• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • Do zkm

    A jak były tłoki do ludzie mieli sobie na głowy siadać żeby drzwi się zamknęły?Stuknij sie fotokórki to był szajas!!!

    • 0 0

  • w Berlinie działają fotokomórki

    Jak ludzie nie kumacie i nie wiedzią jak fotokomórki działąją, to chyba nigdy nie dorównamy zachodowi do pięt, po co więc modernizować tabor, co robi ciągle ZKM jak i tak ludziom było, jest i będzie wiecznie mało, wiecznie źle..Nauczcie się trochę pokory i skończcie z prostactwem, tramwaj nowszej generacji i trzeba się cieszyć!!! Zakup Merców również był dobrym zakupem!

    • 0 0

  • Gratulacje

    Zakup bardzo korzystny. Podziękowanie dla Zarządu miasta i Prezydenta Adamowicza. Tak trzymać! W ten sposób postępuje dobry gospodarz.Pozdrowienia.

    • 0 0

  • Napewno inny standart

    Ale tramwaje ,które nie potrzebowały pętli już w latach 50 jeżdzijy w Bydgoszczy

    • 0 0

  • ciekawie do kiedy...

    niedługo i tak nasza młodzież, dresiarze i pseudokibice zdewastują ten tramwaj... i będzie tak jak wszystkie...

    • 0 0

  • Zakup chyba dobry ale chcilbym zwrocic uwage na pewien pardoks dotyczacy zaupu autobusow typu Mercedes 0405GN2 (zolte przegubowe mercedesy). Otoz sa to uzywane autobusy sprzedane nam przez Berlin, ktory kupuje nowe austobusy w ... Polsce.

    Oczywiscie wiem ze nowe autobusy produkowane w PL sa drosze od uzywanych z Berlina i wcale nie twierdze ze to zly zakup ale cala sytuacja jest mimo to troche absurdalna.

    • 0 0

  • Makabra

    Precz ze złomem w Gdańsku!!!

    • 0 0

  • złom to Ty masz w głowie

    po treści postu utwierdzam się

    • 0 0

  • buhahaha...

    za dużo czytania...

    • 0 0

  • Super !

    Typowa Polska choroba, nigdy nie jesteśmy zadowoleni. Jeździłem przez pół roku dzień w dzień z tymi tramwajami w dobrze rozbudowanej sieci tramwajowej w Dortmundzie. Raz nawaliły drzwi i motorniczy poprosił pasażerów o przejście z tylniego wagony do przodu. Na krytykę że za mało drzwi mogę odpowiedzieć, że w Dortmundzie nie ma z tym problemów. W środku miasta jeżdżą tramwaje pod ziemią i wyjeżdżają poza miastem z tunelów. W tunelu są perony równe z wejściem do tramwaju, nie trzeba wchodzić do wnętrza pojazdu po schodach, co skraca proces wsiadania i wysiadania. Kto był w Dortmundzie na Mundialu widział że nie wszystkie trasy w mieście są pod ziemią. Pięć lat temu otworzono ostatnią trasę podziemną w relacji północ-południe. Brakuje jeszcze odcinek pod miastem w kierunku wschód-zachód. Tunele są już gotowe, szyny już leżą, pewnie pracują nad zakończeniem trasy. W Internecie można znaleźć informacje, że nawet Dortmund kupił używane tramwaje które są teraz ponad 30 lat używane. Tramwaje używane na trasach podziemnych są inne niż te które dotarły do Gdańska. Te są wymieniane bo w następnym roku otworzona będzie trasa wschód-zachód i będzie potrzebny nowy inny tabor.
    Dortmundzkie tramwaje będą na pewno lepsze niż szczecińskie Helmuty. W Krakowie jeżdżą już też tramwaje dwukierunkowe. I na pewno nie uda się kupić wszystkie tramwaje w Dortmundzie bo i inne miasta będą walczyć - jak nie Polskie to inne.

    Tylko dlaczego przyszedł ktoś tak późno na ten pomysł? Jak kiedyś krytykowałem rozbudowę trasy na Chełm ze względu na możliwość budowania peronów po środku i oszczędzeniu na kosztach ich rozbudowy - jeden peron, jedna winda itd. i krytyce pętli na Chełmie, to zniknął mój post w księdze gości na stronie UM. Dobrze że został chociaż wykorzystany.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane