• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • WEJHEROWO STOP!!! (1)

    Nie otwierać bram miasta na szturm wrogiej czerni wejherowskiej. Przyspawać im do tyłków siodełka rowerowe i niech pedałuje ta bezrozumna wejherowska tłuszcza wkoło swojego pogrążonego w motoryzacyjnym zabobonie politowania godnego miasta.

    • 8 7

    • jak wjade mym golfem i podrasowana bejcom to zobaczysz leszczy sile weja!

      • 3 1

  • 2 mld PLN? A nie lepiej zbudować kosmodrom na Szadółkach? (1)

    Wpływ na korki w mieście będzie taki sam.
    Poza tym skoro teraz wydaje im się, że wydadzą 2 mld to rzeczywisty koszt budowy wyniesie co najmniej 5 mld. A biorąc pod uwagę, że wzgórza morenowe to nie lita skała tylko miękka glina budowa tunelu w takim gruncie moze się okazać i pięć razy droższa. Stuknijcie się tam mocno w wasze POlityczne kapsuły, przy tym bizantyjskim tunelu głupoty gdyńskie lotnisko za 100 mln to małe miki.

    • 18 2

    • Przeca właśnie po to ta analiza...

      • 4 0

  • tylko komunikacja zbiorowa i rowerowa może odkorkować miasto

    i zniechęcanie ludzi do jazdy samochodem po mieście. Zbudujcie 20 dróg po osiem pasów prowadzących do miasta i dalej będziecie stać w korkach jełopy :)

    • 12 3

  • (2)

    Kto zastanawia się nad sensem takiego rozwiązania powinien zajrzeć do elementarza polityki komunikacyjnej. Starożytny Rzym był potęgą. Imperium kwitło, ludzie uśmiechali się do siebie, wszyscy byli szczęśliwi, nawet niewolnicy nie odczuwali tak dotkliwie swej niewoli. Dzieci jadły cukierki ale nie chorowały na cukrzycę. Niestety ktoś wpadł na zły pomysł i zbudowano tunel, który okrutnym sznytem przeciął zdrową tkankę podziemną miasta. Rydwany stanęły w korkach, u dzieci pojawiła się cukrzyca, solnica i pieprznica. Tunel spowodował upadek całego Imperium Rzymskiego.
    Jeżeli ktoś nie wierzy proponuję udać się do Detroit gdzie budowanie ulic stało się bezpośrednim powodem umierania miasta.

    • 6 5

    • To były katakumby,a nie tunel (1)

      Rzymianie chowali tam tysiące rowerzystów (z łac. colarii) ,którzy w obcisłych togach zajeżdżali rydwanom drogę na rondach,nie bacząc na to,że obok jest ścieżka rowerowa (łac. via rovera) to rondo omijająca.

      • 4 3

      • Uszczegóławiając, elementarz polityki komunikacyjnej zalicza tego typu budowle do tunelu katakumbowego (catacumbus tunelis).

        • 1 3

  • A może tak miasto zacznie remontowac jakies ulice bo powoli przymierzam się do zakupu czołgu zamiast samochdu.

    • 3 1

  • nie ma sensu - DAJCIE mi teraz pół miliona!

    wyrzucanie piąniedzy w błoto. pewnie firmy kudłatego i budynia albo ich krewnych sie podzielą kasą

    • 10 1

  • Ze szwagrem zrobimy to samo za pół... litra (1)

    • 6 1

    • Zgapa...

      • 1 0

  • Lekko wydaje się publiczną kase....

    • 8 2

  • (1)

    jaki jest sens budowy dróg skoro nikt nie potrafi ustawić świateł przy Niedźwiedniku i Słowackiego stoi od Ikei, a nowa Słowackiego niżej jest pusta.

    • 5 3

    • niestety.aby przejechać Słowackiego i nie łapać się co chwilę na czerwonym to trzeba łamać przepisy i cisnąć 100na h

      • 0 2

  • budyń wpadł w szał budowy tuneli

    następny będzie tunel spod urzędu miasta do Rozi.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane