• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • Tramwaj ok.

    Może nawet nim jechałem na Mundialu. Fajny jest i zawsze pokazuje i "mówi" następną staję. Mam nadzieje, że w Gdańsku też tak będzie.
    Pozdro Lechia.

    • 0 0

  • Lechia pozdrawia tramwajarzy

    • 0 0

  • 40 tys za tramwaj

    to jak za darmo, tym bardziej, ze są w bardzo dobrym stanie

    to cieszy

    • 0 0

  • fantastyczny zakup gdańskiego ZKMu

    Super zakup,ale udało się ZKMowi gdanskiemu złapać taką okazje, musieli mieć bardzo dobre rozeznanie, bo nie ma przecież wielu takiej klasy tramwaji za tą cenę i o takim standardzie,
    gratulacje dla Zarządu i pracowników!!!

    • 0 0

  • 40 tys. ale euro, czyli ok 160 tys. zł.
    Nie znam się na tym, czy to wciąż dobra cena?

    • 0 0

  • tramwaj extra !!!

    Wyglada super, fajnie, że będzie tyle tramwaji w barwach gdańskiego ZKM'u !!! Widocznie odświeżają tabor, tak trzymać !!! KOmunikacja miejska idzie w coraz lepszym kierunku !!

    • 0 0

  • "Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne"

    Bardzo dobre uzasadnienie, ktoś zaczyna myśleć!

    • 0 0

  • gdanski ZKM -super zakup

    Fajny zakup, to chyba najlepiej będziemy stali w Polsce pod wzgęldem komunikacji tramwajowej!!! zresztą autobusowej wkrócte też, bo chyba wymienili z tego co widać na ulicach większość starych Ikarusów... to mi się podoba, widać duże zmiany w gdańskiej komunikacji miejskiej, Gdańsk górą!!!

    • 0 0

  • tia

    40 tys EURO kolego!!

    • 0 0

  • "40 tys" ?? dużo ??
    Mi się wydaje, że jak nabardziej NIE, biorąc pod uwagę korzyści jakie z tego mogą być... Zauważ, że jak będzie rozbudowana sieć tramwajowa to ludzie będą woleli pojechać tramwajem 10 min niz 60 min stać w korkach... A tym samym korki będą mniejsze !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane