• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk stawia na tramwaje - rusza kolejny etap rozbudowy

Michał Stąporek
26 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów. Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów.

Nowa linia tramwajowa, 35 nowych składów i wymiana niemal wszystkich niezmodernizowanych dotąd torowisk - takich zmian doczekamy się w Gdańsku w ciągu czterech lat. Są już na to pieniądze.



- Wiem, że mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe złorzeczą na mnie co rano, gdy stoją w korkach. Gdy zakończymy ten etap rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku, ich humory się poprawią - w ten sposób prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział kolejny, trzeci już etap rozbudowy gdańskiej sieci tramwajowej.

Skąd ten optymizm? Z rozmachu planów inwestycyjnych na lata 2008-12. Trzeci etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej to tak wielkie przedsięwzięcie, że podzielono je na dwie części. Pierwsza z nich zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli na Chełmie do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską, kupno 35 nowych tramwajów, przebudowę kilkunastu torowisk we Wrzeszczu, na Zaspie, w Brzeźnie, Nowym Porcie i Sródmieściu, a także modernizację zajezdni tramwajowej przy ul. Abrahama.

Tych inwestycji możemy być pewni, ponieważ trafiły one już na listę indykatywną unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, i dostaną finansowanie bez konieczności startowania w konkursach.

Niestety, znacznie trudniej będzie zdobyć pieniądze na kolejne projekty tramwajowe w Gdańsku. - Ze środków przeznaczonych na rozwój transportu w metropoliach dostaliśmy pieniądze na pierwszą część GPKM III oraz Kolej Metropolitalną. O pozostałe środki jest tak duża konkurencja, że ciężko mi sobie wyobrazić, żeby zdecydowano się dorzucić Gdańskowi jeszcze jakieś fundusze - zastrzega Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, odpowiedzialny m.in. za pozyskiwanie funduszy unijnych.

A co, gdyby jednak zdarzył się cud lub miasto zdecydowało się finansować GPKM na własną rękę? - W takim wypadku zdecydowalibyśmy się na budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Rakoczego na Morenę, kupno pięciu dodatkowych składów oraz wymianę torowisk na Stogach, w ulicy Stryjewskiego i Nowotnej - wylicza Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Koszt wszystkich zadań GPKM III, zarówno tych, które mają już zagwarantowane finansowanie, jak i tych, których przyszłość wciąż nie jest jasna, szacuje się na 870 mln zł. Nowa linia z Chełmu do ul. Świętokrzyskiej ma kosztować ok. 90 mln zł. Jeśli brać pod uwagę cenę kupna Bombardierów dwa lata temu, to na 35 wozów trzeba będzie przeznaczyć ok. 245 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt modernizacji 14 odcinków torowisk, o łącznej długości 16 km, rozbudowy stacji energetycznych i modernizacja zajezdni tramwajowej.

Choć GPKM to projekt niezwykle ważny, który znacząco poprawi komfort podróży tramwajowych po Gdańsku, niesie on za sobą także utrudnienia. Są one o tyle zrozumiałe, że ciężko jest remontować torowiska tramwajowe nie zmuszając przy tym pasażerów do przesiadania się na autobusy czy do samochodów osobowych. Urzędnicy będą musieli się jednak natrudzić, by wyjaśnić mieszkańcom Zaspy i Przymorza dlaczego remontów wzdłuż al. Rzeczpospolitej i Chłopskiej nie można było przeprowadzić za jednym razem. Zamiast tego przy okazji każdego remontu tramwaje znikają z obu tych osiedli na długie miesiące.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • jak ja nie lubei tranwaji!! (1)

    psuja obraz miasta!!!

    • 0 0

    • a twoj brak poprawnosci w pisaniu psuje te strone TraNwaj :D hit...

      • 0 0

  • TRAMWAJ DALEJ NIZ DO LOTU

    a moze lepiej dolozyc wiecej skladów do "Jedynki" i puścic ją do wrzeszcza ?? wtedy na pewno duuuuzo ludzi bedzie zadowolonych

    • 0 0

  • Gdańsk stawia na tramwaje

    Gdańsk stawia na tramwaje? i ani słowa u którego buchmachera ?
    szukałem wszędzie, żaden nie przyjmuje zakładów "na tramwaje"

    a ja gotów jestem się założyć, że po nowej linii tramwajowej z pętli na Chełmie do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską, przez następne dziesięć lat nie powstanie już w Gdańsku ani kilometr nowej linii tramwajowej

    • 1 0

  • LINIA TRAMWAJOWA (2)

    ..a co z przedłużeniem lini tramawajowej z pętli Siedlce na Morenę ?

    • 0 0

    • hmm

      dla pasażerów może i to by było wygodne... tylko gdzie ten tramwaj miałby na morenie mieć pętle?

      • 0 0

    • a czytac umiesz?

      • 0 0

  • wniosek

    Proponuję aby ul. Powstańców Warszawskich przemianować na ul. Pawła Adamowicza. Powstańcy Warszawscy nie zasługują aby ulica w najgorszym stanie nosiła ich imię. Jaka ulica taki Prezydent.

    • 1 0

  • jest coś znacznie lepszego od tramwajów

    http://www.mist-er.eu/
    nie będę sie rozpisywał - na tej stronie jest wszystko.
    No cóż było by taniej to wybudować ja myślę niz te nowe linie tramwajowe, jakość podróżowania nieporównywalnie lepsza, utudnienia w budowie mniejsze... czemu ludzie nie wiedzą o takich pomysłach?

    • 1 0

  • A może inna linia?

    A może ktoś pomysli o linii tramwajowej do Rafinerii Gdańskiej.

    • 0 0

  • nie chce ...

    • 0 0

  • stawia na tramwaje ????

    w tktorym miejscu bo tego nie widac , stare lub nawet zmodernizowane tramwaje halasuja niemilosiernie z uwagi na nie wymieniane kola tramwajowe .halas czyniony przez przejezdzajacy tramwaj jest jeszce gorszy jesli ten przejezdza po rozwalajacych sie torach .nie wyglada na to zeby gdansk stawial na tramwaje , skrzyzowania na ktorych sa torowiska owszem sa modernizowane , ale nic poza nimi dla przykladu skrzyzowanie Chlopska /Pomorska , Chlpska /Piastowska , Chlopska /jagielonska , Chlopska/ Kolobrzeska .a torowiska pomiedzy nimi zostaly stare . oczywiscie dobre samopoczucie jak zwykle nie opuszca wladz miasta

    • 0 0

  • ECS 292,8 mln zł

    i pieniądze są

    nowa linia tramwajowa 90 mln zł

    i pieniędzy nie ma

    Sami sobie odpowiedzcie, czy będziecie głosować raz jeszcze na tego pana, drodzy mieszkańcy dzielinicy Południe.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane