• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk stawia na tramwaje - rusza kolejny etap rozbudowy

Michał Stąporek
26 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów. Już za 4 lata pętla Chełm - Witosa nie będzie przystankiem końcowym dla tramwajów.

Nowa linia tramwajowa, 35 nowych składów i wymiana niemal wszystkich niezmodernizowanych dotąd torowisk - takich zmian doczekamy się w Gdańsku w ciągu czterech lat. Są już na to pieniądze.



- Wiem, że mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe złorzeczą na mnie co rano, gdy stoją w korkach. Gdy zakończymy ten etap rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku, ich humory się poprawią - w ten sposób prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział kolejny, trzeci już etap rozbudowy gdańskiej sieci tramwajowej.

Skąd ten optymizm? Z rozmachu planów inwestycyjnych na lata 2008-12. Trzeci etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej to tak wielkie przedsięwzięcie, że podzielono je na dwie części. Pierwsza z nich zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli na Chełmie do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską, kupno 35 nowych tramwajów, przebudowę kilkunastu torowisk we Wrzeszczu, na Zaspie, w Brzeźnie, Nowym Porcie i Sródmieściu, a także modernizację zajezdni tramwajowej przy ul. Abrahama.

Tych inwestycji możemy być pewni, ponieważ trafiły one już na listę indykatywną unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, i dostaną finansowanie bez konieczności startowania w konkursach.

Niestety, znacznie trudniej będzie zdobyć pieniądze na kolejne projekty tramwajowe w Gdańsku. - Ze środków przeznaczonych na rozwój transportu w metropoliach dostaliśmy pieniądze na pierwszą część GPKM III oraz Kolej Metropolitalną. O pozostałe środki jest tak duża konkurencja, że ciężko mi sobie wyobrazić, żeby zdecydowano się dorzucić Gdańskowi jeszcze jakieś fundusze - zastrzega Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, odpowiedzialny m.in. za pozyskiwanie funduszy unijnych.

A co, gdyby jednak zdarzył się cud lub miasto zdecydowało się finansować GPKM na własną rękę? - W takim wypadku zdecydowalibyśmy się na budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Rakoczego na Morenę, kupno pięciu dodatkowych składów oraz wymianę torowisk na Stogach, w ulicy Stryjewskiego i Nowotnej - wylicza Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Koszt wszystkich zadań GPKM III, zarówno tych, które mają już zagwarantowane finansowanie, jak i tych, których przyszłość wciąż nie jest jasna, szacuje się na 870 mln zł. Nowa linia z Chełmu do ul. Świętokrzyskiej ma kosztować ok. 90 mln zł. Jeśli brać pod uwagę cenę kupna Bombardierów dwa lata temu, to na 35 wozów trzeba będzie przeznaczyć ok. 245 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt modernizacji 14 odcinków torowisk, o łącznej długości 16 km, rozbudowy stacji energetycznych i modernizacja zajezdni tramwajowej.

Choć GPKM to projekt niezwykle ważny, który znacząco poprawi komfort podróży tramwajowych po Gdańsku, niesie on za sobą także utrudnienia. Są one o tyle zrozumiałe, że ciężko jest remontować torowiska tramwajowe nie zmuszając przy tym pasażerów do przesiadania się na autobusy czy do samochodów osobowych. Urzędnicy będą musieli się jednak natrudzić, by wyjaśnić mieszkańcom Zaspy i Przymorza dlaczego remontów wzdłuż al. Rzeczpospolitej i Chłopskiej nie można było przeprowadzić za jednym razem. Zamiast tego przy okazji każdego remontu tramwaje znikają z obu tych osiedli na długie miesiące.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • no fajnie ale :)

    • 0 0

  • no fajnie ale :)

    ale czy ? wazniejsze jest by z unijnych pieniędzy poprawiac komfort pasazerów czy tez inwestowac w nowe przedsięwzięcia Czy aby na pewno zakup 35 nowych tramwajów to najwazniejsza sprawa która miasto potrzebuje ? Przypominam ze srodki unijne za chwilę się skonczą

    • 0 0

  • A GDZIE SĄ TE WSZYSTKIE NOWE TRAMWAJE ?!?!?!

    w tramwaje faktycznie warto inwestowac bo są funkcjonalne ekologiczne, ale niech ktos mi powie czemu po miescie jeżdza tylko te stare śmiecie, które trzaskaja drzwiami że można ogłuchnąć, skrzypią, telepią się na boki, śmierdzą, od których drzwi odpadaja? niby co będzie jeździć po tych wszystkich nowych liniach ?!?!?
    Gdyby po mieście jeździło coś porządnego i dobrze utrzymanego nie potrzebaby było takich pseudopropagandowych artykułow zachwalających komunikację tramwajową i jej niby-wspaniały rozwój...

    • 1 0

  • a miejska kasa? (1)

    z artykułu wynika, że za chwilę skończą się pieniądze z unii, a wtedy skończą się wszystkie inwestycje, bo Gdańsk nie ma pieniędzy. Gdzieś można było przeczytać, że nasze miasto to jedno z najbogatszych, a jak widać bez pieniędzy z unii to g... może. Ciekawe gdzie są te pieniądze??????

    • 0 0

    • już się pytasz? zaczekaj z pytaniem na moment spłaty Baltic Areny

      • 0 0

  • Genialny pomysł, jak największy tabor.... a ciekawe co po tym będzie jezdzić.... chyba maluchy na felgach...

    • 0 0

  • Te nowe tramwaje/torowisko na Chełmie (2)

    już skrzypią na zakrętach - a miały być podobno bezgłośne...

    • 1 0

    • bezgłośne to i są, gdy są w bezruchu

      • 0 0

    • Skrzypiace-malopowiedziane

      To koszmar co sie dzieje od kilku tygodni na petli na Chelmie.Pisk i zgrzyt nie do wytrzymania i nie minołj eszcze rok od ukonczenia tej inwestycji cos nie do konca to wykonane na 100%

      • 0 0

  • witam

    przydałby się tramwaj na orunię dolną z gdańska tak jak za dawnych czasów

    • 0 0

  • Pętla się przyda (1)

    Pętla może się przydać podczas awarii lub remontów - wtedy może zostać "ponownie uruchomiona" i tramwaje będą mogły na niej zawracać. Pętla na Węźle Kliniczna przecież w tej chwili nie funkcjonuje jako regularna pętla tylko właśnie pełni taką funkcję. Dodatkowo linia na Chełm kiedyś być może będzie połączona z równologłą linią na Siedlce (łącznik wzdłuz ul. Łostowickiej?) a wtedy z pętli przy Witosa mógłby zostac uruchomiony ruch w stronę północną.

    • 0 0

    • przedni pomysł - połączyć wiaduktem Chełm z Moreną

      • 0 0

  • przesiadki

    a do Łódzkiej autobusem tak jak teraz? super....

    • 0 0

  • Nie chce Kolei Metropolitalnej! Bedzie przejezdzac kolo mojego osiedla(bodajze maja odtworzyc linie z (3)

    czasow Wolnego Miasta), popsuja mi spokoj przez ktory mieszkancy tej okolicy lubią tutaj mieszkać

    • 0 0

    • Mam ten sam problem

      Ale z drugiej strony to połączenie jest bez sensu, więc ilość przejazdów nie będzie wielka. Jeżeli teraz autobusy na lotnisko jeżdżą puste, a z Gdyni do Gdańska można pojechać "dołem". Bardzo chciałbym się dowiedzieć jaką drogą będzie przebiegało to połączenie, może kiedyś się dowiem.

      • 0 0

    • masz tyle wsi, jakąś sobie wybierzesz

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane