• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk buduje swój Ring

Michał Tusk
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk chce zbudować w europejskim stylu pierwszy w Polsce drogowy tunel pod rzeką. Dzięki tej i innym drogowym inwestycjom Pomorze za pięć lat może być wreszcie dobrze skomunikowanym regionem w kraju



Każdy, kto przejeżdżał choć raz samochodem przez Trójmiasto zna korki tworzące się na wjazdach do aglomeracji. Problem częściowo rozwiązać miała zbudowana w latach 70-tych obwodnica ułatwiająca znacznie życie tym, którzy jedynie przejeżdżają przez Trójmiasto. Jej obecność nie zawsze jednak pomaga - dojazdy do i z obwodnicy są zakorkowane, poza tym nie mają z niej wielkiego pocieszenia kierowcy jadący od strony Warszawy - oni i tak muszą się przebijać przez Śródmieście Gdańska. To właśnie brak możliwości ominięcia Śródmieścia od wschodu jest powodem dużej części drogowych problemów Gdańska.

Jedyny taki tunel w Polsce
Od lat miasto z mozołem buduje tzw. Trasę Sucharskiego, która ma rozwiązać ten problem - jej elementem jest już gotowy most wantowy). Wybudowanie całej trasy ma kosztować 1 miliard 200 mln złotych (z czego 800 mln będzie pochodzić ze środków UE) - za zaledwie 8 km drogi. Dlaczego tak dużo? Bo elementem planowanej drogi jest obiekt dotychczas w Polsce niespotykany - będą nim dwa tunele (po jednym dla każdej, trzypasmowej jezdni) o długości 880 m każdy wybudowane pod głębokim w tym miejscu na ok. 10 metrów korytem Wisły. Przy północnym wylocie tunelu powstać ma stadion Baltic Arena - dzięki czemu dojazd na mecze Euro 2012 będzie najprostszy ze wszystkich miast -organizatorów Euro w Polsce. Jednak Trasa Sucharskiego jest kluczowa dla Pomorza nie tylko z powodu organizacji Mistrzostw Europy - przede wszystkim połączy oba gdańskie porty - wewnętrzny, który leży na nabrzeżach Wisły i port Północny, w którym w ostatnich latach powstają kolejne terminale. Ostatni z nich Głębokowodny Terminal Kontenerowy jest jedynym na Bałtyku mogącym przyjmować największe kontenerowce świata. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na przyszły rok, zakończenie na rok 2013, choć część inwestycji, w tym tunele mają być oddane do użytku przed Euro 2012.

Estakady, mosty i tunele
Aby gdański ring zamknąć, potrzeba dróg które połączą oba końca Trasy Sucharskiego z istniejącą Obwodnicą. Jedną ma zbudować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica Południowa, bo tak trasa ma się nazywać, będzie typową drogą tranzytową. Ma mieć status dwujezdniowej "ekspresówki" i będzie omijać od południa centrum Gdańska. W miejscowości Koszwały oddzieli się od istniejącej drogi krajowej nr 7 (tam też łączyć ma się z nią planowana droga szybkiego ruchu do Warszawy) i pobiegnie na zachód, w kierunku Motławy którą przetnie mostem podwieszonym na dwóch pylonach. To nie koniec atrakcji - w dalszej części trasy zaplanowano gigantyczną, ponad dwukilometrową estakadę nad położonymi poniżej poziomu morza Żuławami Gdańskimi. Potem wespnie się na wzgórza morenowe i połączy z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Ta inwestycja ma kosztować 800 mln złotych.

Z kolei od północy Trasę Sucharskiego z obwodnicą połączy Trasa Słowackiego - czyli nowoczesna miejska arteria, krzyżująca się z ważniejszymi drogami za pomocą bezkolizyjnych węzłów. Ta inwestycja będzie największym wyzwaniem, bo nie ma jeszcze zagwarantowanego finansowania unijnego, a do tego wiąże się z wieloma wyburzeniami. Z drugiej strony jest najbardziej wyczekiwana przez pomorskich kierowców. Istniejąca na miejscu planowanej trasy ul. Słowackiego to obecnie jedna z najbardziej zakorkowanych ulic w kraju, mimo iż stanowi główny dojazd do gdańskiego lotniska. Jej cena jeszcze dokładnie nie jest znana, ale szacuje się ją na kilkaset milionów złotych.

Przebudowa czeka także istniejącą obwodnicę Trójmiasta. GDDKiA planuje jej poszerzenie to przynajmniej trzech pasów w każdym kierunku, a niektórych miejscach nawet do pięciu. Na pierwszy ogień pójdzie gdańska część trasy, która już dziś nie wytrzymuje natężenia ruchu.

15 minut na lotnisko, 4 godziny do Czech
Budowa obu dróg - Trasy Słowackiego i Obwodnicy Południowej - ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się trzy lata poźniej.

Tym samym w 2012 roku wokół Gdańska powstanie ring, który wyprowadzi większość ruchu z Centrum. Jednak Centrum także potrzebuje bezpośredniego i szybkiego połączenia z ringiem. Zapewni go Trasa W-Z, przez ostatnie kilkadziesiąt lat z mozołem "zbliżająca" się do istniejącej obwodnicy. W 2012 połączy się z nią za pomocą trzypoziomowego węzła drogowego, dzięki czemu dojazd na lotnisko oddalone od 16 km skróci się do kilkunastu minut

Z ringiem połączą się główne dojazdy z innych części kraju - autostrada A1, która od dwóch tygodni łączy już Gdańsk z Grudziądzem, a w 2012 roku ma się kończyć przy czeskiej granicy. Tym samym dojazd z Trójmiasta do Katowic nie zajmie więcej niż 5 godziny, bez łamania choćby pojedynczego przepisu. Z kolei do Warszawy biec ma dwujezdniowa ekspresówka - już teraz fragmentami gotowa pod Elblągiem, Nowym Dworem Gdańskim, czy w budowie pod Płońskiem.

Niestety wciąż pozostaje nie rozwiązany problem połączenia Pomorza z zachodnią Europą oraz z państwami nadbałtyckimi. Lobbing i zalecenie ekspertów w sprawie budowy autostrady lub drogi szybkiego ruchu, która połączyłaby w prostej linii Szczecin, Gdańsk, Olsztyn i granicę z Litwą pozostają bez odzewu decydentów Warszawie, dla których jakakolwiek inna droga tranzytowa przez Polskę niż ta przez stolicę stanowi zamach na niepodległość kraju.

Rekordowe inwestycje - duże problemy
W samym Gdańsku inwestycje drogowe mają pochłonąć prawie 3 miliardy złotych. To najwięcej ze wszystkich miast - organizatorów Euro 2012 nie licząc stolicy. Już dziś widać, że to wielkie wyzwanie. Największe zagrożenia to problemy z przetargami i niewydolność urzędów. Gdańsk już powołał specjalną spółkę, która zajmie się największymi projektami w mieście. Dzięki specustawie o Euro 2012 pensje nie będą w niej ograniczone ustawą kominową i tym samym łatwiej będzie do niej ściągnąć fachowców. Mimo to ryzyko jest wielkie. Unijne pieniądze stawiają przed Trójmiastem i całym Pomorzem szansę na dogonienie europejskiej czołówki. Wykorzystanie tej szansy będzie jeszcze większym sukcesem, niż sprawa organizacja Mistrzostw Europy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) 3 zablokowane

  • brawo Gdańsk

    • 0 0

  • Och Ci decydenci (5)

    zawsze w czymś przegną. Sprawa tunelu i jego projektu znana jest od lat. Miejsce na tyle dobre że żadne oszołomy od "zielonych" nie zaprotestują bo tereny poświęcone na tunel należą do portu a więc też i do miasta który jest w porcie udziałowcem. Dziwi mnie jednak strasznie wysoki koszt budowy oraz informacja że będą to dwa tunele a każdy po trzy pasy ruchu. Po trzy pasy !!!. Po Co ?. Przecież po wyjeździe z tume;u (zakładając spory ruch) i tak przyjdzie temu strumieniowi pojazdów wpaśc na drogi co najwyżej dwujezdniowe z dwoma pasami ruch, więc będzie zwężka i ... znowu korek. Chyba że chodzi o zwiększenie kosztów projektowych by w ostatniej chwili rzekomo ściąć koszty i wybrać wariant tańszy. Tyle że co kasa już poszłą to poszła. Czyli jak nie można dać w łapę znajomym "ekooszołomom" to chociaż kilku znajomym projektantom

    • 0 0

    • bueehehheeh (4)

      brawo, może od razu po 1 pasie zrobić, w końcu po co przepłać. W przyszłości zbuduje się kolejne nowe tunele, na pewno wyjdzie taniej.

      • 0 0

      • takie są standardy (3)

        jeden kanał tunelu to 3 pasy - takiej śrnicy są maszyny.
        Druga spawa to racjonalne podejście do polityki sterowania ruchu oraz sytuacje wyjątkowe- remonty, wypadki, aby utrzyać ruch ciągły to zmyka się jeden tunel (wypadek) by w drugim utworzyć ruch w obie strony z czystym pasem po środku.
        A tak na chłopski rozum po co 3 pasy aby za 15 lat znowu kopać, tak jak bedzie z obwodnicą był remnont generalny i teraz znowu ją będą modernizować (poszerzać).

        • 0 0

        • Pepeso (2)

          Takich bredni już dawno nie czytałem. Jaki standard dla 3 pasów !!!. Pokaż Mi tunel w Alpach gdzie są trzy pasy ?. Poza tym koszty budowy 3-pasmowego tunelu są znaczne większe niż 2-pasmowego. Dla tego drugiego szerokośc stropu to będzie ok. 8 metrów (szerokości bo to nie będzie tunel wiercony) dla 3-pasmowego ponad 12 !!!. Czy głupku jeden z drugim potraficie wziąć sobie do ręki kalkulator i policzyć naprężenie stropu !!!. Najgorzej jak nieucy zabierają głos. Jest jeszcze jedna sprawa odnośnie tunelu a której to synek tatusia nie podjął w artykule. Tunel od zarania swego projektu miał byc płatny i o ile wiem nic się w tej materii nie zmieniło a to oznacza bramki wjazdowe i poprzez bramki regulację ruchu. Pytanie zatem powtarzam. Po Co 3-jezdniowe tunele ???.

          • 0 0

          • (1)

            przytaczasz niesprawdzalne dla zwykłego śmiertelnika liczby (grubości stropu i naprężenia) - sam jesteś głupek bo o takich rzeczach uczą na specjalistycznych kierunkach
            tym tunelem będzie leciał cały tranzyt tirów kończący bieg w porcie czy bliskich dzielnicach, który będzie miał zakaz wjazdu do centrum miasta
            nie słyszałem też by unia dofinansowywała inwestycje drogowe, za które później trzeba płacić (chyba że chodzi o same koszty eksploatacji)

            • 0 0

            • Kolejny Ktoś kto coś pisze

              ale nie ma pojęcia co ?. Sam fakt, pewnej logiki i odrobiny wyobraźni co do grubości stropu już bez żadnych obliczeń, chyba dość wyraźnie wskazuje na to że ten tunel 3-pasmowy może kosztować tyle co sam 2-pasmowy. Innymi słowy, cena dwu tuneli 2-pasmowych może kosztować tyle co JEDEN tunel 3-pasmowy. Jeśli Ktoś uważa że to jest budowanie na przyszłość to chciałbym zwróćić uwagę że założone tunele nie będą na pewno wykorzystywane w 100% a nawet 50%. Kierunek na port gdański transportu ciężarowego to raptem ok. 20% tego co przetacza się po ulicach Gdańska. Nowe inwestycje portowe są po stronie wschodniej więc przy zbudowaniu obwodnicy południowej w ogóle do Gdańska nie wjadą. Ludzie, czy Wam ciężko do głowy przychodzi że jest robiony nowy deal a Wy się na to łapiecie. Czy to takie trudne w myśleniu jest że nawet w naprawdę bogatych krajach nie buduje się na zapas niczego !!!. Poza tym jeśli Ktoś Mi powie że ten tunel ułatwi dalszą jazdę to się spytam dokąd ?, do Oliwy, Dolnego Sopotu?, to znaczy że Przymorze będzie zatkane dokumentnie a centrum czy Wrzeszcz wcale niekoniecznie odetkane będzie. Za peinądze zaoszczędzone na budowie 3-go pasa w obu nitkach tuneli można by wybudować estakadę np. na skrzyżowaniu Kościuszki-Grunwaldzka i to by bardzo upłynniło ruch na ulicach Gdańska. O drogach które wiodą na górny taras nawet nie ma co wspominać jak są zapier....e urzędniczą niemocą. Się gnojki rzucają na miodzik mając generalnie w d....e mieszkańców terenów położonych przy obwodnicy. To jest prawdziwy problem komunikacyjny Gdańska a nie jakieś wymyślone 3-pasmowe tunele. Młody Tusk o tym dobrze wie dlatego odwraca kota ogonem

              • 0 0

  • ten cały artykuł to Science-Fiction

    • 0 0

  • Jaki Science, jaki Science! (2)

    Fiction w najczystszej postaci :) Praktycznie transmisja z mokrych snów Pawia Ł. ...

    • 0 0

    • (1)

      powiedziałabym , ze nawet fiction w konwencji fantasy

      • 0 0

      • Oko Sałrona!

        Prawda, prawda, do Gdańska już powoli ciężej się dostać niż do Mordoru.

        A prezydenturę Pawia "Sa-Ł.-Rona" Adamowicza zakończyć może jedynie bohaterskie poświęcenie Galluxa (łączącego w sobie płaczliwe narzekactwo Frodo Bagginsa z posturą Golluma) który wrzuci się sam (pierścień zastawił w lombardzie, ale nie pamięta w którym) do rzeki płonącego budyniu wypływającej spod (na razie hipotetycznej) Hiperarchikatedry Im. Silosu Rakiet Międzykontynentalnych, gdzie rzeczony Paw knuje dzień i w nocy swoje mroczne plany z pomocą Hiperarcybiskupa Leszka "Sławorumana" Głodzia.

        • 0 0

  • a potem zostanie zdemolowany

    i nie bede sie dziwil jesli w ten sposob prowadzi sie polityke miasta.

    • 0 0

  • Gdańsk buduje swój Ring??? chyba jedynie zamierza

    no cóż zamiarów i planów to w Gdańsku faktycznie jest dostatek

    ze środkami na realizację tych marzeń jest już znacznie gorzej

    zaangażowanie się miasta w budowę prestiżowej inwestycji jaka jest hala widowiskowo-sportowa w Sopocie w rezultacie spowodowała, że przerwano prace przy budowie końcowego odcinka WZ.
    Cztery lata temu pisano na portalu trójmiasto, że będzie ukończona do 2009. Faktycznie trzy lata temu wysiedlono działkowców i wjechały spychacze, usypano nasyp pod wiadukt koło Auchan i ..... a teraz obiecują, że skończą do 2012 nie podając nawet planowanego terminu wznowienia robót.

    Pomimo środków z UE miasto nie miało dość funduszy na równoczesną budowę hali w Sopocie i trasy WZ!!!

    Obecnie najważniejsze inwestycje to stadion i ECS.
    Zaciągnięcie kredytu na nie chociażby ze względu na sytuacje na rynkach finansowych będzie dużo trudniejsze i kosztowniejsze.
    Po rozpoczęciu ich budowy z pewnością trzeba będzie wstrzymać inwestycje drogowe - a już stało się tradycją, że drogi to mogą poczekać ....

    Większość z tych inwestycji będzie niestety realizowana podobnie jak tunel dla pieszych we Wrzeszczu. Gdyby wierzyć w obietnice to ten tunel koło Manhattanu już nawet zdążył się zestarzeć...

    • 0 0

  • (1)

    ale jak to będzie do 2012??? skoro do Katowic z 3city w 5 godzin, a do Czech w 4 godz. to granice będą przesunięte?? wojna z Czechami, czy co??

    • 0 0

    • pfff

      hehehe... to prawda. cały artykuł to bełkotliwa farmazoniada

      • 0 0

  • nowoczesna Polska, nowoczesne Pomorze

    Tunele, estakady, autostrady, dwupasmówki, szybka kolej, porty, mariny i wieżowce... cały czas te piękne wirtualne banialuki. gdy to powstanie w Polsce, Japończycy od czterech lat będą się przemieszczać za pomocą teleportacji ;)

    • 0 0

  • nastąpi zakrzywienie teleprzestrzeni w wyniku czego do Czech bedzie bliżej

    w dalszych pracach będzie zakrzywianie sferyczno-kosmiczne obszarów trójmiejskich w wyniku czego w każde miejsce w trójmieście będzie można dostać się szybciej niż 3 minuty.

    • 0 0

  • postanowienie (3)

    Jeśli PRZYNAJMNIEJ 1/2 tych inwestycji zostanie zrealizowana, ożenię się.

    • 0 0

    • z linią nr 12 ;)

      • 0 0

    • A zaprosisz nas - uzytkowników trojmiasto.pl na wesele?

      Jezeli tak to stane na głowie i 3/4 zostanie z tych realizacji zrobione.

      • 0 0

    • nie warto

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane