• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • nówka sztuka kosztuje z tego co pamiętam 1,3 mln złotych,więc cena NIemców jest całkiem spoko. Byleby to tylko nie piszczało, nie śmierdziało i... w Polsce mamy zimy :) Więc żeby bylo w miarę szczelne:)

    • 0 0

  • 40 tys euro (160 tys PLN)

    za te pieniadze to można dobry osobowy samochód kupić. Nowy tramwaj kosztuje min 5 milionów!

    • 0 0

  • to i tak dobra cena

    nowe tramwaje kosztuja duzo drozej te trzy co kupil zkm gdansk kosztuja 21 milionow czyli jeden wychodzi po okolo 7 milonow zlotych czyli 160tys to jak za darmo szczegulnie ze N8C ma bardzo dobra opinie i mowi sie o nim udany model

    • 0 0

  • MOŻE

    Może takie tramwaje nie są złym rozwiązaniem, tylko czemu takie wiekowe. Wystaczy już,że na trasie Gdańsk Nowy Port chyba większość taboru jest z Archiwum X - w ciągu 1,5 miesiąca trzeba "mieć szczęście" jechać tramwajem, z którego trzeba wysiadać bo czuć swąd spalenizny lub wydobywa się dym spod kół. Chyba dzięki temu częst tramwaje po prostu nie przyjeżdżają o danej godzinie lub mają duże poślizgi.Ja rozumiem że ta trasa nie jest repezentatywna, ale bez przesady

    • 0 0

  • Nowy tramwaj..

    Napisane było w Wybiórczej ,że nowy tramwaj kosztuje 7-8 milionów zł,-.Cenna zakupionych używanych jest niezwykle atrakcyjna, z gubsza licząć 40 używanych za jeden nowy i na 20-cia najblizszych lat problem komunikacji tramwajowej po tym wzlędem rozwiązany.Pogratulować miastu takiej decyzji.
    Pozdrawiam tramwajarzy.

    • 0 0

  • w koncu bedzie sie przyjemnie jezdzilo :P

    • 0 0

  • tramwaj na trasie tram 8

    a może by tak zkm puścił taki tramwaj na trasie dawnej linii tram 8 w stronę stoczni północnej, z myślą o pracownikach firm mieszczących sie przy ul Marynarki polskiej??

    • 0 0

  • 40 tys - malo

    40tys e, lub jak kto woli 160tys zl, to nie jest duzo za tramwaj nawet 20 letni, mozna by powiedziec, ze to super promocja, nowy Bombardier to cena ok 500tys-1mln zl, a N8C dorownuje klasowo Bombardierowi. Moim zdaniem bardzo dobra decyzja, oby wiecej takich przemyslanych inwestycji

    • 0 0

  • fajna sprawa - swoją droga jak my jesteśmy zapóźnieni

    jak cieszymy się z 20 - letnich traamwajów. komuna nas do tego doprowadziła

    • 0 0

  • takie tramwaje beda jezdzic po gdansku

    przedstawiam wam linka nowoczesnego trama.bardzo mi sie podoba.w koncu gdansk si ezmienia na lepsze:) http://www.emta.com/IMG/jpg/bombardier.jpg

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane