• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczne punkty informacyjne Tristara: przyjęły się czy nie?

Maciej Naskręt
10 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • błędy wizualizacji tristar
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.

Rok temu ruszył system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Trójmieście. Jednym z jego elementów są elektroniczne punkty informacyjne, w których można np. zaplanować podróż komunikacją miejską. Nasi czytelnicy przekonują, że urządzenia często są popsute. Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest naprawdę.



Czy korzystała(e)ś z elektronicznych punktów Tristara?

System inteligentnego sterowania Tristar, budowany przez 4 lata za 133 mln zł, działa w Trójmieście od ok. roku. Przedsięwzięcie, oprócz usprawnienia ruchu na skrzyżowaniach, czy dostarczania służbom informacji o korkach, podpowiada też, jak odbyć podróż z przesiadkami komunikacją miejską w Trójmieście. Służy do tego 20 elektronicznych punktów informacyjnych ustawionych w Gdyni i Gdańsku.

Kłopoty z funkcjonowaniem punktów. Prawda czy fałsz?

Szkopuł w tym, że czytelnicy co jakiś czas zgłaszają nam ich awarię.

- Od kilku miesięcy w Gdańsku stoją urządzenia systemu Tristar. Czy mogą państwo ustalić, dlaczego nie są jeszcze uruchomione, tak jak ten przy ul. Okopowej obok LOT-u zobacz na mapie Gdańska i kiedy będą służyły pomocą pasażerom? - prosi nasz czytelnik, Paweł.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak funkcjonują te urządzenia. W tym celu wytypowaliśmy połowę z nich do sprawdzenia - większość w Gdańsku, bowiem tu jest ich aż 15, a w Gdyni sześć. W Sopocie w ogóle nie ma punktów informacyjnych.

Z 10 przebadanych urządzeń nie działało tylko jedno, właśnie to wskazane przez naszego czytelnika.

- Jego interfejs jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - mówi pan Tomasz, którego spotkaliśmy przy punkcie informacyjnym obok City Forum.
Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku. Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku.
Tysiąc użytkowników w Gdyni

Urzędnicy z Gdańska i Gdyni przyznają, że co prawda awarie punktów informacyjnych zdarzają się, ale nie są one poważne.

- Od 15 maja zanotowaliśmy 11 drobnych awarii [na 15 gdańskich punktów - dop. red.]. To był na przykład brak zasilania czy brak obrazu na monitorze - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
W Gdyni natomiast urzędnicy nie mają problemów z nowymi urządzeniami.

- Od czasu odbioru odnotowaliśmy tylko jedną awarię jednego punktu informacyjnego - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Gdańsk nie zlicza użytkowników punktów informacyjnych. Robi to za to Gdynia, która podkreśla, że z każdego urządzenia pod chmurką korzysta średnio 1 tys. użytkowników.

Żadne z miast nie planuje na razie rozwoju systemu informacyjnego w ramach Tristara.

Gdzie zgłaszać awarie punktów informacyjnych?
W Gdańsku należy kontaktować się z Dyżurnym Inżynierem Miasta - dane kontaktowe.
W Gdyni awarię można zgłosić Straży Miejskiej - dane kontaktowe.

Miejsca

Opinie (183)

  • na zdjęciach

    dobrze widać, że widać - i tyle w temacie...

    • 6 2

  • Ankieta (1)

    Powinni się wypowiadać ci, którzy podróżują zbiorówką - nie kierowcy

    • 10 3

    • jest wielu kierowców, którzy korzystają z komunikacji miejskiej, chodzą do niej pieszo

      a poza tym często korzystają z rowerów i kolei regionalnej, SKM i PKM

      • 0 0

  • Niestety idea tych punktów bardzo fajna...

    Ale wykonanie słabe.

    Chodzą one bardzo słabo, zacinają się i interfejs mało przyjazny.

    • 11 4

  • systemy informacji dla podróżnych i systemy sterowania ruchem (3)

    Są już we wszystkich większych polskich miastach (nie wspominam o krajach stojących wyżej technologicznie, gdzie są od kilkudziesięciu lat -trzeba je dalej rozwijać biorąc pod uwagę wszystkich podróżujących - pieszych, rowerzystów, podróżujących transportem zbiorowym i kierowców. Trzeba jednak również podejmować inne działania porządkujące działanie transportu, również takie, które zahamują wzrost liczby pojazdów na drogach - bez tego żaden z wymienionych powyżej grup podróżujących nie będzie zadowolony.... Informacja dla podróżnych ma stanowić dodatkowe źródło informacji, im więcej - tym bardziej zachęcamy do korzystania z transportu zbiorowego.

    • 10 5

    • edukować... (1)

      • 1 0

      • nie tutaj...

        • 0 1

    • Jak ludzie nie beda sie pchali z plecakami na plecach, tylko je zdejmować, nie bedzie takiego ścisku, ludzie zaczną dbać o kulturę, używać coś pod pachami, staruchy, i komunikacja bedzie fakty żnie szybciej to pomyśle. Poki co, to smród, czas ten przejazdu ten sam Lubelszczyźnie bo często awarie, ceny biletów w gore. Taka zachęta to nie dziekuje

      • 1 0

  • Tristar, system wyciągania kasy z budżetu miasta, czyli z naszych kieszeni, świetny system do wyciągania kasy !!!

    • 15 4

  • (2)

    Po co w Gdyni Tristar jak tu brakuje alternatywnych dróg?

    Za to spokojnie mona było wybudować obwodnicę Witomina i wyremontować wiele innych dróg

    • 17 4

    • chyba z 200 metrów drogi....

      • 3 6

    • U nas w Gdyni nie da się!

      • 2 2

  • /Czym to badziewie steruje bo na pewno nie sygnalizacja można sprawdzić Havla-wz-ka

    • 10 3

  • te punkty to jeszcze wiekszy zart niz sam tristar (1)

    prokuratura powinna sie tym zmarnowianiem publicznych pieniedzy zając

    • 17 3

    • No to zgłoś to do niej, na co czekasz?

      • 1 3

  • a co to jest, komunikacja miejska ? (1)

    • 4 3

    • Raczej IQ-90

      • 0 0

  • kto mi odpowie ?...

    Co to w ogóle jest ten tristar , co on dał , w czym i komu pomógł ?...

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane