- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (99 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (409 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (174 opinie)
- 4 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (204 opinie)
- 5 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (186 opinii)
- 6 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (120 opinii)
GAiT inwestuje w gadżety: kalendarze, pendrive'y i płyty z muzyką
Ponad 116 tys. zł Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydały w ubiegłym roku na gadżety reklamowe. Wśród "promocyjnych zakupów" spółki znalazła się pamięć USB, płyty z muzyką czy prawie 2 tys. różnych kalendarzy.
Z dokumentu, który otrzymał, wynika, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje na ten cel wydały ponad 116 tys. złotych.
Za tę kwotę kupiono m.in.:
- 170 sztuk pendrive'ów - za 12 tys. złotych
- 800 płyt Cappelli Gedanensis (miejska instytucja kultury) - za 35 tys. złotych
- 1950 różnych kalendarzy - za ponad 46 tys. złotych.
Takie wydatki miejskiej spółki w 2020 roku mogą dziwić - zwłaszcza w zestawieniu z wyliczeniami wiceprezydenta Piotra Borawskiego. Wielokrotnie bowiem wskazywał on na trudną sytuację gdańskiej komunikacji miejskiej, która ucierpiała finansowo przez obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.
Pełne zestawienie wydatków GAiT na gadżety reklamowe w 2020 r:
Miejski portal gdansk.pl pod koniec ubiegłego roku wskazywał, że aż o 27,6 mln zł mniej wpłynęło do kasy Zarządu Transportu Miejskiego (czyli organizatora przewozów) w okresie od stycznia do października 2020 roku w porównaniu do analogicznych miesięcy roku 2019.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że GAiT jest jednym ze zleceniobiorców ZTM-u. Obie instytucje nie mają jednak wspólnego budżetu.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje to miejska spółka, właściciel wszystkich tramwajów i części autobusów, kursujących po ulicach miasta.
Jest ona nadzorowana przez ZTM jedynie w kwestii wywiązywania się z postanowień umów przewozowych - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.
Czym różni się GAiT od ZTM?
W sprawie gadżetów reklamowych poprosiliśmy więc o komentarz przedstawicieli GAiT oraz wiceprezydenta Borawskiego.
GAiT: Kalendarze były dla pracowników, a płyty z muzyką promują Gdańsk
- Kalendarze książkowe oraz kalendarze trójdzielne to kalendarze dla naszych pracowników, które używane są przez nich w codziennej pracy. Kalendarze te są typowym materiałem biurowym, a ponieważ sygnowane są logotypem spółki, pod względem księgowym kwalifikują się do grupy materiałów promocyjnych. Natomiast kalendarze wieloplanszowe prezentujące pojazdy z floty GAiT, znajdują się w pomieszczeniach spółki - w biurach, zajezdniach oraz przekazywane są instytucjom i osobom współpracującym z naszą spółką - tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Z kolei nośniki pamięci USB - jak tłumaczy urzędniczka - kupiono "na potrzeby wydarzeń planowanych" jeszcze przed pandemią koronawirusa.
- Zakupy realizowane były na początku 2020 roku. Płyty Cappelli Gedeanesis zakupione zostały na kilka lat i są sukcesywnie przekazywane przy różnych okazjach instytucjom i osobom, z którymi współpracujemy, czy spotykamy się przy okazji różnych wydarzeń. Płyty te są upominkami promującymi gdańską kulturę i Gdańsk, którego Gdańskie Autobusy i Tramwaje są częścią - podkreśla Anna Dobrowolska.
Wiceprezydent Borawski: to niewielki promil wszystkich wydatków
Do wydanych przez GAiT kwot odniósł się wiceprezydent Piotr Borawski. Podkreśla on, że "Gdańskie Autobusy i Tramwaje muszą konkurować jakością oferty, ale jak wiele innych podmiotów, stosują również reklamę i działania promocyjne, aby pasażerowie korzystali z komunikacji publicznej."
- Warto mieć na uwadze, że środki przeznaczane na różne działania promocyjne, w skali wszystkich wydatków, w tym również bezprecedensowych nakładów inwestycyjnych spółki, stanowią zaledwie niewielki promil wszystkich wydatków. W 2020 roku GAiT na same tylko inwestycje we flotę i infrastrukturę wydał 191,7 mln zł. Wydatki promocyjne stanowią zaledwie 0,06 proc. tej kwoty - podsumowuje samorządowiec.
Miejsca
Opinie (336) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-13 11:04
bogaci są, za nasze pieniądze...
- 6 2
-
2021-03-13 11:07
Lepiej zapytajcie, ile na gadźety wydaje Energa, która tez jest monopolistą na Pomorzu (7)
i wszyscy składamy się na ekstrawagancje tej firmy, jak wielosetmilionowe wsparcie górników. Powtórzę, bo może do kogoś nie dociera: Energa, od której każdy z nas jest zależny, której każdy codziennie płaci, pod rządami obecnych władz wyprowadza z Pomorza kilkaset milionów PLN rocznie na kopanie węgla, który potem trafia na hałdy, niewykorzystany.
A tu mówimy o kubkach i kalendarzach za 0.1 mln dla pracowników firmy i kooperantów.- 6 11
-
2021-03-13 11:12
powtarzasz się. (2)
- 0 3
-
2021-03-13 12:42
niewygodne pytanie zadał ? (1)
- 2 1
-
2021-03-13 15:31
Ale co to za głupie pytanie,
Porównanie energii do spółki miejskiej...
Trochę rusz głową...pomecz się- 2 2
-
2021-03-13 11:12
Czyli wszyscy kradną to u nas też muszą.
- 1 3
-
2021-03-13 11:47
Energa to Orlen,Orlen to Obajtek i jego polecznicy...dojna zmiana i wszystko jasne.Pis to nowe PO
- 3 0
-
2021-03-13 14:24
(1)
Jak sam wskazałeś monopolistą na Pomorzu. I tylko jeśli chodzi o przesył bo obrót (sprzedawcę) możesz wziąć z innych firm. Więc to nie jest tak jak piszesz.
- 1 0
-
2021-03-13 16:37
ha, ha, ha
jak zapłacisz za przesył wyjdziesz na to samo
- 1 0
-
2021-03-13 11:15
I znów
się wbija ciemnptę czytającym. Robią w ztm-ie kolejny przekręty przetargowe, a wam się wciska że to gadżety reklamowe. A kto za to płaci skoro to miejska spółka. Zastanów się podatniku!
- 8 2
-
2021-03-13 11:17
Brawo
Jakiś znajomy z formą z gadżetami dorobił. I to się chwali. A dla ludzi się podniesie podatki i tyle.
- 6 1
-
2021-03-13 11:22
Z kim konkuruje GAiT że musi sie promować??? (1)
Absurd, brak logiki i niegospodarność. Rozumiem żeby zamówili swoje kalendarze do swoich biur i dla swoich pracowników ale promocja na zewnątrz gdzie nie mają konkurencji to absurd. Ciekawe kto to nadzoruje.
- 15 2
-
2021-03-13 11:25
Z giwk
- 1 1
-
2021-03-13 11:27
70 zł za pendrive - ładnie
Nie ma na utrzymanie stadionu a wydaje się na płyty których nikt już nie używa .
Do tego pendrive za tyle kasy a klub Stoczniowiec zlikwidowany .
Bądź co bądź to jednak kasa miejska .
Już lepiej zrobić dni darmowych przejazdów np. Niedziele żeby zmniejszyć zanieczyszczenie dymem z samochodów.- 12 1
-
2021-03-13 11:28
(1)
Rozbój w bialy dzien Gdańska mafia
- 10 3
-
2021-03-13 11:48
Pisowski trolu mafia to wToruniu jest
- 2 4
-
2021-03-13 11:46
kolejny z 1000 przykładów jak urzedasy marnuja nasze pieniadze!!
- 7 2
-
2021-03-13 11:46
Czekolada (1)
Taka sama sytuacja giwk, kupują czekolady za 20zl czy wiecej. A ty się ciesz ze czekoladę dostałeś. Lepiej premie by dali.
- 5 2
-
2021-03-13 12:15
Do minusa - napiszcie interpelację w tej sprawie to uwierzycie
- 0 0
-
2021-03-13 12:05
dlaczego 10 zablokowanych? wolne media
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.