• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowy tramwaj

Michał Tusk
10 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Gdański ZKM wzbogacił się o nietypowy pojazd. Tramwaj N8C, wcześniej jeżdżący w Dortmundzie, to dopiero zapowiedź ogromnych zmian, jakie czekają komunikację tramwajową w mieście.



Tramwaj po raz pierwszy zjechał na tory ze specjalnej lawety (był na niej transportowany do Gdańska) w nocy z czwartku na piątek. Na razie stoi w zajezdni we Wrzeszczu. - Przed wyjazdem na trasę czeka go wiele skomplikowanych badań technicznych - mówi rzeczniczka Zakładu Komunikacji Miejskiej Izabela Kozicka-Prus. Przyjazd pojazdu się opóźnił, gdyż transport dwa tygodnie temu zatrzymała niemiecka policja - okazało się, że firma transportowa podstawiła w Dortmundzie zbyt krótką lawetę.

Sprawdzanie stanu technicznego nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc. - Wtedy zorganizujemy pierwszą jazdę promocyjną, aby gdańszczanie mogli zapoznać się z nowym pojazdem - mówi rzeczniczka ZKM.

Sprowadzania starych tramwajów i autobusów do Trójmiasta

Nowy to dużo powiedziane. W praktyce zarówno tramwaj, który już dotarł do Gdańska, jak i drugi egzemplarz, który czeka na transport w Dortmundzie, mają ponad 20 lat. Różnica technologiczna między nimi a jeżdżącymi po Gdańsku tramwajami 105N jest jednak kolosalna.

Po co ZKM kupuje używane pojazdy za ponad 40 tys. euro sztuka? - Przede wszystkim będą jeździły na budowanej obecnie linii na Chełm - mówi Kozicka-Prus. Tramwaje typu N8C mają jednak inną zasadniczą zaletę - ponieważ linie tramwajowe w Dortmundzie nie kończą się pętlami, tylko ślepo, kursujące tam tramwaje mają dwie kabiny, po jednej na każdym końcu. Mając dwa takie wozy ZKM może uruchomić przewozy na torach przerwanych remontami, tak jak ma to miejsce np. teraz na Zaspie i Przymorzu. Tak się najprawdopodobniej stanie w najbliższych miesiącach.

W przyszłym roku Dortmund wystawi na sprzedaż aż 40 tramwajów N8C. Gdańsk ma na nie duże szanse, choć z pewnością o taki kąsek bić się będą inne duże polskie miasta. Jeśli się uda, przed gdańskimi tramwajami otworzą się zupełnie nowe możliwości. - Pętle są drogie. Nie musząc ich budować, możemy oszczędzić pieniądze, które wydamy na kolejne kilometry linii - mówi jeden z pracowników ZKM. - Poza tym, łatwiej sobie wyobrazić wydłużanie linii na Chełm do następnych dzielnic np. po kilka kilometrów rocznie niż ciułanie funduszy przez wiele lat na ogromne projekty komunikacyjne - dodaje. W przypadku tramwajów klasycznych, po każdym takim wydłużeniu, trzeba by budować drogą pętlę zajmującą dużo terenu. Tramwaj dwukierunkowy zawróci "w polu", zmieniając kierunek jazdy niczym pociąg SKM.

Czy to oznacza koniec pętli tramwajowych w Gdańsku? Niezupełnie. W dalszym ciągu na istniejącej sieci kursować będą składy klasyczne. ZKM zamówił zresztą trzy supernowoczesne tramwaje Bombardier, które pojawią się w Gdańsku do końca roku. One również będą potrzebowały pętli.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (151) 2 zablokowane

  • a

    a ja pojechalem do pracy na wakacje za granice a pieniadze odlozylem na funduszu inwestycyjnym pojechalem po roku jeszcze raz i w ten sposo kupilem sobie dobry samochod i mam na utrzmanie go i w dupie mam rozklady jazdy nowe autobusy i cala komunikacje miejska

    • 0 0

  • Czy wandaloodporne?

    Ciekawe jak długo wytrzymają 'testowanie" przez naszych wandali? Nie zauważyłem jeszcze tramwaju w Gdańsku bez śladów dewastacji. To nie jest smutne, to jest tragiczne.

    • 0 0

  • dwukierunkowe

    dwukierunkowe były w Olsztynie, a mimo to je usunięto, podobnie było z jednokierunkowymi trajtkami w Olsztynie, też usunięto

    • 0 0

  • tramwaje

    tramwaje w Olsztynie usunięto, bo wypadały z torów (był taki odcinek, gdzie po zjeździe z ostrej górki tor ostro skręcał), a trolejbusy korowały ulice gdy jeden z nich się zepsuł (np. cała Szrajbera była zastawiona stojącymi pod rząd trajtkami)

    trochę szkoda....

    • 0 0

  • Tramwaj dwukierunkowy

    Uważam że zachwycanie się nad NOWĄ ideą dwukierunkowości tramwaju jest trochę przesadzone. Nic tu nowego. Wracamy do starych wypróbowanych metod. Przecież w latach 50-tych kursowały w Gdańsku tramwaje dwukierunkowe. Później ktoś GENIALNY wymyślił pętle tramwajowe

    Nie wyrażam zgody na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych
    Marian Chmielewski

    • 0 0

  • do chełmianina

    obecna linia tramwajowa, bedzie wykorzystywana w 100%, poniewaz bedzie wpolna petla autobusowo-tramwajowa na Chelmie i autobusy NIE BEDA juz zjezdzaly do centrum miasta by dublowac sie z linia tramwajowa (bedzie wybudowny wspolny wezel przesiadkowy autobusowo-tramwajowy) i dopiero stamtad autobusy, beda sie rozjezdzac na dalsze dzielnice Chelmu np.: Ujescisko, Os. Swietokrzyskie

    • 0 0

  • walka ale nie wiadomo o co ! Gdańsk kupił te tramwaje jako jedyny..z Dortmundu! ten typ ma już Kraków,Wąskotorowe ma Łódź.Jedyne co dziwi to wypowiedź pani z pr zkm "nie będzie trzeba budować pętli"Bo "flexy"z Bombardiera sobie bez niej nie będą radziły tak łatwo[mogą mieć zbudowany tańszytrójkąt manewrowy,ale dzięki N8C będzie więcej pojazdów do obsługi linii i szansa na zapewnienie obsługi fragmentów dobudowanych później.A co do Gdyni-extra ,że buduje trolejbusy na bazie merca i kupuje nowe solarki i tylko aby zkm Gdynia i ztm Gdańsk nie brały przykładu z niektórych autorów odpowiedzi i dogadają się w sprawie wspólnej karty komunikacyjnej...

    • 0 0

  • J esli

    Jeśli bedzie na trasie chełm gdansk ... to napewno do niego nie wsiade !!! ...

    • 0 0

  • akurat !,bedziesz zapieprzal za zbity pysk,bo jak zwykle bedziesz spuzniony.

    • 0 0

  • A niepelnosprawni na swoje tramwaje poczekaja z 60 lat

    Kupuja ten wysokopodłogowy złom i znowu w tramwajach nic sue dziac nie bedzie przez 8 lat ! teraz mamy jeden niskopodłogowiec na 3 godziny i to pod warunkiem ze przyjedzie - bo nie zawsze "n" na rozkladzie oznacza ze bedzie "n" w rzeczywistości

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane