 0 0

  • dynio jestes naprawde niezłym idiotom

    zachód wraca do tramwajów a trolejbusy czyli stary sowiecki wynalazek dominujący.

    • 0 0

  • A ty co? Z choinki się urwałeś?

    Zachód rozbudowuje metro, które jest wiele lepszym rozwiązaniem niż tramwaj. Ogólnie stawia się na kolej, gdyż potrafi ona pomieścić 10 razy więcej pasażerów niż prądotrzep. I w Trójmieście można spokojnie powiększyć zasięg SKM. Trzeba najpierw jednak odbudować zerwane mosty.
    Ale najwidoczniej Gdańsk ma to gdzieś i woli wywalać pieniądze na nikomu niepotrzebny tramwaj.

    • 0 0

  • Ludzie! opamietajcie sie!!!

    czy za kazdym razem musi sie znalezc paru idiotow-prowokatorw ktorzy nawrzucaja na gdynie albo odwrotnie??? Ja jako GDANSZCZANIN (i pewnie nie tylko ja) mam gleboko w d***pie te przepychanki slowne w stylu "gdansk sie cofa" "gdynia wioska rybacka" takie farmazony tutaj naprawde nikogo nie obchodza!!! Przypomne ze mowa tutaj o dosc kontrowersyjnym zakupie 20 letnich dylizansow...

    • 0 0

  • Dynia.. Ty kompletnie nie kumasz...

    Co z tego, ze parę nowych Solarisów trolejbusów macie w Gdyni, ZKM w Gdańsku kupił 35 Solarisów nowych za jednym razem, a Wy jakieś złomy używane kupujecie, co do tramwaji to zupełnie coś innego, cena nowego jest kolosalnie duża, a te z Dortmundu to super kąsek dla każdego miasta w Polsce, ale tylko Gdańskowi się udało! Dumna Gdynia niech się chowa na tej swoich przedmieściach, uczcie się od większych i lepszych jak jupować okazje, co do eksploatacji z pewnoscią jest droga, ale dla każdego tramwaju jest,wiec za tą cenę tramwaju koszta są nieporównywalne! GDAŃSK GÓRĄ ZAWSZE! pozdrawiam !

    • 0 0

  • Jezdzilm tymi tramwajami w Niemczech i sa naprawde fajne:)
    Dobrze ze cos sie dzieje :)

    • 0 0

  • 1 nowy solaris trollino w podstawowej 12-metrowej wersji (takie w Gdyni jeżdżą w liczbie ok. 20sztuk) kosztuje 1,1mln PLN, więcej niż przegubowy man lion's city (tylko 4 w Gdyni:( i żadnego w Gdańsku:)) Co wy możecie wiedzieć o masowych zakupach (1993 rok - zakup 60(!) meroli na raz)? ZKM Gdańsk działa na zasadach jakie w Gdyni panowały do mniej więcej 1992... Macie 2 razy więcej potencjalnych pasażerów, porównywalną ilośc autobusów, mniejszą ilość linii komunikacyjnych. To was boli

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane