• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupuje 35 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowe tramwaje pojadą m.in. przedłużoną trasą z Chełmu do pętli, która powstanie przy skrzyżowaniu ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej. Nowe tramwaje pojadą m.in. przedłużoną trasą z Chełmu do pętli, która powstanie przy skrzyżowaniu ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej.

Gdańsk jeszcze przed pierwszym gwizdkiem na meczu w ramach Euro 2012 doczeka się nowych tramwajów. W 2011 roku miasto ma mieć 35 nowych, niskopodłogowych wozów. Mają kosztować ok. 250 mln zł.



Gdański ZKM właśnie rozpoczął prekwalifikacje do przetargu i zbiera wstępne oferty i deklaracje producentów taboru tramwajowego. Z tego grona zostanie wyłonionych 10 firm, które będą dalej rywalizować pod względem technologicznym oraz cenowym. Nowe tramwaje gotowe mają dotrzeć do Gdańska w 2011 roku.

Nowe tramwaje będą w całości niskopodłogowe. Wewnątrz nie będą posiadać żadnych stopni ani schodków. Wymogiem jest także zapewnienie możliwie jak najniższego poziomu podłogi przy wejściu do tramwaju.

ZKM chce by każdy pojazd pomieścił ponad 220 pasażerów. Jego długość będzie się zawierać między 30 a 36 metrów. Dla porównania, zakupione ostatnio Bombardiery, które obsługują trasę na Chełm, liczą 26 metrów oraz są przystosowane do przewozu maksymalnie 176 pasażerów. Natomiast jeden wagon popularnych "stopiątek" to odpowiednio 13,5 m oraz 125 miejsc.

Przy wyborze oferty będą brane pod uwagę: cena (70 proc.) oraz rozwiązania techniczne (30 proc.). Na te drugie składają się m.in. rozmieszczenie drzwi, sposób montażu siedzeń oraz także to, czy wszystkie wózki tramwajowe będą skrętne (pozwala to na pokonywanie ciaśniejszych zakrętów).

Nowe pojazdy będą jednokierunkowe, a więc w przeciwieństwie do sprowadzanych z Niemiec "Dortmundów", będą wymagać pętli do zmiany kierunku jazdy.

Za 35 nowych tramwajów trzeba będzie zapłacić ok. 250 mln zł. 40 proc. z tej kwoty pokryje Unia Europejska. Na brakujące miliony ZKM Gdańsk zaciągnie kredyt.

Opinie (196) 8 zablokowanych

  • (7)

    noi,i gitara

    • 0 0

    • (1)

      niech się pozbędą tych 'dortmundów', okropne to takie i mało w tym miejsca ;/

      • 0 0

      • dortmundy beda wygladaly podobnie do bombardierow po generalnym remoncie w ktrorym wiekszosc jest

        • 0 0

    • no i gitara.. ale NAJPIERW ROBIMY-POZNIEJ MYSLIMY (4)

      ale gdy robili od nowa skrzyzowanie na chucisku nie pomyslala banda delilnych inzynierow nad powiekszeniem skrzyzowania by tramwaj sie zmiescil zamiast blokowac droge.. a ten juz wogole bedzie dlugi.
      tj tunel w sopocie, gdzie autobusy sie nie mieszcza.. taki to problem bylo 20 cem glebszy tulnel zrobic bezmozgowcom.

      "ZKM chce by każdy pojazd pomieścił ponad 220 pasażerów. Jego długość będzie się zawierać między 30 a 36 metrów. Dla porównania, zakupione ostatnio Bombardiery, które obsługują trasę na Chełm, liczą 26 metrów oraz są przystosowane do przewozu maksymalnie 176 pasażerów. Natomiast jeden wagon popularnych "stopiątek" to odpowiednio 13,5 m oraz 125 miejsc."

      • 0 0

      • ? (3)

        Te Twoje bezmózgowe 20 cm w tunelu w Sopocie mogło spowodować ciągłe jego zalewanie lub w ogóle uniemożliwiłoby budowę ponieważ budowlańcy mieli kłopot z wysokim stanem wód w tym miejscu!autobus miejski się mieści nowa drabina się mieści a ty chcesz wciskać tam na siłę piętrusa...wyłącz komputer bo mama się denerwuje.do książek!

        • 0 0

        • to co za problem był podnieść nawierzchnię (2)

          chodników o te 50cm? Przy odpowiednim wykonaniu piesi by niczego nie zauważyli a przejazd dla autobusów turystycznych to w TYM miejscu jakby konieczność...

          • 0 0

          • jaka koniecznosc! (1)

            moga dojechac od drugiej strony, i bardzo dobrze ze sie nie mieszcza, bo przynajmniej nie beda zapychac drogi.

            • 0 0

            • jasne

              a przy jakimkolwiek remoncie _jedynego_ dojazdu nie dojadą wcale. Fajnie?

              • 0 0

  • a ja mam autko :) (10)

    • 0 0

    • (2)

      ile stoisz od Swietokrzyskiej w dół ??

      • 0 0

      • ok40 min z pracy do domu

        leje na renome,scisk i smrod w zkm

        • 0 0

      • Ty stioisz w dół.
        Ja jadę w góre:)

        • 0 0

    • niech zgadnę... (5)

      Golf 2 lub jakieś BMW ;]

      • 0 0

      • (4)

        Ej, ej, ej. Ja jestem posiadaczem BMW i to takiego konkretnego drecholotu, a po korkach nie stoje :P

        • 0 0

        • Jeśli nie stoisz w korkach, to pewnie stoisz w garażu. Za..ebiście Ci zazdroszczę tęj fury konkretnej.

          • 0 0

        • A Ja mam Audi 2.0T i wciagam BeEmKi nosem (2)

          BeEmKa dla dresikow i łysych główek ha ha ha.Kupa ciężkiego żelastwa bez polotu nawet do Japończyków.

          • 0 0

          • Cmokam na twe Srałdi mym BMW M5 (1)

            mów tylko kiedy i na 3/4 mili :) bede bankowo

            • 0 0

            • ja też nie mam podstawówki

              • 0 0

    • a ja mam rower :)

      • 0 0

  • A kiedy będzie ta nowa trasa ? (4)

    - za 15 lat?

    • 1 0

    • za półtora roku ;-)) i super, bo tam właśnie mieszkam

      • 0 0

    • tam gdzie ty mieszkasz

      to za 30 lat

      • 0 0

    • wiara w nową Łódzką w 1,5 roku jest święta

      • 0 0

    • Nigdy. Do Wejherowa nie dojedzie bo w Gdyni rozkradną na części

      • 0 0

  • pomysl dobry ciekawe tylko czy szybko uwina sie z tym przetargiem bo pewnie beda jakies zaskarzenia itp. a w wymiane taboru do euro 2012 to ja nie wierze

    • 0 0

  • (3)

    Przedłużyc trase az do KOWAL!!.Wtedy autobusy niepotrzebne.

    • 0 0

    • (1)

      ...i zorganizować duże parkingi przy przystankach!!! Wtedy ludzie zjeżdżający z Habendy czy Nowego Horyzontu nie będą musieli pchać się samochodem do samego centrum.

      • 0 0

      • tak jest!

        • 0 0

    • co racja to racja

      • 0 0

  • Akurat (12)

    Który to juz artykuł na ten temat?? a nowych tramwajek ani widu ani slychu. Popatrzcie na Kraków! Gdy tam wchodzily niskopodlogowe tramwaje w Gda jeszcze na świniakach do pracy sie jezdzilim!

    • 0 1

    • (2)

      o tak w Krakowie już od dawna jeżdżą bombardiety - a jak są jeszcze starsze tramwaje to ich stan techiczny i czystość w porównaniu z Gdańskiem to niebo a ziemia - Gdańsk powiniem uczyć się od Krakowa

      • 0 0

      • (1)

        szczegol ze w krakowie w tramwaju stoi sie w korku:P

        • 0 0

        • Wszędzie można stać tramwajem w korku, Gdańsk czy Kraków nie są tutaj wyjątkowe. Ale stan techniczny maszyn krakowskich, ich czystość i automaty biletowe w każdym niskopodłogowym biją gdańskie na głowę.

          BTW - W Krakowie mają specjalny pas jezdni przeznaczony dla tramwajów i pojazdów uprzywilejowanych ale odgrodzony od reszty ulicy. Fajna sprawa.

          • 0 0

    • który to już taki (5)

      idiotyczny wpis, hm?

      • 0 0

      • niesty zgodze się z "mm" (4)

        byłem w listopadzie w Krakowie i byłem zszokowany. Na każdym przystanku automat biletowy (taki jak na skm) i tablica z czasem przybliżonym za jaki przyjedzie tramwaj. W każdym tramwaju również automat biletowy. W bombardierach jak i zarówno w tych starych 105Na. Dodam jeszcze że te stare to wyglądają jakby co każdą noc myli w środku podłoge, po prostu czysto.

        • 0 0

        • a jak sądzisz, dlaczego Gdańsk kupuje dopiero (3)

          tuż przed mistrzostwami? Odpowiedź niezbyt miła, ale prawdziwa: żeby mieszkańcy nie zdążyli wszystkiego zdewastować.

          W Krakowie mieszkają cywilizowani ludzie od nastu pokoleń. W Gdańsku masz w większości ludność napływową z wschodu, co to ich wojna z ziemianki granatem przepędziła a pierwszy tramwaj zobaczyli 'u niemca'.

          • 0 0

          • piepszysz i dobrze o tym wiesz (1)

            czy naprawde uwazasz ze w kazdym innym miescie niz w Gdansku jest lepiej?... jestes z tej wioski na polnoc od Sopotu czy o co Ci chodzi. wszedzie jest podobnie, Krakowa nie zburzyli podczas wojny dzieki czemu oczywiscie lepiej sie rozwinal. mimo ze to juz 70 lat ale echo gospodarcze sie jeszcze niesie, po wojnie mieli lepszy punkt wyjscia. tyle z mojej strony

            • 0 0

            • a jednak przyznajesz mi rację..

              "Krakowa nie zburzyli podczas wojny dzieki czemu oczywiscie lepiej sie rozwinał..."

              To nawet nie chodzi o to, że Krakowa nie zburzyli, tylko o to, że pozostali tam ludzie związani z miastem od pokoleń. Ludności napływowej 'proletariatu' było tam niewiele. Większość trafiła do Nowej Huty.

              W Gdańsku pozostały skromne niedobitki Gdańszczan, a i im element napływowy przy przyzwoleniu i zachęcie nowej władzy zrobił piekło na ziemi.

              Krótko mówiąc, Kraków zachował ciągłość pokoleń i historii. Gdańsk utracił Gospodarzy a napływowi nigdy nie czuli się związani z tym miejscem, tęskniąc do swoich 'kresów'. Stąd takie a nie inne zachowania wobec tzw. tkanki miejskiej.

              Jestem z Gdańska, jakbyś pytał...

              • 0 0

          • wydaje mi sie, ze niestety

            sporo w tym racji;(

            • 0 0

    • A nie prawda

      "a nowych tramwajek ani widu ani slychu"
      Ja je widę, słyszę, a nawet wącham codziennie do nich wsiadając. Wiem, że zabrzmię jkabym obwieszczał, ze zobaczyłem Yeti, ale na prawdę widuję bombardiery w Gdańsku..

      • 0 0

    • (1)

      Gdy Gdańsk kupił NGd99 (co prawda tylko cztery, ale cóż) to w Krakowie się nawet nie śniło o niskopodłogowcach

      • 0 0

      • Prawda - pamiętam

        Kupił 4 szt. -prototypy, których teraz nikt nie potrafi naprawić (elektronika). kosztowały coś ponad 30 mld./szt. starych złotych - padłem jak usłyszałem tą kwotę ponieważ za te pieniądze można było kupić ok. 11 autobusów MAN. Teraz sztuka 7,14 mln. zł -troszkę podrożały :)

        • 0 0

  • moim zdaniem Gdańsk powinien zainwestować w trolejbusy (19)

    jak Gdynia.

    są tańsze w eksploatacji.

    • 0 0

    • taaak (8)

      Poza tym mają tę niezprzeczalną zaletę, że potrafią stać w korkach razem z pozostałymi autami....

      Myślę, że zmiana nazwy Gdańska na Gdynia byłaby satysfakcjonująca dla wszystkich i wystarczyłaby by miasto w końcu zaczęło rozkwitać ;)

      • 0 0

      • Gall zmień sobie mózg (2)

        to może zaczniesz funkcjonować i rozkwitać.

        • 0 0

        • Bardzo inteligentny komentarz. (1)

          Po prostu powala rozsądkiem i głęboką refleksją.

          • 0 0

          • powala tak jak wpis Galla

            • 0 0

      • wystarczy, że tramwaj się zepsuje to całe miasto stoi... (4)

        • 0 0

        • Oczywiście... (3)

          Jasne, jak się zepsuje tramwaj to oczywiście ruch samochodowy zamiera, tym bardziej, że tory prawie nigdy nie ida po ulicy. Weź się puknij w łeb.. Poza tym na świecie wszystkie miasta inwestują w tramwaje a nie trolejbusy. Takie to jeszcze na wschodzie jeżdżą, po Ukrainie i Rosji co najwyżej... Tramwaj jest popularnijeszy bo jest o niebo lepszy po prostu. Inaczej świat by w nie, nie inwestował, tak jak nie inwestuje w trolejbusy...

          • 0 0

          • z tym jest tak różnie

            zarówno tramwaje jak i trolejbusy mają swoje wady i zalety:

            Tramwaje mają swoje tory, niestety jak jeden się zepsuje, lub coś z torami to cała linia już może być zablokowana na kilka godzin, torowisko jest bardzo drogie w budowie, budowa nowych linii w samych centrach miast praktycznie niewykonalna - przykład Kraków i 2 km nowy tunel przez centrum, myślano nad tym 30 lat, koszty to miliony

            Trolejbusy, tańszy koszt lini i taboru, w razie awarii łatwiej udrożnić trase - korki nie wszędzie są takie korki jak w Gdańsku ;)

            Obecnie wiele miast na świecie inwestuje zarówno w tramwaje jak i w Trolejbusy, i nie jest prawdą co napisałeś

            • 0 0

          • Tobiasz... Ty nie wiesz co piszesz... (1)

            Wiesz może ile miast w Szwajcarii ma trolejbusy? Osobiście widziałem kilka. Poza tym wiele miast we Włoszech, kilka miast w Niemczech, Bergen w Norwegii itp. itd.

            • 0 0

            • z wloch np rzym

              • 0 0

    • Tańsze? Weź sprawdź zanim napiszesz! (3)

      Znasz takie pojęcie jak tarcie? Lub chociaż pojemność...

      • 0 0

      • Kilka suchych faktów (2)

        Kilka suchych faktów

        Koszty budowy linii komunikacyjnej

        Metro 300 mln tor podwójny + 300 mln stacje metra + tabor 10-20 mln= ok 600 mln
        Szybki Tramwaj (bezkolizyjny) np.PST Poznański Szybki tramwaj 50 + 30 + 8 = ok 90 mln
        Tramwaj konwencjonalny 30 + 20 + 8 = ok 60 mln
        Autobus 0,6-1,8 mln (hybrydowy 2,5 mln)

        Autobus - najmniejsze nakłady inwestycyjne, największa dostępność dla pasażerów (drogi publiczne są praktycznie wszędzie)
        Tramwaj - mniejsze koszty pracy, utrzymania taboru, trwałość (tramwaj 30 lat autobus 10lat)

        1) W Polsce na liniach tramwajowych osiągane są prędkości komunikacyjne rzędu 18-20 km/godz.
        2) 80% strat czasu w komunikacji tramwajowej i 40% w autobusowej powoduje sygnalizacja
        3) 80 – 85% ZUŻYCIA ENERGII W KOMUNIKACJI SZYNOWEJ WIĄŻE SIĘ Z PRZYSPIESZANIEM

        Miasta gdzie jeżdżą trolejbusy: Gdynia, Sopot (2 linie kursujące z Gdyni do Sopotu), Lublin, Tychy
        Gdynia powinna zacząć inwestować w trolejbusy hybrydowe, w razie awarii trakcji mogą przemieszczać się gdyż wykorzystują zapas energii zgromadzony podczas hamowań, no i dzieki takim autobusą w zajezdni trolejbusowej nie trzeba robić takiej zagęszczonej sieci trakcyjnej tylko swobodnie mogły by sie przemieszczać i manewrowac jak autobusy.

        • 0 0

        • troszkę stronnicze porównanie

          nie policzyłeś kosztu budowy i utrzymania dróg i zatoczek, z których te autobusy korzystają.

          I jeszcze taki szczegół, jak wydzielone pasy ruchu, gdybyś chciał uzyskać podobną odporność na korki.

          • 0 0

        • propaganda godna komuny

          największymi wołami napisałeś, że 80-85% zużycia energii w komunikacji szynowej wiąże się z przyśpieszaniem.
          I CO Z TEGO? Jaki to ma wpływ ogólny na koszty? Wpadłeś na to, że po prostu tramwaj w ruchu potrzebuje TAK MAŁO energii żeby się poruszać a nie tak dużo na wystartowanie? Ile to jest 100% energii? Bo ja nadal nie wiem jaki to jest koszt a tym bardziej nie mogę go porównać z autobusem...
          Wszystko jest względne i potrzebuje jakiegoś punktu odniesienia żeby dało to jakikolwiek pogląd na stan rzeczy a nie takie dyrdymały jak tu wypisujesz.

          • 0 0

    • Zgadzam się w zupełności (4)

      Zaorać tory wyasfaltować i będą pasy ruchu wyłącznie dla trolejbusów i np karetek, straży. Za te 250 mln mielibyscie 250 trolejbusów. Teraz szyna pęknie i wszystko stoi

      • 0 0

      • w koncu jakis sensowny komentarz

        popieram !

        • 0 0

      • (1)

        poczytaj o systemie BRD - BASIC ROAD DESIGN stosowany w krajach ameryki poludniowej, poczatki tego systemu byly w brazylijskim miescie - kurtyba naprawde ciekawe!

        • 0 0

        • brt bus rapid transit ;)

          • 0 0

      • to byloby wykonalne

        ale nie w polsce, gdzie na kazdym kroku znajdzie sie jakies chamidlo, ktore w wielkim stylu bedzie musialo przemknac swoim golfem lub beema po pasie szybkiego ruchu, niestety na naszym poziomie spolecznej dojrzalosci trzeba ulatwienia w ruchu wymuszac np polozeniem torow, a nie liczyc na to, ze kazdy bedzie patrzyl jak drugiemu ulatwic zycie.

        • 0 0

    • nie bedzie sledziu nam trolejbusow wciskal :)))
      i tramwaj i trolejbus maja swoje zalety. w GD trolejbusy by sie nie sprawdzily a przynajmniej nie na wszystkich trasach

      • 0 0

  • Byle nie... (10)

    ...wygrał Modertrans, bo się nie doczekamy tramwajów. Wystarczy spojrzeć jakie mają opóźnienia z N8C

    • 0 0

    • taki komentarz jw. musiała napisać tylko osoba z Gdańska ;] (8)

      modertrans przeprowadzania modernizacje, nie jest niczyim producentem...

      • 0 0

      • za to Ty jesteś chyba z Parzeczewa.... (7)

        wejdź sobie na stronę Modertrans'u i sprawdź czym się zajmuje firma poza modernizacją tramwajów. Wyręczę Cie - jest również PRODUCENTEM czyli może stanąć do przetargu i może go wygrać. "gdańszczanin" dobrze napisał bo gdy mają opóźnienie przy modernizacji to sprawa może powtórzyć się i przy produkcji....
        bernardyn47 myślenie naprawdę nie boli....

        • 0 0

        • Skąd takich biorą... (6)

          No to jakiż to tramwaj niskopodłogowy wyprodukował Modertrans?

          • 0 0

          • Moderus ALFA

            http://www.modertrans.poznan.pl/index.php?modertrans=moderus_a

            • 0 0

          • ze stronki Modertransu (4)

            Typy tramwajów produkowanych :

            * 105N DK
            * 105N TW1 / TW2 - chopper
            * 105N z napędem prądu przemiennego
            * Moderus Alfa HF01
            * Moderus Alfa HF02 DK
            * Moderus Alfa HF03 L
            * Moderus Alfa HF04 AC
            * Moderus Alfa HF05
            * Moderus Alfa HF06 AC DK
            * Moderus Alfa HF07

            http://www.modertrans.poznan.pl/index.php?modertrans=oferta&tramwaj=1

            • 0 0

            • Umiesz czytać? (3)

              Ty rozumiesz słowo pisane?
              "Niskopodłogowy"!!

              I doczytaj lepiej, czym tak naprawdę wszystko, co robi Modertrans można określić. Bo słowem "produkcja" na pewno nie...

              • 0 0

              • Moderus Alfa (2)

                jest możliwość wyposażenia tego tramwaju w niskopodłogowy człon....

                Wiewiór pracowałem tam 5 lat....

                • 0 0

              • ROTFL (1)

                Nie kompromituj się bardziej... Ile takich tramwajów Modertrans "wyprodukował"? Poza tym wstawka to nie tramwaj niskopodłogowy i to ze 100% udziałem niskiej podłogi.
                Poza Moderus Alpha to jedynie modernizacja 105-tki, a Modertrans nie jest póki co zrobić niskopodłogowej wstawki to N8C...

                • 0 0

              • Korekta

                Do tego Moderus Alpha to jedynie modernizacja 105-tki, a Modertrans nie jest póki co w stanie zrobić niskopodłogowej wstawki do N8C...

                • 0 0

    • N8C = Dortmund

      I dobrze, decydowała chyba tylko cena, bo to tandeta gorsza od wysłużonych tramwajów polskiej produkcji

      • 0 0

  • i super :))

    brawo Gdańsk

    • 0 0

  • No i gitara :)
    Cieszy to , że Gdańsk inwestuje w tabor. A ci , co zaraz będą narzekać to idźcie na spacer, jak wam żona nie dała, internetowe kozaki

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane