• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Falstart Fali. Start systemu wspólnego biletu dla Pomorza nie we wrześniu

Maciej Korolczuk
30 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwsze elementy systemu Fala miały ruszyć na początku września. Miały, ale nie ruszą. Kiedy to nastąpi? Tego na razie nie wiadomo. Pierwsze elementy systemu Fala miały ruszyć na początku września. Miały, ale nie ruszą. Kiedy to nastąpi? Tego na razie nie wiadomo.

System Fala łapie kolejną zadyszkę. Z naszych informacji wynika, że zaplanowana na początek września inauguracja pierwszego etapu systemu nie dojdzie do skutku. Kiedy Fala dotrze do Trójmiasta i na Pomorze? Tego obecnie nie wiadomo.



Czy opóźnienie Fali będzie miało wpływ na działanie systemu?

Powiedzieć, że system Fala rodzi się w bólach, to nic nie powiedzieć. Pierwotnie planer podróży i aplikacja miały trafić w ręce pasażerów w połowie roku. W lipcu, ze względu na przedłużające się prace nad pierwszymi elementami systemu i ostatnie poprawki, termin przesunięto na początek września.

Dziś wiadomo, że i tego terminu nie uda się dotrzymać.

Nieoficjalne informacje, jakie do nas docierają, mówią o przesunięciu terminu nawet na początek przyszłego roku.

Oficjalnie - przynajmniej na razie - przedstawiciele spółki nie chcą mówić o konkretnym terminie. Potwierdzili, że system nie ruszy zgodnie z planem.

- Moglibyśmy wypuścić produkt nie w pełni gotowy, ale nie o to tu chodzi. Tak czy inaczej nie nastąpi to z początkiem września, jak zapowiadaliśmy w lipcu. Ma na to wpływ m.in. dynamiczna i zmieniająca się sytuacja w komunikacji miejskiej - usłyszeliśmy w poniedziałek.
Zwróciliśmy się do spółki z prośbą o wyjaśnienie opóźnienia i wskazanie terminu inauguracji systemu Fala. Jak mówi nam Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki, przesunięcie daty na bliżej nieokreśloną przyszłość wynika z kilku względów. Na przeszkodzie stanęły m.in. skutki pandemii, trwająca wojna na Ukrainie czy wysoka inflacja.

- Technologicznie funkcjonalności aplikacji mobilnej są gotowe, natomiast spółka wraz z organizatorami transportu publicznego, pod wpływem licznych zewnętrznych czynników, takich jak skutki pandemii, wojny czy bezprecedensowa inflacja, zdecydowała się przeprowadzić dodatkowe analizy przed ich udostępnieniem pasażerom. Celem tego działania jest osiągnięcie jak najwyższej satysfakcji odbiorców w nowych warunkach rynkowych, których nie sposób było przewidzieć w czasach przed pandemią i wojną w Ukrainie - tłumaczy Wośko.

Przetarg na kampanię unieważniony



Ale to nie wszystko. Z początkiem września spółka Innobaltica, odpowiedzialna za wdrożenie systemu, miała ruszyć też z szeroką kampanią promocyjną Fali. Jej głównym założeniem miało być informowanie o terminach uruchomienia systemu Fala, instruowanie pasażerów, jak posługiwać się narzędziami w ramach systemu, pozyskiwanie nowych użytkowników oraz zachęcanie mieszkańców i turystów do nowego sposobu płacenia za przejazdy. Kampania miała też być odpowiedzią i odpowiednio reagować na ewentualne negatywne opinie na temat wdrażanego systemu Fala.

Z planów jednak niewiele wyszło, bo przetarg na wyłonienie firmy mającej profesjonalnie poprowadzić kampanię w mediach na początku miesiąca został unieważniony. Co prawda na postępowanie odpowiedziały aż trzy firmy, ale żadna ze złożonych ofert nie została wybrana. Najniższa z nich została odrzucona, a dwie kolejne przekroczyły zakładany budżet.

- Zmuszeni byliśmy do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na przeprowadzenie kampanii promocyjnej. Planujemy ogłosić wkrótce nowe postępowanie - dodaje Wośko.
Jedna oferta odrzucona, dwie zbyt wysokie - to wynik przetargu na wyłonienie firmy, która miała promować system Fala w mediach. Jedna oferta odrzucona, dwie zbyt wysokie - to wynik przetargu na wyłonienie firmy, która miała promować system Fala w mediach.
Niezależnie od tego, jak wolno posuwają się prace nad planerem, aplikacją i przygotowaniami do kolejnego przetargu na kampanię promocyjną, toczą się prace montażowe. W pojazdach widać już uchwyty pod przyszłe walidatory, w których "odbijać się" będą pasażerowie. Prace instalacyjne można też było zauważyć na przystankach kolejowych. M.in. pierwsze walidatory stanęły na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Żółto-czarne skrzynki zawisły też w części gdyńskich autobusów.

System Fala kosztuje 130 mln zł. Ponad 106 mln pochodzi z dofinansowania przez Unię Europejską.

Miejsca

Opinie (436) 10 zablokowanych

  • Podobne do Oyster card, ale z niewygodnymi zastosowaniami (4)

    w Oyster card nie trzeba dotykać czytnika pod koniec podróży w autobusach i tramwajach
    w Fali trzeba (lub trzeba mieć aplikację z GPS) to spowoduje duże kolejki, a czas na wyjście jest ograniczony

    • 20 1

    • W Korei taki system działa na skalę całego kraju (1)

      I nie ma kolejek przed wyjściem

      • 1 1

      • w której? Na północy uwierzę, gdyż tam prawdopodobnie

        działa jedna linia autobusowa na cały kraj, zmieniają się tylko trasy. Zazwyczaj kursuje od wsi zamieszkania do najbliższego obozu karnego...

        • 1 0

    • W Melbourne jak nie przyłożysz dwa razy to płacisz jak za końcowy przystanek danej linii.
      Jest tylko jedna cena biletu chyba że już na prawdę poza miasto jedziesz. Wszystkie przejazdy powyżej dwóch dziennie są już bezpłatne a jeden bilet jest ważny 2 godziny na wszystkie linie. Weekendowe są -50%.
      Nie rozumiem za bardzo sensu tej fali.

      • 0 0

    • Jakoś w Krakowie i Poznaniu takie systemy działaja... Polecam podróżować więcej

      • 0 1

  • powinni zrobić bramki na perony

    • 1 0

  • Mevo, Fala, Tristar... Setki milionow do smietnika

    Trojmiejskie samorzady topia setki milionow pln.... A potem w Gdyni 1 mld deficytu, w Gdansku 2 mld deficytu....

    • 8 0

  • 100zł miesiecznie

    i jeżdzisz po trójmieście czym chcesz. Sprzedaż takiego miesiecznego biletu za 100zł poszybowałaby w górę. No ale lepiej żeby było milion spółek i spółeczek, tony prezesów i 100 rodzajów biletów.

    • 8 0

  • Przewałem wali z daleka

    Sam fakt zastąpienia polskiej nazwy kasownik walidatorem - to wielki postęp. Ludzie spodziewają się czegoś co wali w łeb za jazdę bez biletu.

    • 5 0

  • Dlaczego

    Do licha mam korzystać z aplikacji notującej jak jeżdżę i gdzie ? I co będzie jeśli zgubię kartę bądź ktoś mi ukradnie narzędzie z aplikacją? Może ja nie chcę dodatkowego przymusowego "usprawnienia '?

    • 7 0

  • No to fajnie,ze bedzie na Pomorzu.A kiedy na Wybrzezu?

    • 1 0

  • No,a jak to jest np. w Hamburgu,ze jest 1 bilet na wszystkie rodzaje transportu? (1)

    I do tego pieknie funkcjonuje.Kupujesz po prostu bilet na wybrane strefy lub tez cale miasto i w zaleznosci od wybranego czasu waznosci jezdzisz caly dzien,tydzien czy miesiac utobusem, U- Bahnem,S-Bahnem,promami czy nawet czyms w rodzaju taxi(Moia).
    Bilet mozesz kupic w kasie,automacie,biurze podrozy i w internecie.Dlaczego u nas nie mozna tak po prostu???

    • 2 0

    • Bo tam dba się o ludzi. Tutaj kpi się z ludzi i doi pieniądze publiczne ile wlezie. Ale nie trzeba szukać tak daleko pozytywnych przykładów. Właściwie wszędzie poza Trójmiastem jest normalnie jeśli chodzi o transport.

      • 1 0

  • "Moglibyśmy wypuścić produkt nie w pełni gotowy, ale nie o to tu chodzi." Naprawdę? Moglibyście? Serio?

    No patrzcie jacy łaskawcy. Łaskę mogą nam zrobić, ale tego za co szmal wzięli już nie. Dlaczego? Bo" pandemia, wojna w Ukrainie i inflacja". Słuchaj pan, panie Wośko - masz nas za i**otów? To jest twoja odpowiedź? Gdzie cię kształcili? Natychmiast zamkniemy tę szkołę.

    • 3 0

  • Sorry...

    ale te tłumaczenia o inflacji, pandemii i (buahahaha) wojnie w Ukrainie brzmią jak zwykłe pierd*lenie.
    Czytniki zamawiali w Mariupolu, a zespół programistów pracował pod Moskwą?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane