- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (41 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (164 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem
Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem . Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.
Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej o łącznej długości 5 km.
Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.
Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.
Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.
- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.
Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.
Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy
Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości z Obwodnicą Trójmiasta w Osowej . Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.
W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.
Miejsca
Opinie (340)
-
2013-09-03 10:35
Budujcie tylko błagam...
nie zapomnijcie zrobić chociaż jednego podziemnego przejścia w lesie jak już Spacerowa ma mieć te 4 pasy. Spacerową przecinają leśne drogi i piesze szlaki turystyczne. Już teraz przedostać się na drugą stronę graniczy z cudem. A co dopiero jak będą po 2 pasy w każdym kierunku. Na Słowaka jest taki przejazd podziemny. I na rozbudowywanej Chwarznieńskiej w Gdyni też ma być. Nie zapominajcie o tym w planach Nowej Spacerowej!
- 4 1
-
2013-09-03 10:38
MT (3)
To jak juz zbuduja ten tunel, to na ile gdansk bedzie razem zadluzony ?? Prosze o opinie.
- 9 0
-
2013-09-03 11:55
(2)
budżet gdańska to jakieś 2,5mld.
by zrobić ten tunel, trzeba by ... 80% budżetu tylko na tę dziurkę pod górką
30x (trzydziestokrotnie) dłuższy tunel chcą zrobić na Podhalu za 1,8mld. To jak stąd do Pruszcza. Ale tam nie mają Adamowicza- 1 2
-
2013-09-03 17:12
ale tam się wierci w suchej skale, a nie w wodonośnych piaskach
- 1 0
-
2013-09-03 18:30
Kolejny geniusz od tunelu w Rabce? Nie czytaj wp.pl,bo oślepniesz...
Tunel w Rabce ma mieć nie 20,tylko 2 km - czyli pewnie podobnie,albo i krócej,co pod Pachołkiem (ta trasa ma mieć w sumie 5 km). Nie traktujcie kolorowych portali,jak encyklopedii,jednemu się zera pomylą i 100 cytuje... Gorzej,niż lemingi! To trzeba mie mieć wyobraźni,żeby takie doniesienia łykać,jak pelikan... Takie tunele należą już do kategorii "superdługie" i zaręczam,że w Polsce taki nie powstanie. (bo nie ma gdzie,nie ma po co i nie ma za co). Takiej długości tunele to są w Szwajcarii, Chinach (Ganzu) i ... Peru (Olmos)
- 0 0
-
2013-09-03 10:46
Widzę, że redaktor Naskręt w formie - znowu próbuje wciskać swoje kity...
"Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną."
A to niby dlaczego? Ludzie ceolowo będą pchać sie na zakorkowaną drogę, skoro obok będzie nowa dwupasmówka?- 3 3
-
2013-09-03 10:53
A tunel pod moreną i ujeściskiem ? (1)
- 3 1
-
2013-09-03 13:05
jak macie za duzo kasy to ja poproszę
tunel pod Portem w Gdyni z Orłowa do Oksywia ;-)
- 3 0
-
2013-09-03 10:56
Megalomania władz
Jaki jest sens sprowadzać ruch samochodowy do centrum? Za te pieniądze można by pewnie wybudować dodatkową trasę kolei metropolitalnej z Osowy do Oliwy, tak aby nikomu nie przyszło do głowy jeździć tam autem. Przecież i tak te auta się nie zmieszczą na parkingach w centrum. Cały cywilizowany świat zmierza do ograniczenia ruchu samochodowego w miastach.
- 8 1
-
2013-09-03 10:59
A kiedy prezydent miasta sprawdzi decyzje p. Kotlowskiego i Lisickiego w sprawie
tunelu przy LOT ?
Ile miasto mogło uzyskać więcej z dzierżawy przez 20 lat?
ILE ????????????????????
ANI JEDNEGO PRZETARGU....- 3 1
-
2013-09-03 11:05
dla rowerów (4)
Za te pieniądze można wybudować tysiące kilometrów ścieżek dla rowerów, a jak byśmy dali ogrzewanie to nawet zimą da sie pojeździć heheheh
- 3 4
-
2013-09-03 12:50
nie dla hejterów (1)
Północne kraje Europy mają dużo wyższe wskaźniki ruchu rowerów niż Polska.
- 4 2
-
2013-09-03 13:54
a % skolioz, płaskostopia i hemoroidów niższy niż my
ilość wypadków znacznie niższą, a poziom życia i
znajomość języków obcych znacznie wyższe
a u nas trasy narciarskie na biegówki
używają Lasowi do targania drew
i rozpieprzaja je swobo i bezkarnie
teraz pokraczna ministra Mucha mówi,
by nie dawać L4 z WFu, bo jej "udój z hektara"
i produkcja wyczynowców siada,
nie nadążamy importować z Afryki...- 2 2
-
2013-09-03 14:20
powszechnie wiadomo w zachodniej Europie, że rower jest niezdrowy i powoduje choroby układu kostnego (1)
Europa wycofuje się z tego środka komunikacji
- 0 4
-
2013-09-03 21:58
napisz jeszcze, że siedzący tryb życia
w samochodzie i za komputerem dobrze wpływa na potencję
- 2 0
-
2013-09-03 11:10
moze wiadukt nad lasem bylby tanszy (1)
to nie zart
- 6 1
-
2013-09-03 13:35
i nad Portem do Oksywia
i nad Zatoką na Hel- 1 0
-
2013-09-03 11:17
Nie jest megalomanią projekt, który ma służyć kilku, czy kilkunastu tysiącom mieszkańców dziennie. (7)
W Europie takie tunele są normalnością - m.in. w Marsyli (miasto partnerskie Gdańska), czy ostatnio w Berlinie. Przynajmniej mozna o tym rozmawiać. Cieszę się, że Sopot i Gdańsk myślą o czymś wspólnie. Mówię to, jako mieszkaniec miasta spod znaku infoboxu.
- 1 13
-
2013-09-03 13:39
(6)
oni maja 'jakby' więcej kasy, nikt nawet nie śni by wydać 90% miejskiej kasy na jeden mały tunelik
budżet Gdańska to 2,7 mld
tunel jest za 2 mld
20km tunel z Rabki do Lubienia to 1,3 mld
(to jak z Oliwy poza Pruszcz)- 2 3
-
2013-09-03 13:56
Poinformuj się,zanim zaczniesz wzywać CBA - Tunel Rabka-Lubień to 2,1km. Trasa pod Pachołkiem to 5km,ile z tego tunelu-jeszcze (3)
20km to ma tunel wuszaoling w chinach - najdluższy w azji!
- 2 1
-
2013-09-03 15:11
gdańszczaninie jesteś skorumpowany jak tirówka (2)
http://moto. wp. pl/kat,89554,title,W-ciagu-zakopianki-powstanie-najdluzszy-w-Polsce-tunel,wid,15708879,wiadomosc. html
podyskutujesz z faktami? dać lepszy link?- 1 1
-
2013-09-03 15:23
Cyt. z podlinkowanego przez Ciebie "W cieniu zakopianki powstaje ponad dwukilometrowy tunel"
Zmień okulistę,bo mózgownicy niestety nie możesz.
- 1 0
-
2013-09-03 15:39
:D :D
"powstanie najdłuższy w Polsce, ponad dwukilometrowy tunel" - LOL, chyba Ci sie zera chlopie pomylily... :D
- 0 0
-
2013-09-03 14:19
90% ? (1)
Po pierwsze to ten projekt w 75% bylby finansowany z unii
po drugie unia daje kase na projekty celowe a nie na latanie dziur, budowe szpitali itp- 0 1
-
2013-09-03 15:12
ukraść unii - nie grzech
to wręcz dobry uczynek
to co że "następną razą" się nie dadzą nabrać
byle do końca kadencji- 0 1
-
2013-09-03 11:35
a co z tunelem pod al.Niepodległości :( (1)
???
- 3 1
-
2013-09-03 13:10
szacunki jego kosztów wzrosły w ciągu 3 lat z 800 milionów
do miliarda 200 milionów. Potrzebny jest on w Trójmieście jak świni siodło. Lepiej tę kasę przeznaczyć na wymianę taboru SKM, poprawę częstotliwości kursowania i poprawę dostępu (np. tunel dla pieszych na stacji Oliwa od południa).
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.