• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • Samo jezdzenie w te i nazad wydaje sie dobrym pomyslem, tylko... jakos mnie nie przekonuje, ze 20-letni pojazd to super interes. Wiem, ze tramwaj to nie samochod, ale ciagle jest to pojazd - im starszy, tym wymagajacy czestszych i coraz drozszych napraw. Zeby nie bylo tak, ze za czesci zapasowe MZK zaplaci wiecej, niz za nowy tramwaj. Moze jestem przewrazliwiony, ale nie od dzis wiadomo, ze nie ma nic za darmo, wiec jesli to tanio, to na pewno nie z sentymentu do Polski, hahaha.

    • 0 0

  • Jak zwykle

    Tramwaj na pewno lepszy od grasujących w Gdańsku 105 czyli Akwariów, które w ogóle nie nadają się do przewożenia ludzi. Ale na razie to jest jedna jaskółka, a śmieszna firma zwana gdańskim ZKMem już zaczyna się przechwalać jakby linię metra otworzyli. Co do autobusów kupowanych od Niemców czyli przegubowych Merców to zwykły bubel, niepotrzebny już naszym zachodnim sąsiadom. Dlaczego? Bo 3-drzwiowy autobus przegubowy to przeżytek. Żeby nie było, gdyńskie przedsiębiorstwa też nabywały używane pojazdy i to znacznie wcześniej niż w Gdańsku na to wpadli. Miedzy innymi dzięki temu w Gdyni już nie ma złomiastych Ikarsuów.
    Wracając do komunikacji miejskiej w Gdańsku, większym dramatem niż tabor jest tamtejszy system biletowy i kontrole. Dlatego też nie się czym zachwycać. Jak wprowadzą wspólny zarząd komunikacyjny dla całego Trójmiasta, to dopiero będzie sens poruszać się komunikacją zbiorową po Gdańsku. Na razie dowozi mnie tam Tele-Taxi.

    • 0 0

  • Istambuł - tam to są dopiero tramwaje

    Wróciłem kilka dni temu z tamtąd. Ich komunikacja rzuca na kolana - warto sprawdzić

    • 0 0

  • a wiecie ze

    mozna polaczyc tyłami (rufami) dwa tramwaje, wtedy rowniez otrzymamy tramwaj dwukierunkowy. no ale nic gratuluje. w sumie to nic sie nie zmienia, gdy sie urodzilem tramwaje mialy 20 z gorka lat, te nowe tez, pewnie za 20 lat tez kupia 20 letnie tramwaje.

    • 0 0

  • 20-letnie tramwaje

    Czy to oznacza, że ZKM poprzednio zakupił NOWE NISKOPODŁOGOWE tramwaje, za które przepłacił i lepiej było kupić używane "suernowoczesne" 20-letnie tramwaje z Dortmundu ? Jeśli są takie super-hiper, do dlaczego się ich pozbywa Dormund ?

    • 0 0

  • dlaczego

    Dlaczego kupujemy takie drogie stare tramwaje????Czy to jest cena za antyk????

    • 0 0

  • świetnie inwestujcie w bombardiery i w N8C na pewno wizerunek miasta przez to zmieni sie na lepszy:D

    • 0 0

  • zobaczymy za dwa lata

    Ja tez jestem sceptykiem nie wieze w szczodrosc niemcow, to na pewno jest zlom ktorego utilizacja sporo kosztowalaby. Problem w Polsce jest jeden - utrzymanie. Pasazerowie w niemczech tez sa tacy sami, w weekend rowniez mozna jechac smierdzacym tramwajem po libacji, tylko ze tam zaraz sie to sprzata. Nam brakuje profesjonalnego sprzatania i to nie raz w tygodniu ale codziennie i to dokladnie.

    • 0 0

  • do matola "Berlin"

    zadam ci jedno proste pytanie: Czy jechales kiedykolwiek w godzinach szczytu tym zoltym przegubowym szrotem z fotokomorkami? widocznie nie, ale ci wyjasnie matole ze mentalnosc ludzi nie ma tutaj nic do rzeczy, komunikacja w gd jest przeladowana przez co nie raz widzialem ze lud po prostu sie nie miesci do autobusu czy tramwaju, teraz pomysl raz jeszcze za nim cos napieszesz...

    • 0 0

  • BRAWO !!!

    Wszystko pieknie i słodko! ZKM Gdańsk jest najlepszy !!! Ale chyba w robieniu sobie dobrej reklamy z byle okazji. Zmiana taboru, który teraz się sypie to żadna łaska za te pieniądze co placimy MY - PASAŻEROWIE.Czy znacie drugie tak zakorkowane miasto w kórym obowiązytwały by bilety czasowe?! A spróbuj się wykłócić z KANAREM że korek był na Armii Krajowej i dlatego skasowałeś za 10 minut. GWARANTUJE ŻE I TAK DOSTANIESZ MANDAT - JA DOSTAŁEM 2 RAZY, bo kierowca powiedział że jest o czasie choć w korku staliśmy ponad 20 minut! Innym razem okazało się że ZKM zmianiło tabele czasu przejazdów - wydłużając oczywiście ten czas po to by za trasę, którą kiedyś jechało się za 1,40 zł płacić teraz 2,80 zł. I gówno da tych kilka 20-letnich wozów jak i tak w Gdansku komunikacja jest i będzie NIEPUNKTUALNA, ZŁODZIEJSKO DROGA a kierowcy wybitnie hamscy (po za kilkoma wyjatkami)!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane