• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk buduje swój Ring

Michał Tusk
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk chce zbudować w europejskim stylu pierwszy w Polsce drogowy tunel pod rzeką. Dzięki tej i innym drogowym inwestycjom Pomorze za pięć lat może być wreszcie dobrze skomunikowanym regionem w kraju



Każdy, kto przejeżdżał choć raz samochodem przez Trójmiasto zna korki tworzące się na wjazdach do aglomeracji. Problem częściowo rozwiązać miała zbudowana w latach 70-tych obwodnica ułatwiająca znacznie życie tym, którzy jedynie przejeżdżają przez Trójmiasto. Jej obecność nie zawsze jednak pomaga - dojazdy do i z obwodnicy są zakorkowane, poza tym nie mają z niej wielkiego pocieszenia kierowcy jadący od strony Warszawy - oni i tak muszą się przebijać przez Śródmieście Gdańska. To właśnie brak możliwości ominięcia Śródmieścia od wschodu jest powodem dużej części drogowych problemów Gdańska.

Jedyny taki tunel w Polsce
Od lat miasto z mozołem buduje tzw. Trasę Sucharskiego, która ma rozwiązać ten problem - jej elementem jest już gotowy most wantowy). Wybudowanie całej trasy ma kosztować 1 miliard 200 mln złotych (z czego 800 mln będzie pochodzić ze środków UE) - za zaledwie 8 km drogi. Dlaczego tak dużo? Bo elementem planowanej drogi jest obiekt dotychczas w Polsce niespotykany - będą nim dwa tunele (po jednym dla każdej, trzypasmowej jezdni) o długości 880 m każdy wybudowane pod głębokim w tym miejscu na ok. 10 metrów korytem Wisły. Przy północnym wylocie tunelu powstać ma stadion Baltic Arena - dzięki czemu dojazd na mecze Euro 2012 będzie najprostszy ze wszystkich miast -organizatorów Euro w Polsce. Jednak Trasa Sucharskiego jest kluczowa dla Pomorza nie tylko z powodu organizacji Mistrzostw Europy - przede wszystkim połączy oba gdańskie porty - wewnętrzny, który leży na nabrzeżach Wisły i port Północny, w którym w ostatnich latach powstają kolejne terminale. Ostatni z nich Głębokowodny Terminal Kontenerowy jest jedynym na Bałtyku mogącym przyjmować największe kontenerowce świata. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na przyszły rok, zakończenie na rok 2013, choć część inwestycji, w tym tunele mają być oddane do użytku przed Euro 2012.

Estakady, mosty i tunele
Aby gdański ring zamknąć, potrzeba dróg które połączą oba końca Trasy Sucharskiego z istniejącą Obwodnicą. Jedną ma zbudować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica Południowa, bo tak trasa ma się nazywać, będzie typową drogą tranzytową. Ma mieć status dwujezdniowej "ekspresówki" i będzie omijać od południa centrum Gdańska. W miejscowości Koszwały oddzieli się od istniejącej drogi krajowej nr 7 (tam też łączyć ma się z nią planowana droga szybkiego ruchu do Warszawy) i pobiegnie na zachód, w kierunku Motławy którą przetnie mostem podwieszonym na dwóch pylonach. To nie koniec atrakcji - w dalszej części trasy zaplanowano gigantyczną, ponad dwukilometrową estakadę nad położonymi poniżej poziomu morza Żuławami Gdańskimi. Potem wespnie się na wzgórza morenowe i połączy z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Ta inwestycja ma kosztować 800 mln złotych.

Z kolei od północy Trasę Sucharskiego z obwodnicą połączy Trasa Słowackiego - czyli nowoczesna miejska arteria, krzyżująca się z ważniejszymi drogami za pomocą bezkolizyjnych węzłów. Ta inwestycja będzie największym wyzwaniem, bo nie ma jeszcze zagwarantowanego finansowania unijnego, a do tego wiąże się z wieloma wyburzeniami. Z drugiej strony jest najbardziej wyczekiwana przez pomorskich kierowców. Istniejąca na miejscu planowanej trasy ul. Słowackiego to obecnie jedna z najbardziej zakorkowanych ulic w kraju, mimo iż stanowi główny dojazd do gdańskiego lotniska. Jej cena jeszcze dokładnie nie jest znana, ale szacuje się ją na kilkaset milionów złotych.

Przebudowa czeka także istniejącą obwodnicę Trójmiasta. GDDKiA planuje jej poszerzenie to przynajmniej trzech pasów w każdym kierunku, a niektórych miejscach nawet do pięciu. Na pierwszy ogień pójdzie gdańska część trasy, która już dziś nie wytrzymuje natężenia ruchu.

15 minut na lotnisko, 4 godziny do Czech
Budowa obu dróg - Trasy Słowackiego i Obwodnicy Południowej - ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się trzy lata poźniej.

Tym samym w 2012 roku wokół Gdańska powstanie ring, który wyprowadzi większość ruchu z Centrum. Jednak Centrum także potrzebuje bezpośredniego i szybkiego połączenia z ringiem. Zapewni go Trasa W-Z, przez ostatnie kilkadziesiąt lat z mozołem "zbliżająca" się do istniejącej obwodnicy. W 2012 połączy się z nią za pomocą trzypoziomowego węzła drogowego, dzięki czemu dojazd na lotnisko oddalone od 16 km skróci się do kilkunastu minut

Z ringiem połączą się główne dojazdy z innych części kraju - autostrada A1, która od dwóch tygodni łączy już Gdańsk z Grudziądzem, a w 2012 roku ma się kończyć przy czeskiej granicy. Tym samym dojazd z Trójmiasta do Katowic nie zajmie więcej niż 5 godziny, bez łamania choćby pojedynczego przepisu. Z kolei do Warszawy biec ma dwujezdniowa ekspresówka - już teraz fragmentami gotowa pod Elblągiem, Nowym Dworem Gdańskim, czy w budowie pod Płońskiem.

Niestety wciąż pozostaje nie rozwiązany problem połączenia Pomorza z zachodnią Europą oraz z państwami nadbałtyckimi. Lobbing i zalecenie ekspertów w sprawie budowy autostrady lub drogi szybkiego ruchu, która połączyłaby w prostej linii Szczecin, Gdańsk, Olsztyn i granicę z Litwą pozostają bez odzewu decydentów Warszawie, dla których jakakolwiek inna droga tranzytowa przez Polskę niż ta przez stolicę stanowi zamach na niepodległość kraju.

Rekordowe inwestycje - duże problemy
W samym Gdańsku inwestycje drogowe mają pochłonąć prawie 3 miliardy złotych. To najwięcej ze wszystkich miast - organizatorów Euro 2012 nie licząc stolicy. Już dziś widać, że to wielkie wyzwanie. Największe zagrożenia to problemy z przetargami i niewydolność urzędów. Gdańsk już powołał specjalną spółkę, która zajmie się największymi projektami w mieście. Dzięki specustawie o Euro 2012 pensje nie będą w niej ograniczone ustawą kominową i tym samym łatwiej będzie do niej ściągnąć fachowców. Mimo to ryzyko jest wielkie. Unijne pieniądze stawiają przed Trójmiastem i całym Pomorzem szansę na dogonienie europejskiej czołówki. Wykorzystanie tej szansy będzie jeszcze większym sukcesem, niż sprawa organizacja Mistrzostw Europy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) 3 zablokowane

  • No No (10)

    "Budowa obu dróg - Trasy Słowackiego i Obwodnicy Południowej - ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się trzy lata poźniej."

    To przez 3 lata będzie przej.bka jak mawia znajomy Kaszuba. Zdało by się zahibernować na trzy lata.

    • 3 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • a teraz nie jest tak? (5)

      rano do gdańska z gdynii dojeżdzam w 25 min, wracam 90 min dzięki świetnej infrastrukturze w okolicach centrum.

      • 0 0

      • Słowackiego kolego, że tak zrymuję

        Słowackiego. Między 7-8 zjazd w dół to 40-50 min.
        Wyjazd na Elbląską rano i powrót między 16-18.

        • 0 0

      • nie jestem pewien ale jak wyjeżdzałem o 6:45 z Suchamina to byłem w stanie dotrzeć do Gdyni Redłowa w 24 minuty (3)

        • 0 0

        • o 6:45 to ja jeszcze śpie...

          • 0 0

        • MorenaMan mieszkasz na Suchaninie to dlaczego nie podpisujesz sie SuchaninoMan ?

          • 0 0

        • A ja troszkę dłużej

          JA Z Gównego do gdynia jade 30 --> SKM :P

          • 0 0

    • WIECEJ DROG = WIECEJ SAMOCHODOW = WIECEJ KORKOW (2)

      tak to dziala drodzy zmotoryzowani rodacy ;) czy sie wam podoba czy nie, bedziecie stac w coraz wiekszych korkach, az ktos wpadnie na pomysl i zacznie OGRANICZAC uzywanie samochodow osobowych (jak to sie robi w cywilizowanych i bogatszych krajach na zachod od Polski) No ale tego nie powiedza wam "experci" od projektowania i lania betonu i asfaltu (wszak z tego zyja)

      • 0 0

      • (1)

        ograniczenie uzywania samochodów osobowych na zachodzie nie jest wprowadzone odgórnie, tylko przez doskonałą komunikację miejską, ktorej u nas nie uswiadczysz...

        • 0 0

        • jesy i tak i tak

          są miasta, gdzie z powodu zanieczyszczenia powietrza wprowadza się reguły typu 'w dni parzyste jeżdżą auta z parzystym numerem rejestracyjnym', ale w większości przypadków faktycznie to wysoka jakość komunikacji miejskiej powoduje przesiadkę na autobus/metro/tramwaj. Na przykład w Berlinie duży procent mieszkańców świadomie rezygnuje z posiadania samochodu bo nie widzą potrzeby - tak dobrą mają komunikację miejską.

          • 0 0

  • Jeżeli chociażby połowa tych inwestycji (7)

    Będzie zrealizowana w terminie to będzie cud.
    Gdyni udało się z estakadą, może w gdańsku uda się połączenie trasy przez chełm do obwodnicy (bez idiotycznego skrzyżowania w środku).

    • 1 0

    • Jak to wszystko wybuduja (1)

      to wtedy dopiero bedzie czad. uwielbiam tunele:)

      • 0 0

      • to wtedy dopiero beda korki

        jak sie glupi narod obkupi w samochody osobowe myslac ze da sie dojechac szybko i wygodnie. No niestety masowa motoryzacja = korki, korki, korki, no i na deser spaliny halas i wypadki.

        • 0 0

    • prawie milion za metr tunelu (1)

      czy nie uważasz że coś tu jest nie tak?

      • 0 0

      • metr czyli:
        metr bieżący dwóch tuneli po 3 pasy każdy, tunel pod kanałem.
        Dla mniej inteligentnych jak ty: jedynie 166tys za 1 matr pasa w tunelu pod kanałem, wraz z infrastrukturą.

        • 0 0

    • Młody Tusek został bajkopisarzem...

      Młody Tusek został bajkopisarzem, czyli jednak podtrzymuje tradycje rodzinne - tatko w wymyśla bajki dla całej Polski, a synek trenuje w Trójmieście.

      • 1 0

    • (1)

      inwestycje drogowe realizowane sa w terminie, a skrzyzowanie na kartuskiej tylko tymczasowe pozdrawiam maruderow...

      • 0 0

      • A nie masz jakichś terminów dla Olszynki?

        Tam czas zatrzymał się jakieś 20 lat temu. Chcesz zobaczyć skansen zapraszam.

        • 0 0

  • Akiedy w Sopocie bedzie budowany tunel pod Al. Niepodległości? (6)

    • 1 0

    • Ale jaja. Ehh no nic.
      Ja planuje zostać milionerem, ba miliarderem. Moje starania mają ruszyć w przyszłym roku, i zakończyć się w 2012 roku, na euro. Ludzie z mojego środowiska mnie popierają, i chętnie też się przyłączą do akcji 'zostań milionerem'.

      POzdrawiam.

      • 0 0

    • (3)

      tunel bedzie pod torami kolejowymi a nie pod al. Niepodleglosci. A kiedy wybuduja... dobre pytanie..

      • 0 0

      • jak znajdą jedyne 2 mld złotych

        Kurnik jakim jest Zopot nie zasługuje na takie pieniądze...

        • 0 0

      • heh...

        nigdy...

        • 0 0

      • Nie pod tylko nad torami

        Będzie to pierwszy na świecie tunel nad przeszkodą :-)

        • 1 0

    • nie masz co marzyć, przy tych cenach

      to kanał La Manche kosztował by conajmniej 50-100 mld złotych. jestem ciekaw gdzie te pieniądze za drogi, mosty, i tunele idą. Albo w Warszawie - 6mld za jeden odcinek (przystanek) metra - chyba ich pogięło.

      • 0 0

  • (14)

    A BASENY JAKIES BEDĄ ALBO JAKIES MIEJSKIE SIŁOWNIE ALBO COS ZE SPORTU ZA NIE WIELKIE PIENIADZE JAK TO JEST NP W ANGLI GDZIE ZA 5 FUNTÓW CAŁY DZIEN MOZNA SPEDZIC NA BASENIE SIŁOWNI SAUNIE I JEDYNIE PLACIC ZA SOLARIUM

    • 0 2

    • (4)

      idź se pobiegaj do lasu za free

      • 0 0

      • (3)

        lepiej, żeby do szkoły pobiegł, interpunkcji się poduczyć ;)

        • 0 0

        • (2)

          pieprzycie.... Kolega "Gdansk ponad wszystko" ma racje. W Gdansku powinny znalezc sie budynki sportowe, w ktorych moznaby za niewielka oplata wejsc i rozwijac sie pod wzgledem fizycznym.

          • 0 0

          • sam pieprzysz (1)

            obiekty sportowe to jedno a siłki i solarki dla buractwa w dresie to co innego.

            • 0 0

            • nie, to tylko u nas silownie i solaria sa dla dresów:) na całym świecie są to kompleksy rekreacyjne- baseny, łaźnie, sauny, siłownie, spa, korty, itd....wchodzisz i korzystasz z czego chcesz, a potem do jednej z kilku kawiarni/restauracji w tym kompleksie...

              • 0 0

    • 100% POPARCIA!

      Dlaczego miasto nie buduje obiektów sportowych dla mieszkańców.
      Baseny, sale sportowe, boiska.
      Dlaczego mieszkańcy 90% dzielnic nie maja gdzie wysłać dzieci na zdrowe i bezpieczne podwórko?
      Kiedy to się zmieni?

      • 0 0

    • Moje Poparcie

      W Gdańsku tak na prawdę nie ma siłowni z basenem i sauną(jest chyba tylko na Chełmie i w drogich hotelach). Jest to smutne. A wystarczy pojechać do Wawy żeby takich obiektów znaleźć wiele.

      • 0 0

    • w usa za 10 dollarow od rana do wieczero basen ,sauna ,silownia,cardio room i etc usa potega! (3)

      • 0 0

      • a u nas za 15 plnów (1)

        jakie te usa wspaniałe.

        • 0 0

        • za dzień? gdzie?

          • 0 0

      • bo polsza to skansen PRL, komuny

        tutaj lud woli biczowac sie niz placic niskie podatki

        • 0 0

    • 200% poparcia

      Kiedyś spędziłem cały dzień w akwaparku pod Schwaebisch Gmuend (dla niezorientowanych: szwabska Kościerzyna) za 5 DM (dla niezorientowanych: zarówno wówczas, jak i wtedy totalne grosze, nawet jeśli miałoby to być 5 euro). To samo czeski Zlin: kompleks basenów, w tym pełnowymiarowy olimpijski za równowartość 8 złotych za dzień.Gdzie sport masowy, dla każdego? Czy naprawdę potrzebujemy gigantycznych hal dla wybrańców losu?Poza tym, naprawdę nie rozumiem modelu biznesowego aquaparku pod tytułem "godzina dla czteroosobowej rodziny za 70 zł". Do czego mają zachęcać ceny pod tytułem "haruj osiem godzin, to może cię będzie stać na godzinę na basenie"? Jak te cholerne dzieci nie mają mieć krzywych kręgosłupów, drogi panie Adamowicz i droga pani od-niedawna-minister Hallll?

      • 0 0

    • kolo jak ci nie pasi to w.. do tej swojej angli i to biegiem bo nie mogie czytac takich bzdur (bo unas w angli to ....)

      • 0 0

    • tak bedzie centrum solidarności za 400 mln

      • 0 0

  • No no Panie Michale! (9)

    Nieźle pojechał Pan z "decydentami" w Warszawie :)

    • 2 0

    • normalka (5)

      Dzieci buntują sie przeciw rodzicom

      • 0 0

      • (4)

        ha... jest to genetycznie uwarunkowane. ;)

        • 0 0

        • ojciec, dziadek czy inny kaczor (3)

          Wszyscy w stolicy maja krotkowzrocznosc. Decentralizacja wladzy to jest szansa dla regionow. Warunek jest tylko jeden bez wasni wewnetrznych. Rozwijajmy trojmiasto jako region i nie zapominajmy o historii i korzeniach naszych poszczegolnych miast.

          • 0 0

          • Decentralizacja? A 2x droższa Hala, 2x droższy stadion niż (2)

            na zachodzie?
            Pomogła decentralizacja????/

            • 0 0

            • jedno nie przeczy drugiemu, tylko trzeba mądrych ludzi (1)

              wybierać do rządzenia a nie tupeciarskie politykierstwo.

              • 0 0

              • pewnie, ze decentralizacja

                a 2 x drozsza autostrada itp
                Nic o nas bez nas. Decentralizacja nie wyklucza rzadu jako takiego, ale dlaczego pomorzanie nie moga sami zadecydowac co im jest najbardziej potrzebne? Nawet kosztem wyzszej ceny o ile bedzie wyzsza. Do scigania nieprawidlowosci sa prokuratura z policja jezeli takie wystepuja. Pieniadze skierowane tam gdzie sa najbardziej potrzebne - bezcenne.

                • 0 0

    • dokaldnie to samo chcialem napisac. nic prostszego - pan michal tusk moze wykonac szybkie dwa telefony i decydentow (prezydenta i premiera Z TROJMIASTA!!!!!) o problemie uswiadomic ;).
      a tak na powaznie - fajny artykul i z niercierpliwoscia i optymizmem czekam na realizacje opisanych w nim inwestycji :).

      • 0 0

    • Michale molestuj ojca

      o północną drogę łącząca wschodnia granicę polski z zachodnią. Ale myślę, że o tym można pomyśleć dopiero po 2012 roku, niech wyrobią się z planami na euro !

      • 0 0

    • a co miał napisać?

      tata?

      • 0 0

  • Precyzyjniej

    "Przebudowa czeka także istniejącą obwodnicę Trójmiasta. GDDKiA planuje jej poszerzenie >>>to>godziny

    • 1 0

  • ufff (12)

    nareszcie most się przyda, nie będę się cisnął w korki do Gdańska (oby tunel był odpowiedniej wysokości by TIRy też nim śmigały).
    Przecież końcówka Podwala Przedmiejskiego (skrzyżowanie z Okopową) to nie droga ! Tam już o dziurach nie ma co mówić, bo wszystko przeorane... tam to jest koszmar ... Zresztą na Elbląskiej nie brakuje pozapadanych studzienek - jak w całym Gdańsku.
    Przecież to stwarza ZAGROŻENIE !

    • 2 0

    • (11)

      Niech mi ktoś powie po co w ogóle studzienki na drodze (chodzi mi o te okrągłe) w miejscu którego nie da się wyminąć???? Szlag mnie trafia jak jadę sobie spokojnie a tu dziura na 10cm....

      • 0 0

      • Też tego... (10)

        ... nie rozumiem. Niby koszt instalacji studzienki po boku ulicy lub chodniku jest większy - rury biegną pod ulicą. Jednak jakby policzyć ilość prac i ich koszt to wyjdzie, że lepiej raz wydać więcej i mieć spokój...
        Do tego studzienki są zawsze umieszczone na osi kół prawidłowo poruszającego się pojazdu.

        • 0 0

        • (1)

          niestety nie zawsze:/// jest sporo miejsc w ktorych po ominieciu paru studzienek moga Cie zatrzymac bo beda mysleli ze pijany jestes.

          • 0 0

          • Dobrym przykładem jest ulica Łostowicka, jest na niej tyle studzienek, że jadąc wieczorem do domu czuje się jakbym przechodził kolejną część gry Mario.

            • 0 0

        • (7)

          no to Ci odpowiem - żeby było można wszystko zrobić poza jednią to trzeba mieć odpowiedni teren do dyspozycji - na jezdni o szerokości dajmy na to 7 m z chodnikiem i ścieżką rowerową po jednej stronie o szerokości 4 m nie upchniesz kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągu, gazociągu kabli teletechnicznych i energetycznych - żeby to zrobić potrzebny jest pas terenu obok drogi lub pasa drogowego o szerokości około 10m - w mieście takiego raczej nie uświadczysz bo obok chodnika jest zazwyczaj teren prywatny

          • 0 0

          • (4)

            Rozumiem, że to jest potrzebne, ale czy dostęp do tego musi być na osi kół??? Niemógłby być na przykład przy krawężniku? Rozumiem, ze nie wszędzie się da ale na litość boską po co np. dwie studzienki w jednej linii oddalone od siebie o metr???

            • 0 0

            • (3)

              Dwie studzienki zapewne dlatego bo ścieki i deszczówka płyną osobno - i sprawa jest prosta

              • 0 0

              • (2)

                a po co studzienka ściekowa na drodze??

                • 0 0

              • zebys po deszczu nie musiala plywac kajakiem

                tylko mogla jechac samochodem, nie opryskujac

                innych uzytkownikow drog kaluzami

                • 0 0

              • a po to

                ze najczęściej w terenie tylko drogi należą do gminy i dlatego w jej pasie umieszczane są wszystkie sieci również należące do gminy. I choć sama droga tych sieci nie potrzebuje to z jej pasa obsługiwane są sąsiednie działki. Co do studzienek to ich częstotliwość zależy od wielu czynników.np co pewną odległość okreslona przepisami stawia się studzienki rewizyjne. Nic na to nie poradzimy, choć drogowcy mogliby się postarać aby ich wyloty ustawiać w płaszczyznie ulicy.

                • 0 0

          • za granicą jakoś (1)

            mogą i udaje im się ograniczyć ilość studzienek (nie od deszczówki) do niezbędnego minimum a nie jak u nas ...

            • 0 0

            • studzienki sa wszedzie na swiecie

              kwestia jest tylko taka zeby je wykonac poprawnie a z tym bywa roznie

              • 0 0

  • Miód na moje serce. (6)

    Przeczytałem to jak dobrą bajkę, oby stała się rzeczywistością. Trzymam kciuki.

    • 1 1

    • już teraz porzuć nadzieję (2)

      • 0 0

      • Zorgnizowane działanie i pozytywne myślenie to podstawa. (1)

        Bez tego nic się nie uda.

        • 0 0

        • potwierdzam:-) tez 3mam kciuki za Pomorze :)

          • 0 0

    • :)

      Tak, zabrakło w tym opisie królewny Śnieżki i siedmu krasnoludków na bramkach wymarzonych autostrad. Cudownie Pan Michał nam odmalował Disneyland.
      A jednak - cóż warte byłoby nasze życie bez marzeń ?

      • 0 0

    • BAJKI OPOWIADAJA W POZNANIU (1)

      W GDANSKU MNIEJ BAJEK WIECEJ KONKRETOW. CO ROKU WIECEJ DROG W TROJMIESCIE W POZNANIU CORAZ WIEKSZE KORKI I BREDNIE O 3 RAMIE KOMUNIKACYJNEJ OD 20 LAT. CZY WIECIE ZE NA TEJ WIOSCE POZNAN NIE MAJA OBWODNICY A AUTOSTRDA JEST PUSTA?

      • 0 0

      • a co ma ruch wewnatrz miasta

        do ruchu na autostradzie? jezdzisz z wildy na garbary przez Wrzesnię? A korki zawsze beda i to tym wieksze im wiecej nabuduja drog, zamiast tramwajow metra i pasow dla autobusow - taka jest natura i przpustowosc (tragicznie niska) indywidualnej motoryzacji

        • 0 0

  • Mam wrażenie że to będzie tak, że będzie źle, rozkopane, zakorkowane, wszyscy narzekają... aż tu nagle za kilka lat wszystko się zepnie i nagle wszyscy odetchniemy.

    Ale nie ma co się czarować, korki i tak będą już zawsze.

    • 1 0

  • marzenia ściętej głowy...... (7)

    Plany to wy macie i na tym się kończy jak zwykle, polski romantyzm, z szabelką na czołgi, kurde na nowe autobusy nie ma, na drogi nie ma, na policje nie ma, Renoma bije pasazerów, jakaś benda w dzień demoluje pół miasta a Ci se marzą o mostach, tunelach, he,he Szklane Domy, skad my to znamy....

    • 1 1

    • won (1)

      To wynieś się, tylko potem już nie wracaj. Psujesz powietrze

      • 0 0

      • tak oto narod polski reaguje na krytyke

        • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • pieknie pise gdański elektorat PO (1)

        ...

        • 0 0

        • moze i pies

          przynajmniej rasowy a nie kundel

          • 0 0

    • Marzeniem ściętej głowy jest lotnisko w Gdyni

      Co niektórym marzy się nawet hub w Kosakowie ;D Szklane domy to Centrum Wzgórze i Transatlantyk ;D
      Inwestycje, o których pisze Tusk, to po prostu nieodległa przyszłość,są one sensowne, niezbędne i sprawią, że nie będziemy się musieli wstydzic za układ komunikacyjny. dodam jeszcze, że nowe autobusy są już zakupione, trzeba tylko czekać, aż producent je dostarczy ;) A pobicia i akty wandalizmu zdarzają się wszędzie, ważne jest, że mówi się o tym głośno i walczy się z tym. Przeciez w Gdyni też swego czasu była plaga niszczenia szyb autobusowych rysikami i flamastrami - gnoje, ktorzy to robili musieli sp...c az na Wyspy po tym, jak trojmiasto.pl opublikowalo ich ryje w trybie on-line.Miejmy nadzieje, że w tym przypadku tez sie tak skonczy.

      • 0 0

    • bez skitu

      Jak market nie zrobi drogi, to lipa z drogami w centrum! Respect za A1. Ale tak to żywa prawda j/w!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane