• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk buduje swój Ring

Michał Tusk
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk chce zbudować w europejskim stylu pierwszy w Polsce drogowy tunel pod rzeką. Dzięki tej i innym drogowym inwestycjom Pomorze za pięć lat może być wreszcie dobrze skomunikowanym regionem w kraju



Każdy, kto przejeżdżał choć raz samochodem przez Trójmiasto zna korki tworzące się na wjazdach do aglomeracji. Problem częściowo rozwiązać miała zbudowana w latach 70-tych obwodnica ułatwiająca znacznie życie tym, którzy jedynie przejeżdżają przez Trójmiasto. Jej obecność nie zawsze jednak pomaga - dojazdy do i z obwodnicy są zakorkowane, poza tym nie mają z niej wielkiego pocieszenia kierowcy jadący od strony Warszawy - oni i tak muszą się przebijać przez Śródmieście Gdańska. To właśnie brak możliwości ominięcia Śródmieścia od wschodu jest powodem dużej części drogowych problemów Gdańska.

Jedyny taki tunel w Polsce
Od lat miasto z mozołem buduje tzw. Trasę Sucharskiego, która ma rozwiązać ten problem - jej elementem jest już gotowy most wantowy). Wybudowanie całej trasy ma kosztować 1 miliard 200 mln złotych (z czego 800 mln będzie pochodzić ze środków UE) - za zaledwie 8 km drogi. Dlaczego tak dużo? Bo elementem planowanej drogi jest obiekt dotychczas w Polsce niespotykany - będą nim dwa tunele (po jednym dla każdej, trzypasmowej jezdni) o długości 880 m każdy wybudowane pod głębokim w tym miejscu na ok. 10 metrów korytem Wisły. Przy północnym wylocie tunelu powstać ma stadion Baltic Arena - dzięki czemu dojazd na mecze Euro 2012 będzie najprostszy ze wszystkich miast -organizatorów Euro w Polsce. Jednak Trasa Sucharskiego jest kluczowa dla Pomorza nie tylko z powodu organizacji Mistrzostw Europy - przede wszystkim połączy oba gdańskie porty - wewnętrzny, który leży na nabrzeżach Wisły i port Północny, w którym w ostatnich latach powstają kolejne terminale. Ostatni z nich Głębokowodny Terminal Kontenerowy jest jedynym na Bałtyku mogącym przyjmować największe kontenerowce świata. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na przyszły rok, zakończenie na rok 2013, choć część inwestycji, w tym tunele mają być oddane do użytku przed Euro 2012.

Estakady, mosty i tunele
Aby gdański ring zamknąć, potrzeba dróg które połączą oba końca Trasy Sucharskiego z istniejącą Obwodnicą. Jedną ma zbudować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica Południowa, bo tak trasa ma się nazywać, będzie typową drogą tranzytową. Ma mieć status dwujezdniowej "ekspresówki" i będzie omijać od południa centrum Gdańska. W miejscowości Koszwały oddzieli się od istniejącej drogi krajowej nr 7 (tam też łączyć ma się z nią planowana droga szybkiego ruchu do Warszawy) i pobiegnie na zachód, w kierunku Motławy którą przetnie mostem podwieszonym na dwóch pylonach. To nie koniec atrakcji - w dalszej części trasy zaplanowano gigantyczną, ponad dwukilometrową estakadę nad położonymi poniżej poziomu morza Żuławami Gdańskimi. Potem wespnie się na wzgórza morenowe i połączy z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Ta inwestycja ma kosztować 800 mln złotych.

Z kolei od północy Trasę Sucharskiego z obwodnicą połączy Trasa Słowackiego - czyli nowoczesna miejska arteria, krzyżująca się z ważniejszymi drogami za pomocą bezkolizyjnych węzłów. Ta inwestycja będzie największym wyzwaniem, bo nie ma jeszcze zagwarantowanego finansowania unijnego, a do tego wiąże się z wieloma wyburzeniami. Z drugiej strony jest najbardziej wyczekiwana przez pomorskich kierowców. Istniejąca na miejscu planowanej trasy ul. Słowackiego to obecnie jedna z najbardziej zakorkowanych ulic w kraju, mimo iż stanowi główny dojazd do gdańskiego lotniska. Jej cena jeszcze dokładnie nie jest znana, ale szacuje się ją na kilkaset milionów złotych.

Przebudowa czeka także istniejącą obwodnicę Trójmiasta. GDDKiA planuje jej poszerzenie to przynajmniej trzech pasów w każdym kierunku, a niektórych miejscach nawet do pięciu. Na pierwszy ogień pójdzie gdańska część trasy, która już dziś nie wytrzymuje natężenia ruchu.

15 minut na lotnisko, 4 godziny do Czech
Budowa obu dróg - Trasy Słowackiego i Obwodnicy Południowej - ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się trzy lata poźniej.

Tym samym w 2012 roku wokół Gdańska powstanie ring, który wyprowadzi większość ruchu z Centrum. Jednak Centrum także potrzebuje bezpośredniego i szybkiego połączenia z ringiem. Zapewni go Trasa W-Z, przez ostatnie kilkadziesiąt lat z mozołem "zbliżająca" się do istniejącej obwodnicy. W 2012 połączy się z nią za pomocą trzypoziomowego węzła drogowego, dzięki czemu dojazd na lotnisko oddalone od 16 km skróci się do kilkunastu minut

Z ringiem połączą się główne dojazdy z innych części kraju - autostrada A1, która od dwóch tygodni łączy już Gdańsk z Grudziądzem, a w 2012 roku ma się kończyć przy czeskiej granicy. Tym samym dojazd z Trójmiasta do Katowic nie zajmie więcej niż 5 godziny, bez łamania choćby pojedynczego przepisu. Z kolei do Warszawy biec ma dwujezdniowa ekspresówka - już teraz fragmentami gotowa pod Elblągiem, Nowym Dworem Gdańskim, czy w budowie pod Płońskiem.

Niestety wciąż pozostaje nie rozwiązany problem połączenia Pomorza z zachodnią Europą oraz z państwami nadbałtyckimi. Lobbing i zalecenie ekspertów w sprawie budowy autostrady lub drogi szybkiego ruchu, która połączyłaby w prostej linii Szczecin, Gdańsk, Olsztyn i granicę z Litwą pozostają bez odzewu decydentów Warszawie, dla których jakakolwiek inna droga tranzytowa przez Polskę niż ta przez stolicę stanowi zamach na niepodległość kraju.

Rekordowe inwestycje - duże problemy
W samym Gdańsku inwestycje drogowe mają pochłonąć prawie 3 miliardy złotych. To najwięcej ze wszystkich miast - organizatorów Euro 2012 nie licząc stolicy. Już dziś widać, że to wielkie wyzwanie. Największe zagrożenia to problemy z przetargami i niewydolność urzędów. Gdańsk już powołał specjalną spółkę, która zajmie się największymi projektami w mieście. Dzięki specustawie o Euro 2012 pensje nie będą w niej ograniczone ustawą kominową i tym samym łatwiej będzie do niej ściągnąć fachowców. Mimo to ryzyko jest wielkie. Unijne pieniądze stawiają przed Trójmiastem i całym Pomorzem szansę na dogonienie europejskiej czołówki. Wykorzystanie tej szansy będzie jeszcze większym sukcesem, niż sprawa organizacja Mistrzostw Europy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) 3 zablokowane

  • no jasne, brakowało jeszcze tunelu (1)

    wciąz czekam na napowietrzne taksówki !!!

    • 0 0

    • one mają być wprowadzone na...

      po tym jak Lechu K zostanie prezydentem drugi raz....

      • 0 0

  • przedszkola,perony,szpitale sie wala, basenow 0-o a tu droga pod rzeka... (1)

    ...ktora polskim stylem sie i tak rozp...i preszej czy pozniej.
    kto to bedzie dogladal.

    • 0 0

    • cos chyba niebardzo sie orientujesz jak bardzo pilny jest ten tunel..

      • 0 0

  • marudzace lajzy !!!

    jak ja was nie cierpie - zasr...ne marudy !!! jak wam sie nie podoba - to won. A jak lepiej to zrobicie - do boju !!!

    • 0 0

  • Brawo, młody bajkopisarz!!!
    "....wszystko to być może, prawda, jednak ja to między bajki włożę".

    • 0 0

  • Bajkopisarz to młody redaktor Tusk z gazety wybórczej. Czyli wszystko po staremu:)

    • 0 0

  • Jedne budują - ale drugie zamykają!!!! (1)

    Wspaniałe plany budowy, tylko trochę niespójne z pomysłem zamknięcia ul. Słowackiego za lotniskiem, o którym zapomniano w artykule dodać. Z jednej strony plenuje się wielkie inwetycje nowe tunele, mosty, estakady itd. a zdrugiej strony odcina się w miarę wygodny wylot na Kaszuby (ul. Słowackiego obok Lotniska). Cały ruch w stronę Banina, Miszewa palnuję się przeniść na ul. Budowlanych a potem Nowatorów i przez dodatkowe 2 skrzyżowania które i już teraz się korkują. A ul. Słowackiego będzie wygodnym dojazdem do ... lotniska a dalej... samolotem np. do Banina, Miszewa, Przodkowa czy Kartuz.

    • 0 0

    • w planach jest przebudowa Nowatorów, zrobienie bezkolizyjnych skrzyzowań na obu skrzyżowaniach,
      faktem jest, ze w związku z duzym rozwojem tejze dzielnicy(powstaje duzo firm, jest centrum logistyczne) ul. Budowlanych juz teraz sie korkuje.
      generalnie ma byc tak,ze Słowackiego bedzie jednokierunkowa, czyli w stronę Żukowa, Kartuz, a Nowatorów ma prowadzić ruch w druga strone i ma równiez byc jednokierunkowa.
      to oczywiscie , jak zawsze, w planach. na razie.

      • 0 0

  • HA HA

    Dobre plany :)) Do Warszawy dwujezdniowa ekspresówka - a co za IDIOTA wymyślił podczas remontu odcinka do Kiezmarka zwężenie drogi i nastawianie wysepek zamiast od razu zrobić dwa pasy w jedną stronę

    • 0 0

  • trasa W-Z?

    Proponuję zacząć od wyrównania Armii Krajowej, bo jak sie przejeżdża przez tory na samym jej początku w kierunku chełmu to można się "zdenerwować" mówiąc bardzo łagodnie...

    • 0 0

  • Brednie, nieścisłości, życzenia (3)

    Papier jest cierpliwy (zwłaszcza "papier elektroniczny"). Grunt że redakcja płaci.

    "Z kolei od północy Trasę Sucharskiego z obwodnicą połączy Trasa Słowackiego ".... kilka lat temu miasto Gdańsk zapoczątkowało świecka tradycję dostarczania mieszkańcom broszurek ze spisem zrealizowanych i planowanych inwestycji. Popatrzcie sobie na kiedy nowa ul. Słowackiego była planowana przez ówczesne władza miasta (tak się składa że te same co obecnie).

    "... autostrada A1, która od dwóch tygodni łączy już Gdańsk z Grudziądzem, a w 2012 roku ma się kończyć przy czeskiej granicy..."
    Hmmm... w 2011 ma dojść do Torunia, poniżej jest na dzień dzisiejszy gotowy jeszcze jeden odcinek o długości 17km. Powodzenia.

    "Zapewni go Trasa W-Z, przez ostatnie kilkadziesiąt lat z mozołem "zbliżająca" się do istniejącej obwodnicy. "
    Nie zapewni o ile nadal posiadać będzie piękne skrzyżowanie na Chełmie (nie, te górki usypane kilkanaście lat temu na Chełmie nie były od początku przeznaczone dla dzieci zjeżdżających na saneczkach).

    "Przebudowa czeka także istniejącą obwodnicę Trójmiasta. GDDKiA planuje jej poszerzenie to przynajmniej trzech pasów w każdym kierunku"
    Zacnie. Mogło być to zrobione 10 lat temu podczas "wielkiego remontu". Kolesiom którzy w tamtym czasie wymądrzali się (także na łamach gazety) że 2 pasy wystarczą do 2025 roku powinno się .... no, coś bolesnego.

    A tak w ogóle co oznacza (staropolskie jak mniemam) słowo "ring"?

    • 0 0

    • no, to jest ten... ring of the Lord.. czy jak mu tam (1)

      :))

      • 0 0

      • a, zapomniałem o szczegółowej roadmap

        do budowy roads

        • 0 0

    • chodzi oczywiście o "ring wolny" , czyli wolna amerykanke, czyli każdemu wolno.

      • 0 0

  • Dla jakiego Pomorza?

    Pomorze to nie tylko Trojmiasto. Niech redaktorzy mi wytlumacza, jak dana trasa wspomorze dojazd do Gdanska dla mieszkancow Starogardu Gdanskiego, Tczewa, czy Malborka (Razem 200 tys mieszkancow). Albo z przeciwnej strony ze Slupska (100 tys mieszkancow). Albo czy przypadkiem nie bedzie jak z obwodnica, ktora "miala" rozwiazac problemy. Tym razem korki beda sie tworzyc nie w centrum Gdanska (jadac od strony Warszawy), ale juz przy moscie wantowym, pieknym, ale napewno nie funkcjonalnym.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane