• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzień pierwszej ko... mórki

JG
21 maja 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Na wezwanie przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Danuta Waniek nadawcy zaniechali nadawania reklamy Simplusa - "Pierwsza Komórka". Zdaniem członków rady reklama narusza dobre obyczaje. Są jednak i tacy, którzy uważają to za cenzurę.
Sporna reklama przedstawia dzieci w dniu Pierwszej Komunii Świętej. Kiedy ustawiają się one do pamiątkowego zdjęcia, słychać dzwoniący telefon komórkowy. Wszystkie dzieci natychmiast sprawdzają telefony. Pada hasło reklamowe: Simplus prezent na każdą okazję i bez okazji też.

- Jako przewodnicząca rady zwróciłam się do nadawców o zaprzestanie emisji reklamy - powiedziała Danuta Waniek. - Narusza ona przepis ustawy nakazujący szacunek dla przekonań religijnych - dodała przewodnicząca KRRiT. Na posiedzeniu KRRiT sprawę referował Juliusz Braun.

Zwrócił on uwagę na reklamę Simplusa, ponieważ uważa że nie można wykorzystywać wydarzenia o znaczeniu religijnym i społecznym, jakim jest Pierwsza Komunia Święta, do celów czysto handlowych.

- Nie oznacza to że sprzeciwiam się wykorzystywaniu symboliki religijnej do celów nie związanych z wiarą. Cały czas mamy do czynienia z wykorzystywaniem na przykład symbolu świąt Bożego Narodzenia do celów komercyjnych. W przypadku tej reklamy przekroczona została jednak cienka linia przez co naruszony został interes publiczny - powiedział "Głosowi" były przewodniczący KRRiTV.

Ze zdaniem Juliusza Brauna zgadza się również przewodniczący sejmowej Komisji Kultury i Środków Masowego Przekazu Jerzy Wenderlich (SLD).
- Nie miałem okazji zobaczyć ani usłyszeć spornej reklamy. Znam ją jedynie z opowieści, jednak uważam że w tej sytuacji nie powinno się wykorzystywać symboli religijnych dla celów komercyjnych. Pierwsza Komunia jest dla dzieci olbrzymim przeżyciem. Postępowanie z którym mamy do czynienia jest nadużyciem. Trzeba również pamiętać o tym że w Polsce istnieją duże obszary biedy. Dziecko, które zobaczy w telewizji tę reklamę nie będzie w stanie zrozumieć trudnej sytuacji materialnej swoich rodziców. Zamiast koncentrować się na przeżyciach związanych z przyjęciem Pierwszej Komunii, będzie mysleć o prezencie. Reklama Simplusa łamie moje zaufanie do tej sieci komórkowej. Jest to cios poniżej pasa - zakończył poseł Wenderlich.

Ludwik Dorn (PiS) uważa, że symbole związane z religią nie powinny być w wykorzystywane do celów niezwiązanych z praktykowaniem wiary. - Twórcy tej reklamy postąpili bardzo sprytnie, gdyż nie mamy w niej do czynienia z wykorzystaniem symbolu religijnego, jakim jest np. krzyż czy też wizerunek świętego. Reklamę tę można porównać do reklamy piwa bezalkoholowego w ktorej puszczane jest do nas oko. Osobista wrażliwość nie pozwala mi na akceptację takiego przekazu reklamowego.

Ze zdaniem posła Dorna polemizuje jeden z dyrektorów firmy Euro RSCG, która wyprodukowała sporną reklamę, Jacek Maciejewski.
- Nasza reklama miała za zadanie wyzwolić pozytywne emocje wśród potencjalnych klientów Simplusa. Dziwię się, że wokół tego spotu powstało tak wiele zamieszania. Dookoła nas symbol Pierwszej Komunii wykorzystywany jest przecież dużo bardziej nachalnie niż w naszym produkcie. Wystarczy spojrzeć np. na reklamy supermarketów zachwalających niektóre produkty jako doskonały prezent z okazji Pierwszej Komunii.

Nic złego w reklamie Simplusa nie widzi również Piotr Gadzinowski(SLD).
- W ostatnim czasie pod adresem KRRiTV padło wiele zarzutów i dlatego rada stara się być aż zanadto poprawna i dobra. Członkowie KRRiTV nie powinni ingerować w treść reklam. Jeżeli natomiast chodzi o wykorzystywanie symboliki religijnej do celów pozareligijnych to według mnie jest to jak najbardziej dopuszczalne. Przecież nawet w samym kościele wielokrotnie spotyka się humorystyczne wykorzystanie symboliki. Dlaczego więc mielibyśmy tego zabraniać. Żle się stało iż KRRiTV podjęła takie działania.

Izabella Sierakowska (SLD) uważa, że stanowisko zajęte przez KRRiTV jest formą cenzury prewencyjnej.
- Stanowisko zajęte przez radę uważam za nadgorliwe. Jest to kolejny przykład na zakłamanie w sprawach związanych z religią z którym mamy do czynienia w Polsce. Zakaz emisji reklamy Simplusa wyraźnie uderza w swobodę wypowiedzi. Nie widzę w tej reklamie nic złego. Co najwyżej mogę wyrazić podziw dla jej twórców - reklama ta jest majstersztykiem.
Głos WybrzeżaJG

Opinie (43) 1 zablokowana

  • Stary news i nie na temat...

    Co ten "news" sprzed tygodnia ma wspólnego z TRÓJMAISTEM ? Lenistwo autorów, nic więcej.

    • 0 0

  • niech żyje konsupmpcja

    konsumpcja przede wszystkim!
    cieszę się, że wychowałam sie w czasach niedoboru. mam przynajmniej dystans do tego wariactwa!

    • 0 0

  • ktos, kto wymyslil ta reklame jest niezlym obserwatorem naszego spoleczenstwa...he he he nie ma co sie obruszac na szarganie symboli religijnych.Tylko, ze nikt nie lubi gdy sie go przedstawia w krzywym zwierciadle.

    • 0 0

  • Juz dawno straciłem zaufanie do Plusa

    To jest najgorsza sieć kom. w Polsce, a ta nędzna reklama mnie w tym jeszcze dodatkowo mocno utwierdziła. Mam nadzieję, że niedługo padną, bo wszystko na to wskazuje...

    • 0 0

  • Alex

    Słowo spot tak samo mnie denerwuje jak i billboard, reklama była w Polsce na wiele lat przed komputerami i powinno było być wiele możliwości rozwinięcia (wydelepowania?) rodzimego słownictwa. Polacy nie gęsi?

    A jeśli chodzi o samą reklamę, to problem jest polityczny (cenzura) a nie socjalny (dzieci z komórkami czy obraza kościoła). Po to odrzuciliśmy komunę aby mieć wolność myśli i wypowiedzi, nie po to aby zastąpić cenzurę komunistyczną cenzurą katolicką.

    • 0 0

  • nie gadaj pierdół
    cenzura jako taka jest i będzie
    nie ma już Urzędu Cenzorskiego
    ale ona siedzi w samych ludziach
    inny przykład to chociażby określenie wieku od jakiego dany film można oglądać (to też jest cenzura)
    również w TV "obyczajowe" okonki to też swego rodzaju cenzura
    bo kto ustala czerwony kwadrat?? nie ja i nie ty - "cenzor"
    dla jednego jeszcze żółty a dla innego już czerwony

    • 0 0

  • jezeli ktos wczesniej, ten

    caly bajzel udowadnia tylko teze ze KRRiTV potrzebna jest jak w moscie dziura

    • 0 0

  • jezeki

    ktos wczesniej tego nie zauwarzyl chocby z przesluchan komisji senackiej to teraz chyba juz wie do czego jest to wyzej

    • 0 0

  • Oniek

    były kiedyś próby zastępowania słów obcojęzycznych - polskimi
    wyszedł m.in. "zwis męski górny*" i inne bzdury (gdzieś mam wypisane najciekawsze, może znajdę to przytoczę)
    prędzej bym się czepiała "majstersztyka", bo to nie jest branżowe określenie, tylko zaciąganie szwabskie

    *krawat, dla niewtajemniczonych

    • 0 0

  • sprzątaczka - konserwator powierzchni płaskich

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane