• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • BEZ JAJ!

    TO ŻE ZKM NIE MA PIENIĘDZY (LUB NIE CHCE MIEĆ)NA NOWY TABOR NIE JEST POWODEM DO DUMY, ANI NIE PRZYNOSI CHLUBY NIKOMU! STARE NIEMIECKIE TRAMWAJE W DZISIEJSZYCH CZASACH NIE POWINNY BYĆ RARYTASEM DLA BIEDNEJ POLSKI, BO TO WSTYD ŻE JESTEŚMY O 20 LAT DO TYŁU ZA EUROPĄ.I PO CO SIĘ CHWALIĆ, JAK NIE MA CZYM... ALE TO CO WŁADZE GDANSKA POTRAFIĄ TO ŁADNIE MÓWIĆ, ROBIĆ DOBRE WRAŻENIE I GÓWNO ROBIĆ. ALE LUDZIE TO KUPUJĄ .... JA NIE!

    • 0 0

  • GDYNIA SIĘ NIE UMYWA DO GDAŃSKIEJ KOMUNIKACJI-CO TU PORÓWNYWAĆ?

    Taka prawda, że Gdynia dużo gada, gówno robi... Za to w Gdańsku komunikacja w ostatnich LAtach poszła o wielki krok do przodu, no i z pewnościa wkrótce widok Ikarusów będzie przeszłoscią! Gdynia jest 2 razy mniejszym miastem, przez co mniej problemów w komunikacji, czego nawet nie można porównywać do Gdańska... to,że w godzinach szczytu przy obecnych remontach wiadomo, że są korki i trzeba to wkalkulować!Jak miasto nie stać na zakup nowego taboru, to normalne że szuka się tańszych rozwiązań, co właśnie robi gdański ZKM!!Brawo, tak dalej...!Tylko czekać, jak ruszy N8C na trasę !

    • 0 0

  • BEZ JAJ!

    NIE WIEM JAK JEST W GDYNI, ALE SKORO MÓWISZ ŻE "tylko czekać, jak ruszy N8C na trasę" TO SIĘ ZAŁOŻĘ ŻE TROCHĘ SOBIE POCZEKASZ! POZDRAWIAM!

    • 0 0

  • do kolegi znawcy z Gdyni

    Gdzie w tekscie jest napisane, ze te tramwaje Gdansk kupuje na 20 lat? Owszem same maja tyle, ale nigdzie nie pisze ile w Gdansku pojeżdżą. Na końcu trasy na Chełmie jak najbardziej będzie pętla, a końcówki lini bez pętli tzw wahadłówki to dopiero melodia przyszłosci. Ponadto zakup tramwaju w dobrym stanie za cenę ok 2% wartosci nowego Bombardiera to uwazam bardzo dobry interes.

    • 0 0

  • FAKT

    NIE ZMIENIA FAKTU IŻ NIE MA CZYM SIĘ TU SZCZYCIĆ!

    • 0 0

  • widziiałem go jakieś dwa dni temu

    ciągnął go zwykły tramwaj gdzieś około 4 w nocy. był koloru zielonego z jakimś napisem Mit dortmund czy coś takiego.

    • 0 0

  • sorry - ale czegoś nie rozumiem... to jest INNY niż te co są u nas?

    przecież jak są 2 skłądy, to chyba mają po 2 kabiny, czy nie wystarczyłoby je odpowiednio spiąć?

    ja myśalłem, że i nazse tramwaje mają możliwości jazdy w obie strony.,..

    czyżby tak nie było?????????

    • 0 0

  • Do Krise

    Gdynia dużo gada mało robi... Ręce opadają. W ostatnich kilku latach powstały trzy nowoczesne zajezdnie (mały poślizg w ostatniej, to fakt), 1/3 trolejbusów to niskopodłogowce, nie mówiąc o 90% autobusów. 2 razy mniejsze miasto = 2 razy mniej potencjalnych klientów. A prawda jest taka, że linii autobusowych jest więcej niż u was

    • 0 0

  • Mag_Dynia i inni podobni...

    Zakompleksione buraczane buce nosa za miedzę nie wytkną,bo sąsiad kłonicą w pusty łeb przywali a próbuja formułować opinie o abstrakcyjnych dla wiejskich malkontentów rzeczach.Wiele miast w Polsce kupowało i kupuje używany tabor w tym i tramwaje(Szczecin,Poznań,Kraków,Gorzów,Elbląg)
    .Ale dotychczas nikomu nie udało się kupić tak okazyjnie takiej ilośći(ma być 46)w tak dobrym stanie technicznym i z taką cenę używanych.Przeliczając to te 46-ć jest za cenę jednego nowego.Niezależnie od powyzszego będą w tym roku 3-y dofinansowywane przez U.E. nowe "Bombardiery".Na zakończenie bucom przypomnę ,że ziutki zastepowano 18-letnimi przebudowywanymi autobusami.Pust dynia i tak nie zrozumie,napisałem dla porządku.

    • 0 0

  • ZKM w Gdańslu to kaszana!!!

    ZTM Warszawa jest z*******e tańsze bilety większość składó niskopodłogowych i na każdej lini słyszymy nazwę przystanku i kolejny jaki będzie na trasie lini, karty miejskie też są lepsze. Podobnie jest w Krakowie. Pozdro Śledziki z nad morza.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane