• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • Koszty, koszty, koszty... i Wita Stwosza (13)

    Jeszcze wczoraj na tym portalu dochodziło prawie do linczu, bo Gdańsk wydał 800tys na ucywilizowanie Wita Stwosza.

    A tutaj tym czasem prawie tyle samo będzie kosztować tylko ustalenie, czy warto wydać jeszcze 2 miliardy!

    I to na zbudowanie kawałka drogi dublującego już istniejąca drogę (Spacerowa), tylko po to, żeby trochę ułatwić przejazd samochodom, bo istniejąca droga jest trochę za wąska. Czyli sytuacja dokładnie analogiczna do pasów rowerowych na Wita Stwosza i ścieżki rowerowej na Grunwaldzkiej.

    Koszt tego tunelu to 2500 razy więcej niż na wydano Wita Stwosza! Dwa i pół tysiąca razy! Parafrazując pierwszy post z wczorajszego tematu o Wita Stwosza, jakaś dziwna moda ostatnio nastała na dogadzanie kierowcom, a zanim ktoś wyskoczy z "proporcją", to niech się zastanowi, czy kierowców faktycznie jest 2500 razy więcej od rowerzystów i pieszych.

    Ten tunel pod pachołkiem to jest dopiero rozrzutność.
    Osobom, które wczoraj wypominały każda złotówkę wydaną w mieście na drogi rowerowe a teraz głośno wołają "budować tunel" powiem prosto w twarz - jesteście zwykłymi hipokrytami.

    • 50 14

    • poprawka (4)

      z tych 800 tys. na Wita Stwosza to 80% zostało przeznaczone na zrobienia parkingów dla samochodów wzdłuż Wita Stwosza, pozostałe 20% poszło na sygnalizację, separatory i farbę do malowania

      • 19 2

      • Jakie parkingi? (3)

        Chyba się z Lisickim widziałeś!?
        Kupa szmalu poszła na wysepki, krawężniki, farby.
        I to wszystko dla 200 rowerzystów!
        Tylu bowiem przejeżdża tą ulicą w ciągu doby!

        • 3 10

        • Czyli proporcjonalnie tunelem miało by przejechać 2500*200=500 tys. aut w ciągu doby,a i tak nie było by sensu???

          O tym właśnie pisze przedmówca!

          • 10 0

        • na razie przejeżdża niewielu

          Warto ich policzyć. Jak będą się czuli bezpiecznie, to będzie ich duuuuużo więcej.

          • 6 3

        • parkingi wzdłuż Wita Stwosza - mijesc postojowych jest więcej niż było

          jak jesteś ślepy to poszukaj nawet na tym portalu:

          Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

          • 8 1

    • (4)

      Ucywilizowanie? Wita Stwosza mogłem jechać tak szybko jak pozwalały warunki drogowe a teraz będę musiał się turlać za jakimś gamoniem bojącym się wyprzedzić rowerzystę.

      • 3 14

      • Czyli pewnie darłeś tam stówą,bo czemu i nie? Matole (1)

        A potem stałeś na Abrahama na światłach i rowerzyści cię doganiali

        • 7 2

        • Nigdy nie spotkałem rowerzysty na Wita Stwosza.

          • 0 1

      • (1)

        wytłumacz nam proszę w jaki sposób zrobienie osobnego pasa jazdy dla rowerów powoduje, że teraz jest je trudniej wyprzedzić niż w sytuacji, gdy jadą po jezdni razem z samochodami?

        Twojego "szybko ale bezpiecznie" nawet nie będę komentował.

        • 9 1

        • Były 2 pasy ruchu dla samochodów teraz jest jeden, nie można więc wyprzedzać kierowców niedzielnych zastrachanych tym że obok jedzie rowerzysta a za rogiem może czaić się policjant z radarem.

          • 0 1

    • oczywiście może lepiej zróbmy kolejne miliony dróg rowerowych dla pięciu rowerów w sezonie 3 miesięcznym

      • 2 8

    • (1)

      zaraz zaraz ! jest szansa na dofinansowanie unijne - może nawet do 85%, więc to już nie 2 miliardy, ale 300 milionów. Przy rozbudowie Spacerowej najpewniej będzie zbudowana ścieżka rowerowa

      • 0 2

      • bo ukraść unii to nie grzech?

        • 0 0

  • Budujcie BASENY!!! (2)

    Na Chełmie nie ma szans zakupi karnetu na ludzką godzinę.
    Dostęp do basenów w tym mieście jest tragiczny - szczególnie na południu Gdańska!!!

    • 22 10

    • wspierac rodziny patologiczne

      pijakow - dawac im po 45zl miesiecznie zapomogi na srodki higieniczne

      • 0 5

    • To znaczy że popyt przewyższa podaż. W takich warunkach aż dziw że nie podnoszą ceny a z uzyskanych do hodów nie wybudują nowego basenu. A prawda jest taka, że baseny są deficytowe i gdyby ceny biletów miały okryć koszty to wkrótce ilość chętnych zmniejszyłaby się do ilości nie wystarzcającej na porycie kosztów. Stosyją więc cenę dającą maksymalne zapełnienie z peaną rezerwą chętnych, reszta z dofinansowania oświaty. Dlatego prywatni inwestorzy nie budują. A państwo lub gmi.a buduje wtedy gdy ktoś inny może na tym zarobić.

      • 0 0

  • jak robili przebudowe spacerowej (1)

    mogli zrobic przebudowe swiatel na zjazd do reala - a wlasciwie je zlikwidowac :)

    kawalek dalej wjazd na obwodnice kierunek lodz - tu trzeba bylo zrobic drugi wjazd na osowe(wzdluz obwodnicy) ;)

    • 11 4

    • Kolejna perła mądrości Jasia ahaahahahha

      • 0 0

  • (4)

    Bezsens, a mowilem jak budowano spacerowa, ze ta powinna miec 4 pasy!! Na 20 lat takie rozwiazanie by wystarczylo!!

    • 16 9

    • Słowackiego czy POG też miało być na 10 lat, a korkuje się w kilka miesięcy po otwarciu (2)

      • 7 1

      • To z winy świateł. W Gdańsku światła są bardzo modne. (1)

        A jak już się zrobi rondo, to takie gów...ne jak słynne turboronda (Auchan, Budowlanych/Nowatorów). Ale świateł nawalić - skolko ugodno! Rzecz jednak w tym, że w Gdańsku nie ma ani pół człowieka, który potrafiłby te światła dobrze wyregulować - popatrzcie choćby na skrzyżowanie Sikorskiego i Chałubińskiego - człowiek stoi na światłach i zapomina po co tam stoi. Teraz niby buduje się system Tristar, ale nie miejmy złudzeń, on też nie będzie służył upłynnieniu ruchu drogowego, tylko ładowaniu kasy z mandatów do budżetu miasta.

        • 8 6

        • zamiast świateł często wystarczą ronda.

          Problemem jest nadmiar samochodów jeżdżących na krótkie odległości i wożących jednego tylko kierowcę.

          • 6 1

    • Taaak, Spacerowa, 4 pasy, może od razu 6...

      No i wjeżdżają sobie te 4 pasy do Oliwy i gdzie po obu stronach wąskiej uliczki stoją kilkusetletnie zabytkowe domy, i co?? Nie sądzę żebyś chciał wyburzyć pół historycznej Oliwy. Więc 4 pasy muszą się zbiec z powrotem do 2, korki takie same jak były, burdel jeszcze większy, bo walka na noże kto kogo ma przepuścić. Koszta olbrzymie (po obu stronach Spacerowej stoją wysokie wzgórza porośnięte lasem - trzeba by je niwelować), efekt żaden.

      • 4 0

  • Miś

    ...Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo!

    • 26 1

  • mi pasuje (8)

    ale zaraz ekolodzy beda sie sadzic, ze natura blabla...

    mogli zrobic 3pasy, w stale gora dol + 1 o zmiennym kierunku :)

    No nie mowiac juz ze na spacerowej nawet sciezki rowerowej nie ma - a sporo osob jezdzi tam rowerem

    • 4 13

    • mam nadzeję, że przy rozbudowie Spacerowej umieszczą pasy rowerowe w jezdni (6)

      a przynajmniej pas od strony obwodnicy do Oliwy. Układ terenu pozwala na szybki, i co najważniejsze - bezpieczny zjazd

      • 6 3

      • (5)

        A kto z tej ścieżki rowerowej będzie korzystał? Emeryci? Małe dzieci? Przeciez taka jazda pod górę to tylko dla amatorów wysiłku sportowego a nie sposób komunikacji. Od tego są autobusy i samochody. A ciekawe trasy wysiłkowe są w innych miejscach np Bytowska. Spacrową powinni zabronić jazdy rowerem.

        • 2 9

        • rowery elektryczne nie są wysiłkowe

          • 3 0

        • chodzi o możliwość zjazdu z Osowy ulicą

          podjazd też nie jest specjalnie ciężki - nachylenie nie przekracza 6%.

          • 4 0

        • rowerzysci

          moze nie widzisz ale z osowej do oliwy dojezdza bardzo duzo osob - na rowerach

          • 5 0

        • (1)

          Już teraz sporo osób dojeżdża z Osowy do Oliwy rowerami, to nie jest wcale takie duże nachylenie.
          jedyny problem to piach i błoto w lesie na Kościerskiej.
          A poza tym same zalety:
          Osowa-Oliwa zawsze 23minuty
          Oliwa-Osowa zawsze 35minut. To moje czasy, bez specjalnego spinania się.
          Porównaj to z czasami dojazdów samochodem Spacerową w szczycie i wyciągnij wnioski.
          A jak dla kogoś mimo wszystko jest za ciężko to bez problemu i od reki może sobie kupić rower ze wspomaganiem elektrycznym

          • 2 0

          • w dol da sie w mniej niz 15 minut
            tylko trzeba sie przylozyc

            to najlepsza trasa jaka moze byc
            i dziala calutki rok

            • 1 0

    • Ty też oddychasz, dzięki tej "naturze bla bla", tępa jednostko.

      • 3 0

  • super

    oby jak najszybciej .

    • 4 11

  • Ja za darmow powiem, ze to sensu nie ma zadnego. (1)

    Niech pan Adamowicz probuje sie wydostac ul. Spacerowa w godzinach szczytu na obwodnice. Ciekawe czy pan Adamowicz, wie gdzie robi sie ogromny korek. Podpowiem: tunel tu nic nie zmieni.

    • 23 3

    • Adamowicz nie stoi w korkach, wszak nie posiada samochodu...

      • 0 0

  • betonowe szaleństwo trwa i się rozkręca

    za 2 mld można zrobić w mieście doskonałą, czystą, punktualną komunikację publiczną z biletami za 1-2zł i okaże się, że nie potrzeba nowych dróg, korki znikną, powietrze będzie czystsze, nie potrzeba będzie kosztownych parkingów podziemnych w centrum bo ludzie zrezygnują z aut

    a tak wydamy 2 mld (a ostatecznie pewnie 3-4) na jedną ulicę, która nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych (nowa słowackiego nie zlikwidowała korków tylko je przesunęła do lasu i na obwodnicę)
    i dalej stojąc w śmierdzącym korku będziemy ubożsi o parę miliardów

    • 45 4

  • (3)

    a może zbadać sens zbadania sensu budowy tunelu pod pachołkiem?

    • 24 2

    • (1)

      sens sensu sensu zbadac

      • 1 1

      • zbadac jak przeniesc pacholek .... -:)

        albo jak zrobic dwa pacholki ?

        • 1 1

    • kant w biały dzień, typowy tu

      "ty się zając śmiej", ale tak to tu właśnie robią!

      wybierają sobie niemożliwy (z różnych powodów) pomysł i następnie żyją z ekspertyz, wizualizacji, konkursów, GONIENIA, a nie ŁAPANIA króliczka

      -dziurka pod górką
      -kłódka na Ołowiankę
      -megawieżowiec na Wyspie Ruin

      Gdańsk to jest bagno, kłębowisko węży i kretów, a na pewno oszustów.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane