- 1 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (326 opinii)
- 2 50 lat pracuje w jednym zakładzie (164 opinie)
- 3 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (202 opinie)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (185 opinii)
- 5 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (13 opinii)
- 6 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (120 opinii)
GAiT inwestuje w gadżety: kalendarze, pendrive'y i płyty z muzyką
Ponad 116 tys. zł Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydały w ubiegłym roku na gadżety reklamowe. Wśród "promocyjnych zakupów" spółki znalazła się pamięć USB, płyty z muzyką czy prawie 2 tys. różnych kalendarzy.
Z dokumentu, który otrzymał, wynika, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje na ten cel wydały ponad 116 tys. złotych.
Za tę kwotę kupiono m.in.:
- 170 sztuk pendrive'ów - za 12 tys. złotych
- 800 płyt Cappelli Gedanensis (miejska instytucja kultury) - za 35 tys. złotych
- 1950 różnych kalendarzy - za ponad 46 tys. złotych.
Takie wydatki miejskiej spółki w 2020 roku mogą dziwić - zwłaszcza w zestawieniu z wyliczeniami wiceprezydenta Piotra Borawskiego. Wielokrotnie bowiem wskazywał on na trudną sytuację gdańskiej komunikacji miejskiej, która ucierpiała finansowo przez obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.
Pełne zestawienie wydatków GAiT na gadżety reklamowe w 2020 r:
Miejski portal gdansk.pl pod koniec ubiegłego roku wskazywał, że aż o 27,6 mln zł mniej wpłynęło do kasy Zarządu Transportu Miejskiego (czyli organizatora przewozów) w okresie od stycznia do października 2020 roku w porównaniu do analogicznych miesięcy roku 2019.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że GAiT jest jednym ze zleceniobiorców ZTM-u. Obie instytucje nie mają jednak wspólnego budżetu.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje to miejska spółka, właściciel wszystkich tramwajów i części autobusów, kursujących po ulicach miasta.
Jest ona nadzorowana przez ZTM jedynie w kwestii wywiązywania się z postanowień umów przewozowych - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.
Czym różni się GAiT od ZTM?
W sprawie gadżetów reklamowych poprosiliśmy więc o komentarz przedstawicieli GAiT oraz wiceprezydenta Borawskiego.
GAiT: Kalendarze były dla pracowników, a płyty z muzyką promują Gdańsk
- Kalendarze książkowe oraz kalendarze trójdzielne to kalendarze dla naszych pracowników, które używane są przez nich w codziennej pracy. Kalendarze te są typowym materiałem biurowym, a ponieważ sygnowane są logotypem spółki, pod względem księgowym kwalifikują się do grupy materiałów promocyjnych. Natomiast kalendarze wieloplanszowe prezentujące pojazdy z floty GAiT, znajdują się w pomieszczeniach spółki - w biurach, zajezdniach oraz przekazywane są instytucjom i osobom współpracującym z naszą spółką - tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Z kolei nośniki pamięci USB - jak tłumaczy urzędniczka - kupiono "na potrzeby wydarzeń planowanych" jeszcze przed pandemią koronawirusa.
- Zakupy realizowane były na początku 2020 roku. Płyty Cappelli Gedeanesis zakupione zostały na kilka lat i są sukcesywnie przekazywane przy różnych okazjach instytucjom i osobom, z którymi współpracujemy, czy spotykamy się przy okazji różnych wydarzeń. Płyty te są upominkami promującymi gdańską kulturę i Gdańsk, którego Gdańskie Autobusy i Tramwaje są częścią - podkreśla Anna Dobrowolska.
Wiceprezydent Borawski: to niewielki promil wszystkich wydatków
Do wydanych przez GAiT kwot odniósł się wiceprezydent Piotr Borawski. Podkreśla on, że "Gdańskie Autobusy i Tramwaje muszą konkurować jakością oferty, ale jak wiele innych podmiotów, stosują również reklamę i działania promocyjne, aby pasażerowie korzystali z komunikacji publicznej."
- Warto mieć na uwadze, że środki przeznaczane na różne działania promocyjne, w skali wszystkich wydatków, w tym również bezprecedensowych nakładów inwestycyjnych spółki, stanowią zaledwie niewielki promil wszystkich wydatków. W 2020 roku GAiT na same tylko inwestycje we flotę i infrastrukturę wydał 191,7 mln zł. Wydatki promocyjne stanowią zaledwie 0,06 proc. tej kwoty - podsumowuje samorządowiec.
Miejsca
Opinie (336) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-13 19:23
Ale jaja! Kto to podliczał?
39,90 x 1000 = 3990?
Chyba komuś zależało żeby źle nie wyglądała w zestawieniu prawdziwa kwota 39900 zł ?
Prawie 40 tysięcy zł wydali na długopisy?- 9 0
-
2021-03-13 19:30
jeżeli nasza Cesarzowa
jest otoczona przez takich nieudaczników z księgowości, co nie umieją uczciwie zrobić podliczenia zwykłego zestawienia wydatków, to słabo widzę dalszy los tego miasta.
39,90 x 1000 = 39900 a nie 3900, komuś się tak tylko omcknęło 36 tysięcy zł.- 9 0
-
2021-03-13 19:37
ponad 150 000 zł
a nie żadne 116 665 zł !
39 900 zł materiały piśmiennicze?!- 5 0
-
2021-03-13 19:58
A na obrazku kalendarza...
... Tramwaj wykolejony na prostej drodze.
- 3 0
-
2021-03-13 20:05
a czy moga prosze zainwestowac zamiast tego w niespoznianie sie tramwajow i autobusow
- 1 1
-
2021-03-13 20:17
" inwestuje"? To raczej trwoni
- 5 0
-
2021-03-13 20:21
widze ze prezesowi spółki nie obce jest wydawanie
kasy z podatkow mieszkanców, zapewne wzbogacił sie ktos z kregu znajomych ...sorry po setkach afer małych i duzych juz inaczej nie interepretuje takiego zachowania, a GAiT to niech lepiej zajmie sie oszczednosciami w kursowaniu autobusów np. 184 od pon do piatku w godzinach szczytu w czasie pandemii puszcza autobus nieprzegubowy, natomiast wieczorem i weekendy przegubowy prawie pusty po morenie jezdzi.....wszystko ok prezesie GAiT?
- 7 0
-
2021-03-13 20:45
Kiedy i gdzie dawali pendraiva dla pasażera korzystającego z komunikacji od wielu lat?
Zdziwiony jestem, ze np na 72 urodziny w 2020 roku, nie dostałem pendraiva za ponad 70 lat korzystania z usłg masowej komunikacji w Gdańsku i Trójmieście dużym i małym oraz w innych miastach oraz za granicą?
- 7 0
-
2021-03-13 21:05
Ja też chcę pendrive! (1)
i kalendarz też
- 3 1
-
2021-03-13 21:34
zapomnij pendraivy rozdane wśród rodzinki zarządu i ich znajomych
- 2 0
-
2021-03-13 21:38
NiK powinien się tym zająć i tego typu podobnym wydatkom
każdej, bez wyjątku, spółce dotowanej z pieniędzy podatników.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.