• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • Co tam jakies dwa miliardy. Polska to potęga!

    To jest miś którym zamykamy wam oczy

    • 6 2

  • Drugi tunel dla rowerzystów! (5)

    Koniecznie pomalowany na czerwono - jak szosa rowerowa na Wita Stwosza!
    I płatny przejazd tunelem im. Lisickiego.
    I zmienić nazwę Pachołek na Kopiec Adamowicza!

    • 10 7

    • A gdzie masz tunel dla rowerzystów? Bo tunel pod Martwą Wisłą (4)

      czegoś takiego na przykład nie przewiduje. Ba, przecież ruch pieszy i rowerowy wycięto z pierwotnego projektu. Więc o co chodzi???

      • 6 0

      • Musi być tunel dla rowerów bo tak chce UE! (2)

        Włodarze miasta muszą się wykazać budową 1 km ścieżki rowerowej na członka zarządu w ciągu roku!
        A w tunelu najlepiej - wystarczy pomalować jezdnię na czerwono i jest już ścieżka rowerowa.
        PS.
        A rowerzyści i tak jeżdżą Spacerową jezdnią a nie ścieżką! Bo im tak wygodnie!

        • 3 3

        • a rowerzyści i tak jeżdżą Spacerową (1)

          bo ścieżka się w połowie urywa i tyle z jazdy

          • 1 0

          • a przejechanie na drugą stronę na zakręcie Renuszewie to ryzyko życia jak na wojnie

            lepiej już jechać pod górę cały czas po leśnej stronie Spacerowej, by na zakręcie odbić w głąb lasu

            • 2 0

      • Chodzi o to, że "drugi" nie znaczy tu "drugi przeznaczony tylko dla rowerów",

        ale żeby zamiast jednego wybudowano też "drugi" - dla rowerów.

        • 0 0

  • Zamiast konsekwentnie połączyć Hallera z Nową Kościuszki (3)

    w okolicach ETC na Zaspie (bo przecież taka pierwotnie była koncepcja), to teraz z uporem maniaka dąży się do budowy Drogi Zielonej. Tylko którędy? Przez Czarny Dwór, odcinając całe Przymorze od morza? Dodatkowo jest tam strefa ujęcia wody pitnej. A może prowadząc ruch przez Zaspę do Chłopskiej, i dalej przez Żabiankę, pod blokami, obok HGW, pardon, HWS, do tunelu pod Pachołkiem? Zamiast robić kolejne badania geologiczne, lepiej byłoby zrobić analizę porównawczą obu wariantów przebiegu.
    Wygląda na to, że BRG znowu snuje swoją genialną, niepowtarzalną i nieomylną myśl planistyczną. Całkiem jak w przypadku wieżowców w Brzeźnie czy też Młodego Miasta. I znowu liczy na to, że ludzie się teraz nie połapią o co chodzi, a potem się powie że to już za późno.
    A wszystko tylko po to, żeby Gdańsk za koszmarnie ciężkie pieniądze zafundował Sopotowi kolejny luksus.

    • 16 4

    • Guzik wiesz,połączenie jest planowane od Rzeczypospolitej aż do Uczniowskiej (2)

      • 2 1

      • To niech skończa planować a zaczną budować

        • 2 1

      • Dawno temu wybrano Słowackiego zamiast Pachołka

        właśnie z uwagi na to, o czym napisałem wyżej. To połączenie miało być północną ramą komunikacyjną miast. A teraz co - jeszcze nie dokończono budowy, a już nie wystarcza???

        • 0 0

  • ja często myślę nad sensem czegoś, np przed snem, kładę się i myślę nad sensem minionego dnia..nikt mi milionów za to nie płaci, a kto wie do jakich wniosków mogłam dojść..

    • 2 1

  • Do Misia i tego co napisał" betonowe szaleństwo trwa." (3)

    Moim zdaniem trzeba budować tunel tak samo jak Drogę Czerwoną. I tak jest z tym za późno parę lat.Parę dni temu pisałem o Obwodnicy Trójmiasta,( Mądry Polak po szkodzie" )że w czasie jej modernizacji w latach 90-tych nie wybudowano 3-go pasa i teraz widzimy co jest. To samo będzie ze spacerową, bo się korkuje dlatego że brakuje drugiej jezdni z przynajmniej 2-ma pasami ruchu.Przez Starą Oliwę nie da się poprowadzić 2 jezdni (nie rujnując jej ), dlatego trzeba budować tunel i nie potrzeba w tej sprawie żadnych dodatkowych konsultacji.Szkoda czasu i pieniędzy, bo gdy wykonamy wreszcie ten tunel( o ile go wykonamy )to będzie coś koło 2030 roku.

    • 8 22

    • tak myślą ludzie którzy nie potrafią pomyśleć o inaczej funkcjonującym mieście

      miasto nie powinno dbać głównie o chcących szybko jeździć samochodami poza godzinami szczytu (w szczycie miasto samochodowe i tak jest zakorkowane bez względu na liczbę dróg wielopasmowych).

      • 7 2

    • Można przeprowadzić jezdnię przez Park Oliwski nad potokiem a właściwie nad basenami z kaczkami, Pałac Opatów przeniesć na teren Zoo i turyści będą zadowoleni albo osłonić barierą dźwiekoszczelną i pozostawić gdzie jest. Zieleń parkową przenieść na wolny teren przy ul.Pomorskiej przy potoku, przeznaczony właśnie na odtworzenie zieleni parkowej. Czyli mówiąc krótko wykorzystać oś widokową na komunikację bo do widoków już dawno nikt jej nie wykorzystuje. A dalej do skrzyżowania Spacerowa Czyżewskiego, poszerzyć Spacerową, zlikwidować światła przed Geantem, wykonać do niego zjazd w lewo na kładce. Dziękuję za uwagę. Pomysł można traktować jako mój dar dla Gdańska . Wartość 2,5 mld minus koszty opisanych wyżej robót czyli jakieś 400 mln w wariancie oszczędnym.ˆ

      • 0 2

    • Trzeba budować aby nie zginęła stara Oliwa

      Ruch na ul. Spacerowej jest generowany zarówno przez samochody osobowe jak i ciężarowe. To nie jest prawdą, że tylko mieszkańcy Osowy korzystają z tej drogi. Mieszkańcy Oliwy, Sopotu, Przymorza jeżdżą do Osowy, do sklepów ("Real", "Castorama" it.d.). Ale niszczą bezpowrotnie starą Oliwę głównie TIR-y! Czemu ma tak dużo kosztować budowa tunelu, o połowę krótszego od tego pod Wisłą?

      • 0 0

  • Kris (1)

    Ktoś na głowę upadł. Można przecież puścić drogę w inny sposób. Ale nie ma to jak wydawanie nie swoich pieniędzy

    • 10 3

    • tu nie chodzi o puszczenie drogi w inny sposób.

      Chodzi o zadbanie o potrzeby innych niż chcących jeździć samochodem nawet na krótkie odległości

      • 3 1

  • (2)

    koledzy kolegą napychają kaske - analizy , opinie he he

    • 11 4

    • My byśmy ze szwagrem przyjechali,pokukali i zanalizowali od ręki za flaszkę

      • 2 0

    • kolegom jeśli już

      ...

      • 1 0

  • jak tam Sobieszaki?

    macie porządny most? nie? ale bedzie tunel :)

    • 14 2

  • skoro spacerowa się teraz korkuje NA GÓRZE to będzie tylko gorzej

    zapewne POwstanie "Centrum Studiów Budowy Tunelu pod Pachołkiem w budowie" z ciepłymi POsadkami jak jest POdobnie z "Budową Elektrowni Jądrowej w perspektywie budowy" z pensją 110tys miesięcznie----były minister skarbu tow. GRAD

    • 17 2

  • Zauważcie, że drogami samochody sobie spokojnie jadą. (4)

    Problemy są na skrzyżowaniach. Więc może na skrzyżowaniach należałoby się skupić?

    • 11 1

    • uspokojenie ruchu i ronda (2)

      lepiej rozwiązują korki na skrzyżowaniach niż poszerzanie ulic

      • 3 1

      • (1)

        Nie wiesz co piszesz. Uspokój ruch na Al Zwycięstwa. Połóż garby zwalniające do 30 . Korki znikną. Bo kierowcy wybiorą inną drogę.

        • 1 4

        • Uspokajanie ruchu to niekoniecznie garby

          • 3 0

    • Zlikwidować skrzyżowania.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane