• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk stawia na tramwaje - rusza kolejny etap rozbudowy

Michał Stąporek
26 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów. Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów.

Nowa linia tramwajowa, 35 nowych składów i wymiana niemal wszystkich niezmodernizowanych dotąd torowisk - takich zmian doczekamy się w Gdańsku w ciągu czterech lat. Są już na to pieniądze.



- Wiem, że mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe złorzeczą na mnie co rano, gdy stoją w korkach. Gdy zakończymy ten etap rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku, ich humory się poprawią - w ten sposób prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział kolejny, trzeci już etap rozbudowy gdańskiej sieci tramwajowej.

Skąd ten optymizm? Z rozmachu planów inwestycyjnych na lata 2008-12. Trzeci etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej to tak wielkie przedsięwzięcie, że podzielono je na dwie części. Pierwsza z nich zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli na Chełmie do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską, kupno 35 nowych tramwajów, przebudowę kilkunastu torowisk we Wrzeszczu, na Zaspie, w Brzeźnie, Nowym Porcie i Sródmieściu, a także modernizację zajezdni tramwajowej przy ul. Abrahama.

Tych inwestycji możemy być pewni, ponieważ trafiły one już na listę indykatywną unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, i dostaną finansowanie bez konieczności startowania w konkursach.

Niestety, znacznie trudniej będzie zdobyć pieniądze na kolejne projekty tramwajowe w Gdańsku. - Ze środków przeznaczonych na rozwój transportu w metropoliach dostaliśmy pieniądze na pierwszą część GPKM III oraz Kolej Metropolitalną. O pozostałe środki jest tak duża konkurencja, że ciężko mi sobie wyobrazić, żeby zdecydowano się dorzucić Gdańskowi jeszcze jakieś fundusze - zastrzega Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, odpowiedzialny m.in. za pozyskiwanie funduszy unijnych.

A co, gdyby jednak zdarzył się cud lub miasto zdecydowało się finansować GPKM na własną rękę? - W takim wypadku zdecydowalibyśmy się na budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Rakoczego na Morenę, kupno pięciu dodatkowych składów oraz wymianę torowisk na Stogach, w ulicy Stryjewskiego i Nowotnej - wylicza Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Koszt wszystkich zadań GPKM III, zarówno tych, które mają już zagwarantowane finansowanie, jak i tych, których przyszłość wciąż nie jest jasna, szacuje się na 870 mln zł. Nowa linia z Chełmu do ul. Świętokrzyskiej ma kosztować ok. 90 mln zł. Jeśli brać pod uwagę cenę kupna Bombardierów dwa lata temu, to na 35 wozów trzeba będzie przeznaczyć ok. 245 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt modernizacji 14 odcinków torowisk, o łącznej długości 16 km, rozbudowy stacji energetycznych i modernizacja zajezdni tramwajowej.

Choć GPKM to projekt niezwykle ważny, który znacząco poprawi komfort podróży tramwajowych po Gdańsku, niesie on za sobą także utrudnienia. Są one o tyle zrozumiałe, że ciężko jest remontować torowiska tramwajowe nie zmuszając przy tym pasażerów do przesiadania się na autobusy czy do samochodów osobowych. Urzędnicy będą musieli się jednak natrudzić, by wyjaśnić mieszkańcom Zaspy i Przymorza dlaczego remontów wzdłuż al. Rzeczpospolitej i Chłopskiej nie można było przeprowadzić za jednym razem. Zamiast tego przy okazji każdego remontu tramwaje znikają z obu tych osiedli na długie miesiące.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda ,że w gdyni nie ma tramwaji (3)

    • 0 0

    • a po co?

      • 0 0

    • bo gdynia (1)

      bo gdynia to wioska Rybacka

      • 0 0

      • i pewnie nie ma żadnego transportu miejskiego??

        jest twoim zdaniem t.wiejski.

        Tylko najlepszy transport miejski w świecie w Gdańsku.
        Zdaniem lechistów więc należy go przy najbliższym meczu rozwalić, za co zapłacą Polacy, bo jak nie dać na" trafione z listy indykatywnej - unijnego programu Infrastruktura i Środowisko?"

        • 0 0

  • Linia Orłowo - Dąbrowa jest możliwa do zrealizowania (1)

    • 0 0

    • wiesz jaki byłby hałas na mojej Dąbrowie?

      • 0 0

  • (4)

    dajcie sobie spokój z trajtkami. To zupełni przeżytek technologiczny, który stanowić może jedynie atrakcje turystyczną, a nie alternatywny wobec tramwaju środek transportu. Koszt utrzymania trolejbusowej infrastruktury wraz z taborem jest o ok. 30% wyższy od autobusów. Przy dzisiejszym zaawansowaniu technologii ekologicznych (np napęd na gaz) trolejbusy nie mają żadnych zalet. Łatwiej można kupic autobus ekologiczny niż budować niepotrzebnie kilometry trakcji, która po części szpeci też miasto.

    • 0 0

    • ...........

      Kolego nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz gdzie zdobyłeś takie informacje w Fakcie?
      Trolejbus ma tą zaletę nad autobusem że nie wydziela spalin i jak jedzie to nie słychać go z drugiej dzielnicy jak tramwaju. Porównaj koszty utrzymania 50 trolejbusów i 50 autobusów zasilanych CNG. Potrzebne informację na pewno znajdziesz w internecie. Na 100% koszty utrzymania autobusów będą dużo wyższe. Przeżytek technologiczny powiadasz a co Ty na to że silnik elektryczny dysponuję od razu pełnym momentem obrotowym. Spróbuj kiedyś dogonić trajktek samochodem o ile ten pierwszy szybko ruszy spod świateł.

      • 0 0

    • hahaha (1)

      za nim coś napiszesz, to się czegoś dowiedz w tym temacie

      • 0 0

      • "za nim" czyli za kim? :P

        • 0 0

    • jak wiadomo, tramwaje nie potrzebują trakcji :)

      jak wiadomo, tramwaje nie potrzebują trakcji :)

      • 0 0

  • kiedy bezposrednio z chelmu do wrzeszcza? (3)

    • 0 0

    • (2)

      Na dzien dzisiejszy masz do wyboru autobusy lini 162 (Wrzeszcz PKP - Orunia Gorna) i 262 (Wrzeszcz PKP - Zakoniczyn). Tramwaj na tej trasie to narazie fantastyka. Bardziej realne jest kupienie sobie autka.

      • 0 0

      • (1)

        hehe bezposrednio w sensie przez centrum :D
        jedna linia - bez przesiadki ?:D

        • 0 0

        • a to może nie być przesiadki za czasów adamowicza?? :D

          • 0 0

  • kiedy bezposrednio z chelmu do wrzeszcza?

    mialo byc od wrzesnia, i co ?

    • 0 0

  • Urzędnicy będą musieli się jednak natrudzić, by wyjaśnić mieszkańcom Zaspy i Przymorza dlaczego remontów wzdłuż al. (2)

    Rzeczpospolitej i Chłopskiej Mieszkańcy Zaspy i Przymorza pragną wybudować duży pomnik Edwardowi Gierkowi, bo tylko na nim mogliśmy polegać i jemu zawdzięczać naszą komunikacje, itd.
    Obecnie nawet istniejące remonty i modernizacje w WPI nie są realizowane a Park im.JP2 się sukcesywnie niszczy. Nawet przewidziany na cele publiczne pas startowy i miejsce gdzie często staje cyrk adamowicz sprzedał deweloperowi a zakładane usługi zmienił na rente planistyczna dla urzędu:((
    Szkoda mówić, pisać......:(((

    • 1 0

    • ty w tym cyrku pewnie wystepujesz jako clown (1)

      weż urządź pikiete przed um że cI miejsce pracy likwidują.

      • 0 0

      • nie obracaj tego w humorystyczny epizod idioto

        przez takich jak ty Gdańsk wygląda tak podle i nawet mu PiR twego budyniowatego faktycznie przypominającego CLOWNA nic nie pomoże:))

        • 0 0

  • co to za marudzenie na Baltic Arenę? (4)

    Gdyby nie przyznano Gdańskowi roli gospodarza Mistrzostw Europy 2012 nie mielibyśmy tak szybko dróg, torów, nowych składów itd. A tak będziemy mieli i drogi i stadion(przestarzały bo przestarzały ale zawsze), będziemy mogli pojechać do pracy tramawajem bez obawy, że drzwi odpadną itp.

    • 0 0

    • Jakby Gdańsk nie dostał euro to by dopieo ci

      portalowi nieudacznicy zaczęli ujadać

      • 0 0

    • tak, tak, nawet by nie wybudowano tramwaju na Chełm (1)

      gdyby nie stadion to już nic w Gdańsku by się nie budowało

      nawet Tesco powstało dzięki przyznaniu nam Euro 2012

      a tak to wykonamy "skok cywilizacyjny"

      oby nie okazał się podskokiem

      • 0 0

      • Skok tylko żeby nie był wsteczny bo zamiast nazwy Gdańsk trzeba będzie zmienić na Zacofik, i zyska miano Europejskiego Centrum Samej głupoty radnych i ich rządów złodziejstwa i syfu.

        • 0 0

    • poza zapowiedziami sa jakies konkrety zwiazane z Euro?

      zdaje sie, ze miasto zawiazalo kolejna spolke do realizacji przygotowan - obsadzili ja ci sami urzedasi, ktorzy z racji zajmowanych funkcji powinni to robic z urzedu. Oczywiscie w spolce dostana dodatkowe pensje.
      Stadionu jak nie bylo tak nie ma, podobnie Slowackiego, W-Z nadal nie dociagnieta do obwodnicy - konczy sie juz 2008 a postepu nie widac....
      trzeba byc z Gdanska by wierzyc, ze to wszystko moze sie udac skonczyc w terminie.....

      • 0 0

  • eee (6)

    "- Wiem, że mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe złorzeczą na mnie co rano, gdy stoją w korkach."

    Nie tylko Oni,
    jeszcze dodalbym kierowcow korzystajacych ze Slowaczkiego. No i Spacerowej, ktorzy przez to, ze prez. jest fajtlapa i balaganiarzem lub lapowkarzem, nie doczekali sie przebudowy skrzyzowania przy bylym Geancie.

    • 1 0

    • i łostowicka (3)

      • 0 0

      • Łostowicka będzie remontowana w następnym roku (2)

        Ogłoszono przetarg na wykonastwo

        • 0 0

        • a pięć lat temu wykonano już studium wykonalności

          jak gdzieś nie wpadło w Urzędzie pod szafę będzie jak znalazł, ale jak to u nas najprawdopodobniej gdzieś się zawieruszyło i trzeba będzie znów wydać kilka milionów aby zbadać czy można poszerzyć Łostowicką czy też nie.

          • 0 0

        • NIE WIERZE

          po prostu NIE !

          gdzie znajde plany tej futurystycznej ulicy? czy bedzie miala chociaz po 2 upragnione pasy i lewo-skrety?

          • 0 0

    • A JA BYM DODAŁ WSZYSTKICH PASAŻERÓW KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ!!

      • 0 0

    • co racja to racja, Spacerowa razem z Czyżewskiego to chyba najbardziej zakorkowana ulica w Gdańsku.

      Czasami widziałem jak ludzie wychodzili z samochodów na Czyżewskiego i szli do pawilonów na zakupy hehehehe

      • 0 0

  • Nowa Lodzka (1)

    Rozumiem, ze razem z budowa lini tramwajowej do skrzyzowania ulic Lodzkiej i Swietokrzyskiej bedzie budowana rowniez tzw Nowa Lodzka. Teraz przejaz ta ulica jest juz powoli zaliczany do sportow ekstremalnych.

    • 1 0

    • zgadzam się, szczególnie skrzyżowani ełódzkiej ze świętkorzyską od kiedy jakiś debil dołożył płyty na świetokrzyskiej żeby do reszty utrudnić wyjazd z łódzkiej w lewo

      • 0 0

  • Budowa lini tramwajowej Chelm-Morena (3)

    Chcialbym wlodarzom miasta zasugerowac, aby w przyszlosci poszerzyc ulice kolo cmentarza na Lostowicach oraz zbudowac linie tramwajowa z Chelmu do Moreny. I tutaj poprosze o jakies bezkolizyjne skrzyzowanie z Kartuska, aby nie trzeba bylo tego miejsca przerabiac ponownie za pare lat.

    • 1 0

    • ...

      Jak już to Cmentarz przy ulicy Łostowickiej , Łostowice są za ujesciskiem ;];]

      • 0 0

    • Plany do łostowickeij są

      gorzej z ich realizacją
      http://img.wklej.org/v/209766333lostowiska.jpg

      • 0 0

    • 100% racji

      jedyne sensowne rozwiazanie to jakis wiadukt nad kartuska miedzy lostowicka a rakoczego, inaczej to wszystko bedzie mozna o kant dupy strzelic :/

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane