• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk buduje swój Ring

Michał Tusk
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk chce zbudować w europejskim stylu pierwszy w Polsce drogowy tunel pod rzeką. Dzięki tej i innym drogowym inwestycjom Pomorze za pięć lat może być wreszcie dobrze skomunikowanym regionem w kraju



Każdy, kto przejeżdżał choć raz samochodem przez Trójmiasto zna korki tworzące się na wjazdach do aglomeracji. Problem częściowo rozwiązać miała zbudowana w latach 70-tych obwodnica ułatwiająca znacznie życie tym, którzy jedynie przejeżdżają przez Trójmiasto. Jej obecność nie zawsze jednak pomaga - dojazdy do i z obwodnicy są zakorkowane, poza tym nie mają z niej wielkiego pocieszenia kierowcy jadący od strony Warszawy - oni i tak muszą się przebijać przez Śródmieście Gdańska. To właśnie brak możliwości ominięcia Śródmieścia od wschodu jest powodem dużej części drogowych problemów Gdańska.

Jedyny taki tunel w Polsce
Od lat miasto z mozołem buduje tzw. Trasę Sucharskiego, która ma rozwiązać ten problem - jej elementem jest już gotowy most wantowy). Wybudowanie całej trasy ma kosztować 1 miliard 200 mln złotych (z czego 800 mln będzie pochodzić ze środków UE) - za zaledwie 8 km drogi. Dlaczego tak dużo? Bo elementem planowanej drogi jest obiekt dotychczas w Polsce niespotykany - będą nim dwa tunele (po jednym dla każdej, trzypasmowej jezdni) o długości 880 m każdy wybudowane pod głębokim w tym miejscu na ok. 10 metrów korytem Wisły. Przy północnym wylocie tunelu powstać ma stadion Baltic Arena - dzięki czemu dojazd na mecze Euro 2012 będzie najprostszy ze wszystkich miast -organizatorów Euro w Polsce. Jednak Trasa Sucharskiego jest kluczowa dla Pomorza nie tylko z powodu organizacji Mistrzostw Europy - przede wszystkim połączy oba gdańskie porty - wewnętrzny, który leży na nabrzeżach Wisły i port Północny, w którym w ostatnich latach powstają kolejne terminale. Ostatni z nich Głębokowodny Terminal Kontenerowy jest jedynym na Bałtyku mogącym przyjmować największe kontenerowce świata. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na przyszły rok, zakończenie na rok 2013, choć część inwestycji, w tym tunele mają być oddane do użytku przed Euro 2012.

Estakady, mosty i tunele
Aby gdański ring zamknąć, potrzeba dróg które połączą oba końca Trasy Sucharskiego z istniejącą Obwodnicą. Jedną ma zbudować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica Południowa, bo tak trasa ma się nazywać, będzie typową drogą tranzytową. Ma mieć status dwujezdniowej "ekspresówki" i będzie omijać od południa centrum Gdańska. W miejscowości Koszwały oddzieli się od istniejącej drogi krajowej nr 7 (tam też łączyć ma się z nią planowana droga szybkiego ruchu do Warszawy) i pobiegnie na zachód, w kierunku Motławy którą przetnie mostem podwieszonym na dwóch pylonach. To nie koniec atrakcji - w dalszej części trasy zaplanowano gigantyczną, ponad dwukilometrową estakadę nad położonymi poniżej poziomu morza Żuławami Gdańskimi. Potem wespnie się na wzgórza morenowe i połączy z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Ta inwestycja ma kosztować 800 mln złotych.

Z kolei od północy Trasę Sucharskiego z obwodnicą połączy Trasa Słowackiego - czyli nowoczesna miejska arteria, krzyżująca się z ważniejszymi drogami za pomocą bezkolizyjnych węzłów. Ta inwestycja będzie największym wyzwaniem, bo nie ma jeszcze zagwarantowanego finansowania unijnego, a do tego wiąże się z wieloma wyburzeniami. Z drugiej strony jest najbardziej wyczekiwana przez pomorskich kierowców. Istniejąca na miejscu planowanej trasy ul. Słowackiego to obecnie jedna z najbardziej zakorkowanych ulic w kraju, mimo iż stanowi główny dojazd do gdańskiego lotniska. Jej cena jeszcze dokładnie nie jest znana, ale szacuje się ją na kilkaset milionów złotych.

Przebudowa czeka także istniejącą obwodnicę Trójmiasta. GDDKiA planuje jej poszerzenie to przynajmniej trzech pasów w każdym kierunku, a niektórych miejscach nawet do pięciu. Na pierwszy ogień pójdzie gdańska część trasy, która już dziś nie wytrzymuje natężenia ruchu.

15 minut na lotnisko, 4 godziny do Czech
Budowa obu dróg - Trasy Słowackiego i Obwodnicy Południowej - ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się trzy lata poźniej.

Tym samym w 2012 roku wokół Gdańska powstanie ring, który wyprowadzi większość ruchu z Centrum. Jednak Centrum także potrzebuje bezpośredniego i szybkiego połączenia z ringiem. Zapewni go Trasa W-Z, przez ostatnie kilkadziesiąt lat z mozołem "zbliżająca" się do istniejącej obwodnicy. W 2012 połączy się z nią za pomocą trzypoziomowego węzła drogowego, dzięki czemu dojazd na lotnisko oddalone od 16 km skróci się do kilkunastu minut

Z ringiem połączą się główne dojazdy z innych części kraju - autostrada A1, która od dwóch tygodni łączy już Gdańsk z Grudziądzem, a w 2012 roku ma się kończyć przy czeskiej granicy. Tym samym dojazd z Trójmiasta do Katowic nie zajmie więcej niż 5 godziny, bez łamania choćby pojedynczego przepisu. Z kolei do Warszawy biec ma dwujezdniowa ekspresówka - już teraz fragmentami gotowa pod Elblągiem, Nowym Dworem Gdańskim, czy w budowie pod Płońskiem.

Niestety wciąż pozostaje nie rozwiązany problem połączenia Pomorza z zachodnią Europą oraz z państwami nadbałtyckimi. Lobbing i zalecenie ekspertów w sprawie budowy autostrady lub drogi szybkiego ruchu, która połączyłaby w prostej linii Szczecin, Gdańsk, Olsztyn i granicę z Litwą pozostają bez odzewu decydentów Warszawie, dla których jakakolwiek inna droga tranzytowa przez Polskę niż ta przez stolicę stanowi zamach na niepodległość kraju.

Rekordowe inwestycje - duże problemy
W samym Gdańsku inwestycje drogowe mają pochłonąć prawie 3 miliardy złotych. To najwięcej ze wszystkich miast - organizatorów Euro 2012 nie licząc stolicy. Już dziś widać, że to wielkie wyzwanie. Największe zagrożenia to problemy z przetargami i niewydolność urzędów. Gdańsk już powołał specjalną spółkę, która zajmie się największymi projektami w mieście. Dzięki specustawie o Euro 2012 pensje nie będą w niej ograniczone ustawą kominową i tym samym łatwiej będzie do niej ściągnąć fachowców. Mimo to ryzyko jest wielkie. Unijne pieniądze stawiają przed Trójmiastem i całym Pomorzem szansę na dogonienie europejskiej czołówki. Wykorzystanie tej szansy będzie jeszcze większym sukcesem, niż sprawa organizacja Mistrzostw Europy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) 3 zablokowane

  • to nie wszystko

    trzeba było jeszcze wspomnieć o nowej wałowej w raz z mostem na drugą strone kanału która może być małą obwodnicą śródmieścia dla jadących od wrzeszcza w strone Elbląskiej

    • 0 0

  • Budyniogród (2)

    Mr. Budyń musi naobiecywać trochę kiełbasy wyborczej, żeby zostać koronowanym na DOŻYWNOTNIEGO warlorda Freie Stadt, hmm?

    Tak tak, będzie Ring, teleporty, darmowa wódka, Kałtyk Uryna, Żabianka Spodek z Zapadniętym Spodem, 30 taksówek z których każda będzie brała po 18zł/cyknięcie taksometru (z czego 13 zł trafiać będzie jako nieopodatkowana darowizna wprost na konto warlorda), Renoma uzbrojona w miotacze ognia i batogi z drutu kolczastego, wprowadzone zostanie 38 rotujących losowo taryf na niefunkcjonującą komunikację miejską (która na szczęście nie będzie już potrzebna, ze względu na te teleporty!), "Straż Miejska" przemianowana zostanie wreszcie na "Tchórzliwych Nierobów Pasących Się Na Krzywdzie Podatnika I Zajmujących Się Wyłącznie Wlepianiem Mandatów Za Ultranielegalny Handel Marchewką Z Ogródka Działkowego Oraz Ultranielegalne Parkowanie".

    A po 10 latach prezydentury, p. Adamowicz obiecał że na początku przyszłego roku zamierza łaskawie przedstawić plan uzdrowienia fantastycznej sytuacji komunikacyjnej Gdańska Południe, w którym jedyne drogi to nieledwie wiejskie bite ścieżyny posypane dla niepoznaki tłuczniem.

    Czyżby to jakieś zaczątki tego planu?

    PS:
    A jeśli chodzi o połączenie naszych okolic z Tysiącletnią Rzeszą i Litwą Ojczyzną Moją, to nie dziwara że Warszawka nie da go zbudować - pomyślcie o tych tysiącach salonów masażu które nagle straciłyby najmarniej połowę racji bytu.... Ile to zlikwidowanych miejsc pracy!

    • 0 0

    • O co Ci chodzi? Wszak rzeczona postać jest w 100% ze swej misji zadowolona. Takoż należy jej się następna i kolejna kadencja. Czyż nie?

      • 0 0

    • 10/10

      :D

      • 0 0

  • projekty są piękne. pozostaje mieć nadzieję, żeby nie zdechły jak np. rozbudowywana i projektowana ( od lat) Słowackiegio.
    Obwodowa Południowa i Sucharskiego to jedyny ratunek dla Gdanska, rozbudowy portów,

    • 0 0

  • Po co kolej metropolitalna? (6)

    Skoro w 15 minut Nowa Słowackiego bedzie mozna dojechac z lotniska do centrum?

    • 0 0

    • Niech Pan Wołek i Massel teraz sie wypowie po co TKM (1)

      Skoro bedzie dogodny dojazd drogowy do Centrum a wiec mozna smiało puszczac nawet linie autobusowe do Kartuz czy Koscierzyny

      • 0 0

      • A oczywiście na trasie Kartuzy - Zukowo korków nie ma i nigdy nie będzie.

        Słabo znasz region, koleś, a pierdylisz jak potłuczony.

        Po co kolej?
        Ano po to, aby po dojechaniu do Gdańska tam trochę pobyć, a nie lewitować samochodem nad starówką.
        Masz może tam gdzieś zbędne miejsce do parkowania?

        • 0 0

    • Po to zeby nie które firmy na tym zarobiły a to ze jest to nie potrzebne to chyba kazdy ekonomista wie :)

      • 0 0

    • po to zeby mozna bylo gdziekolwiek dojechac (2)

      bo chyba nie myslisz ze te wszystkie super drogi dla samochodow sie nie zakorkuja momentalnie po zbudowaniu (dokladnie tak samo jak w USA i Europie Zach.)???

      • 0 0

      • Do normalnego (1)

        A czy nie lepiej zamiast torowiska wybudowac droge - kolejne dwa pasy w tym kierunku = zero korków

        • 0 0

        • podaj przyklad miasta gdzie to sie udalo?

          Detroit? tam pol miasta zburzono aby rozbudowywac jezdnie. Efekt - cetrum to widmo, polowa domow opuszczona, przestepczosc i getto oplecione 6cio pasmowymi autostradami. Zrobienie z miast w Polsce takiego koszmaru na szczescie sie nie uda, za 10 lat bedziemy ZAWEŻAĆ te wszystkie jezdnie (tak jak robi sie TERAZ w Berlinie Wiedniu czy Paryzu - zgadnij czemu?). PS Zeby obsluzyc europejskie miasto indywidualna motoryzacja, potrzeba w jego centrum zuzyc 130% powierzchni pod drogi parkingi i skrzyzowania. JUZ LAPIESZ czemu masowa motoryzacja = wybor ignorantow??

          • 0 0

  • o czym jeszcze.. (1)

    frajerstwo chce POczytać ? Śmiało , pisać , pan młody zaraz to literacko przetworzy i POleje miód na wasze rozdygotane serca

    • 0 0

    • Gdyby.....

      ....trojmiasto.pl było radiem, to by mógł lać miód w uszy :)

      • 0 0

  • Yhy

    "Zapewni go Trasa W-Z, przez ostatnie kilkadziesiąt lat z mozołem "zbliżająca" się do istniejącej obwodnicy. W 2012 połączy się z nią za pomocą trzypoziomowego węzła drogowego, dzięki czemu dojazd na lotnisko oddalone od 16 km skróci się do kilkunastu minut" - oczywiście jeśli akurat nie będzie korka na skrzyżowaniu z Łostowicką, gdzie miasto "zapomniało" wybudować wiadukty.

    • 0 0

  • mini Donald a 1 kwietnia (1)

    Zastanwawiam sie czy ten artykuł nie powinien pojawic sie 1 kwietnia.
    Brzmi jak S-F a wiadomo kryzys swiatowy za pół roku bedzie odczuwalny równiez i w naszym kraju, więc urzędnicy mają juz gotową wymówke dlaczego dane inwestycje nie powstały i bedziemy słyszec "Bo proszę Pana mamy kryzys światowy".

    • 0 1

    • Po marzyć każdy może.

      • 0 0

  • kocham ten kraj

    nawet jesli to tylko marzenia, to sa piekne ;)

    __
    pozdro i pocwiczcie

    • 0 0

  • super fajnie że Gdańscy planiści są tacy bystrzy (1)

    taki świetny plan! szkoda że nie wiedzieli gdzie most Jana Pawł wybudować! To jest most do nikąd zamiast zbudować go w miejscu gdzie teraz kursuje prom Wisłoujście wtedy razem z czymś zwanym "mostem"siennickim stworzyłoby alternatywną trasę do Sopotu. Jest jak jest możemy super szybko i wygodnie dojechać na zrujnowane drogi stogów.

    • 0 0

    • to nie chodzi o stogi(...)

      • 0 0

  • mrzonki (5)

    parole, parole, parole
    ring ping penktynk

    • 0 0

    • (2)

      Galux, wreszcie napisałeś coś mądrego

      • 0 0

      • gallux przez dwa L, jasne :-) (1)

        gal-lux
        galanteria luksusowa

        • 0 0

        • Buehehheheee

          a toś mnie rozbawil galuksie. Skrót to chyba od luksusowej czystej.

          • 0 0

    • Jak dla kogo

      Małomiasteczkowy Sopocianin?To widać ;p

      • 0 0

    • parole parole parole

      to fajna piosenka ;)

      pozdro

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane