• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • do Helu

    A nie byłoby lepiej zbudować tunel do Helu z trasy Sucharskiego? Cała warszaffka ominęła by Trójmiasto.

    • 9 0

  • Te badania to chyba jakas nowa swiecka tradycja.....rodem z Misia

    a lyzka na to niemozliwe....

    • 2 1

  • Projekt stary,,, trasa przelotowa z portu odcinająca Przymorze od morza też...

    jest w planach od lat,, ale deweloperzy o tym nie trąbią...

    Mała refleksja nad priorytetami w mieście portowym i nadmorskim (turytstyka, rekreacja).

    Kochajmy samochody, ciężarowe też ;)

    • 3 1

  • w Trojmiescie jest juz i tak za duzo samochodow (2)

    w takim tempie ich przyrostu mozemy budowac dziesiatki kilometrow nowych ulic, a i tak beda korki. Jedyna opcja jest zniechecanie ludzi do samochodow i zwiekszanie popularnosci komunikacji miejskiej i rowerowej

    • 8 1

    • Popieram (1)

      To jest problem kazdej polskiej aglomeracji. Liczba samochodow na 1000 mieszkancow jest wieksza niz w niemieckich wiekszych miastach, i to o 20-30%.
      Ale "samochodziarzy" tym nie przekonasz, beda ciagle krzyczec, ze jest za malo drog i parkingów...

      • 2 0

      • bez sensu argument

        samochodów powinno być może i mniej
        a te co są powinny spędzać więcej czasu w garażach,

        ale drogi powinny być drożne, przejezdne, porządne

        • 0 1

  • Połaczenie Lotniska z Obwodnicą Południową (1)

    Takiego połaczenia władze Gdańska nie chcą budować jak na razie..konkretnie idzie o brakujący odcinek od ETC do ronda przy Hallera... bez tego odcinka nie mozna napisać że takie połaczenie będzie istniało

    • 0 0

    • Uprzejmie informuję,że lotnisko połączone jest z Obwodnicą Południową przez dwupasmową Trasę Słowackiego oraz drogę ekspresową

      • 0 0

  • Tunel...

    Jaki jest sens uszczęśliwiania mieszkańców Osowy na siłę ? Przecież oni zawsze protestują jak miasto chce im zbudować jakąś nową drogę...Będą mieli Kolej Metropolitalną i powinno im to wystarczyć.

    • 1 0

  • Jesteśmy zaściankiem .

    Wystarczy poczytać posty pod artykułem. Nic nie budować, nic nie robić - oszczędzać. To pomysły zaszczepionej biedy i pseudoekologii. Najlepiej , aby było tak jak jest - no może dziury w asfalcie załatać. Gdyby wszyscy tacy byli, ludzkość nie badałaby kosmosu, nie wylądowali by ludzie na księżycu. Nie zbadano by głębin Rowu Mariańskiego, nie rozszczepiono jadra atomu, nie wybudowano tunelu pod Kanałem la Manche, nie zbudowano mostu łączącego Danię ze Szwecją, a Holandia byłaby o 1/3 mniejsza. W Sopocie nie byłoby tunelu, Krzywego Domku, Domu Zdrojowego, Sheratona, Placu Sopocian, Ergo Areny i prowadzącej do niej drogi. Ludzkość musi mieć cele dalekosiężne i spektakularne działania. Inaczej wpada się w marazm i bylejakość, do której jak widać w powyższych postach większość się przyznaje.

    • 1 3

  • Ty chyba myslisz ze pieniazki na drzewach rosna... (1)

    Gdyby wszyscy tak jak ty zyli w oderwaniu od ekonomicznej rzeczywistosci nastepne pokolenia jadly by mirabelki. Trzeba budowac ale rozsadnie a nie zapozyczac sie na kilka pokolen po to by miec pusta Ergo Arene I nieuzyteczny stadion. Pomysl jakie podatki beda placic nastepne pokolenia o polowe mniej liczne utzymujace te wszystkie absurdy.

    • 2 2

    • Nie rosną, ale trzeba robić wszystko, aby rosły.

      Ergo Arena nie przynosi strat. Stadion nie będzie przynosił start jeżeli na każdy mecz Lechii przyjdzie ok 25 000 widzów, a będzie to możliwe kiedy Lechia będzie w pierwszej czwórce. W latach 70-tych na II -ligowe mecze przychodziło 30 000 widzów. Po to są kredyty, aby je brać i rozsądnie gospodarować. Rozwój społeczeństw polega na osiąganiu celów, które się stawia, a powiedzenie "mierz siły na zamiary" dokładnie to odzwierciedla. Gdyby było odwrotnie, to powiedzenie by miało treść : "mierz zamiary na siły".

      • 1 1

  • Tunel pod Pachołkiem.

    Tylko tunel rozwiąże problemy komunikacyjne.Uważam, że koszt budowy jego jest zawyżony. Budowa kilkunastu kilometrowej południowej obwodnicy Gdańska kosztowała 1,6 mld w trudnym terenie przez Żuławy z wymianą gruntów i prawie trzy km na estakadzie.Natomiast kilka km ul. Spacerowej i kilkaset metrów tunelu ma niby kosztować 2 mld ?.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane