• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • bardzo dobry zakup

    N8C + kanadyjskie Bombardiery - będzie OK

    • 0 0

  • Tygrys 20-letni ultranowoczesny

    "...Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety..."

    ->niczym Tygrys Królewski.

    Lepiej kupować 20-letnie pojazdy niż samemu produkować? Niedługo w Polsce będą budowane już tylko hipermarkety. Nowa przestarzała technika tylko zwiększy bałagan w ZKM, bo nie ma doświadczeń z konserwacją.

    Niemcy już od dłuższego czasu wyspecjalizowały się w traktowaniu Polski jako złomowiska. "Podarowały" ledwo zipiące stare czołgi Leopard-1, stare enerdowskie Migi-29. Codziennie wlewa się przez Odrę lawina zabytkowych gruchotów "unowocześniających" polską motoryzację.

    Tylko tak dalej. Nowe miejsca pracy czekają tylko w Zjednoczonym Królestwie.

    • 0 0

  • tramwaj na chełm

    He he fajnie z tym tramwajem ale oni buduja to w tempie jak kiedys na dzikim zachodzie....nawet jesli linia dojdzie do obwodnicy ja nadal bede autkiem smigac..

    • 0 0

  • cudownie...och..tylko ten miesieczny przegląd...

    taki długi przegląd przez fachowców z ZKM -Gdańsk świadczy ze to złom jak rowniez cena... 160 tyś stary- a nowy 7 .o mln
    nie ma co sie denerwowac ile to po niemieckiego złomu jeżdzi na polskich i gdanskich drogach -każdy widzi nie od dzisiaj .Nikt tez nie podaje danych kosztów exploatacjii - tez wiadomo ze częsci są znacznie droższe od tych krajowych.Więc na dzień dzisiejszy nie wiemy czy to sukces czy klęska "ojców miasta". Ale nic to pasażer zapłaci a jak bedzie za mało to sie zwiększy czas przejazdu na tym samym odcinku i po ptakach albo podniesie ceny biletów.
    Przeciez w wyborach i tak wybierzemy tych samych

    • 0 0

  • A polskie tramwaje?

    A ile kosztują polskie tramwaje produkowane w Alstom Konstal Chorzów ? Taki Citadis 100 albo nowa wersja 105n ? Czy ktos zna cenę?

    • 0 0

  • trochę logiki

    Jak oddajesz samochód do kasacji,to musisz za to zapłacić,a jak chcesz zutylizować tramwaj to sprzedajesz go polakom i zamiast płacić,zarabiasz niezły grosz.Pytanie; DLaczego niemcy wymieniają tramwaje?Mają niemodną sylwetkę?, chcą wydać na coś kasę?. Nie, TE TRAMWAJE sa po prostu wyeksploatowane.A swoją drogą ,czy ktoś pytał ile będą kosztować części do tego złomu.POLACY niestety nie potrafią ani rządzić ani robić dobrych interesów.Teraz wiem dlaczego tak nienawidzą zydów.

    • 0 0

  • Uważam, że kupowanie używanych pojazdów to nie jest najlepsze rozwiązanie na dłuższy okres (oczywiście tymczasowo to niegłupi pomysł, ale w Gdańsku mówi się o... 20 latach!). Przykład Gdyni: przedsiębiorstwa komunikacyjne do niedawna sprowadzały takie używane pojazdy, żeby zastąpić ikarusy. Tylko, że te pojazdy równie często ulegają awariom, aczkolwiek były to w większości niskopodłogowce, więc zakup mimo wszystko się opłacał. Zakupienie używanych tramwajów z wysoką podłogą to istotny krok w tył, stoi wręcz w sprzeczności z gdańskim projektem komukacyjnym. Nie mówiąc o tym, że gdy przyjdzie wysłać pojazd w zastępstwie na linię bez pętli (Chełm) to pewnie będzie to... autobus. Byłem w wielu miastach w Polsce i z przykrością stwierdzam, że Gdańsk obok Szczecina wśród największych miast ma najbardziej zaniedbane drogi i komunikację. Widząc politykę władz Gdańska nieprędko to się zmieni.

    • 0 0

  • Smutne ale prawdziwe............

    • 0 0

  • bzdura

    tyle kasy za starocia?? jak sprowadzasz auro które ma 20 lat to nie chca go zarejestrowac bo stary. A jak chcesz sprowadzis tramwaj to nie ma problemu? tez przeciez nie jest ekonomiczny i bierze wiecej energi niz nowe. KOmunikacja w Gdańsku jest najdroższa w Polsce a kupuja buble. A korków i tk to nie zmieni bo teniej jest jechac swoim samochodem niz komunikacja. Osobiscie do pracy mam kawałek bnilety to min 2.8 jak sie zmieszcze. A to jest jakies 6km drogi. przy spalaniu nawet 10 l gazu to jest taniej moim autkiem niz tym czyms

    • 0 0

  • zakup tych tramwaji wydaje się korzystny....

    ...ale uważam, ze nie powinno się ich zaklejać reklamami żeby się ładnie też prezentowały!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane