• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk stawia na tramwaje - rusza kolejny etap rozbudowy

Michał Stąporek
26 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów. Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów.

Nowa linia tramwajowa, 35 nowych składów i wymiana niemal wszystkich niezmodernizowanych dotąd torowisk - takich zmian doczekamy się w Gdańsku w ciągu czterech lat. Są już na to pieniądze.



- Wiem, że mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe złorzeczą na mnie co rano, gdy stoją w korkach. Gdy zakończymy ten etap rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku, ich humory się poprawią - w ten sposób prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział kolejny, trzeci już etap rozbudowy gdańskiej sieci tramwajowej.

Skąd ten optymizm? Z rozmachu planów inwestycyjnych na lata 2008-12. Trzeci etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej to tak wielkie przedsięwzięcie, że podzielono je na dwie części. Pierwsza z nich zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli na Chełmie do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską, kupno 35 nowych tramwajów, przebudowę kilkunastu torowisk we Wrzeszczu, na Zaspie, w Brzeźnie, Nowym Porcie i Sródmieściu, a także modernizację zajezdni tramwajowej przy ul. Abrahama.

Tych inwestycji możemy być pewni, ponieważ trafiły one już na listę indykatywną unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, i dostaną finansowanie bez konieczności startowania w konkursach.

Niestety, znacznie trudniej będzie zdobyć pieniądze na kolejne projekty tramwajowe w Gdańsku. - Ze środków przeznaczonych na rozwój transportu w metropoliach dostaliśmy pieniądze na pierwszą część GPKM III oraz Kolej Metropolitalną. O pozostałe środki jest tak duża konkurencja, że ciężko mi sobie wyobrazić, żeby zdecydowano się dorzucić Gdańskowi jeszcze jakieś fundusze - zastrzega Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, odpowiedzialny m.in. za pozyskiwanie funduszy unijnych.

A co, gdyby jednak zdarzył się cud lub miasto zdecydowało się finansować GPKM na własną rękę? - W takim wypadku zdecydowalibyśmy się na budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Rakoczego na Morenę, kupno pięciu dodatkowych składów oraz wymianę torowisk na Stogach, w ulicy Stryjewskiego i Nowotnej - wylicza Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Koszt wszystkich zadań GPKM III, zarówno tych, które mają już zagwarantowane finansowanie, jak i tych, których przyszłość wciąż nie jest jasna, szacuje się na 870 mln zł. Nowa linia z Chełmu do ul. Świętokrzyskiej ma kosztować ok. 90 mln zł. Jeśli brać pod uwagę cenę kupna Bombardierów dwa lata temu, to na 35 wozów trzeba będzie przeznaczyć ok. 245 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt modernizacji 14 odcinków torowisk, o łącznej długości 16 km, rozbudowy stacji energetycznych i modernizacja zajezdni tramwajowej.

Choć GPKM to projekt niezwykle ważny, który znacząco poprawi komfort podróży tramwajowych po Gdańsku, niesie on za sobą także utrudnienia. Są one o tyle zrozumiałe, że ciężko jest remontować torowiska tramwajowe nie zmuszając przy tym pasażerów do przesiadania się na autobusy czy do samochodów osobowych. Urzędnicy będą musieli się jednak natrudzić, by wyjaśnić mieszkańcom Zaspy i Przymorza dlaczego remontów wzdłuż al. Rzeczpospolitej i Chłopskiej nie można było przeprowadzić za jednym razem. Zamiast tego przy okazji każdego remontu tramwaje znikają z obu tych osiedli na długie miesiące.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • kiedys mieszkalem przy al rzeczpospolitej

    a teraz mieszkam w pieprzonym Zurichu, och lezka sie kreci.
    kiedy ja wroce do gdansks? Nawet nie wiecie jak mi sie chce.

    • 0 0

  • Tramwaje Nocne (3)

    Tylko dlaczego wzorem linii nocnych autobusów "N" nie powstaną linie tramwajowe kursujące również w nocy??

    • 1 0

    • motorniczy też człowiek a nie kaktus

      wypić też musi

      • 0 0

    • (1)

      Gdańsk nie zakupił wagonów pancernych.

      • 0 0

      • Ale jak wymienią tabor, to 105ki można puścić na nocne. Jak zaczną demolować, to się same rozpadną i nigdzie nie dojadą.

        • 0 0

  • to bardzo dobre rozwiązanie !!!

    Moje wrażenie z Trójmiasta i także Gdańska - kolej SKM dzieki te miasta jak rzeka w dodatku nie dodaje uroku. Sieć tramwajowa w Gdansku jest bardzo słabo rozwinieta. Mieszkam w Łodzi i cokolwiek by nie powiedzieć o samym mieście ale linie tramwajowe mamy bez porównania lepsze i wygodniejsze niz Gdańsk. Tramwaje dojeżdzaja nawet do paru okolicznych miejscowości(podmiejskie). Rozbudowane linie tramwajowe i nowoczesne tramwaje pozwalają wygodnie dojechać do wszystkich dzielnic. Mieszczą stosunkowo duzo pasażerów. Olbrzymią zaletą jest także w tym przypadku to ze przystanki są krótsze niż kolejowe. Oczywiście tam gdzie nie dojada tramwaje - dojeżdzają autobusy.

    • 0 0

  • I tak zniszcą

    Hołota i wandale i tak wszystko zniszczy. Ilość ludzi przesiedlonych po wojnie ze wschodu do Gdańska do dzisiaj ma negatywne skutki.
    Dla nich najlepszą zabawą jest malowanie farbą gdzie się da, rysowanie lub tłuczenie szyb oraz inne tego typu rozrywki. I są bezkarni. A to wszystko wbija się w ceny biletu

    • 0 0

  • a co z Jelitkowem (2)

    pętla w Jelitkowie to okropny widok, i ta dzika zieleń przed nią
    to okropny widok, czy są jakieś plany żeby to nareszcie zmienić

    • 0 0

    • Mi sie podoba ta pętla. Ładnie zielono i cicho wokoło :) (1)

      • 0 0

      • dokładnie

        jest to bardzo ładna pętla. zaraz po pętli na chełmie, która jest estetyczna.
        wg mnie powinni tam w jelitkowie tylko tą zieleń ogarnąć i byłoby dobrze

        • 0 0

  • tramwaje (1)

    I bardzo dobrze, że wracają tramwaje czyli myślenie o komunikacji zbiorowej, po latach euforii indywidualizmu samochodowego. Korki robią swoje.
    Nie należy jednak zapominać o SKM. Na lotnisko powinna być nowa linia SKM właśnie, połączona z nowym powiększonym o dodatkowy peron dworcem we Wrzeszczu.
    Kolejka typu SKM jest w 100% niezależna o ruchu ulicznego i szybsza czyli daje 100% pewności dojechania do celu w przewidywalnym czasie. W przypadku podróży na lotnisko taka pewność jest jak najbardziej wskazana.
    Stąd na całym świecie wprowadza się właśnie takie rozwiązania czyli niezależną od sieci drogowej komunikację kolejową.

    • 0 0

    • Kolej Metropolitalna

      Będzie i Kolej Metropolitalna czyli 2 linia SKM - zapraszam na stronę www.kolej-metropolitalna.pl

      • 0 0

  • Metro nie powstanie nigdy!

    A dlaczego? Bo to zwyczajnie nieopłacalne. Położenie Gdańska praktycznie ogranicza istnienie lini metra do dolnego tarasu, chyba nie wyobrażacie sobie kopania tuneli na górki? A na dole mamy SMK (swoją drogą od 2011, czyli niedługo, ma być nowy system kierowania ruchem umożliwiający puszczanie składów co 3 minuty) po co więc budować nowe linie równoległe do starych? Dodatkowo tam gdzie jest płasko można puścić trmwaje za ułamek ceny metra.

    No i chyba ważniejszy argument. Pod gdańskiem jest mokro i grząsko. Metro (zakładając że w ogóle miałoby sens) było by wieeeelokrotnie droższe niż trawaj. Chcecie metra kosztem wszystkich innych inwestycji? Bo ja nie.

    • 1 0

  • a co z osowa?????

    Tam też przydałby sie tramwaj, bo korki sa tą przeokrutne i autobusem z osowej do wrzeszcza jedzie się okolo 60 min! Miałabyś też zbudowana kolej miejska???

    • 0 0

  • tramwaje do wymiany - od zaraz....

    Ostatnio jechałam tramwajem, który sie kopcił - masakra.... Moze wreszcie zainwestowaliby w sprzęt, bo kroją za bilety jak nigdzie, a takie stare, hałaśliwe klekoty wypuszczają w trasę,z e aż starch.......

    • 1 0

  • bzdura (1)

    zgadzam sie z jednym z przedmowcow- gdyby ne stadion na euro, ktorego i tak u nas nie bedzie i smieszna hala na zabiance to kasy byloby o wiele wiecej i potrzebniejsz sprawy moznaby zalatwic a tak bedzie nie potrzebna sportownia i nie dokonczony stadion a moze jeszcze i kare jakas doloza za niedokonczene stadionu:) no ale podatnicy zaplaca i na premie dla wlodarzy tez starczy spoko p. adamowicz, a jak ne to sie sprzeda jeszcze jakis atrakcyjny grunt za bezcen pod kolejne centrum handlowe

    • 2 0

    • eee, ziomus

      sport to zdrowie. będzie hala, będzie stadion, to nikt nie będzie jeździł tramwajami. proste:)))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane