• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • IM WIĘKSZY MIŚ.... (3)

    "MA BYC LEGALNIE I NA RACHUNEK, BO IM WIĘKSZY MIŚ TYM WIĘCEJ MY JAKO KONSULTANCI..." I NASZE x% OD TEGO MISIA

    • 11 0

    • uwolnic Reja! (2)

      ta droga kosztowała by 1/10 "dziury pod górą"
      przy mniejszym rżnięciu lasów

      • 3 2

      • Weto dla wpuszczania blachosmrodów do TPK (1)

        Poszerzyć Czyżewskiego i basta. Nie ma sensu budowanie kolejnych dróg przez las,skoro to nie Spacerowa jest problemem,tylko jej końce.

        • 5 3

        • dałbym ci plusa gdybyś nie bałakał o potrzebie poszerzania

          poszerzanie nie likwiduje korków. Korki likwiduje sprawna komunikacja szynowa i poprawa dostępu do niej. Kompaktowe dzielnice w policentrycznej aglomeracji połączone SKM i PKM - to jest przyszłość Trójmiasta, a nie ucieczka podatników do sąsiednich gmin i wyściełanie im czerwonego dywanu za pieniądze podatników.

          • 1 1

  • Takie ziemne inwstycje w tym miejscu

    zakłócą lokalną podziemną sieć hydrologiczną. Czy ktoś brał to pod uwagę? Zalanie w 2001 r. Wrzeszcza w wyniku opadów deszczu było następstwem zabetonowania morenowych wyniosłości - a tego nikt nie przewidział. Ratunkiem dla miasta może się okazać tania komunikacja zbiorowa. Kiedyś bilet tramwajowy kosztował 45 groszy przy porównywalnych do dzisiejszych zarobkach przeciętnego mieszkańca Gdańska.
    Z tego zalewu planistycznego widać jedno, że władza nie panują nad chaosem, który sama wywołała.

    • 5 1

  • Ten tunel jest niepotrzebny (3)

    W Trójmieście i tak jest już więcej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Berline, Stuttgarcie czy Hamburgu.
    Taki tunel jeszcze tylko zwiększy tę liczbę.
    Poza tym te pieniądze lepiej wydać inaczej, na przykład na stopniowe remonty ulic i chodników, z których wiele w Gdańsku nie widziało ekip remontowych dziesiątki lat...

    • 10 3

    • (2)

      tak? To zapraszam do Oliwy - codziennie między 15tą a 18tą - szczególnie w piątki. Chyba nie ma w mieście większych korków.

      • 1 6

      • Sa inne alternatywy dla tego tunelu (1)

        Mozna tak usprawnic ruch istniejacymi drogami, ze nie trzeba wydawac 2 mld zlotych na tunel pod lasem, ktory i tak 3 lata pozniej sie kompletnie zakorkuje.

        • 3 1

        • ale chodzi o to aby wyrzucić te tysiące samochodów z Oliwy ! Jak usprawnić ? Wybudować ludziom pod oknami kolejne dwa pasy na Czyżewskiego. Po to ma być tunel aby wyprowadzić ruch szybko z miasta terenami nie zabudowanymi aby nikt nie musiał wdychać tych spalin. Ponadto jeszcze jedna bardzo ważna rzecz - jest realna szansa na dofinansowanie unijne w wysokości 85% kosztów inwestycji kiedy dwie gminy wspólnie coś budują (dlatego Sopot jest w to wciągnięty), więc nie 2 miliardy a 300 milionów. Nie wiem czemu Pan Naskręt o tym nie wspomina. Taka mała dezinformacja dla pobudzenia krążenia krwi u niektórych czytelników.

          • 0 2

  • 2mld w piach... BUDYŃ widać się nakręca (2)

    a bezkarność rozzuchwala

    ominą historyczne centrum Oliwy a korek będzie 1,5km dalej (na rondzie Czyżewskiego)

    • 11 2

    • Bzdura. (1)

      • 3 2

      • Jak budowali Nową Słowackiego też pisałeś że bzdura...

        • 1 1

  • Tunel TAK ale Nowa Spacerowa NIE (1)

    Sam tunel dla odciążenia Oliwy po jednym pasie w każdą stronę rozkładający ruch ze Spacerowej to konieczność, ale poszerzenie Spacerowej na dłuższą metę będzie szkodliwe gdyż zniesie płynące z niego korzyści. Po to jest kolej metropolitalna by doprowadzić komunikację miejską i to z niej mają korzystać w coraz większym stopniu mieszkańcy. Tunel nie powinien być budowany dla wygody mieszkańców głównego tarasu tylko dla ochrony wartościowej dzielnicy jaką jest Oliwa i tak powinni rozumować planiści i władze. Sukcesem nie jest przepustowość liczona w tysiącach samochodów na dobę, które mogą przejechać prze to miasto tylko jakość życia i przestrzeni. Zastanówmy się czy chcemy zrobić z Oliwą to samo co nowa Słowackiego zrobiła z Wrzeszczem.

    • 6 4

    • to zależy jak silen jest lobby

      W III RP lobbyści decyduja o wszystkim

      • 0 1

  • MASAKRA ! (4)

    Musi być wybicie na Obwodnicę od Oliwy/Sopotu.Jak nie koło Pachołka to przez Reja w Sopocie co jest może i lepsze.

    • 4 5

    • Nie jest i nie będzie nigdy dobrym pomysłem wpierniczanie sznurów aut w TPK (2)

      Reja dla dzięciołów,zajęcy,jeży i ew. rowerzystów ;)

      • 5 2

      • no to teraz jest dla SUVów z Leśnej Polany (1)

        • 1 0

        • Jedna jaskółka nie wiosna,jeden suw nie tragedia. Co innego codziennie 2x ogromny korek na kilka godzin.

          • 1 0

    • cierpliwości, niech skończą PKM to nawał blachy zza TPK się częściowo rozładuje

      • 2 1

  • a kiedy BASEN dla gdansk -poludnie ujescisko i okolice ? KIEDY ?

    ludzie i cale RODZINY CZEKAJA PANIE ADAMOWICZ !!!

    • 3 1

  • Nigdy dla tunelu (1)

    na litość boską zostawcie Starą Oliwę w spokoju i tak juz jest wystarczająco zniszczona. Jedna z najpiekniejszych i najstarszych dzielnic. Jak widać na starych forografiach była taka piekna. Te samochody jadece bez przerwy do Osowy. zaczęliśmy mieszkać na ulicy. Niech sie przsiądą na rowery. Teraz ten tunel, czy juz nikt nie ma szacunku dla dziedzictwa i spuścizny miejscowych, ktorzy tu kiedyś mieszkali.

    • 9 1

    • mieszkańcom Osowy przydadzą się rowery elektryczne lub PKM

      lepiej stwarzać alternatywy samochodu niż finansować tunele.

      • 4 2

  • 600 mln na kolej metropolitalną vs 2mld na tunel do nikąd

    • 10 1

  • Reja w Sopocie-Obwodnica (3)

    Dlaczego nie rozwaza się budowy drogi od ul.Reja w Sopocie do obwodnicy w rejonie Spacerowej i Reala.Real by pomogl finasowo bo przez skrot do Sopotu zyskalby wielu klientów.Zjazd z obwodnicy można rozbudowac i ruch bylby w kierunku ZOO do Oliwy i drugi kierunek od zjazdu do Sopotu.Mozna posadzic nowe drzewa a solidne stare poprzesadzac.Mamy przecież znakomite maszyny drogowe do przesadzania wartościowych drzew.

    • 6 3

    • za tanio. nie nachapają się.

      • 2 2

    • Bo to do bani pomysł,ciąć dodatkową drogę do tego samego węzła,który i tak się zatyka! (1)

      • 2 2

      • jestes skorumpowany jak tirowka i do tego jestes zul z sopotu a nie z gdanska

        kto zabrania robic dodatkowy wezel? zrobic mu dodatkowy most albo tunel? podlaczyc go nie do spacerowej tylko do zjazdow z obwodnicy?

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane