• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Falstart Fali. Start systemu wspólnego biletu dla Pomorza nie we wrześniu

Maciej Korolczuk
30 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwsze elementy systemu Fala miały ruszyć na początku września. Miały, ale nie ruszą. Kiedy to nastąpi? Tego na razie nie wiadomo. Pierwsze elementy systemu Fala miały ruszyć na początku września. Miały, ale nie ruszą. Kiedy to nastąpi? Tego na razie nie wiadomo.

System Fala łapie kolejną zadyszkę. Z naszych informacji wynika, że zaplanowana na początek września inauguracja pierwszego etapu systemu nie dojdzie do skutku. Kiedy Fala dotrze do Trójmiasta i na Pomorze? Tego obecnie nie wiadomo.



Czy opóźnienie Fali będzie miało wpływ na działanie systemu?

Powiedzieć, że system Fala rodzi się w bólach, to nic nie powiedzieć. Pierwotnie planer podróży i aplikacja miały trafić w ręce pasażerów w połowie roku. W lipcu, ze względu na przedłużające się prace nad pierwszymi elementami systemu i ostatnie poprawki, termin przesunięto na początek września.

Dziś wiadomo, że i tego terminu nie uda się dotrzymać.

Nieoficjalne informacje, jakie do nas docierają, mówią o przesunięciu terminu nawet na początek przyszłego roku.

Oficjalnie - przynajmniej na razie - przedstawiciele spółki nie chcą mówić o konkretnym terminie. Potwierdzili, że system nie ruszy zgodnie z planem.

- Moglibyśmy wypuścić produkt nie w pełni gotowy, ale nie o to tu chodzi. Tak czy inaczej nie nastąpi to z początkiem września, jak zapowiadaliśmy w lipcu. Ma na to wpływ m.in. dynamiczna i zmieniająca się sytuacja w komunikacji miejskiej - usłyszeliśmy w poniedziałek.
Zwróciliśmy się do spółki z prośbą o wyjaśnienie opóźnienia i wskazanie terminu inauguracji systemu Fala. Jak mówi nam Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki, przesunięcie daty na bliżej nieokreśloną przyszłość wynika z kilku względów. Na przeszkodzie stanęły m.in. skutki pandemii, trwająca wojna na Ukrainie czy wysoka inflacja.

- Technologicznie funkcjonalności aplikacji mobilnej są gotowe, natomiast spółka wraz z organizatorami transportu publicznego, pod wpływem licznych zewnętrznych czynników, takich jak skutki pandemii, wojny czy bezprecedensowa inflacja, zdecydowała się przeprowadzić dodatkowe analizy przed ich udostępnieniem pasażerom. Celem tego działania jest osiągnięcie jak najwyższej satysfakcji odbiorców w nowych warunkach rynkowych, których nie sposób było przewidzieć w czasach przed pandemią i wojną w Ukrainie - tłumaczy Wośko.

Przetarg na kampanię unieważniony



Ale to nie wszystko. Z początkiem września spółka Innobaltica, odpowiedzialna za wdrożenie systemu, miała ruszyć też z szeroką kampanią promocyjną Fali. Jej głównym założeniem miało być informowanie o terminach uruchomienia systemu Fala, instruowanie pasażerów, jak posługiwać się narzędziami w ramach systemu, pozyskiwanie nowych użytkowników oraz zachęcanie mieszkańców i turystów do nowego sposobu płacenia za przejazdy. Kampania miała też być odpowiedzią i odpowiednio reagować na ewentualne negatywne opinie na temat wdrażanego systemu Fala.

Z planów jednak niewiele wyszło, bo przetarg na wyłonienie firmy mającej profesjonalnie poprowadzić kampanię w mediach na początku miesiąca został unieważniony. Co prawda na postępowanie odpowiedziały aż trzy firmy, ale żadna ze złożonych ofert nie została wybrana. Najniższa z nich została odrzucona, a dwie kolejne przekroczyły zakładany budżet.

- Zmuszeni byliśmy do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na przeprowadzenie kampanii promocyjnej. Planujemy ogłosić wkrótce nowe postępowanie - dodaje Wośko.
Jedna oferta odrzucona, dwie zbyt wysokie - to wynik przetargu na wyłonienie firmy, która miała promować system Fala w mediach. Jedna oferta odrzucona, dwie zbyt wysokie - to wynik przetargu na wyłonienie firmy, która miała promować system Fala w mediach.
Niezależnie od tego, jak wolno posuwają się prace nad planerem, aplikacją i przygotowaniami do kolejnego przetargu na kampanię promocyjną, toczą się prace montażowe. W pojazdach widać już uchwyty pod przyszłe walidatory, w których "odbijać się" będą pasażerowie. Prace instalacyjne można też było zauważyć na przystankach kolejowych. M.in. pierwsze walidatory stanęły na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Żółto-czarne skrzynki zawisły też w części gdyńskich autobusów.

System Fala kosztuje 130 mln zł. Ponad 106 mln pochodzi z dofinansowania przez Unię Europejską.

Miejsca

Opinie (436) 10 zablokowanych

  • Oleńkowo - i wszystko jasne.

    • 5 2

  • Przestańcie sobie wszyscy ciągle wycierać mordę wojną na Ukrainie czy skutkami pandemii.
    Taka nowo-mowa, obwiniać wszystkie swoje niepowodzenia wojną i skutkami pandemii, a ja wam mówię, że jesteście po prostu nieudolni, zarówno wykonawca jak i zleceniodawca.
    Niczego zrobić w terminie nie potraficie.
    Do tego koszty realizacji jak zwykle wielokrotnie zawyżone - jak zwykle na koszt mieszkańców i kosztem komfortu ich życia...
    Czas podziękować takim samorządowcom.
    Ola! Kiedy w końcu weźmiesz się za sprawy miasta i jego mieszkańców?
    Walka z rządem to zdecydowanie nie to do czego zostałaś wybrana przez mieszkańców.
    Więc skoro bierzesz już tę wypłatę opłacaną również z naszych podatków, to weź rusz te twoje "serdeczne cztery litery" i zabierz się za robotę....
    Fala ma być wykonana terminowo bez przekroczenia budżetu - to Twoje zadanie - nie nasze - to Ty zostałaś do tego wybrana, więc się tym zajmij z łaski swojej, albo podaj się do dymisji...

    • 29 1

  • Szybko

    Idę na dwójkę, a to przez pandemie, putinflacje, itd....

    Tłumaczenie na miarę naszych czasów. Winnych brak. I tak jest wszystkim wygodnie. Chwilo trwaj.

    • 16 0

  • Fal, nie ma faal, nie ma faaaallllll........

    • 9 1

  • Przy tworzeniu systemu mobilności w mieście warto pamiętać (6)

    że więcej osób jest skłonnych przesiąść się z samochodu na rower lub kombinację rower+ SKM niż z samochodu na autobus lub tramwaj. Dlatego w polityce miejskiej warto bardziej doceniać rozbudowę sieci dróg rowerowych, wymianę taboru SKM i poprawę częstotliwości połączeń i obciążanie parkujących kierowców faktycznymi kosztami, które ich zachowania generują, niż na rozbudowę sieci linii tramwajowych czy autobusowych. Oczywiście zintegrowany system taryfowy FALA na SKM/PKM, tramwaje, autobusy i trolejbusy jest także potrzebny.

    • 4 13

    • Rozbudowę PKM na południe, to mocno odciąży okolice

      • 3 0

    • Co to? Nowomowa rodem z podręcznika aktywisty rowerowego???

      • 5 1

    • " kombinację rower+ SKM" (3)

      Z której nie można skorzystać, bo obsługa wystraszona wyimaginowanymi skutkami kolizji, brakiem wsparcia a wręcz groźbami zarządców, sabotują takie rozwiązania...

      Choć uczciwie trzeba przyznać, że każda nadmierna i nieadekwatna do rzeczywistości aktywność powoduje patologię. Przewiezienie kilku rowerów nie jest problemem, jednak popyt jest znacznie większy. Na dodatek formy ich przewozu (haki) również przerosły wyobraźnię organizatorów, poziom potrzeb i zdolność społeczeństwa do samoorganizacji...

      Co oznacza masowe użycie rowerów, możemy zobaczyć na skandynawskich ulicach. Parkowanie na chodnikach i ograniczenie możliwości przejścia nie jest domeną wyłącznie kierowców samochodów. Proszę też spróbować odzyskać swój pojazd (rower) sprzed dworca czy centrum handlowego. Życzę powodzenia! ;)

      Co najważniejsze, organizacja miasta nie wykazuje żadnych zdolności czy chęci do doskonalenia a problemy rozwiązuje się tradycyjnie. Tak jak dziury w drogach, nakazem obniżenia prędkości.

      • 2 2

      • uspokajanie ruchu do 30 km/h podnosi przepustowość korytarza ruchu kołowego (2)

        ale co może na ten temat wiedzieć troll cierpiący na samochodozę?

        • 1 5

        • Jak się nie ma argumentów, to się przynajmniej parę wyzwisk w opinii napisze.

          • 4 0

        • co o życiu wie różowy krasnoludek, który trafił do zielonej bajki?

          Skupiasz się na jednym parametrze, który nie jest przedmiotem dyskusji.
          Dzięki temu efekty są tożsame z problemem powodowanym przez samochody...

          A wynika to z tego samego sposobu myślenia. Twórcy obecnych problemów wychowani są w czasach komuny, gdy samochód był fetyszem i symbolem sukcesu. A ponieważ sukcesem się należy dzielić, zaczęto tępić inne środki transportu niż indywidualne. Zniknęły linie kolejowe i autobusowe...
          A samochody? No na sukces to każdy musi sam zapracować.
          I ludzie zapracowali. Tak jak umieli.
          I zaczęli go używać do tego co jest najważniejsze. Do zdobywania środków do życia.
          No i pojawił się problem skali...
          Taki sam pojawia się w przypadku rowerów. Nie będę powoływał się na wraże Chiny a na przyjemną Skandynawię.

          A źródło jest jedno.
          Problemy mają sobie mieszkańcy sami rozwiązywać i "władzy" nie przeszkadzać.
          A że to rodzi następne problemy?!
          Postawi się zakaz...

          • 4 0

  • Szanowni Państwo
    Pan Bareja by tego nie wymyślił: "Mogliśmy wypuścić produkt nie w pełni gotowy(!!!!!!!!!!)ale nie o to tu chodzi.Tak czy inaczej nie nastąpi to z początkiem września ,jak to zapowiedzieliśmy."
    Łaskawcy mogli dać niegotowy produkt a nie dali ...
    Nie mamy Pana płaszcza i co Pan nam zrobi.

    • 21 3

  • Co to za bzdury? (1)

    Skoro technicznie nie ma problemu, to jaki wyimaginowany problem powstał>

    Przecież ceny biletów można sobie zmienić z dnia na dzień i kompletnie nie ma to znaczenia dla systemu, jakiegokolwiek

    Ktoś tu łże jak bura suka, by zacytować prezesa PIS

    • 19 2

    • Nie wiem jak można tolerować takie odpowiedzi jak tego Wośko - to jest po prostu bezczelna kpina z osoby, z którą rozmawia...

      • 5 0

  • (1)

    Po co ten system, jest jakdojade i skycash.

    • 11 2

    • jakdojade działa tylko w miastach gdzie jest jakaś komunikacja miejska. Fala miała obejmować wg planów całe województwo i różnych przewoźników, więc to bez sensu. Niby jest e-podróżnik, ale też jest średni.

      • 0 3

  • Go global z przetargu =nie polecam

    Spółka sprytnych dzieciaków, którzy wynajmują do roboty studentów za "miskę ryżu" i nadzieję praktyk w prawdziwym konsultingu. masakra
    2 M group - spółka od komunikacji marketingowej, która nie ma działającej strony www. też masakra

    • 14 0

  • Referat d.s. unieważniania przetargów też musi na siebie zarobić.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane