• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT inwestuje w gadżety: kalendarze, pendrive'y i płyty z muzyką

Szymon Zięba
13 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne. Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne.

Ponad 116 tys. zł Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydały w ubiegłym roku na gadżety reklamowe. Wśród "promocyjnych zakupów" spółki znalazła się pamięć USB, płyty z muzyką czy prawie 2 tys. różnych kalendarzy.



Jak oceniasz kwotę wydatków GAiT na gadżety?

Sprawę nagłośnił gdański radny PiS Przemysław Majewski, który zapytał urzędników o wydatki na gadżety reklamowe gdańskiego przewoźnika w pandemicznym 2020 roku.

Z dokumentu, który otrzymał, wynika, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje na ten cel wydały ponad 116 tys. złotych.

Za tę kwotę kupiono m.in.:
  • 170 sztuk pendrive'ów - za 12 tys. złotych
  • 800 płyt Cappelli Gedanensis (miejska instytucja kultury) - za 35 tys. złotych
  • 1950 różnych kalendarzy - za ponad 46 tys. złotych.


Takie wydatki miejskiej spółki w 2020 roku mogą dziwić - zwłaszcza w zestawieniu z wyliczeniami wiceprezydenta Piotra Borawskiego. Wielokrotnie bowiem wskazywał on na trudną sytuację gdańskiej komunikacji miejskiej, która ucierpiała finansowo przez obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.

Pełne zestawienie wydatków GAiT na gadżety reklamowe w 2020 r:
Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski. Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski.

Miejski portal gdansk.pl pod koniec ubiegłego roku wskazywał, że aż o 27,6 mln zł mniej wpłynęło do kasy Zarządu Transportu Miejskiego (czyli organizatora przewozów) w okresie od stycznia do października 2020 roku w porównaniu do analogicznych miesięcy roku 2019.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że GAiT jest jednym ze zleceniobiorców ZTM-u. Obie instytucje nie mają jednak wspólnego budżetu.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje to miejska spółka, właściciel wszystkich tramwajów i części autobusów, kursujących po ulicach miasta.

Jest ona nadzorowana przez ZTM jedynie w kwestii wywiązywania się z postanowień umów przewozowych - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Czym różni się GAiT od ZTM?



W sprawie gadżetów reklamowych poprosiliśmy więc o komentarz przedstawicieli GAiT oraz wiceprezydenta Borawskiego.

GAiT: Kalendarze były dla pracowników, a płyty z muzyką promują Gdańsk



- Kalendarze książkowe oraz kalendarze trójdzielne to kalendarze dla naszych pracowników, które używane są przez nich w codziennej pracy. Kalendarze te są typowym materiałem biurowym, a ponieważ sygnowane są logotypem spółki, pod względem księgowym kwalifikują się do grupy materiałów promocyjnych. Natomiast kalendarze wieloplanszowe prezentujące pojazdy z floty GAiT, znajdują się w pomieszczeniach spółki - w biurach, zajezdniach oraz przekazywane są instytucjom i osobom współpracującym z naszą spółką - tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Z kolei nośniki pamięci USB - jak tłumaczy urzędniczka - kupiono "na potrzeby wydarzeń planowanych" jeszcze przed pandemią koronawirusa.

- Zakupy realizowane były na początku 2020 roku. Płyty Cappelli Gedeanesis zakupione zostały na kilka lat i są sukcesywnie przekazywane przy różnych okazjach instytucjom i osobom, z którymi współpracujemy, czy spotykamy się przy okazji różnych wydarzeń. Płyty te są upominkami promującymi gdańską kulturę i Gdańsk, którego Gdańskie Autobusy i Tramwaje są częścią - podkreśla Anna Dobrowolska.

Wiceprezydent Borawski: to niewielki promil wszystkich wydatków



Do wydanych przez GAiT kwot odniósł się wiceprezydent Piotr Borawski. Podkreśla on, że "Gdańskie Autobusy i Tramwaje muszą konkurować jakością oferty, ale jak wiele innych podmiotów, stosują również reklamę i działania promocyjne, aby pasażerowie korzystali z komunikacji publicznej."

- Warto mieć na uwadze, że środki przeznaczane na różne działania promocyjne, w skali wszystkich wydatków, w tym również bezprecedensowych nakładów inwestycyjnych spółki, stanowią zaledwie niewielki promil wszystkich wydatków. W 2020 roku GAiT na same tylko inwestycje we flotę i infrastrukturę wydał 191,7 mln zł. Wydatki promocyjne stanowią zaledwie 0,06 proc. tej kwoty - podsumowuje samorządowiec.

Miejsca

Opinie (336) ponad 10 zablokowanych

  • Pracownicy

    Nawet długopisu nie dostają . Ciekawe dla kogo poszły te gadżety ?

    • 6 0

  • Całe życie marzyłem o takim kubku !!!!

    • 2 2

  • lolo

    ciekawe te gadżety hahahahahaha

    • 3 0

  • Nie inwestuje a trwoni

    Na bzdety

    • 5 0

  • Czy na takie pierdoły idą pieniądze z podwyżek biletów? Niech potem nie płaczą że przez wirusa mają mniejsze dochody, bo skoro stać ich na tego typu gadżety to stan kasy chyba nie jest najgorszy.

    • 4 0

  • Najnizsza krajowa 2800brutto podziel na 168godzin daje 16.66zl za godz brutto. Stawka w gait 18.80zl brutto. Juz wiadomo co jest wazniejsze dla firmy gadzety reklamowe. Gait dba o pracownikow ! Dziekujemy

    • 4 1

  • Jak miasto Gdańsk tak podliczają swoje wydatki (2)

    To nie ma się co dziwić że jesteśmy w czarnej .upie.
    Zestaw materiałów piśmienniczych 1000 sztuk x 39,90 zł według ich wyliczeń to kwota 3990 zł A według ucznia szkoły podstawowej to kwota 39900 zł co daje nam w podsumowaniu różnicę o kwotę 36000 złotych. Więc jest już to kwota ponad 120 000 zł czy przy takiej sumie nie powinien być już ogłoszony przetarg publiczny? Można? Można zamieszać żeby mało kto się zorientował. Jeszcze takie pytanie. Dlaczego tak drogo???
    Prowadzę działalność gospodarczą i też zamawiam gadżety reklamowe w dużo mniejszych ilościach i można dużo taniej zapłacić za każdą tu zakupioną rzecz. Może ktoś z działu zaopatrzenia niezłe lody na tym kręci i zarabia przy okazji przy wyborze oferenta.

    • 4 0

    • to nie jest ponad 120 tysięcy

      to się robi kwota ponad 150 000 zł !

      • 0 0

    • I co zrobisz?mafia

      • 0 0

  • nie wierzę w takie marnotrawstwo!

    to manipulacja!

    • 0 2

  • Ten randny PiS

    Niech się lepiej zajmie pieniędzmi które rząd zabrał Gdańskowi a nie robi aferę o pierdóły. Te pieniądze się miastu po prostu należą!

    • 4 10

  • Stek bzdur i wybielanie .ówna

    "...muszą konkurować jakością oferty, ale jak wiele innych podmiotów, stosują również reklamę i działania promocyjne, aby pasażerowie korzystali z komunikacji publicznej"
    ale o co chodzi? z jaką inną ofertą mogą gdańskie tramwaje konkurować?
    Pasażerowie jeżdżą tą komunikacją, bo muszą, bo są na nią skazani. Żaden z tych pasażerów raczej nie dostał żadnego z tych gadżetów, a i tak będą jeździć, bo muszą, bo w wielu przypadkach nie mają innego wyboru.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane