• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • Sens jest,

    przecież trzeba dać zarobić kolegom z po.

    • 5 3

  • Węzeł można usprawnić (1)

    Ten węzeł jest źle zbudowany.Można go znacznie usprawnić i REAL by się napewno dołożył,bo zyskałby klientów,jeżeli po rozbudowie nie będzie korków.Możliwe jest dobudowanie drugiego wiaduktu.Wszystko razem byłoby taniej niż tunel do nikąd.

    • 2 1

    • tylko, Moniko, zapominasz, że w ten tunel grają o ciut większe pieniądze, niż to, co proponujesz

      to dokładnie ten sam mechanizm, co gmach Liebeskinda na Wyspie Ruin i pokraczny most do Fisharmonii: one może i nigdy nie powstaną, ale to nieważne, za to po drodze da się zarobić i "wydać za mąż kilka brzydkich córek"

      • 0 2

  • Panie Adamowicz

    Dzieci z Klukowa poszły do szkoły a chodnika jak nie ma tak nie ma..To jest skandal nawet radni nie odpowiadają na interwencje w tej sprawie.Panie Słodkowski to pan odpowiada za KLUKOWO.Może zostawmy tunele i inne pierdoły a zróbmy chodniki dla dzieci .Mamy w końcu dwudziesty pierwszy wiek a chodzimy po gnoju do pracy i szkoły.

    • 7 2

  • Nic nie ma sensu, co spektakularne i nowoczesne.

    Mają sens chaty kryte słomą, konie ciągnące wozy, Sopot i Gdańsk sprzed 1990 roku. Sens mają szczęki do handlu ulicznego, Syrenki , Trabanty i małe Fiaty.
    Wszystko co nowoczesne, co daje nadzieję na lepsze jutro nie ma sensu. Lepiej rzeczywiście zalepiać dziury w asfalcie, niż budować nowe drogi. Tunel pod Wisłą? A po co ?Nie ciekawiej przepłynąć promem? Tunel pod pachołkiem. A po co? Przecież za dwa ,trzy lata będziemy jechać na Osowę w godzinach szczytu 2 godziny mając okazję do szczegółowego podziwiania krajobrazu. Biedny nie powinien oszczędzać.Powinien budować dobrze,z perspektywą, aby starczyło na wiele lat.

    • 5 4

  • O co chodzi z tą mapą?

    chyba nie z tej bajki.

    • 0 0

  • Chwyt reklamowy podupadajacej partii dla ....gawiedzi

    otoz pragne wam oznajmic iz pieniazki na to bajkopisarstwo zostana wydane jedynie w celu legalizacji wyplywu kaski do prywatnych kieszeni a owa 'ekspertyza' warta bedzie tyle co papier toaletowy lub nawet mniej. Otoz inwestycja ta nigdy nie powstanie, nie pozwala na to obecny stan zadluzenia miasta, panstwa i prywatnych obywateli. Na taka fanaberie jakkolwiek cudownie by brzmiala nie stac dzisiaj nawet dobrze sytuowanych panstw. Drogi wybudowane w ostatnich latach za kaske z EU trzeba utrzymywac a miasta nie stac nawet na naprawe tych ktore byly na mapie 10 lat temu. Zacznijcie w koncu myslec realie bo lykacie kazdy kit PO.

    • 5 5

  • po co podkop pod Pachołkiem? (4)

    -to jest tzw.pranie pieniędzy-czyli -jak ukraść w mocy prawa!!!Nie lepiej zrobić normalny przejazd w Sopocie koło pętli na Reja-obok działek,potem przez las do obwodnicy,,,bo Spacerowa stale jest zakorkowana

    • 3 2

    • Nie,nie lepiej. Nie jestem szowinista,ale Ty lepiej wracaj do kuchni, Hela.ą

      • 0 3

    • (2)

      argumenują, roznie
      -chamsko jak ten pimp-sutener obok
      -ekologiczie, o ptaszkach i drzewkach
      -urzedniczo, "zobacz se plany w zalaczniku do uchwaly paragraf osiem mieszkania piec"

      a chodzi tylko o to by sie nakrasc
      i nie puscic ruchu kolo dacz kilku ciulow

      • 1 2

      • No tak, bo skoro ktoś ma dom na Leśnej Polanie, to trzeba mu to spieprzyć, niech nie ma lepiej (1)

        Dlatego Chińczycy niedługo polecą na Marsa, a Polak może najwyżej polecieć po winiacza.

        • 0 2

        • nie to ten menel ma spieprzyć życie milionowi innych

          plica polonica

          • 0 0

  • Najwyzszy czs bo.........

    komuś z powodu zbyt długiego przesiadywania na stołkach się pop.....ło !!A słoma z butów mierrzwie wychodzi.!!

    • 2 2

  • Ciekawe...

    Ile bedzie kosztowac badanie , ktore zbada sens badania badajacego sens budowy tunelu pod Pacholkiem...?

    • 5 1

  • A kto zwrócił uwagę na podpis pod mapką: "Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w

    w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną." To po jakiego ch...ochoła wtedy Obwodnica Metropolitalna, skoro nie dla tranzytu? A jeszcze niedawno Gdaka klarowała,że "tiry" pojadą dłuższą OM, zamiast OT, bo "tam fajniej".

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane