• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • Budujcie tylko błagam...

    nie zapomnijcie zrobić chociaż jednego podziemnego przejścia w lesie jak już Spacerowa ma mieć te 4 pasy. Spacerową przecinają leśne drogi i piesze szlaki turystyczne. Już teraz przedostać się na drugą stronę graniczy z cudem. A co dopiero jak będą po 2 pasy w każdym kierunku. Na Słowaka jest taki przejazd podziemny. I na rozbudowywanej Chwarznieńskiej w Gdyni też ma być. Nie zapominajcie o tym w planach Nowej Spacerowej!

    • 4 1

  • MT (3)

    To jak juz zbuduja ten tunel, to na ile gdansk bedzie razem zadluzony ?? Prosze o opinie.

    • 9 0

    • (2)

      budżet gdańska to jakieś 2,5mld.

      by zrobić ten tunel, trzeba by ... 80% budżetu tylko na tę dziurkę pod górką

      30x (trzydziestokrotnie) dłuższy tunel chcą zrobić na Podhalu za 1,8mld. To jak stąd do Pruszcza. Ale tam nie mają Adamowicza

      • 1 2

      • ale tam się wierci w suchej skale, a nie w wodonośnych piaskach

        • 1 0

      • Kolejny geniusz od tunelu w Rabce? Nie czytaj wp.pl,bo oślepniesz...

        Tunel w Rabce ma mieć nie 20,tylko 2 km - czyli pewnie podobnie,albo i krócej,co pod Pachołkiem (ta trasa ma mieć w sumie 5 km). Nie traktujcie kolorowych portali,jak encyklopedii,jednemu się zera pomylą i 100 cytuje... Gorzej,niż lemingi! To trzeba mie mieć wyobraźni,żeby takie doniesienia łykać,jak pelikan... Takie tunele należą już do kategorii "superdługie" i zaręczam,że w Polsce taki nie powstanie. (bo nie ma gdzie,nie ma po co i nie ma za co). Takiej długości tunele to są w Szwajcarii, Chinach (Ganzu) i ... Peru (Olmos)

        • 0 0

  • Widzę, że redaktor Naskręt w formie - znowu próbuje wciskać swoje kity...

    "Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną."
    A to niby dlaczego? Ludzie ceolowo będą pchać sie na zakorkowaną drogę, skoro obok będzie nowa dwupasmówka?

    • 3 3

  • A tunel pod moreną i ujeściskiem ? (1)

    • 3 1

    • jak macie za duzo kasy to ja poproszę

      tunel pod Portem w Gdyni z Orłowa do Oksywia ;-)

      • 3 0

  • Megalomania władz

    Jaki jest sens sprowadzać ruch samochodowy do centrum? Za te pieniądze można by pewnie wybudować dodatkową trasę kolei metropolitalnej z Osowy do Oliwy, tak aby nikomu nie przyszło do głowy jeździć tam autem. Przecież i tak te auta się nie zmieszczą na parkingach w centrum. Cały cywilizowany świat zmierza do ograniczenia ruchu samochodowego w miastach.

    • 8 1

  • A kiedy prezydent miasta sprawdzi decyzje p. Kotlowskiego i Lisickiego w sprawie

    tunelu przy LOT ?

    Ile miasto mogło uzyskać więcej z dzierżawy przez 20 lat?

    ILE ????????????????????

    ANI JEDNEGO PRZETARGU....

    • 3 1

  • dla rowerów (4)

    Za te pieniądze można wybudować tysiące kilometrów ścieżek dla rowerów, a jak byśmy dali ogrzewanie to nawet zimą da sie pojeździć heheheh

    • 3 4

    • nie dla hejterów (1)

      Północne kraje Europy mają dużo wyższe wskaźniki ruchu rowerów niż Polska.

      • 4 2

      • a % skolioz, płaskostopia i hemoroidów niższy niż my
        ilość wypadków znacznie niższą, a poziom życia i
        znajomość języków obcych znacznie wyższe

        a u nas trasy narciarskie na biegówki
        używają Lasowi do targania drew
        i rozpieprzaja je swobo i bezkarnie

        teraz pokraczna ministra Mucha mówi,
        by nie dawać L4 z WFu, bo jej "udój z hektara"
        i produkcja wyczynowców siada,
        nie nadążamy importować z Afryki...

        • 2 2

    • powszechnie wiadomo w zachodniej Europie, że rower jest niezdrowy i powoduje choroby układu kostnego (1)

      Europa wycofuje się z tego środka komunikacji

      • 0 4

      • napisz jeszcze, że siedzący tryb życia

        w samochodzie i za komputerem dobrze wpływa na potencję

        • 2 0

  • moze wiadukt nad lasem bylby tanszy (1)

    to nie zart

    • 6 1

    • i nad Portem do Oksywia
      i nad Zatoką na Hel

      • 1 0

  • Nie jest megalomanią projekt, który ma służyć kilku, czy kilkunastu tysiącom mieszkańców dziennie. (7)

    W Europie takie tunele są normalnością - m.in. w Marsyli (miasto partnerskie Gdańska), czy ostatnio w Berlinie. Przynajmniej mozna o tym rozmawiać. Cieszę się, że Sopot i Gdańsk myślą o czymś wspólnie. Mówię to, jako mieszkaniec miasta spod znaku infoboxu.

    • 1 13

    • (6)

      oni maja 'jakby' więcej kasy, nikt nawet nie śni by wydać 90% miejskiej kasy na jeden mały tunelik

      budżet Gdańska to 2,7 mld
      tunel jest za 2 mld

      20km tunel z Rabki do Lubienia to 1,3 mld
      (to jak z Oliwy poza Pruszcz)

      • 2 3

      • Poinformuj się,zanim zaczniesz wzywać CBA - Tunel Rabka-Lubień to 2,1km. Trasa pod Pachołkiem to 5km,ile z tego tunelu-jeszcze (3)

        20km to ma tunel wuszaoling w chinach - najdluższy w azji!

        • 2 1

        • gdańszczaninie jesteś skorumpowany jak tirówka (2)

          http://moto. wp. pl/kat,89554,title,W-ciagu-zakopianki-powstanie-najdluzszy-w-Polsce-tunel,wid,15708879,wiadomosc. html

          podyskutujesz z faktami? dać lepszy link?

          • 1 1

          • Cyt. z podlinkowanego przez Ciebie "W cieniu zakopianki powstaje ponad dwukilometrowy tunel"

            Zmień okulistę,bo mózgownicy niestety nie możesz.

            • 1 0

          • :D :D

            "powstanie najdłuższy w Polsce, ponad dwukilometrowy tunel" - LOL, chyba Ci sie zera chlopie pomylily... :D

            • 0 0

      • 90% ? (1)

        Po pierwsze to ten projekt w 75% bylby finansowany z unii
        po drugie unia daje kase na projekty celowe a nie na latanie dziur, budowe szpitali itp

        • 0 1

        • ukraść unii - nie grzech
          to wręcz dobry uczynek

          to co że "następną razą" się nie dadzą nabrać
          byle do końca kadencji

          • 0 1

  • a co z tunelem pod al.Niepodległości :( (1)

    ???

    • 3 1

    • szacunki jego kosztów wzrosły w ciągu 3 lat z 800 milionów

      do miliarda 200 milionów. Potrzebny jest on w Trójmieście jak świni siodło. Lepiej tę kasę przeznaczyć na wymianę taboru SKM, poprawę częstotliwości kursowania i poprawę dostępu (np. tunel dla pieszych na stacji Oliwa od południa).

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane