- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Fala dostarczy dane o naszych podróżach, a bramki już to robią
Najbardziej krytykowana zasada systemu Fala, a więc konieczność odbijania karty lub meldowania się w pojeździe poprzez aplikację w smartfonie, by organizator transportu wiedział, skąd i dokąd jedziemy, ma zastosowanie w trójmiejskiej komunikacji już teraz. Podobne dane, choć niepełne, daje bowiem system bramek służący do pomiaru potoków pasażerskich, zainstalowanych nad wejściami do autobusów i tramwajów.
System jest prosty: bramka zlicza pasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdów, na każdym przystanku gromadząc i przesyłając dane do Zarządu Transportu Miejskiego.
W tym roku liczba bramek ma jeszcze wzrosnąć, gdy do gdańskiej floty dołączy 18 autobusów elektrycznych fabrycznie wyposażonych w urządzenia do pomiaru potoków pasażerskich. Ponadto w tym roku planowana jest także modernizacja 14 tramwajów, w ramach której pojazdy te również wyposażone zostaną w takie urządzenia.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
- Informacje z bramek zliczających dostarczają nam dane niezbędne do optymalizacji zaangażowania odpowiedniego taboru na konkretnych kursach czy wykrycia tendencji liczby pasażerów korzystających z danej linii - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W dłuższej perspektywie na podstawie danych widać, że np. z jednej linii korzysta coraz mniej pasażerów, a na innych liniach jest ich coraz więcej. Zachodzi wówczas przesłanka, aby na jednej linii ograniczyć ofertę, by móc uwolnione zasoby wykorzystać na innych liniach, na których rośnie popyt.
Tyle teorii. A jak wprowadzanie zmian na podstawie danych zbieranych z bramek zliczających pasażerów wygląda w praktyce?
![Kabaret o komunikacji miejskiej w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3397/150x100/3397754__kr.webp)
Zmiany pojazdów na bardziej pojemne i korekty rozkładów
To np. rotacja autobusów i tramwajów z pojazdów mniej pojemnych na takie, które mogą przewozić więcej pasażerów.
Przykładem może być linia autobusowa 189, kursująca na trasie Maćkowy - Wały Piastowskie. Dane z bramek w autobusach wskazały, że konieczne są zmiany i zamiast autobusów standardowych na trasę na wybranych kursach powinny wyjeżdżać autobusy przegubowe.
Podobnie było na linii tramwajowej nr 12 (obecnie kursującej między Ujeściskiem a Zaspą). Ze spływających do systemu danych wynikało, że w pojazdach jest tłok. Na najbardziej obleganych kursach wycofano więc mniej pojemne tramwaje N8C, a w ich miejsce skierowano Pesy Jazz Duo. Kłopot z zatłoczeniem w pojazdach udało się zminimalizować.
Innym przykładem wykorzystania danych, które w zasadzie same spływają do bazy danych (potem je trzeba tylko uporządkować i wyciągnąć odpowiednie wnioski), są korekty w rozkładach jazdy. Tak się stało w przypadku dwóch linii autobusowych 213 i 289. Gdy ZTM zauważył, że korzysta z nich coraz więcej pasażerów, dokonał zmiany w rozkładach, zwiększając liczbę kursów.
Bramki zliczające pomagają też w zmianach statusów przystanków. Gdy jesienią okazało się, że z pary przystanków "Leśna Góra - Przychodnia", przy których dotychczas zatrzymywały się autobusy linii 136 i 283, korzysta coraz mniej pasażerów, ZTM zmienił ich status ze stałego na warunkowy ("na żądanie").
Fala ma dać podobny efekt...
Podobne założenie (dostarczania danych o podróżach) stoi u podstaw systemu Fala, którego inaugurację zapowiedziano na początek lipca. Różnica polega na tym, że dane z Fali mają dostarczać nie bramki, a sami pasażerowie, odbijając kartę w falomacie lub meldując się w pojeździe przy użyciu aplikacji mobilnej.
Skoro więc bramki tak dobrze sprawdzają się w codziennym zarządzaniu komunikacją (mimo że brakuje ich w połowie autobusów i tramwajów), może warto wyposażyć w nie resztę taboru? Ich instalacja kosztowałaby ułamek tego, co kosztuje Fala, a przy tym udałoby się osiągnąć ten sam efekt - ZTM wiedziałby, które linie są najbardziej oblegane, który tramwaj jest za ciasny, a który autobus wozi powietrze.
...pytanie tylko - po co?
Gdyby jednak okazało się, że danych nadal jest zbyt mało, wsparciem, wiedzą i doświadczeniem z pewnością mogliby się dzielić np. kierowcy czy motorniczowie, którzy jak nikt inny znają cały układ transportowy w mieście. Począwszy od przebiegu linii, przez rodzaj przystanków i taboru, który je obsługuje, aż po mityczne potoki pasażerskie. Wbrew pozorom doświadczony kierowca czy motorniczy wcale nie musi liczyć pojedynczych pasażerów i przeprowadzać skomplikowanych analiz, by wiedzieć, czy na danej linii, w danym dniu tygodnia, na danym przystanku wsiada wiele osób albo nikt.
ZTM może podeprzeć się też badaniami ankietowymi w terenie czy jeszcze bardziej wykorzystywać dane z Gdańskich Badań Ruchu.
Wreszcie - zbieranie danych o tym, gdzie i jak poruszamy się po Trójmieście, nie rozpoczęło się wczoraj. ZTM i każdy inny organizator ma olbrzymie zasoby, bazy danych i wystarczającą wiedzę wynikającą z wieloletniego doświadczenia, by móc zastosować ją w praktyce. Siatka połączeń nie spadła nam z nieba, tabor jest policzalny, przystanki nie zmieniają swojej lokalizacji z dnia na dzień. Liczba niespodzianek jest więc ograniczona do minimum i nie wymaga zaprzęgania do tego kosmicznej technologii.
Tańszych i równie efektywnych rozwiązań jest więc sporo. Wystarczy chcieć i umieć z nich właściwie skorzystać.
Miejsca
Opinie (339) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-13 08:30
(2)
Fali jeszcze nie wprowadzili (i mam nadzieje, że nie wprowadzą) a juz są problemy
- 27 3
-
2023-03-13 10:06
(1)
Wprowadza. Tu nie chodzi o dobro pasażerów a o kasę więc wprowadza i nikt nas nie pyra o zdanie.
- 6 0
-
2023-03-14 01:06
Nikt nas nie pytał o zdanie, bo kasowniki zawiesili już dawno. Ale miejmy nadzieję, że nici z tego.
- 1 0
-
2023-03-13 08:33
Bo tu nie chodzi o logike tu kasa ma sie wylewac na boki, po raz kolejny ktos na publicznych pieniadzach ma zarobic
- 16 3
-
2023-03-13 08:39
To zliczanie pasażerów przypomina mi pracę gospodarza, pasterza bydła domowego zliczającego każdorazowo pogłowie. (1)
Tramwaje powinny jeździć po mieście w kółko tak jak kolejka (zabawka) elektryczna po torze ułożonym w zamkniętym obwodzie, po którym cyklicznie w określonym czasie znajduje się ona w określonej lokalizacji.
I gdyby nie kolizyjność przejazdów drogowo-tramwajowych, można by pokusić się o wprowadzenie autonomicznych tramwajów bez konieczności zatrudniania motorniczych, co z pewnością zmniejszyłoby koszty obsługi komunikacji.- 14 1
-
2023-03-14 01:08
Może lepiej zapłacić tym ludziom godziwie zamiast wyrzucać pieniądze na przestarzałe rozwiazania?
- 1 0
-
2023-03-13 08:40
Niegospodarnosc.
NIK, Komisja Europejska i inne instytucje powinny się tym zająć..
- 25 2
-
2023-03-13 08:42
(1)
Zaleje nas FALA aleksandrowej serdeczności.
- 19 3
-
2023-03-14 01:09
Nie ma prawa zalać.
- 1 0
-
2023-03-13 08:48
Na miły Bóg, nie róbcie tego marszałkowi Strukowi
Nie będzie mógł przeciąć wstęgi przed wyborami. Wszak liczy się inwestycja, a koszty jej utrzymania? Potem się zobaczy.
- 21 4
-
2023-03-13 08:49
ZTM dodal kursy na 213? Haha, ciekawe kiedy
Przypomnę, że w czerwcu 2022 linia kursowała w szczycie co 8 minut, teraz to jakieś ochłapy.
Ale cyferki w ekselu dla Sebastianka najważniejsze xd- 21 1
-
2023-03-13 08:51
Nie chcemy fali - jest droga, zacofana i utrudnia życie !
Dla urzędników - zrozumcie zmiany powinny powodować zmniejszenie kosztów, usprawnienie, ułatwienie większą ekologie.
Teraz idzie w zupełnie innym kierunku!- 25 3
-
2023-03-13 08:56
Farsa
linia 12 przepełnione składy więc puszczono najpojemniejsze jazz duo. Tyle w teorii! Dzięki danym ztm poszedł pasażerom na rękę i pościł jeszcze mniejsze tramwaje niż dortmundy czyli stare małe białe sokoly i czerwone bombardiery. A na 11, 2, 4 same jazzy latające praktyczne na pusto. Nic dodać nic ująć
- 13 3
-
2023-03-13 09:03
a nie mozna po prostu przejrzeć kamerę
- 16 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.