• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczne punkty informacyjne Tristara: przyjęły się czy nie?

Maciej Naskręt
10 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • błędy wizualizacji tristar
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.

Rok temu ruszył system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Trójmieście. Jednym z jego elementów są elektroniczne punkty informacyjne, w których można np. zaplanować podróż komunikacją miejską. Nasi czytelnicy przekonują, że urządzenia często są popsute. Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest naprawdę.



Czy korzystała(e)ś z elektronicznych punktów Tristara?

System inteligentnego sterowania Tristar, budowany przez 4 lata za 133 mln zł, działa w Trójmieście od ok. roku. Przedsięwzięcie, oprócz usprawnienia ruchu na skrzyżowaniach, czy dostarczania służbom informacji o korkach, podpowiada też, jak odbyć podróż z przesiadkami komunikacją miejską w Trójmieście. Służy do tego 20 elektronicznych punktów informacyjnych ustawionych w Gdyni i Gdańsku.

Kłopoty z funkcjonowaniem punktów. Prawda czy fałsz?

Szkopuł w tym, że czytelnicy co jakiś czas zgłaszają nam ich awarię.

- Od kilku miesięcy w Gdańsku stoją urządzenia systemu Tristar. Czy mogą państwo ustalić, dlaczego nie są jeszcze uruchomione, tak jak ten przy ul. Okopowej obok LOT-u zobacz na mapie Gdańska i kiedy będą służyły pomocą pasażerom? - prosi nasz czytelnik, Paweł.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak funkcjonują te urządzenia. W tym celu wytypowaliśmy połowę z nich do sprawdzenia - większość w Gdańsku, bowiem tu jest ich aż 15, a w Gdyni sześć. W Sopocie w ogóle nie ma punktów informacyjnych.

Z 10 przebadanych urządzeń nie działało tylko jedno, właśnie to wskazane przez naszego czytelnika.

- Jego interfejs jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - mówi pan Tomasz, którego spotkaliśmy przy punkcie informacyjnym obok City Forum.
Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku. Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku.
Tysiąc użytkowników w Gdyni

Urzędnicy z Gdańska i Gdyni przyznają, że co prawda awarie punktów informacyjnych zdarzają się, ale nie są one poważne.

- Od 15 maja zanotowaliśmy 11 drobnych awarii [na 15 gdańskich punktów - dop. red.]. To był na przykład brak zasilania czy brak obrazu na monitorze - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
W Gdyni natomiast urzędnicy nie mają problemów z nowymi urządzeniami.

- Od czasu odbioru odnotowaliśmy tylko jedną awarię jednego punktu informacyjnego - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Gdańsk nie zlicza użytkowników punktów informacyjnych. Robi to za to Gdynia, która podkreśla, że z każdego urządzenia pod chmurką korzysta średnio 1 tys. użytkowników.

Żadne z miast nie planuje na razie rozwoju systemu informacyjnego w ramach Tristara.

Gdzie zgłaszać awarie punktów informacyjnych?
W Gdańsku należy kontaktować się z Dyżurnym Inżynierem Miasta - dane kontaktowe.
W Gdyni awarię można zgłosić Straży Miejskiej - dane kontaktowe.

Miejsca

Opinie (183)

  • ZA $$ Z TRISTARA BUDYŃ MA MIESZKANIA

    Adamowicz won pachołku bolka i platfusów

    • 6 7

  • System inteligentego (?) sterowania ruchem

    I znów dziś dwa razy (przejście dwuetapowe) czekałem na zmianę świateł na przejściu Grunwaldzkiej przy skrzyżowaniu z Wojska Polskiego przy zupełnie pustej Grunwaldzkiej. Od Galerii Bałtyckiej czy od Abrahama zero (powtórzę zero) samochodów, a piesi i rowerzyści maja czerwone światło.
    Widać iż nie brakuje systemowi "inteligencji".

    • 12 5

  • Wielki niewypał.

    Utopione podatników pieniądze.Niewypał, podobny jak większość tablic informacyjnych ZTM-u (Hucisko, Dworzec Główny itp.- spróbujcie odczytać rozkład
    jazdy w dzień!!!!!)

    • 10 7

  • Otwarte dane

    Gdańsk chwali się dostępem do otwartych danych, ale do Tristara ne ma stosownego API, aby programiści niezależni napisali oprogramowaniem choćby na smarfony bazujące na rzeczywistym ruchu komunikacji miejskiej.

    Z tablicy o której piszecie skorzystałem raz i dla mnie ona jest niefunkcjonalna.

    • 7 5

  • Wrzeszcz

    Mieszkam w Gdańsku od trzech lat i za każdym razem gdy jestem na przystanku autobusowym Wrzeszcz PKP sprawdzam czy ten punkt działa... NIE DZIAŁA... CO NAMNIEJ OD TRZECH LAT... skandal... pieniądze w błoto...
    Takie punkty to moim zdaniem nie potrzebny gadżet w erze smartfonów i Internetu mobilnego... jest mnóstwo aplikacji i stron tego typu...

    • 8 8

  • Jechałem przez tunel, nową drogą i co skrzyżowanie to czerwone światło (1)

    Czy to tak specjalnie jest zrobione by spalać więcej paliwa. Czy nie można zmusić kierowców światłami by jechali zgodnie z przepisami i na zielone trafiali. To takie skomplikowane dla tych baranów z tristara? Pewnie tylko kasę potrafią liczyć i się działować.

    • 11 2

    • to nie barany z tristara

      a owce z tunelu

      • 2 1

  • (1)

    W Sopocie w ogóle nie ma punktów informacyjnych.

    • 1 0

    • to dobrze czy źle?

      • 2 1

  • (2)

    To, że to Gdynia odpowiadała za wdrożenie tego projektu w całym Trójmieście to jakieś nieporozumienie. Już po lotnisku było widać ze ekipa Szczurka nie radzi sobie z dużymi projektami

    • 6 5

    • np tunel

      pozdr

      • 5 0

    • i inne inwestycje

      "wychwalane" na tym portalu - nie tylko zresztą gdańskie....

      • 4 0

  • Z każdego urządzenia w Gdyni korzysta średnio tysiąc osób.

    Na godzinę? Dziennie? Tygodniowo? Miesięcznie? Rocznie? Droga Redakcjo, bez określenia w jakim czasie, taka informacja kompletnie nie ma sensu.

    • 11 0

  • Za Tristara (1)

    Ktoś powinien pójść siedzieć !

    • 7 2

    • Oni od dawna siedzą ..........................Na dobrze płatnyh posadach

      ha ha

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane