• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczne punkty informacyjne Tristara: przyjęły się czy nie?

Maciej Naskręt
10 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • błędy wizualizacji tristar
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.

Rok temu ruszył system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Trójmieście. Jednym z jego elementów są elektroniczne punkty informacyjne, w których można np. zaplanować podróż komunikacją miejską. Nasi czytelnicy przekonują, że urządzenia często są popsute. Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest naprawdę.



Czy korzystała(e)ś z elektronicznych punktów Tristara?

System inteligentnego sterowania Tristar, budowany przez 4 lata za 133 mln zł, działa w Trójmieście od ok. roku. Przedsięwzięcie, oprócz usprawnienia ruchu na skrzyżowaniach, czy dostarczania służbom informacji o korkach, podpowiada też, jak odbyć podróż z przesiadkami komunikacją miejską w Trójmieście. Służy do tego 20 elektronicznych punktów informacyjnych ustawionych w Gdyni i Gdańsku.

Kłopoty z funkcjonowaniem punktów. Prawda czy fałsz?

Szkopuł w tym, że czytelnicy co jakiś czas zgłaszają nam ich awarię.

- Od kilku miesięcy w Gdańsku stoją urządzenia systemu Tristar. Czy mogą państwo ustalić, dlaczego nie są jeszcze uruchomione, tak jak ten przy ul. Okopowej obok LOT-u zobacz na mapie Gdańska i kiedy będą służyły pomocą pasażerom? - prosi nasz czytelnik, Paweł.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak funkcjonują te urządzenia. W tym celu wytypowaliśmy połowę z nich do sprawdzenia - większość w Gdańsku, bowiem tu jest ich aż 15, a w Gdyni sześć. W Sopocie w ogóle nie ma punktów informacyjnych.

Z 10 przebadanych urządzeń nie działało tylko jedno, właśnie to wskazane przez naszego czytelnika.

- Jego interfejs jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - mówi pan Tomasz, którego spotkaliśmy przy punkcie informacyjnym obok City Forum.
Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku. Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku.
Tysiąc użytkowników w Gdyni

Urzędnicy z Gdańska i Gdyni przyznają, że co prawda awarie punktów informacyjnych zdarzają się, ale nie są one poważne.

- Od 15 maja zanotowaliśmy 11 drobnych awarii [na 15 gdańskich punktów - dop. red.]. To był na przykład brak zasilania czy brak obrazu na monitorze - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
W Gdyni natomiast urzędnicy nie mają problemów z nowymi urządzeniami.

- Od czasu odbioru odnotowaliśmy tylko jedną awarię jednego punktu informacyjnego - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Gdańsk nie zlicza użytkowników punktów informacyjnych. Robi to za to Gdynia, która podkreśla, że z każdego urządzenia pod chmurką korzysta średnio 1 tys. użytkowników.

Żadne z miast nie planuje na razie rozwoju systemu informacyjnego w ramach Tristara.

Gdzie zgłaszać awarie punktów informacyjnych?
W Gdańsku należy kontaktować się z Dyżurnym Inżynierem Miasta - dane kontaktowe.
W Gdyni awarię można zgłosić Straży Miejskiej - dane kontaktowe.

Miejsca

Opinie (183)

  • miliony w błoto

    Tristar to jest wałek, czy tylko PO, tak ogólnie, czy konkretne osoby, kto? CBA do roboty!!!

    • 3 1

  • Ankieta tylko dla korzystających z transportu zbiorowego

    Kto korzystał niech da plusa, kto nie - minusa....

    • 3 0

  • Tristar to szmelc (1)

    Ten Tristar to jeden wielki przekręt A śmiech mnie ogarnia jak czytałem ostatnio ze po dokładnej analizie Tristar przyczynił się do zmniejszenia korków o 8% Ciekaw jestem gdzie Za to powinno wziąsc się CBA

    • 3 1

    • za to

      że zmniejszyły się czasy przejazdu?

      • 0 1

  • ja dzisiaj też stanąłem na czerwonym

    jak włączałem się do ruchu o godz 9:30....

    • 2 0

  • jak poniżej

    Nienawidzimy tego, czego nie rozumiemy. Mniemamy, że to co niezrozumiałe zagraża nam, że z tego, co niepojęte, a więc ciemne i mroczne, może wydobywać się nagle jakaś siła wroga i niszczycielska, przed którą nie potrafimy się obronić. Ponadto niezrozumienie czegoś upokarza nas, sugeruje naszą niezdolność do pojmowania, rozumienia.

    • 2 1

  • Informatycy to nawiedzeni ludzie. (2)

    Ta grupa nawiedzonych niejednokrotnie tworzy produkty dla samych siebie. Tylko oni wiedza do czego sluza i oczywiscie jako tworcy potrafia je obsugiwac. Nastepnie sprzedaja produkt publicznym intytucjom bo tam jest spora kasa na informatyzacje. A zwykli ludzie smieja sie z tych rozwiazan i zastanawiaja sie do czego to potrzebne ?

    • 1 1

    • takie rozwiązania nie tylko w Gdyni

      np. MTA to expand interactive kiosks

      by Susan on March 21, 2013
      The Metropolitan Transportation Authority (NY) is expanding its On the Go! travel stations, and plans to install at least 77 more touch-screen kiosks at locations throughout the system.

      • 1 1

    • heh

      Po to by można było wydać kasę z ich podatków...

      • 0 0

  • kierowca (1)

    Nam Zkm mówi ciągle, że tristar jest jeszcze w fazie prób i błędów. Informują nas, że mamy się nim nie sugerować i poruszać się wg rozkładu. Wiec jakim cudem pasażerom każe się z niego korzystać? Nie raz tristar pokazuje przyspieszenie o 2-26 minut lub podobne opóźnienie. Jak kierowca się zasugeruje zegarem tristar i odjedzie o 2-4 min później bo uświadomi sobie, że ten znów nie działa to w większości jest karany karami porządkowymi. Więc jeszcze raz pytam dlaczego pasażerowie mają z tego korzystać i się nim sugerować skoro kierowca ma sugestie by się nim nie przejmować?

    • 1 2

    • to już było

      Artykuł na trojmiasto.pl z 13 maja... Od tego czasu problemy nie występują...

      • 0 1

  • Tristar (1)

    W Gdyni działał na Ulicy Morskiej tz Skats wydano sporo środków finansowych Miało być wspaniale System sprowadzono z dalekiej Australi po gwarancji firma sie zwineła opusciła Polskie a urządzenia złomowano Nikt za to nie został ukarany

    • 1 0

    • za co

      Za to, że system, który działał przez 10 lat na 9 skrzyżowaniach (co zresztą nie jest tajemnicą) został zastąpiony systemem, który działa na 200 skrzyżowaniach?

      • 0 1

  • tristar (1)

    To jest system doświadczalny kiedy zadziała to nie wiedzą nawet twórcy tego systemu

    • 1 2

    • Nie wiem

      który z systemów masz kolego na myśli (bo jest ich kilkanaście) ale pewnie chodzi o system sterowania ruchem GEVAS BALANCE/EPICS, który funkcjonuje w kilku miastach niemieckich i szwajcarskich od wielu lat, więc trudno nazwać go doświadczalnym....

      • 1 0

  • Tristar

    Panie ministrze to trzeba zbadać do ROBOTY służby

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane