• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • tramwaj -rak

    Jak czytam wypowiedzi to widze ,ze nikt nie pamieta jak motorniczy z korbka zapychal z jednego konca tramwaju na drugi i jazda w odwrotna strone.Byly to czasy kiedy nie wiedziano co to jest petla tra
    mwajowa Pozdrawiam z dalekiej Australii.
    Kiedys sie mieszkalo we Wrzeszczu.

    • 0 0

  • trolejbusy NIE JEZDZA w Rzymie

    • 0 0

  • trolejbusy jezdza w rzymie,

    http://public-transport.net/bus/Trolley/Rom/1_2.htm

    • 0 0

  • Jechałem nim

    własnie w dortmundzie na mś

    • 0 0

  • zartowałem

    teraz ta sa wypasnine ale lepsze sa tramwaje bogestera w gelsen

    • 0 0

  • tylko frajer korzysta z gdańskiej zkm

    skansen PRL, którym zachwyca sie tylko Prezydent miasta, bo ostatni raz korzystał z czasów szkolnych. Wiecznie nieustanne problemy, dziś akurat tramwajowe, bo frajerzy czekają od 6 rano w centrum miasta przy Grunwaldzkiej prawie poł godziny na tramwaj. Jeden ma awarie, inny nie przyjeżdża w ogóle, bo po co, później trzeba się przesiąść na autobus za tramwaj i można się zastanawiać, na czym polega awaria. Tory były niedawno wymieniane, więc zapewne te stare wagoniki. Trzeba jeszcze kilka staroci dokupić, awarie będą zapewnione. Frajerzy korzystajacy z drogiej zkm mają co chcieli. Codziennie problem.
    Władze Gdańska mogą, jak kiedyś, zrobić na ZACHĘTĘ ;-) dzień bezpłatnego korzystania z zkm dla włascicieli samochodów osobowych, buhahahaha!

    • 0 0

  • Złom

    Po co nam te złomu z dnia na dzien bedą sie sypac i tylko kase bedzie trzeba wkladać!! Mamy swoje fabryki wiec rozwijajmy nasz przemysl i dajmy naszym zarobic !! w Gdansku sa masakrycznie drogie bilety a az takich luksow nie widac !! jak dla mnie te stare zlomy to zenada !!

    • 0 0

  • Do tych co na Gdynie Plują

    1. Jedz samochodem w Gdyni i w Gdansku - gdzie Cię szlak trafi
    2. Jedz po drogach Gdanska i Gdyni - w którym przypadku wyminisz szybciej amorki
    3. Jedz komunikacją miejską - w którym miescie możesz jechać wg rozkładu jazdy
    4. Chcesz wyżucić peta - w którym miescie wyżucisz na ulice.

    5. Masz rower-w którym miescie szybciej wpadniesz pod auto

    6. W którym miescie nie płacisz za postój auta w centrum ?

    Jedyny problem obu miast to uliczne żury.

    • 0 0

  • new tramki

    jestem motorniczy, tyle z krakowa u nas juz od pewnego czasu sa w uzyciu te wasze "nowe" i powiem tyle o dupe rozbic sa... otwarcie drzwi trwa dlugo i tak samo zamkniecie, wiec zapomnijcie o czyms takim jak rozklad jazdy!!!!! chyba ze otorniczy bedzie walil seta od przystanku do przystanku, albo zmienicie rozklady i dacie wiecej czasu na przejazdy!

    krk pozdrawia.

    • 0 0

  • info o tym przetargu

    Witam czy ktos bylby tak uprzejmy i podalby mi linka do jakiegos info o tym przetargu prosze ? Staralem sie szukac ale na stronie dortmundu nic nie ma :/

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane