• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk nie potrafi dogadać się z inwestorami w sprawie parkingów?

Katarzyna Moritz
5 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Parking podziemny, obligatoryjny, przy Podwalu Przedmiejskim ma pomieścić 583 auta. Parking podziemny, obligatoryjny, przy Podwalu Przedmiejskim ma pomieścić 583 auta.

Plany Gdańska, że do końca 2013 roku zostanie podpisana umowa na budowę parkingów podziemnych, znów nie wypaliły. Potencjalni inwestorzy krytykują miasto za brak elastyczności w rozmowach. W efekcie już nie sześć, a pięć firm jest zainteresowanych ich budową.



Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców. Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców.

Czy parkingi podziemne w Gdańsku są potrzebne?

"Budową parkingów zainteresowanych jest kilkunastu poważnych inwestorów. Przetargi rozpiszemy zapewne w przyszłym roku. Parkingi mają powstać najpóźniej do 2012 roku" - deklarowała już w 2007 roku Iwona Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska.

Z tamtych deklaracji jednak nic nie wyszło, a przez siedem lat "zwrotów akcji" w sprawie budowy parkingów podziemnych w Gdańsku było co najmniej kilka. Ostatni był w kwietniu zeszłego roku, kiedy to miasto ogłosiło, że inwestycją zainteresowało się sześć firm: Budimex SA; Strabag - Projekt; konsorcjum: NDI SA, Besix Park nv, n.v. Besix s.a. z Belgii, NDI Project Development; Immo Park Gdańsk; Vianini Lavori z Włoch oraz Mostostal Concession.

Firmy te w ramach przedsięwzięcia realizowanego w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), miałyby zbudować na miejskich gruntach od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do ponad 1,8 tys. aut.

Założono więc, że do końca 2013 roku miały się z nimi zakończyć nie tylko negocjacje, ale że nastąpi też złożenie ofert i podpisanie umowy. Tak się jednak nie stało. Dlaczego?

Władze miasta, ani szefowa wydziału polityki gospodarczej, nie chcą zdradzać szczegółów. Wiadomo jednak że sprawa znów się przeciąga, a z sześciu zainteresowanych firm zostało już pięć.

- Dla dobra negocjacji nie możemy ujawnić żadnych szczegółów, ani też dlaczego obecnie jest pięć firm. Przy tego typu negocjacjach należy się liczyć, że sprawa może się przeciągnąć ze względu na liczne pytania. Nie znany jest obecnie termin zakończenia postępowania - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z biura prasowego.

Jak oceniają postępowanie potencjalni inwestorzy?

- Nadal jesteśmy zainteresowani inwestycją, uczestniczymy w tzw. dialogu konkurencyjnym, w którym inwestor rozmawia z różnymi zainteresowanymi podmiotami. Jesteśmy już po kilku takich rozmowach i szykujemy się do kolejnego etapu, który ma się rozpocząć w styczniu tego roku - wyjaśnia Krzysztof Kozioł, dyrektor biura komunikacji zewnętrznej Budimex SA.

- Urząd Miasta przesłał nam projekt umowy koncesyjnej, którą obecnie analizujemy. To jest proces, na etapie którego mogą być uwzględnione jakieś uwagi, ale też nie muszą. Podchodzimy do tego bardzo poważnie. Niestety o warunkach umowy obecnie jeszcze nic nie można powiedzieć. Ewentualnie czeka nas jeszcze dialog konkurencyjny. Dopiero potem następuje weryfikacja formalino-prawna i będzie można stwierdzić czy po zaproponowanych warunkach można siadać do rozmów czy nie - wyjaśnia Mariusz Andrzjczak z konsorcjum NDI.

Jednak kolejny inwestor, ale już nieoficjalnie, mówi wprost, że Gdańsk jest zbyt mało elastyczny i wątpi w rychłą realizację tego przedsięwzięcia.

- Mamy doświadczenia z różnymi samorządami w Polsce, Gdańsk na ich tle bardzo źle wypada. Osoba odpowiedzialna za projekty PPP, nie zrealizowała żadnej inwestycji. Ciągnie się zagospodarowanie Wyspy Spichrzów, tych parkingów, finalizacji doczekały się jedynie kolumbaria, ale to i tak realizuje miejska spółka. Problemy są też z inwestycją Forum Radunia. A z perspektywy firm wygląda to tak, że dobry projekt zawsze zyska finansowanie, ale wymagana jest też elastyczność miasta. Tak naprawdę to miasto nie ponosi ryzyka finansowego tylko partner prywatny i miasto musi zrozumieć specyfikę działania rynku. Parkingi to jest długoterminowa inwestycja, pieniądze zamraża się na dziesiątki lat. Potrzebne są odważne decyzje, ale trzeba chcieć - podkreśla nasz rozmówca.

Przypomnijmy: wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami prawdopodobnie przez 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł, wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Planowana lokalizacja parkingów podziemnych:
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska - 162 miejsca.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • (2)

    budyn się dogada ale sprawę trzeba postawić o kopertę dla budynia

    • 9 2

    • ludzie dajcie spokój z tą krytyką (1)

      Dajmy szansę Budyniowi

      • 1 4

      • Dajmy! W koncu jeszcze nie rzadzil!!!

        • 0 0

  • Pani redaktor jak zwykle trzyma stronę "bezimiennego inwestora" ?

    podpłacił?
    A gdyby miasto już podpisało stosowna umowę, czy nie zaatakowałaby (starym zwyczajem) pisząc "ile mieszkańcy dołożą to miejskich fanaberii i parkingów" ??

    • 5 5

  • Ile jeszcze czasu oczekiwania do kolejnych wyborów władz Gdańska? (4)

    Kiedy w naprawdę uda się nam wybrać w prawdziwych, wolnych wyborach, prawdziwie bezpartyjnego fachowca na prezydenta naszego miasta, którego będziemy cenić za roztropność i uczciwość, który otoczy się mądrymi i uczciwymi fachowcami? Kiedy znów jak za dawnych lat w Gdańsku pojawi się kilka tytułów prasowych, które będą bronić interesów Gdańska, a nawet szerzej - Trójmiasta, jak to kiedyś bywało? Z roku na rok regres, wokół coraz gorzej o parkingach w Gdańsku dziesiątki artykułów.. i nic.
    Nic się nie zmieni, dopóty będą nami rządzić wiecznie (dożywotnio" ci sami ludzie! Parkingów nie będzie, dokąd Prezydent i jego urzędnicy będą mieli karty postoju w dowolnym czasie i dowolnym miejscu. Od momentu zabrania im tego nienależnego przywileju nic się wokół nas nie zmieni!!! Dojazd i to ograniczony, dla niezbędnych uczestników życia gdańszczan: Policja, pogotowia, telepca itp. Urzędasy rowerami (już je mają), taksówką (za własne pieniądze) a najlepiej (i najzdrowiej) pieszo.
    Nad omawianym terenem mieszkam nie przerwanie od kwietnia 1957 roku, obserwuję codziennie co się tam dzieje, kiedyś była tam szkoła Nr 39 do tej szkoły poszła pobierać nauki moja córka! szkółkę tą ukończyła, poszła do liceum (jedynki), potem na Uniwersytet, na którym uzyskała tytuł magistra, a od ubiegłego roku jest już na normalnej emeryturze! Trochę jak widać czasu upłynęło i co? Zmienił się w tym kraju ustrój, władze a jakiejkolwiek decyzji nadal nie ma! Po co nam taki Prezydent, tuzin zastępców i plejada dyrektorów? Zresztą popatrzcie Państwo po okolicy, patrzcie n a Długą, Ogarną (OSTATNIO WYSTRZĘPIONO TAM ZA MILINY ZŁOTYCH PARĘ PĘDZLI I CO? Które sklepy , banki, bankomaty zlikwiduje Pan Lisicki w naszym pięknym Gdańsku?
    W byle jakim kraju na zachód od Gdańska, postawiono by stary kiosk, no może dwa, na wlocie i wylocie, zatrudniono kilku stróżów ?kasjerów i można by kręcić interes z groszową inwestycję co najmniej od czasu likwidacji szkoły (już ponad dwadzieścia lat. Nasze władze zdołały w tym czasie zlikwidować tylko kilka już istniejących parkingów, obiecać kilka nowych i nie zbudować żadnego! Jeżeli się mylę, proszę o sprostowanie!
    Przodujemy w likwidacjach, przykład stocznie, zakłady napraw taboru kolejowego, kupować tramwaje i autobusy od sąsiadów, bo poco miejsca pracy dla naszych mieszkańców? Niech się trudzą inni.
    Pa! do następnych głupich decyzji! Ciekaw jestem czy ktoś zechce mi udowodnić że jestem osioł i piszę bzdury?
    każdym razem podaję swój adres mailowy, ale od lat nikt mi jeszcze nie naurągał!? Szkoda! Zawsze czekam!

    • 15 5

    • podaj chociaż jedno nazwisko (2)

      A nie piszesz tu całą litanię żalów i żadnych konkretów

      podaj chociaż swoje nazwisko to może na Ciebie zagłosuję... hahaha

      • 2 8

      • ma racje

        • 2 0

      • może to...

        Waldemar Bartelik: Pora na sprzątanie w Gdańsku

        na stronie: wybrzeże24. pl

        • 0 0

    • parking

      Szkoła na Ogarnej to Nr 37 im Wł. Broniewskiego ja tam też pobierałam naukę w latach 60. I na tej że ulicy mieszkałam , do tej pory mieszkają moi bliscy.
      A boisko było super nie wspomnę że zimą było lodowisko zrobione dla dzieciaków.

      • 4 0

  • jak to w Gdańsku nie ma inwestycji? skąd te wątpliwości? (1)

    "Jednak kolejny inwestor, ale już nieoficjalnie, mówi wprost, że Gdańsk jest zbyt mało elastyczny i wątpi w rychłą realizację tego przedsięwzięcia. "

    przecież na Zaspie na terenie byłego pasa startowego powstaje Nadbałtyckie Centrum Brudu i Gnoju .jest konsekwentnie budowane już dziesięć lat i kolejne pokolenia będą mogły się cieszyć jego widokiem .chwała twórcom.

    • 6 4

    • Mowisz o osiedlach avistor i city psrk? Skad przypuszczenia że będzie tam brud i gnój?

      • 0 0

  • Gdańsk nie może się dogadać w sprawie parkingów . .... :)

    czytaj budyń i lisek chytrusek nic nie dostali
    tyle w temacie

    • 9 3

  • Politruki (3)

    Pani Bierut to człowiek Gwizdały - z politycznego nadania. Dlaczego nikt jej nie rozliczy? Bierze kasę za nic nierobienie, jak większość w tym urzędzie.

    • 6 2

    • a pan Gwizdała pod kogo jest podwieszony ?

      • 2 0

    • Spec (1)

      Bzdury! To jedyny urzędnik z jajami w mieście.

      • 0 1

      • Gwizdała z jajami ?

        ale pod kogo jest podwieszony

        • 1 0

  • Elastyczność czyli konkretnie co ???

    • 2 0

  • To po co wydają kasę na nowy rzystanek SKM

    Dotychczas naiwnie myślałam, że po to aby zmniejszyć liczbę samochodów w centrum.

    • 7 1

  • negocjacje trwają a i tak wybuduje to budyńpex

    • 1 2

  • Wybory nic nie zmienią, Adamowicz otrzymał 19% głosów i robi co chce. Startowało 10 kandydatów

    - i głosy się pomarnowały. Teraz będzie podobnie chyba że.... będzie nacisk na zatajone wartości w oświadczeniu majątkowym = przestępstwo = nie może startować w wyborach.../ tu zaciera ręce lisicki sądząc że go wystawią.../

    media prawie że milczą o tej sprawie.... zamiotą pod dywan.... albo powiedzą że to mieszkanie było chinską podróbką za 9K , przestępstwo jest przy zatajeniu od 10K. wzwyż....

    Media zamotają i urwią łeb sprawie....

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane