• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT inwestuje w gadżety: kalendarze, pendrive'y i płyty z muzyką

Szymon Zięba
13 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne. Na gadżety reklamowe wydano ponad 116  tys. zł. Kupiono m. in. niemal 2 tys. kalendarzy. Zdjęcie ilustracyjne.

Ponad 116 tys. zł Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydały w ubiegłym roku na gadżety reklamowe. Wśród "promocyjnych zakupów" spółki znalazła się pamięć USB, płyty z muzyką czy prawie 2 tys. różnych kalendarzy.



Jak oceniasz kwotę wydatków GAiT na gadżety?

Sprawę nagłośnił gdański radny PiS Przemysław Majewski, który zapytał urzędników o wydatki na gadżety reklamowe gdańskiego przewoźnika w pandemicznym 2020 roku.

Z dokumentu, który otrzymał, wynika, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje na ten cel wydały ponad 116 tys. złotych.

Za tę kwotę kupiono m.in.:
  • 170 sztuk pendrive'ów - za 12 tys. złotych
  • 800 płyt Cappelli Gedanensis (miejska instytucja kultury) - za 35 tys. złotych
  • 1950 różnych kalendarzy - za ponad 46 tys. złotych.


Takie wydatki miejskiej spółki w 2020 roku mogą dziwić - zwłaszcza w zestawieniu z wyliczeniami wiceprezydenta Piotra Borawskiego. Wielokrotnie bowiem wskazywał on na trudną sytuację gdańskiej komunikacji miejskiej, która ucierpiała finansowo przez obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.

Pełne zestawienie wydatków GAiT na gadżety reklamowe w 2020 r:
Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski. Takie zestawienie otrzymał w odpowiedzi na swoje pytania radny Przemysław Majewski.

Miejski portal gdansk.pl pod koniec ubiegłego roku wskazywał, że aż o 27,6 mln zł mniej wpłynęło do kasy Zarządu Transportu Miejskiego (czyli organizatora przewozów) w okresie od stycznia do października 2020 roku w porównaniu do analogicznych miesięcy roku 2019.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że GAiT jest jednym ze zleceniobiorców ZTM-u. Obie instytucje nie mają jednak wspólnego budżetu.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje to miejska spółka, właściciel wszystkich tramwajów i części autobusów, kursujących po ulicach miasta.

Jest ona nadzorowana przez ZTM jedynie w kwestii wywiązywania się z postanowień umów przewozowych - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Czym różni się GAiT od ZTM?



W sprawie gadżetów reklamowych poprosiliśmy więc o komentarz przedstawicieli GAiT oraz wiceprezydenta Borawskiego.

GAiT: Kalendarze były dla pracowników, a płyty z muzyką promują Gdańsk



- Kalendarze książkowe oraz kalendarze trójdzielne to kalendarze dla naszych pracowników, które używane są przez nich w codziennej pracy. Kalendarze te są typowym materiałem biurowym, a ponieważ sygnowane są logotypem spółki, pod względem księgowym kwalifikują się do grupy materiałów promocyjnych. Natomiast kalendarze wieloplanszowe prezentujące pojazdy z floty GAiT, znajdują się w pomieszczeniach spółki - w biurach, zajezdniach oraz przekazywane są instytucjom i osobom współpracującym z naszą spółką - tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Z kolei nośniki pamięci USB - jak tłumaczy urzędniczka - kupiono "na potrzeby wydarzeń planowanych" jeszcze przed pandemią koronawirusa.

- Zakupy realizowane były na początku 2020 roku. Płyty Cappelli Gedeanesis zakupione zostały na kilka lat i są sukcesywnie przekazywane przy różnych okazjach instytucjom i osobom, z którymi współpracujemy, czy spotykamy się przy okazji różnych wydarzeń. Płyty te są upominkami promującymi gdańską kulturę i Gdańsk, którego Gdańskie Autobusy i Tramwaje są częścią - podkreśla Anna Dobrowolska.

Wiceprezydent Borawski: to niewielki promil wszystkich wydatków



Do wydanych przez GAiT kwot odniósł się wiceprezydent Piotr Borawski. Podkreśla on, że "Gdańskie Autobusy i Tramwaje muszą konkurować jakością oferty, ale jak wiele innych podmiotów, stosują również reklamę i działania promocyjne, aby pasażerowie korzystali z komunikacji publicznej."

- Warto mieć na uwadze, że środki przeznaczane na różne działania promocyjne, w skali wszystkich wydatków, w tym również bezprecedensowych nakładów inwestycyjnych spółki, stanowią zaledwie niewielki promil wszystkich wydatków. W 2020 roku GAiT na same tylko inwestycje we flotę i infrastrukturę wydał 191,7 mln zł. Wydatki promocyjne stanowią zaledwie 0,06 proc. tej kwoty - podsumowuje samorządowiec.

Miejsca

Opinie (336) ponad 10 zablokowanych

  • bogaci są, za nasze pieniądze...

    • 6 2

  • Lepiej zapytajcie, ile na gadźety wydaje Energa, która tez jest monopolistą na Pomorzu (7)

    i wszyscy składamy się na ekstrawagancje tej firmy, jak wielosetmilionowe wsparcie górników. Powtórzę, bo może do kogoś nie dociera: Energa, od której każdy z nas jest zależny, której każdy codziennie płaci, pod rządami obecnych władz wyprowadza z Pomorza kilkaset milionów PLN rocznie na kopanie węgla, który potem trafia na hałdy, niewykorzystany.
    A tu mówimy o kubkach i kalendarzach za 0.1 mln dla pracowników firmy i kooperantów.

    • 6 11

    • powtarzasz się. (2)

      • 0 3

      • niewygodne pytanie zadał ? (1)

        • 2 1

        • Ale co to za głupie pytanie,

          Porównanie energii do spółki miejskiej...
          Trochę rusz głową...pomecz się

          • 2 2

    • Czyli wszyscy kradną to u nas też muszą.

      • 1 3

    • Energa to Orlen,Orlen to Obajtek i jego polecznicy...dojna zmiana i wszystko jasne.Pis to nowe PO

      • 3 0

    • (1)

      Jak sam wskazałeś monopolistą na Pomorzu. I tylko jeśli chodzi o przesył bo obrót (sprzedawcę) możesz wziąć z innych firm. Więc to nie jest tak jak piszesz.

      • 1 0

      • ha, ha, ha

        jak zapłacisz za przesył wyjdziesz na to samo

        • 1 0

  • I znów

    się wbija ciemnptę czytającym. Robią w ztm-ie kolejny przekręty przetargowe, a wam się wciska że to gadżety reklamowe. A kto za to płaci skoro to miejska spółka. Zastanów się podatniku!

    • 8 2

  • Brawo

    Jakiś znajomy z formą z gadżetami dorobił. I to się chwali. A dla ludzi się podniesie podatki i tyle.

    • 6 1

  • Z kim konkuruje GAiT że musi sie promować??? (1)

    Absurd, brak logiki i niegospodarność. Rozumiem żeby zamówili swoje kalendarze do swoich biur i dla swoich pracowników ale promocja na zewnątrz gdzie nie mają konkurencji to absurd. Ciekawe kto to nadzoruje.

    • 15 2

    • Z giwk

      • 1 1

  • 70 zł za pendrive - ładnie

    Nie ma na utrzymanie stadionu a wydaje się na płyty których nikt już nie używa .
    Do tego pendrive za tyle kasy a klub Stoczniowiec zlikwidowany .
    Bądź co bądź to jednak kasa miejska .
    Już lepiej zrobić dni darmowych przejazdów np. Niedziele żeby zmniejszyć zanieczyszczenie dymem z samochodów.

    • 12 1

  • (1)

    Rozbój w bialy dzien Gdańska mafia

    • 10 3

    • Pisowski trolu mafia to wToruniu jest

      • 2 4

  • kolejny z 1000 przykładów jak urzedasy marnuja nasze pieniadze!!

    • 7 2

  • Czekolada (1)

    Taka sama sytuacja giwk, kupują czekolady za 20zl czy wiecej. A ty się ciesz ze czekoladę dostałeś. Lepiej premie by dali.

    • 5 2

    • Do minusa - napiszcie interpelację w tej sprawie to uwierzycie

      • 0 0

  • dlaczego 10 zablokowanych? wolne media

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane