• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić 46 nowych autobusów

Michał Brancewicz
30 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 30 nowych autobusów we flocie GAiT
21 egzemplarzy modelu Mercedes Citaro to ostatnia inwestycja we flotę autobusową w Gdańsku. Teraz miasto zamawia 46 nowych autobusów. 21 egzemplarzy modelu Mercedes Citaro to ostatnia inwestycja we flotę autobusową w Gdańsku. Teraz miasto zamawia 46 nowych autobusów.

18 pojazdów standardowych, 26 przegubowych i dwa midibusy - takiego taboru poszukuje miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dostawcę poznamy w marcu, a autobusy mają pojawić się na gdańskich drogach rok później.



Jak oceniasz jakość pojazdów komunikacji miejskiej w Gdańsku?

Po ostatnim zakupie 21 autobusów, które pojawiły się w mieście pod koniec 2016 roku, Gdańsk zamawia kolejną partię nowych pojazdów. Tym razem flota GAiT wzbogaci się aż o 46 sztuk. Przedmiotem ogłoszonego właśnie przetargu jest bowiem dostawa 18 pojazdów standardowych, 26 przegubowych i dwóch midibusów (7,5-1,6 m).

Pojazdy będą wyposażone w gniazdka USB, klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej i zliczania pasażerów.

Czytaj również: Gdynia też kupuje autobusy

Standardowy autobus musi mieć od 11,5 do 13,5 m i pomieścić przynajmniej 90 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących.

Z kolei pojazdy przegubowe mają mieć długość 17,5 m, a w środku odpowiednio dużo miejsca, by przewieźć jednorazowo co najmniej 140 osób i posiadać nie mniej niż 40 miejsc siedzących. Te autobusy będą również wyposażone w wieszaki dla rowerów w przegubach.

Czytaj też: Nowy przewoźnik na podgdańskich liniach

Oferty można składać do 8 marca. Zwycięska firma będzie miała dokładnie rok na dostarczenie pojazdów. Termin ten będzie liczony od daty podpisania umowy. O tym, kto zdobędzie kontrakt zadecyduje w 55 proc. cena, a także warunki techniczne (35 proc.) i rozwiązania ekologiczne (10 proc.).

Poprzedni zakup 21 autobusów pochłonął 24 mln zł netto, należy się więc spodziewać, że tym razem kwota będzie ponad dwukrotnie wyższa. Skąd pieniądze na ten cel?

- Inwestycję w tabor realizujemy ze środków własnych spółki - informuje Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
W tym miejscu warto wspomnieć, że na początku lutego ma zostać podpisana umowa z firmą Pesa na dostawę 15 dwukierunkowych tramwajów. Wartość zamówienia wynosi 138,375 mln zł. Bydgoski producent będzie miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów. Pozostałe 10 trafi do Gdańska w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy.

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • Te Mercedesy są strasznie muliste i powolne. (1)

    Solaris jak jedzie to daje radę trzymać rozkład, Mercedes już nie.

    • 10 5

    • Dalej niech solaris IV generacji wygrają

      • 0 0

  • Autobus i tramwaje ok, ale kierujący (większość )to buraki.

    • 4 10

  • jak to jest? (3)

    Jak do samochodu wsiadzie wieksza liczba anizeli zakladana w dowodzie rej. to jest mandat. a jak wsiadzie do autobusu czy tramwaju wiecej osob to czy motorniczy nie powinien zaczac liczyc na przystanku pasazerow? ewentualnie pasazerowie sami siebie powinni liczyc?
    tak samo w przypadku bagazu na lotniskach. czy nie powinno sie w komunikacji miejskiej wdrozyc np. platnego plecaka ktore dziecko dzwiga ze szkoly? albo torebki damskiej z przyborami do makijazu. w koncu udzwig taboru nie mozna przeciazac bo moze stac sie wypadek a takie itd powinna zaczac sprawdzac tez tramwaje i autobusy. dziekuje

    • 8 4

    • Patologia w Gait

      tego nie ogarniesz, przeładowane tramwaje to norma, jakby mogli to by na dachu umieszczali pasażerów, byle więcej

      • 3 1

    • No super

      Teraz będą mieli zliczanie pasażerów no to jak będzie nadwyżka to nie jadę i basta I nie będzie stania na żółtej linii przy drzwiach

      • 1 0

    • Faktycznie jestes umysłowy tylko nie w ta strone co powinienes

      • 0 0

  • Wszystkie nowoczesne autobusy niskopodłogowe są dobre jak się zajmuje miejsce siedzące. Pasażer stojący nie ma gdzie dobrze się ustawić w tych tunelach między siedzeniami, ani się minąć, wszyscy się kłębią pośrodku tam gdzie jest miejsce na wózki. Przy wszystkich wadach (bo to stara konstrukcja) ale w ikarusach czy jelczach m11 była jednakowa równa podłoga na całej długości i mnóstwo poręczy nie gdzieś tam pod dachem że ledwo sięgnąć jak teraz tylko normalnie. Będę w mniejszości ale tęsknię za tamtymi wozami.

    • 6 1

  • nie marnują kasy na zkm to mają na nowe autobusy ...

    Gdyby Gdynia nie utrzymywała ZKM a wróciła do połączenia PKT PKA I PKM dała 1x prezesa 1x wice 1x główna księgowość 1x kadry a jedynie pozostawiła kierowników zajezdni było by dużo więcej oszczędności ... były by nowe autobusy ... Gdańsk pogonił Wyszomirskiego swego czasu i dobrze na tym wyszedł ...

    • 7 3

  • 24 mln za 21 autobusów vs 138 mln za 15 tramwajów (2)

    Nawet jeśli autobusy zabierają nieznacznie mniej pasażerów, to i tak opłacałoby się kupić dwa razy więcej autobusów i zostałoby jeszcze gotówki na drugie tyle. Ale co zrobić, jak ktoś się uparł na tramwaje, to kupi choćby nie wiem co...

    • 7 6

    • (1)

      1 tramwaj czy 8-9 autobusów? Wybór prosty.

      • 1 0

      • tyle, że tramwaj wytrzyma 3 razy dłużej i bierze 2 x więcej pasażerów

        • 0 0

  • Lal (2)

    To idę na Autobusiarza myślę że płacą tą średnią krajową 5 tyś brutto jak ich stać na nowe autobusiki

    • 4 2

    • Żebyś się nie zdziwil

      • 1 0

    • Na reke 2200 wyjdziesz ... po szeregu "dobrowolnych " obciążeń ... typu ubezpieczeń itp ... zrób prawko + uprawnienia za 8-12 tys zł i żyj jak pączek w maśle z taką pensja :-) do czasu gdy

      • 2 0

  • Ekologia i oszczędzanie

    Gdynia kupuje używane autobusy i przymierza się do zakupu autobusów elektrycznych. Gdańsk dalej na wyrost. I co z darmowa komunikacją dla dzieci?

    • 1 5

  • Wszystkie są nowoczesne niskopodłogowe

    tak chwali się Gait i przekonuje pracowników że tak jest, więc jaki sens kupować nowe jak wszystkie są nowoczesne i niskopodłogowe?

    • 2 2

  • Moze nie beda sie spozniac jesli beda nowe

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane