• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • prawie jak tramwaj

    popieram kombatanta
    gdańsk znany jest z robienia "złotych, ale inaczej" interesów ze szkopami vide GPEC:-)
    albo browar z tym że tu akurat chyba nie szkopy, ale interes też był "złociuchny":-)
    po 20 latach eksploatacji w szwabskim mieście można to było kupić chyba w cenie złomu, lub co najwyżej jako części zamienne bu he he he he
    w gdańsku muszą być konstrukcje MOCNE, a zatem najlepiej ruskie!!!
    gniotsa, nie łamiotsa i nie zamarzajetsia:-)

    • 0 0

  • Gratulacje dla gdańska

    Znakomite tramwaje za grosze.
    Te tramwaje mimo że mają 20 lat są i tak nowocześniejsze od 90% taboru polskich tramwajów.
    Głupków typu gallux czy śmieciarzy z wioski za Sopotem radze ignorowac to taki lokalny wiejski folklor

    • 0 0

  • DO PRZEDMIEŚCIA....

    POPIERAM, POPIERAM... SOPOT PRZEDMIEŚCIA, A CO ZA NIĄ..WIEŚ DO POTĘGI, ALE NIECH SIĘ CIESZĄ TROLEJBUSIARZE, I TAK NIE SKUMAJĄ JAKA TO OKAZJA, A TE TRAMWAJE WCALE DORTMUND NIE SPRZEDAŁ ZE WZGLĘDU NA WIEK, TYLKO DLATEGO, ZE MUSI KUPIĆ NOWE PRZYSTOSOWANE DO JAZDY W TUNELACH..WIEC KAŻDY CHCIAŁ KUPIĆ TAKA ILOSĆ OKAZYJNYCH TRAMWAJÓW.. ALE TYLKO GDAŃSKOWI TO SIĘ UDAŁO, SUPER! POZDRO, TRAMWAJE WYGLĄDAJĄ NAPRAWDĘ REWELACJA!

    • 0 0

  • Nie o to chodzi!

    LUDZIE! TO NIE O TO CHODZI CZY TO JEST DOBRY CZY ZŁY INTERES, BO TO SIĘ DOPIERO OKAŻE. CHODZI O TO ŻE TE BUCE Z ZKM I ZTM ROBIĄ Z TEGO TAKĄ FETĘ ŻE TYLKO ICH PO TYŁKACH CAŁOWAĆ ZA TO ŻE ROBIĄ CO DO NICH NALEŻY! GDAŃSK JAK I INNE PIĘKNE MIASTA POLSKI JAK I ICH MIESZKAŃCY ZASŁÓGUJĄ NA NOWE NOWOCZESNE TRAMWAJE I AUTOBUSY, BO NIE JESTEŚMY PROWINCJĄ EUROPY. A TO ŻE JAK ZWYKLE NA TE NOWE NIE MA KASY I TRZEBA KUPOWAĆ STARE Z ODZYSKU TO JASNE, ALE CZYM TU SIĘ SZCZYCIĆ I PO CO ROBIĆ Z TEGO TAKI LUKSUS?! NIKT NAM ŁASKI NIE ROBI ŻE ZA TAKIE CENY BILETÓW NIE BĘDZIEMY MUSIELI NIEBAWEM JEŹDZIĆ W STARYCH IKARUSACH CZY ZDECHŁYCH 105N!JEST OBOWIĄZKIEM ZKM PODNOSIĆ STANDARDY OBSŁÓGI I KOMFORT PODRÓŻNYCH BO OD TEGO ONI SĄ.... OD TEGO SĄ ONI...

    • 0 0

  • ciekawe kto bedzie załatwiał do nich części zamienne, co?
    wy chamy z wioski, których komtur lał po pysku:-)
    ZNTK wam chyba bedzie dorabiał:-)

    • 0 0

  • Rencista, Emeryt, Kombatant.....

    Jest uwolnieniony od pisania przygłupawych komentarzy z racji min. wieku,trudności z poruszaniem (nie tylko fizycznym)itd.Ale niektórzy z tej grupy tego nie "łapią",np.Galuś.Tramwaju nie widział a juz wie o nim wszystko.Na złom juz nie ma czego oddać to za cudze się łapie.Galuś te tramwaje jeszcze przez 5-c lat będą woziły mieszkańców Dortmundu.Wg ściśle określonego harmonogramu będą sukcesywnie sprzedawane,chętnych do nabycia wielu.Oby Gdańsk kupił wszystkie 46-ć.A co Tobie pozostała,piwko do 23,00 jeszcze,bo następny krok to o 22,00 gasimy światło.Jak nie to Jakeć wyłącza prund i posprzatane hihihi

    • 0 0

  • Galuś...

    Kup sobie deskorolkę i nie marudz.Nie Twoje kłopoty,martw się o swoje części zamienne.Pozdrowienie dla sprawnych inaczej....

    • 0 0

  • Kibic, tylko się nie udław od tej nienawiści.

    No i gdzie ten wielki krok do przodu drodzy Gdańszczanie, bo nie widzę?
    Czas na fakty.
    Komunikacja tramwajowa – koszmar. Ludzi wozi stary i niebezpieczny (o czym świadczą ostatnie wypadki) złom.
    Autobusy – również żenada. Kupili nowe Solarisy i jedynie tym oraz Manami da się jeździć. Reszta? Ikarusy, Jelcze, dla tych co lubią pomarznąć zimą. Neoplany sypiące się po kilku latach użytkowania i 3 drzwiowe Mercedesy z Niemiec, które już dawno poszłyby na złom, gdyby nie wcisnęli ich za grosze Gdańskowi.
    Organizacja – wyjątkowo idiotyczna jak na jedno z największych miast w Polsce. Taryfa niejasna i wyjątkowo cwana, bo niby umożliwia przesiadanie się za pomocą jednego biletu, ale nie do końca. Wystarczy, że pierwszy autobus postoi trochę w korku a minuty uciekają. Takim sposobem bilet, który uprawnia niby do przesiadki idzie się bujać.
    Kontrola tychże biletów? Kolejna kpina. Nie dość, że zatrudnili firmę, z których usług zrezygnowały prawie wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w kraju (ostało się jedynie MZK Wejherowo), to jeszcze dali im 100% z wypisywanych opłat dodatkowych, co jest istnym idiotyzmem, bo tym sposobem przedsiębiorstwo komunikacyjne nie ma nic z gapowiczów. Dziwne mają podejście do sprawy w tym Gdańsku, bo wśród organizatorów komunikacji panuje właśnie tendencja zastępowania kontrolerów z firm swoimi. Daje to po 1, większe przychody z gapowiczów dla przedsiębiorstwa, a po 2, mniej skarg od pasażerów, gdyż zazwyczaj tacy kontrolerzy są bardziej wyrozumiali i od dziadka bez nogi nie będą żądali 100zł za to, że nie zdążył dokulać do kasownika przed rozpoczęciem kontroli.

    • 0 0

  • Dynia....pozbądz sie kompleksów...

    Mieszkasz niedaleko Gdańska.Odwiedż to przepiękne miasto.Nie bój sie za 25-ym razem kontrasty nie będą juz ta wielkie.Odwagi!Pamiętaj przed podróżą: słomę usuń,zajady wylecz itd.A teraz do rzeczy:"Kto sie czepia Gdańska? Co Tobie do tego i z tego? Mnie nie obchodzi gnój w Twojej zagrodzie,nie pisałem o tym.Ale teraz musze zapytać o sytuacje na przedmieściach : Co sie dzieje ze skundlonymi 12-letnimi autobusami?Ile w ostatnich 12-u latach zakupiono nowego taboru? Ilu ludzi z Zarządu komunikacji,z Rad Nadzorczych i Zarządów Sp-łek pracuje na dobrą propagandę?Pozdrawiam ,idzie wiosna sadzie dalsze buraki.

    • 0 0

  • śmieciu z wioski rybackiej

    Takiej kumulacji bzdur dawno nie czytałem.
    Zajmij się lepiej waszymi pseudonowoczesnymi 10 jelczomercedesami z prawdziwego demobilu .
    Klimatyzacje to macie we wszystkich 3 autobusach a naprawdę nowych autobusów podobną ilość he he

    Pijaczyna z sopockiego stryszku wie wszystko najlepiej słyszał pod sklepikiem jak obalał winiacze.
    Niedługo popełni samobójstwo chyba bo mu sklepik w nocy w sopoćkowie zamnkną.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane