• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT: wyższe pensje dla kierowców i szukanie podwykonawcy

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców. W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców.

- Od początku roku wzrost pensji w Gdańskich Autobusach i Tramwajach wyniósł ok. 20 proc. - przekonują władze miejskiej spółki. Podstawowa stawka godzinowa, dla osób z pięcioletnim stażem, od 1 lipca wynosi 18 zł brutto. Wciąż jednak brakuje ok. 70 kierowców, a GAiT szuka podwykonawcy do obsługi linii autobusowych.



Czy kierowcy GAiT powinni więcej zarabiać?

Porozumienie zawarte ze związkami zawodowymi w piątek 29 czerwca zwiększyło wynagrodzenie godzinowe dla kierowców do 18 zł za godzinę, przy założeniu, że pracownik posiada pięcioletni dodatek za staż pracy i miesięcznie realizuje 10 nadgodzin. Na początku roku ten sam pracownik dostawał za godzinę 13,50 zł.

- 18 zł to tylko jeden z elementów płacowych. Kierowcy co miesiąc otrzymują także premię uznaniową, dodatek za pracę w niedzielę, dodatki za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy i dodatek stażowy - wyliczał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GAiT - Po zsumowaniu tych elementów składowych otrzymujemy ogólną stawkę godziną wynoszącą od 1 lipca ok. 27 brutto. Oznacza to, że początkujący kierowca [z pięcioletnim stażem, także w innej branży - dop. red.] może u nas zarobić od ok. 4,8 tys. zł brutto.

Dwie premie w roku, wczasy "pod gruszą"



Ponadto, jak wynika z informacji przekazanych przez GAiT, kierowcy otrzymują dodatkowo dwie premie w roku, co w przeliczeniu na jeden miesiąc daje ok. 240 zł brutto oraz gratyfikację w postaci wczasów "pod gruszą", co w przełożeniu na jeden miesiąc daje ok. 150 zł brutto.

- Razem z tymi dodatkami podstawowa stawka godzinowa wzrasta do ok. 29 zł. Pracownicy, którzy wysyłają swoje dzieci na obozy i kolonie otrzymują od spółki GAiT dofinansowanie w wysokości 60-70 proc. poniesionych na to kosztów. Fundusz socjalny spółki oferuje pracownikom nisko oprocentowane, 1-procentowe pożyczki mieszkaniowe, z których korzysta ok. 90 proc. zatrudnionych. Obecni i emerytowani pracownicy otrzymują bezzwrotne zapomogi dla osób w trudnej sytuacji materialnej - dodaje Lisicki.
Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych. Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych.

Motorniczowie jako kierowcy autobusów?



Mimo takich zachęt, GAiT-owi wciąż brakuje ok. 70 kierowców. Od początku roku udało się przeszkolić ok. 20 osób, a w trakcie nauki jazdy jest 12 osób. Kolejnych 12 ma trafić na szkolenie w ramach współpracy z Gdańskim Urzędem Pracy. Planuje się również uruchomić szkolenia dla motorniczych, aby mogli oni dorabiać jako kierowcy autobusów.

Dlaczego zatem kierowcy nie garną się do pracy w GAiT, a spółka musi poszukiwać podwykonawców na linie 227, 268, 108118?

- Nie komentuję, czy te wynagrodzenia są wysokie, czy niskie. Są takie, na jakie dzisiaj naszą spółkę stać. Zdolność kredytowa naszego pracownika w banku jest jednak wyższa niż zatrudnionego w firmie prywatnej. Nie wiem, w jaki sposób pracownicy w innych firmach zarabiają większe pieniądze. Wiem, że u nas na konto wypłaca się konkretną kwotę, a tam się wypłaca w kasie - twierdzi prezes Maciej Lisicki.
Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT w kwietniu

Rozwój spółki zamiast wyprzedaży majątku



Lisicki podczas konferencji kilka razy podkreślał, że nie zamierza likwidować i wyprzedawać majątku spółki, a wręcz przeciwnie - inwestować w jej rozwój, czego przykładem ma być planowana w perspektywie 6-8 lat budowa zajezdni przy ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Tam też ma być przeniesiona komora lakiernicza, której montaż jest obecnie planowany w zajezdni Wrzeszcz.

Czytaj też: Zamiana siedziby GAiT na teren pod zajezdnię autobusową oraz Plan zagospodarowania dla zajezdni Hallera

Prezes spółki odniósł się również do krytykowanej przez kierowców odpowiedzialności za uszkodzenia pojazdu - maksymalna kwota to trzykrotność pensji, zaś szkoda musi powstać z winy prowadzącego. Odpierał również zarzuty o kosztownej zmianie nazwy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje - tzw. rebranding pochłonął ok. 25 tys. zł.

Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Nowe autobusy sprowadzone z Niemiec zastąpią m.in. tego Mercedesa z 1997 r., który trafił do Gdańska także z Niemiec - z Akwizgran (Aachen).

Autobusy z Niemiec wyjadą na ulice w połowie lipca



Po konferencji zaprezentowano jeden z 14 autobusów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec. GAiT zapłacił za nie ok. 4,4 mln zł, a pierwsi pasażerowie skorzystają z pojazdów w połowie lipca.

Autobusy marki Mercedes z 2009 r. mają zastąpić znacznie starsze pojazdy, jeszcze z lat 90., w których również znajdują się tylko dwie pary drzwi. To oznacza, że GAiT nie będzie musiał płacić kar za wysyłanie na trasy autobusów ze zbyt małą liczbą drzwi (standardowo we wszystkich nowych gdańskich standardowych autobusach są trzy pary drzwi), choć z punktu widzenia pasażera, jak i kierowcy, nadal będzie to mało praktyczne rozwiązanie w godzinach szczytu, które utrudni wymianę pasażerską na przystankach.

Opinie (332) ponad 10 zablokowanych

  • Ło Panie tam to dopiero demokracja kwitnie

    PO Gdańsku :)

    • 12 0

  • koleżanka pracuje w biedronce w gdyni mam 4600 brutto miesięcznie (3)

    Jej mąż jeździ w komunikacji ma mniej ... jeździ bo mówi że kocha tą pracę ( ponad 10 lat) jednak skoro na start trzeba wydać ok 10 tys zł na uprawnienia to mało kto pójdzie na kierowcę skoro w sklepie płacą więcej ... a odp mniejsza

    • 17 0

    • GAiT "sponsoruje" prawko pod warunkiem, że przepracujesz u nich min. 2 lata (1)

      • 3 2

      • Za taką stawkę zróci im się po paru miesiącach.

        • 1 0

    • niech mąż jedzie na islandie

      na autobusie zarobi 13-15 tys.
      kupujesz to?

      • 4 1

  • Minimum 4800 brutto to mało? (5)

    Ludziom się we łbach przewraca...

    • 5 33

    • (3)

      A co to za kasa za taka robote? Litosci. Odpowiadasz za setki ludzi i sprzet wart miliony. Wstajesz o 3 w nocy, w robocie nawet do WC nie mozesz pojsc czy zjesc sniadania.

      • 14 0

      • wstaje troche pozniej (2)

        potem na sali przyjmuje tempych interesantów z zagranicyy co nie potrafia wniosku wypisac użeranie sie z obcokrajowcami to dopiero hardcore za 2600, ale nie narzekam jak ty

        • 2 6

        • To raczej obcokrajowcy musza sie uzerac z takim tempakiem jak ty.. nikt nie zmusza cie do pracy, zawsze mozesz zlozyc wypowiedzenie, a i nam (gdanszczanom) nie bedziesz przynosil siary. Wstyd przed obcokrajowcami ze takich mamy urzedasow .. :/

          • 4 3

        • Tempych?

          Om

          • 1 0

    • I bardzo dobrze , że się przewraca.

      A jak ktoś lubi pracować za darmo , to Korea Płn. zaprasza.

      • 3 0

  • 4800 pln brutto ? (2)

    Serio ? za takie psie pieniadze to praca kierowcy nie jest warta. Wieczny stres i uzeranie sie z wiecznie niezadowolonymi "Januszami" ... dajta spokoj z tak praca ..

    • 23 2

    • a ile chciałbys zarabiac?? (1)

      proponuje użerac sie z cudzoziemcami szczegolnie z upierdliwymi ukraincami!!! za ...2600 brutto co ty na to? ''zawodowcu''

      • 2 5

      • a kto ci kur.. kaze pracowac z cudzoziemcami ? zatrudnij sie chlopie w kiosku ruchu, bedziesz tam siedzial sam, i kase bedziesz mial podobna

        • 3 0

  • To ja jako magazynier więcej zarabiam... z doświadczeniem 1 roku... trzymam kciuki za kierowców

    • 13 3

  • Nie działa strona z rozkładami autobusów ztm.gda.pl. Przypadek? Nie sądzę....

    • 7 1

  • szukanie podwykonawcy???

    a czymże jest wyodrebnienie spolki GAIT z ZTM??? do wuja wafla??? oj CBA sie przyda w ZTM

    • 10 0

  • Wielu pisze- niewielu rozumie (1)

    Stawka minimalna od 1.06 to 15.50 brutto. Od 1.07 do tej stawki dodano dotychczasowy dodatek regulacyjny 400 zł brutto, tj. 2.50 brutto i to daje 18 zł brutto na godzinę. I co z tego? Bp tour daje 20.00 brutto,a Gryf 21,90 brutto. Gdyby kierowcy nie przychodzili do pracy z wolnego poświęcając swój czas to już dawno Gait by upadł. Oczywiście mają za to zapłacone i w ten sposób podbijają swoje wypłaty. To nie prawda, że kierowcy pracują po 10 nadgodzin - wyrabiają nawet po 30-40 nadgodzin.
    Aktualnie pojawiające się artykuły w mediach są jedynie grą wyborczą i mają podsycać atmosferę. Kierowcy to nie banda głupków i już kilka razy pokazała swoje niezadowolenie. Do wyborów jest jeszcze trochę czasu więc zobaczymy co czas pokaże...

    • 23 0

    • bo zatrzymaja ruch

      jak Henia krzywonos:)))) bez komentarza, kierowcy to kolejna grupa roszczeniowa, za taka jazde jaka prezentuje wiekszosc z nich to wye.ałbym ich na zbity pysk

      • 1 9

  • Nie wiem, w jaki sposób pracownicy w innych firmach zarabiają większe pieniądze.

    To jest bardzo proste. W innych firmach nie ma tak bardzo rozbudowanej (niepotrzebnej) administracji

    • 25 0

  • Za dużo spółek = tu są pieniągdze

    rozgromić to towarzycho prezesów, zastępców i limuzyn i loży

    zrobić 1 spółkę

    obecny system się nie sprawdza

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane