• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • fajnie.. byleby odrazu go nie pomazano i nie poniszczono.. proszę was o to drodzy użytkownicy ;]
    chyba sami nie lubicie poskreczowanych szyb itp.

    • 0 0

  • Kolejny bubel ktory nie moze byc zutylizowany w niemczech

    Hehe...

    Buraki będą musieli wlozyc 3 razy tyle zeby doprowadzic to do stanu uzywalnosci, po tureckich pasazerach..

    • 0 0

  • Nowy tak ikosztuje kilka milionoiw zlotych, wiec kupili za grosze, a tam oprocz kol sie nic nie zuzywa.Te stare 20 letnie

    niemieckie trawaje sa lepsze od nowych polskich z fabryki-taka smutna prawda. Pewnie siedzenia wymienia,odmaluja wstawia nowe raczki i lampy i beda jak nowe.Bardzo dobry zakup.

    • 0 0

  • trawaj typu "N"

    To po co było likfidować stary tabor, iteż dwu kierunkowy .Można było zostawić i wyremontować dwa tego typu tramwaje.Wyszło by taniej.

    • 0 0

  • wszystko ładnie pięknie

    Szkoda tylko, że przy długości porównywalnej z dwoma wagonami 105Na (eksploatowane obecnie), tramwaj ma czworo drzwi po każdej stronie, a więc dwa razy mniej niż dwuwagonowy skład 105Na. Nie wyobrażam sobie tego pojazdu w godzinach szczytu. Wszystkim zadowolonym z tych zakupów polecam zaczekać aż wagon pojawi się na linii. Obawiam się, że wielu zrzednie mina... Ponadto należy dodać, że tramwaj nadal jest wysokopodłogowy - czy tak powinna wyglądać przyszłość gdańskich tramwajów? "Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka?" Aby niewielkim (w stosunku do nowych wagonów) kosztem poprawić stan gdańskiego taboru. Wiele z pośród eksploatowanych aktualnie wagonów dawno powinno zostać wyłączonych z ruchu. Gdy do Gdańska trafi 46 wagonów z Dortmundu, tak się właśnie stanie.

    • 0 0

  • 20-stoletni wysokopodłogowy bimbaj o_O lol ciekawe ile wydadzą na jego serwis. Nie lepiej odpimpować to co jest-taniej wyjdzie.

    • 0 0

  • dobry zakup

    Tym co się nie podoba, niech se furę kupią, udało się zakupić najlepsze na rynku używane tramwaje, któe mogą zastępić starsze 105N i dobrze, oprócz nowych tramwajów-na które nie stać Miasto- dobrze wymieniać tabor w taki sposób!Gratulacja!!! tylko się cieszyć,

    • 0 0

  • TRAMWAJ CZTEROKIERUNKOWY

    TO JEST DOPIERO BAJER.

    • 0 0

  • moze to i dobry zakup ale jakos mam mieszane uczucia po tych zoltych mercedesach co nasi w berlinie kupili

    a pozniej sypaly sie jeden z drugim, a ludzie sie wk**li na te idiotyczne fotokomorki. OBY to nie byl ten sam blad ZKMu

    • 0 0

  • fotokomórki w mercach

    bardzo dobra rzecz, ale widocznie Polacy nie dorosli do tego i bez instrukcji obsługi nie podchodź

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane