• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przegrał gazoport

Mikołaj Chrzan, Bożena Aksamit, ank
16 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Terminal do przeładunku gazu ziemnego powstanie w porcie w Świnoujściu, a nie w Gdańsku. Taką decyzję ogłosiła w piątek kontrolowana przez państwo spółka Przedsiębiorstwo Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Budowę w Polsce gazoportu zapowiedział w styczniu premier Kazimierz Marcinkiewicz (PiS). Powodem były zaburzenia w dostawach gazu do Polski, wywołane przez zakręcenie kurka na gazociągu między Rosją a Ukrainą. Gaz sprowadzany drogą morską ma uniezależnić nas od powtórzenia się podobnego scenariusza.

Od razu było wiadomo, że terminal powstanie w jednym z dwóch polskich portów: Świnoujściu lub Gdańsku. Menedżerowie portów i politycy od stycznia walczyli, by kilkaset milionów euro - na tyle wyceniana jest budowa takiej instalacji - trafiło do ich regionu. Ostateczną lokalizację miało wybrać konsorcjum firm doradczych pracujących dla PGNiG.

Większość przecieków z prac ekspertów wskazywała na Gdańsk. W sierpniu na konferencji prasowej mówił o tym nawet premier Jarosław Kaczyński (PiS): - Jest także sprawa wielkiego magazynu gazowego niedaleko Gdyni. I stąd w tej części wybrzeża będzie gazoport.

Podobne informacje docierały do samorządowców. - Tydzień temu rozmawiałem z marszałkiem Senatu Bogdanem Borusewiczem. Mówił, że będzie to raczej Gdańsk - dziwi się Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego (PO).

Co zdecydowało, że przegraliśmy? PGNiG wskazało pięć argumentów za Świnoujściem: szybszą drogę do uzyskania terenów pod inwestycję, dobry dostęp do infrastruktury technicznej, krótszą drogę transportu gazu, większe zapotrzebowanie na gaz w regionie zachodniopomorskim i zapewnienie rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej portu. Zdaniem PGNiG terminal w Świnoujściu ruszy w 2011 r.

Stanisław Cora, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, nie chce komentować decyzji, dopóki nie zobaczy jej formalnego uzasadnienia.

- Ale przecież to my mamy lepszą infrastrukturę i warunki naturalne, a budowa gdańskiego portu gazowego miała kosztować mniej niż w Świnoujściu - mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz (PO). - Przypuszczam, że to decyzja polityczna.

Tego samego zdania jest Anna Zielińska-Głębocka, poseł PO i twórca Pomorskiego Zespołu Wsparcia Budowy Gazoportu: - Wszystkie znane mi porównania obu portów wskazują, że gazoport w Gdańsku będzie tańszy. Niestety, przeczuwam, że zamiast ekonomii zdecydowała polityka.

- Za Świnoujściem przemawia gazociąg, który przebiega w pobliżu, dobre położenie i świetny lobbing - uważa Jacek Kurski, poseł PiS z Gdańska. - Ale to również wina zaniedbań poprzednich władz portu. Już w 1996 r. powstał u nas projekt gazoportu, który jednak szybko został schowany do szuflady.

W Świnoujściu zapanowała wielka radość. - Ta decyzja to dowód na to, że nie mieli racji ci, którzy obawiali się politycznej, a nie merytorycznej decyzji o lokalizacji. Lokalizacja w Świnoujściu ważna jest nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia. Ważna jest dla polskiej racji stanu - twierdzi Joachim Brudziński, poseł PiS ze Szczecina.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że losy decyzji ważyły się do niemal do jej ogłoszenia. Jeszcze kilka dni temu menedżerowie z PGNiG mieli negocjować z władzami portu w Gdańsku warunki finansowe, na których gazoport powstałby w Gdańsku. Według naszych źródeł warunki, które postawiło PGNiG, były skrajnie niekorzystne dla portu i zarząd nie chciał się na nie zgodzić.

Anna Zielińska-Głębocka zapowiada, że wspólnie z marszałkiem Kozłowskim będzie domagać się od PGNiG wyjaśnień. - Nie możemy wykluczyć, że będziemy chcieli tę decyzję podważyć - mówiła posłanka.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Bożena Aksamit, ank

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Polityka a nie ekonomia

    Kiedy w polskim zaczną myśleć ekonomicznie?Wstyd mi że głosowałem na tych cymbałow z pis.

    • 0 0

  • Nic się nie stało

    Świnoujście jest po prostu lepiej położone od Gdańska czy Gdyni, więc transport gazu do tamtejszego portu bardziej się opłaci. Trzeba patrzeć realistycznie i nie szukać dziury w całym. Szczególnie, że miasteczko od lat jest zarządzane przez człowieka z SLD.

    • 0 0

  • kurski to debil nie Gdanszczanim!

    kurski smieci won z Gdanska! won od Gdanska! won od Lechii Gdansk! jestes zerem!

    • 0 0

  • Jacek Kurski Lechia jest z Tobą!

    • 0 0

  • A ja jestem dumny..

    że głosowałem na PIS.Chociaż przegrali to trudno.Kandydat za mało wyrazisty ( Jaworski ) ale myślę że będzie lepiej.Chociaż będzie więcej sprzątania po Pawełku.Z pana p.Kurski my prawdziwi gdańszczanie jesteśmy dumni (prawdziwi to ci którym przeszkadza logo żydowskiej gazety dla polaków wiszące na każdym obiekcie publicznym )

    • 0 0

  • heh

    Jak zawse POwcy zwala wine na PiS jak to maja w zwyczaju =) a niek nie przyzna ze poprostu Adamowicz i ekipa od 8 lat wystraszaja inwestorów z gdańska i daja dupy przy kazdej inwestycji :P

    • 0 0

  • Żenada, ten minister ds morskich

    Polityka w gospodarce. I kto za to płaci .... a bardziej kumaci wyjeżdżają, bo tu szkoda życia i czasu. Za 30 lat sam moher i unijny socjal-mocno okrojony dla reproduktorów.

    "Rząd się wyżywi" - Jerzy Urban

    • 0 0

  • Wyborcy PiSu...

    Jestescie zenujacy!!!Dobrze ze was tak malo w Gdansku.Dzieki temu mozna tu jeszcze "oddychac".Tak przy okazji pokazcie mi dobrze zarzadzane miasto,z inwestycjami itd...zarzadzane przez PiS.

    • 0 0

  • PO vs PiS

    co za roznica skoro ani jedni ani drudzy nie dbaja o nasze miasto !!!! wszystkie wieksze inwestycje omijaja gdansk duzym lukiem =/ Gdansk sie liczy dla politykow jak potrzebuja troszke historii ktora robi wrazenie :(

    • 0 0

  • Gazoport gwóźdź do trumny regionu

    Utrata tak wielkiej inwestycji to gwóźdź do trumny regionu. Jesteśmy już Polską B. Żadnych wielkich inwestycji, wszystko wirtualne projekty, ten gazoport był kolejną straconą szansą. Gdzie są nasi posłowie, włodarze miast regionu. Pal licho nawet gazoport, ale może coś w zamian ??? A tu nie ma nic, zero, totalne null. Same remonty chodników w Gdańsku i asfaltowanie ulic ze środków z UE to za mało jak na taką metropolię. Trójmiastem rządzą nieudaczniki uprawiające doskonały marketing własnych pseudo osiągnięć.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane