• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk buduje swój Ring

Michał Tusk
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk chce zbudować w europejskim stylu pierwszy w Polsce drogowy tunel pod rzeką. Dzięki tej i innym drogowym inwestycjom Pomorze za pięć lat może być wreszcie dobrze skomunikowanym regionem w kraju



Każdy, kto przejeżdżał choć raz samochodem przez Trójmiasto zna korki tworzące się na wjazdach do aglomeracji. Problem częściowo rozwiązać miała zbudowana w latach 70-tych obwodnica ułatwiająca znacznie życie tym, którzy jedynie przejeżdżają przez Trójmiasto. Jej obecność nie zawsze jednak pomaga - dojazdy do i z obwodnicy są zakorkowane, poza tym nie mają z niej wielkiego pocieszenia kierowcy jadący od strony Warszawy - oni i tak muszą się przebijać przez Śródmieście Gdańska. To właśnie brak możliwości ominięcia Śródmieścia od wschodu jest powodem dużej części drogowych problemów Gdańska.

Jedyny taki tunel w Polsce
Od lat miasto z mozołem buduje tzw. Trasę Sucharskiego, która ma rozwiązać ten problem - jej elementem jest już gotowy most wantowy). Wybudowanie całej trasy ma kosztować 1 miliard 200 mln złotych (z czego 800 mln będzie pochodzić ze środków UE) - za zaledwie 8 km drogi. Dlaczego tak dużo? Bo elementem planowanej drogi jest obiekt dotychczas w Polsce niespotykany - będą nim dwa tunele (po jednym dla każdej, trzypasmowej jezdni) o długości 880 m każdy wybudowane pod głębokim w tym miejscu na ok. 10 metrów korytem Wisły. Przy północnym wylocie tunelu powstać ma stadion Baltic Arena - dzięki czemu dojazd na mecze Euro 2012 będzie najprostszy ze wszystkich miast -organizatorów Euro w Polsce. Jednak Trasa Sucharskiego jest kluczowa dla Pomorza nie tylko z powodu organizacji Mistrzostw Europy - przede wszystkim połączy oba gdańskie porty - wewnętrzny, który leży na nabrzeżach Wisły i port Północny, w którym w ostatnich latach powstają kolejne terminale. Ostatni z nich Głębokowodny Terminal Kontenerowy jest jedynym na Bałtyku mogącym przyjmować największe kontenerowce świata. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na przyszły rok, zakończenie na rok 2013, choć część inwestycji, w tym tunele mają być oddane do użytku przed Euro 2012.

Estakady, mosty i tunele
Aby gdański ring zamknąć, potrzeba dróg które połączą oba końca Trasy Sucharskiego z istniejącą Obwodnicą. Jedną ma zbudować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica Południowa, bo tak trasa ma się nazywać, będzie typową drogą tranzytową. Ma mieć status dwujezdniowej "ekspresówki" i będzie omijać od południa centrum Gdańska. W miejscowości Koszwały oddzieli się od istniejącej drogi krajowej nr 7 (tam też łączyć ma się z nią planowana droga szybkiego ruchu do Warszawy) i pobiegnie na zachód, w kierunku Motławy którą przetnie mostem podwieszonym na dwóch pylonach. To nie koniec atrakcji - w dalszej części trasy zaplanowano gigantyczną, ponad dwukilometrową estakadę nad położonymi poniżej poziomu morza Żuławami Gdańskimi. Potem wespnie się na wzgórza morenowe i połączy z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Ta inwestycja ma kosztować 800 mln złotych.

Z kolei od północy Trasę Sucharskiego z obwodnicą połączy Trasa Słowackiego - czyli nowoczesna miejska arteria, krzyżująca się z ważniejszymi drogami za pomocą bezkolizyjnych węzłów. Ta inwestycja będzie największym wyzwaniem, bo nie ma jeszcze zagwarantowanego finansowania unijnego, a do tego wiąże się z wieloma wyburzeniami. Z drugiej strony jest najbardziej wyczekiwana przez pomorskich kierowców. Istniejąca na miejscu planowanej trasy ul. Słowackiego to obecnie jedna z najbardziej zakorkowanych ulic w kraju, mimo iż stanowi główny dojazd do gdańskiego lotniska. Jej cena jeszcze dokładnie nie jest znana, ale szacuje się ją na kilkaset milionów złotych.

Przebudowa czeka także istniejącą obwodnicę Trójmiasta. GDDKiA planuje jej poszerzenie to przynajmniej trzech pasów w każdym kierunku, a niektórych miejscach nawet do pięciu. Na pierwszy ogień pójdzie gdańska część trasy, która już dziś nie wytrzymuje natężenia ruchu.

15 minut na lotnisko, 4 godziny do Czech
Budowa obu dróg - Trasy Słowackiego i Obwodnicy Południowej - ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się trzy lata poźniej.

Tym samym w 2012 roku wokół Gdańska powstanie ring, który wyprowadzi większość ruchu z Centrum. Jednak Centrum także potrzebuje bezpośredniego i szybkiego połączenia z ringiem. Zapewni go Trasa W-Z, przez ostatnie kilkadziesiąt lat z mozołem "zbliżająca" się do istniejącej obwodnicy. W 2012 połączy się z nią za pomocą trzypoziomowego węzła drogowego, dzięki czemu dojazd na lotnisko oddalone od 16 km skróci się do kilkunastu minut

Z ringiem połączą się główne dojazdy z innych części kraju - autostrada A1, która od dwóch tygodni łączy już Gdańsk z Grudziądzem, a w 2012 roku ma się kończyć przy czeskiej granicy. Tym samym dojazd z Trójmiasta do Katowic nie zajmie więcej niż 5 godziny, bez łamania choćby pojedynczego przepisu. Z kolei do Warszawy biec ma dwujezdniowa ekspresówka - już teraz fragmentami gotowa pod Elblągiem, Nowym Dworem Gdańskim, czy w budowie pod Płońskiem.

Niestety wciąż pozostaje nie rozwiązany problem połączenia Pomorza z zachodnią Europą oraz z państwami nadbałtyckimi. Lobbing i zalecenie ekspertów w sprawie budowy autostrady lub drogi szybkiego ruchu, która połączyłaby w prostej linii Szczecin, Gdańsk, Olsztyn i granicę z Litwą pozostają bez odzewu decydentów Warszawie, dla których jakakolwiek inna droga tranzytowa przez Polskę niż ta przez stolicę stanowi zamach na niepodległość kraju.

Rekordowe inwestycje - duże problemy
W samym Gdańsku inwestycje drogowe mają pochłonąć prawie 3 miliardy złotych. To najwięcej ze wszystkich miast - organizatorów Euro 2012 nie licząc stolicy. Już dziś widać, że to wielkie wyzwanie. Największe zagrożenia to problemy z przetargami i niewydolność urzędów. Gdańsk już powołał specjalną spółkę, która zajmie się największymi projektami w mieście. Dzięki specustawie o Euro 2012 pensje nie będą w niej ograniczone ustawą kominową i tym samym łatwiej będzie do niej ściągnąć fachowców. Mimo to ryzyko jest wielkie. Unijne pieniądze stawiają przed Trójmiastem i całym Pomorzem szansę na dogonienie europejskiej czołówki. Wykorzystanie tej szansy będzie jeszcze większym sukcesem, niż sprawa organizacja Mistrzostw Europy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) 3 zablokowane

  • Jak zwykle gadanie o niczym

    Z tego całego SF powstanie może 5% do 2012 i tak będzie z całą pewnością. Całość z tymi tunelami za 50 może 60 lat.

    • 0 0

  • Bardziej potrzebna jest obwodnica polnocna!!!!

    wyprowadzajaca ruch tranzytowy na Szczescin , turystow Hel omijajaca Rumie, Rede Wejherowo!!! znow zabieraja sie nie za to co jest najwazniejsze!!!

    • 0 0

  • Czy to jest fragment ktorejs z bajek Andersena? (1)

    • 0 0

    • chyba Adamowicza?

      bajki A...
      A co robił przez ostatnie 10 lat? Słowackiego, Świętokrzyska, Łódzka, Łostowicka, Cedrowa, Kartuska????
      Pisanie bajek to praca twórcza, musi potrwać...

      • 0 0

  • ha!

    do pracy!

    • 0 0

  • Jeśli Szczecin, Gdańsk, Olsztyn i Litwę można połączyć w prostej linii, to autor, niejaki MT, do pani doktor Dioptrii niech się

    uda...

    • 0 0

  • nwe

    • 0 0

  • HAHAHHAHAH

    HEHEHEHHEHEH tia - i nagle zaświtała jutrzenka

    • 0 0

  • Yyyyyy (1)

    Zrobili port głębokowodny dla wielkich kontenerowców, tylko że te największe nie przejdą przez Cieśniny Duński. I co teraz? Jak czyta to ktoś z zarządu to niech odpowie. ;p

    • 0 0

    • te, ktore nie przechodza przez sund, mieszcza sie w jakims tam kanale:)

      • 0 0

  • Stek bzdur.. głupie plany głupi dziennikarz (1)

    a) Ten "Ring" będzie łączył A1 ( jedyną autostradę wychodząca z Trójmiasta w dającej przewidzieć się z przyszłości) z czym? Z nie istniejacą S7? Z nieistniejacą Nową Słowackiego? Nie istniejącą trasa lęborską ?
    Czy będzie to kolejny Most Wantowy - sztandarowy przykład realizacji inwestycji drogowych w niewłaściwej kolejności?
    b) co do akapitu nt odzewu decydentów z Warszawy- to hm.. czy to przypadkowa zbieżność nazwisk czy tatuś tego dziennikarza jest obecnie premierem rządu RP - tego rządu który coraz to wycina kolejne inwestycje w Trójmieście z listy inwestycji dofinansowanych, o które to dofinansowanie trzeba toczyć później walkę z projektem budowy obwodnicy stacji benzynowej w Bździnie Głębokiej?

    c) czy wreszcie GW- która ma ambicje być czymś więcej niż Fakt czy SE - dobierze się do fikcji tworzonych przez prezydenta naszego pięknego miasta?

    • 0 0

    • obowodnica południe na 100% będzie.
      Kase wyłożyło już Państwo

      • 0 0

  • Kaźmirz- to samo mi zaświtało.. przecież Cieśniny Duńskie ograniczają

    wielkość statków które mogą wpłynąć na Bałtyk.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane