• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk buduje swój Ring

Michał Tusk
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk chce zbudować w europejskim stylu pierwszy w Polsce drogowy tunel pod rzeką. Dzięki tej i innym drogowym inwestycjom Pomorze za pięć lat może być wreszcie dobrze skomunikowanym regionem w kraju



Każdy, kto przejeżdżał choć raz samochodem przez Trójmiasto zna korki tworzące się na wjazdach do aglomeracji. Problem częściowo rozwiązać miała zbudowana w latach 70-tych obwodnica ułatwiająca znacznie życie tym, którzy jedynie przejeżdżają przez Trójmiasto. Jej obecność nie zawsze jednak pomaga - dojazdy do i z obwodnicy są zakorkowane, poza tym nie mają z niej wielkiego pocieszenia kierowcy jadący od strony Warszawy - oni i tak muszą się przebijać przez Śródmieście Gdańska. To właśnie brak możliwości ominięcia Śródmieścia od wschodu jest powodem dużej części drogowych problemów Gdańska.

Jedyny taki tunel w Polsce
Od lat miasto z mozołem buduje tzw. Trasę Sucharskiego, która ma rozwiązać ten problem - jej elementem jest już gotowy most wantowy). Wybudowanie całej trasy ma kosztować 1 miliard 200 mln złotych (z czego 800 mln będzie pochodzić ze środków UE) - za zaledwie 8 km drogi. Dlaczego tak dużo? Bo elementem planowanej drogi jest obiekt dotychczas w Polsce niespotykany - będą nim dwa tunele (po jednym dla każdej, trzypasmowej jezdni) o długości 880 m każdy wybudowane pod głębokim w tym miejscu na ok. 10 metrów korytem Wisły. Przy północnym wylocie tunelu powstać ma stadion Baltic Arena - dzięki czemu dojazd na mecze Euro 2012 będzie najprostszy ze wszystkich miast -organizatorów Euro w Polsce. Jednak Trasa Sucharskiego jest kluczowa dla Pomorza nie tylko z powodu organizacji Mistrzostw Europy - przede wszystkim połączy oba gdańskie porty - wewnętrzny, który leży na nabrzeżach Wisły i port Północny, w którym w ostatnich latach powstają kolejne terminale. Ostatni z nich Głębokowodny Terminal Kontenerowy jest jedynym na Bałtyku mogącym przyjmować największe kontenerowce świata. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na przyszły rok, zakończenie na rok 2013, choć część inwestycji, w tym tunele mają być oddane do użytku przed Euro 2012.

Estakady, mosty i tunele
Aby gdański ring zamknąć, potrzeba dróg które połączą oba końca Trasy Sucharskiego z istniejącą Obwodnicą. Jedną ma zbudować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica Południowa, bo tak trasa ma się nazywać, będzie typową drogą tranzytową. Ma mieć status dwujezdniowej "ekspresówki" i będzie omijać od południa centrum Gdańska. W miejscowości Koszwały oddzieli się od istniejącej drogi krajowej nr 7 (tam też łączyć ma się z nią planowana droga szybkiego ruchu do Warszawy) i pobiegnie na zachód, w kierunku Motławy którą przetnie mostem podwieszonym na dwóch pylonach. To nie koniec atrakcji - w dalszej części trasy zaplanowano gigantyczną, ponad dwukilometrową estakadę nad położonymi poniżej poziomu morza Żuławami Gdańskimi. Potem wespnie się na wzgórza morenowe i połączy z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Ta inwestycja ma kosztować 800 mln złotych.

Z kolei od północy Trasę Sucharskiego z obwodnicą połączy Trasa Słowackiego - czyli nowoczesna miejska arteria, krzyżująca się z ważniejszymi drogami za pomocą bezkolizyjnych węzłów. Ta inwestycja będzie największym wyzwaniem, bo nie ma jeszcze zagwarantowanego finansowania unijnego, a do tego wiąże się z wieloma wyburzeniami. Z drugiej strony jest najbardziej wyczekiwana przez pomorskich kierowców. Istniejąca na miejscu planowanej trasy ul. Słowackiego to obecnie jedna z najbardziej zakorkowanych ulic w kraju, mimo iż stanowi główny dojazd do gdańskiego lotniska. Jej cena jeszcze dokładnie nie jest znana, ale szacuje się ją na kilkaset milionów złotych.

Przebudowa czeka także istniejącą obwodnicę Trójmiasta. GDDKiA planuje jej poszerzenie to przynajmniej trzech pasów w każdym kierunku, a niektórych miejscach nawet do pięciu. Na pierwszy ogień pójdzie gdańska część trasy, która już dziś nie wytrzymuje natężenia ruchu.

15 minut na lotnisko, 4 godziny do Czech
Budowa obu dróg - Trasy Słowackiego i Obwodnicy Południowej - ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się trzy lata poźniej.

Tym samym w 2012 roku wokół Gdańska powstanie ring, który wyprowadzi większość ruchu z Centrum. Jednak Centrum także potrzebuje bezpośredniego i szybkiego połączenia z ringiem. Zapewni go Trasa W-Z, przez ostatnie kilkadziesiąt lat z mozołem "zbliżająca" się do istniejącej obwodnicy. W 2012 połączy się z nią za pomocą trzypoziomowego węzła drogowego, dzięki czemu dojazd na lotnisko oddalone od 16 km skróci się do kilkunastu minut

Z ringiem połączą się główne dojazdy z innych części kraju - autostrada A1, która od dwóch tygodni łączy już Gdańsk z Grudziądzem, a w 2012 roku ma się kończyć przy czeskiej granicy. Tym samym dojazd z Trójmiasta do Katowic nie zajmie więcej niż 5 godziny, bez łamania choćby pojedynczego przepisu. Z kolei do Warszawy biec ma dwujezdniowa ekspresówka - już teraz fragmentami gotowa pod Elblągiem, Nowym Dworem Gdańskim, czy w budowie pod Płońskiem.

Niestety wciąż pozostaje nie rozwiązany problem połączenia Pomorza z zachodnią Europą oraz z państwami nadbałtyckimi. Lobbing i zalecenie ekspertów w sprawie budowy autostrady lub drogi szybkiego ruchu, która połączyłaby w prostej linii Szczecin, Gdańsk, Olsztyn i granicę z Litwą pozostają bez odzewu decydentów Warszawie, dla których jakakolwiek inna droga tranzytowa przez Polskę niż ta przez stolicę stanowi zamach na niepodległość kraju.

Rekordowe inwestycje - duże problemy
W samym Gdańsku inwestycje drogowe mają pochłonąć prawie 3 miliardy złotych. To najwięcej ze wszystkich miast - organizatorów Euro 2012 nie licząc stolicy. Już dziś widać, że to wielkie wyzwanie. Największe zagrożenia to problemy z przetargami i niewydolność urzędów. Gdańsk już powołał specjalną spółkę, która zajmie się największymi projektami w mieście. Dzięki specustawie o Euro 2012 pensje nie będą w niej ograniczone ustawą kominową i tym samym łatwiej będzie do niej ściągnąć fachowców. Mimo to ryzyko jest wielkie. Unijne pieniądze stawiają przed Trójmiastem i całym Pomorzem szansę na dogonienie europejskiej czołówki. Wykorzystanie tej szansy będzie jeszcze większym sukcesem, niż sprawa organizacja Mistrzostw Europy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) 3 zablokowane

  • Niech Gdańsk się lepiej zajmie remontami i budową nowych dróg, co teraz nie funkcjonuje i paraliżuje miasto

    Jeszcze dużo pozostało do zrealizowana, Gdańsk jest ciągle zakokrowany.Z jednej strony się słyszy, że nie ma kasy (chociażby budowa dróg do budowanej hali) a tu już im się tunel marzy.

    A pewnie jedyny w Polsce długo nie będzie, bo w Warszawie od razu im gul wyrośnie i zaczną kopać pod Wisłą.

    • 0 0

  • Te gaLLux

    A jak ci kopsnę stryszek na Oruni to mnie polubisz?

    • 0 0

  • Rzygać mi się chce od tej Wyborczej (2)

    Nie ma tygodnia, żeby nie pisali jakie to wielkie mega inwestycje już już prawie się zaczynają w Trójmieście ... no można by odnieść wrażenie, że właściwie są na ukończeniu, tylko brakuje oficjalnego przecięcia wstęgi.

    Powiedzmy sobie szczerze: tunel 880 m pod korytem rzeki to nie jest żaden wyczyn. Kto nie wierzy, to niech sobie pojedzie np. do Austrii, Szwajcarii zobaczyć tamte tunele ... w litej skale.

    Sieć komunikacyjna Trójmiasta nie kończy się na Obwodnicy Południowej i Trasie Sucharskiego.

    Nowa Wałowa? Śmieszne żarty - jedna dwukierunkowa jezdnia (druga w bliżej nieokreślonym terminie - pewnie 2050), która będzie dojazdem do centrów handlowych i biurowców, przez które będzie się przewijać conajmniej 50'000 ludzi dziennie.

    Słowackiego/Nowa Kościuszki? Według obecnego planu (próba przemianowania na trasę krajową by dostać kasę z budżetu centralnego) przetnie Wrzeszcz na pół ... ekrany itp.

    Gdańsk Południe? Śmiechu warte. Miasto nie dość, że nie potrafi wybudować tam dróg (300 m remontu świętokrzyskiej przez 1.5 roku), korzysta z pomocy developerów ("droga" z płyt betonowych do szkoły na ujeścisku), to jeszcze zastawia barierkami polne drogi, które ludzie sami wyjeździli (np. przejazd od w/w szkoły do ul. Łódzkiej).

    A co z innymi niezbędnymi inwestycjami?:
    - droga czerwona
    - nowa łódzka
    - nowa świętokrzyska
    - nowa warszawska
    - nowa jabłoniowa
    - przebudowa węzła Szadółki (obecny nie spełnia norm, GDDKiA dało w ramach wyjątku czasową zgodę na jego otwarcie)
    ...

    • 0 0

    • A to przedstawiłeś przykład znawco

      Tak się składa, że tunele w litej skale robi się śpiewająco łatwo. Oraz tak z 10x taniej niż w piachu. Aby Ci uzmysłowić problem, to powiem tak - wyobraź sobie nad głową 10m wody. Jak myślisz, co lepiej powstrzyma taki ciężar - skała, czy piaseczek?

      • 0 0

    • dodam jeszcze Cedrową...

      skoro mają robić Łostowicką trzeba było najpierw zrobić Cedrową aby była alternatywa dla Tych z Południa aby dostać się do Kartuskiej... A tak będziemy jeździć wahadłowo Łostowicką...
      Ktoś to sobie wyobraża???

      • 0 0

  • Adam Owicz-czytałam dzisiaj w dzienniku o powiesci w odcinkach niejakiego Fraglesa o tytule Gedania.

    • 0 0

  • i znowu temat bumerang.....za tydzień cdn,rozbudowa Słowackiego:-)))

    • 0 0

  • a to nie wiedziałm, że Czechy są bliżej Katowic

    skoro do Czech w 4 a do Katowic w 5 godzin :)))

    • 0 0

  • ... Gdańsk chce budować...

    i zawsze na chęciach się kończy. Albo nie ma kasy, albo protest mieszkańców, albo lewe przetargi i się wszystko wali. do d... taka robota

    • 0 0

  • Nie wierzę (1)

    Za tych rządów nic nie zrobią, chociaż trzeba przyznać że codziennie dma w trabę o czymś nowym. A wystarczyłoby wybrać kogoś innego kto wybudowałby to co mówi jak chocby molo w Brzeżnie.

    • 0 0

    • tylko KOGO?

      • 0 0

  • (3)

    to mi sie podoba :
    "Dzięki specustawie o Euro 2012 pensje nie będą w niej ograniczone ustawą kominową i tym samym łatwiej będzie do niej ściągnąć fachowców"
    najpewniej krewnych i znajomych królika,
    pewnie,
    fachowcy rzuca swoje intratne posady,zeby przez 4 lata popracowac na rzecz Euro2012.
    a potem co?

    • 0 0

    • Ależ Jano droga (2)

      Rzuć okiem na forum. Tu sami fachowcy sądząc po opiniach i komentarzach. Co jeden to multifachowiec znający się na wszystkim. Od komunikacji miejskiej po budownictwo lądowe i zahaczając o gospodarkę morską. I to przekonanie o własnej racji, które świadczy o tym, że to fachowcy piewrszego sortu. Po drugie zjadliwość powodowana zapewne frustracją. Ta zapewne ma podłoże materialne. Reasumując: mamy tu słabo opłacanych fachowców na portalu. Więc nic tylko ich zatrudnić w spółce. Czy też może coś przeoczyłem?

      • 0 0

      • ojo-ju drogi (1)

        i pewnie tego sortu fachowcy zostaną zatrudnieni.
        juz sama osoba super fachowca, prezesa Trykosko gwarantuje, ze do Biegu przyjda najlepsi.... że zadłuzył Polnor bud? szczegół przeciez, wypadek przy pracy, teraz jest "na państwowym" to hulaj dusza piekła nie ma

        • 0 0

        • Toż serca nie masz

          Karuzela stanowisk to motor sukcesu niejednej ekipy. Że Pan X się nie sprawdził w budownictwie, to może poprowadzi szpital (wkrótce komunalny). Ludziom trza dać szansę. Mniętkie lądowanie. Ty zlądujesz mniętko mnie, ja zląduję mniętko ciebie.

          • 0 0

  • !!!

    "...Gdańsk już powołał specjalną spółkę, która zajmie się największymi projektami w mieście. Dzięki specustawie o Euro 2012 pensje nie będą w niej ograniczone ustawą kominową i tym samym łatwiej będzie do niej ściągnąć fachowców..."

    no cóż obawiam sie, że z tych wszystkich ambitnych planów uda sie zrealizować tylko jedno tj. - powołanie kolejnej spółki z przesami dojącym budżet miasta na ogromą skalę ...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane